De mange fans må vente lidt endnu ang. Grand Prix-løb efter år 2006: i øjeblikket forhandler man med FIA om at forlænge til eftet år 2006. Det lokale bystyre vil meget gerne forlænge kontrakten og have en kontrakt der løber helt til år 2011 eller endnu længere.
Det officielle tilskuer-antal på selve løbsdagen var 124,300, det er mere end 6000 flere tilskuere end sidste år, og mere end 15,000 for alle 4 dage.
John Harnden, chef for det australske Grand Prix siger: "Det er helt fantastisk som folk bare bliver ved med at strømme til løbet. Løbet vokser år for år. Folk i hele Australien lægger det ind i deres kalender, som en af de helt store sportsbegivenheder, som bare skal ses hvert år."
Det der skete var, at koblingen begyndte at svigte på grund af overophedning. Selvom Herbert forsøgte at tage den lidt med ro, trods det at han startede fra 20. position i gridden, var det ikke nok til at køle koblingen ned. I stedet blev det værre, og han måtte udgå allerede efter 2. sving.
Stewart er jo vant til skuffelser, så han ser fortrøstningfuld på resten af sæsonen: "Jeg er sikker på, vi nok skal vise gode resultater. Eddie viste gode takter under kvalifikationen. Trods begrænsede muligheder satte han en tid mindre end 1 sekund fra pole, og der rakte jo til startposition 7."
Johnny Herbert tager nu til Florida for at passe sit fitness-program i et passende miljø, dvs. varmt klima og tilsvarende tidszone. "De gode nyheder er, at vi tager til Interlagos (i Brasilien) med nye dele," sagde Herbert ved afrejsen. "Så må vi jo håbe, de holder til belastningen. Når det hele fungerer, klarer vi os jo udmærket. Australien var en frustrerende oplevelse, så nu håber jeg teamet får taget sig sammen og løser problemet."
Jackie Stewart er nu ikke helt sikker på holdet kan nå at få nye støbeforme og dele klar til det brasilianske GP, der køres d. 26. marts, men dog senest til Imola d. 9. april.
JV som startede som nr. 8 på gridden og fik kørt 3 point hjem til teamet og sig selv. Man må sige at det er meget flot, når teamet ingen point fik sidste år. Villeneuve siger: "Bilen føles perfekt, jeg var sikker på at vi ville får point, og efter sidste års anstrengelser, føles det fedt endelig at det giver bonus i år. Det er første og fremmest Hondas store arbejde med den nye motor, der er skyld i at vi har fået en god start, men hele teamet har været utrolig opsatte på at komme godt i gang, og få sidste års skuffelse på afstand."
Ricardo Zonta sluttede først som nr. 7, med blev senere forfremmet til en 6. plads pga. Mika Salo fra Sauber blev diskvalificeret.
Honda Racings tekniske leder Kazutoshi Nishizawa siger "Vi havde kun et mål da vi startede med at udvikle den ny motor, og det var pålidelighed. Det har vi nu opnået, så kan vi forsætte mod vores næste mål som er flere hestekræfter. Man kan ikke starte med at lave en motor der har begge ting. Derfor har vi satset først på pålidelighed, det nytter ikke noget at have en motor med mange hestekræfte, hvis den ikke kommer i mål (tag f.eks. Mercedes-McLaren), derefter kommer hestekræfter. Uden en pålidelig motor kan teamet kun tabe. Vi vil forsætte med at udvikle motoren efter vores planer. Vi skal være mere konkurrencedygtige, men første del af vores mål er nået."
Tidligere verdensmeste Jacques Villeneuve sagde ta var overrasket at se Ralf Schumacher slutte på en podieplads. JV forklarede hvorfor han var overrasket "Ralf overhalede mig under pit-stopende, jeg regnede ikke med at det skulle blive noget problem, da jeg ikke troede at RS ville holde hele løbet."
De to teams testede sammen i Syd Afrika i februar. Der havde Williams teamet mange problemer med bilens driftsikkerhed, og det er derfor at Villeneuve ikke troede at RS ville komme i mål.
Sportchef Jean Todt udtalte efter løbet "Vi kunne ikke få en bedre start på sæsonen. Jeg ved godt at der er mange forhindringer man skal løse, før man kan vinde mesterskabet. Men nu må vi udnytte den fordel vi har opnået til at gøre os endnu bedre. Der mangler 16 løb før sæsonen er færdig, men vi har et godt team, og vi ved hvor vi skal vidre udvikle."
Nu må vi se om Ferrari så kan vinde deres første mesterkab få kører, de har et godt udgangspunkt med årets bil, men det er også 21 år siden at de sidst vandt titlen med Jody Scheckter.
Den italienske presse var fyldt med ros til Ferrari teamet.
Der roser specialt teamets præstation ved det første løb i sæsonen, og for den flotte 1 - 2 sejer.
Gazzetta dello Sport skriver at de er henrykt over udfaldet af løbet i Australien, og at Ferraris motor sender sød musik mod himmelen, mens deres alt overskyggende fjende kun sender sort røg mod himmelen.
Resten af den italienske presse kom med de samme flotte bemærkninger om MS,RB og teamet.
Det lyder typisk italiensk, når det går godt, så er alle så glade, men når det går skidt, så skal Jean Todt dingle i galjen.
Irvine: “Der må jo være noget vi gør godt, men vi har ikke kørt langt nok til virkelig at få en fornemmelse af, hvor vi ligger i feltet. Der er ingen trylleformular, der kan hjælpe os; vi ved hvor problemerne findes, og det er kun gennem hårdt arbejde, vi kan løse dem.”
Eddie var heldig at undvige Pedra de la Rosa, da denne tørnede ind i dækbarrieren og fik begge højrehjul revet af. Ikke mindst i betragtning af at motoren døde straks han løftede foden fra speederen.
“Jeg er ikke nedtrykt. Husk jeg var i Ferrari i 1996. Jeg har oplevet det hele før, og jeg ved hvad vi skal have gjort. Det kan godt være vi kan klare det hurtigere end de 5 år Ferrari hidtil har brugt, men det kan også tage længere tid, og det er i hvert fald ikke noget vi klarer i et snuptag.”
Det er da godt Jaguarfolkene kan holde humøret højt, hos denne skribent efterlod holdets indsats i Melbourne dog et ret beskæmmet indtryk.
McLaren erkender at de tabte, men Ron Dennis tror ikke på Ferraris potentiale. "Da vi fik vores problemer begyndte vi allerede at tænke på at spare benzin og holde lidt igen - og vi øgede fortsat vores forspring," siger teamchefen hvis selvsikkerhed ikke fejler noget. "Vi havde det hele i egen hånd og at høre ham sige at han vente på at vi skulle fejle er latterligt. Vi ved at Schumacher var meget oprevet over ikke at have fået pole, og det han siger en masse ævl! Siger Michael at han bevidst kæmper, falder tilbage og gør livet svært for sig selv? Den køber jeg altså ikke," lyder det fra Ron Dennis.
Derudover langer han kraftigt ud efter selve Ferrari-teamet, som han beskylder for bevidst at have ruineret Barrichellos chancer for at slå Schumacher i en direkte duel. "Rubens blev ofret hvor de gav han en 2-stop strategi. Af en eller anden grund ofrede de Rubens og den eneste grund jeg kan se, er det var skulle være til Michaels fordel," siger McLarens teamchef.
Irvine er dog helt kold over Ron Dennis følelser vedrørende forhandlingerne. "Jeg er ligeglad med hans følelser. Ron gør det godt og hvis han var min chef ville jeg tage mig af det - men jeg arbejder mod ham. Der blev sagt til mig at jeg ikke ville få den samme sum som Coulthard skulle tjene. Som om Ron ikke har råd til det," siger Irvine fortørnet.
Derudover fortsætter Irvine med at hælde salt i såret. "Han fortalte mig at jeg var bedre end Coulthard men ikke god nok til at tage chancen," siger Irvine, selvom Ron Dennis selv siger at teamet mener at Hakkinen og Coulthard er den bedste line-up.
Om ikke andet så beviser det blot at Irvine er en farvefuld person i Formel 1 - men det kan måske give lidt perspektiver omkring McLaren - de kan næsten kun søge en erstatning for Coulthard til den kommende sæson.
JB lå på en utrolig flot sjette plads, da hans BMW motor brændte sammen, kun 12 omgange før mål.
MS udtalte bag efter løbet om JB "Jeg var ikke overrasket over JB. Han viste hvad han kan, og at han er stort talent, men han vil komme ud for mange flere skuffelser, som er meget svære at komme over end dem han har haft i denne week-end."
Der er flere roser ti JB. Flere team leder, inklusive Jackie Stewart, som har været meget betænkelig ved at lade JB køre F1, kommer med ros for den flotte præstation under det Australske Grand Prix.