Super Aguris nye racer har været udsat for lidt af hvert. Først beskyldninger om at det var en Honda racer fra sidste sæson, hvilket er blevet dementeret og afvist. Bilen er ydermere godkendt af FIA. Dernæst har der været et par forsøg på at få godkendt den obligatoriske crashtest. Bilen er nu også godkendt på dette område.
Super Aguris nye racer
(Foto: Super Aguri/Sutton Images)
Som et lille team har Super Aguri selvsagt ikke de samme økonomiske muligheder som de store teams. Men der har alligevel været testet en del, og faktisk så har Super Aguri imponeret. Ved flere lejligheder har mindst et af teamets biler været hurtigere end eksempelvis Red Bull, Toyota og andre. Men en ting er test, noget andet er hvordan det går når det bliver virkelighed.
Teamets to kørere
(Foto: Super Aguri/Sutton Images)
Takuma Sato er igen i år i teamet, mens man har valgt en ny kører til det andet sæde. I sidste sæson var man lidt uheldig med valget af teamkollegaer til Takuma Sato. I år er det Anthony Davidson, der i flere sæsoner har været testkører hos Honda. Anthony Davidson har ved mange lejligheder været hurtigste fredagskører forud for de mange Grand Prixer.
Anthony Davidson, Aguri Suzuki og Takuma Sato
(Foto: Super Aguri/Sutton Images)
Bilen er udviklet i et samarbejde med Honda hvilket ingen af parterne har lagt skjul på. Her har der været en del diskussion om hvor meget Honda og hvor meget Super Aguri, der egentlig er i bilen. Den er blevet officielt godkendt, og dermed må diskussionen være afsluttet. Der skal dog ikke herske nogen tvivl om at der er en stor del Honda i bilen. Det er måske også meget forståeligt i og med at flere designpunker er lavet af Honda folk. Men nu er den her. Teamejer Aguri Suzuki forventer en noget bedre sæson end i 2006. Det var meget et læreår, og der blev begået mange fejl. Aguri Suzuki forventer da også væsentligt bedre resultater i år, hvor man udover en noget bedre bil, også har 2 erfarne kørere i bilerne. Anthony Davidson har godt nok kun kørt 3 Grand Prixer, men til gengæld har han en enorm testerfaring med i bagagen fra Honda, og kan derfor nemt videregive sine erfaringer om bilens opførsel til teamet og den vej rundt være med til at forbedre bilens præstationer. Aguri Suzuki er optimistisk og både glæder sig til den kommende sæson - og forventer sig noget af den.
Hen over vinteren har Toyota i lighed med alle andre teams, forberedt sig på en ny sæson. Kørerne har testet masser af kilometer på testbanerne og har indsamlet masser af data og erfaring med bilen. Sjovt nok er Toyota det eneste team der ikke har skiftet dækmærke, motor eller kørere. Et sammenfald af tilfældigheder, ja måske.
Diverse tests her efter nytår har vist at bilen for så vidt er ganske stabil og pålidelig, men der mangler noget fart. Testresultaterne har, når man kigger på tidstabellerne, været en del svingende. Desværre for Toyota har man som oftest fundet sig i den nederste del af tabellerne. Der har dog været lyspunkter ind i mellem. Både team og kørere er klar over at der et hul op til de øverste. Det arbejdes der meget hårdt for at få lukket. Så sent som i sidste uge var man på Jerez i Spanien for at teste den senest udviklede aerodynamiske pakke. Man fandt ved testen i Bahrain flere punkter det godt kunne tåle at blive ændret og forbedret. Og på Jerez viste det sig også at mange af de ting der var blevet ændret, også havde en positiv indflydelse på bilernes præstation.
(Foto: Bridgestone)
Toyota fortæller også at man faktisk har større tiltro til dækkene end tidligere. Pr. tradition er det sådan i Albert Park at bilerne som oftest understyrer og der mangler vejgreb. Og det er med det resultat at dækkene godt kan begynde at smuldre eller graine som det oftest udtrykkes. Det problem med at dækkene smuldrer i for voldsom grad, har Toyota endnu ikke oplevet med de dækspecifikationer som Bridgestone har leveret. Det betyder at det bliver forholdsvis nemmere at lave setup på bilerne, idet den faktor for så vidt er væk.
Alt i alt er Toyota efter egen vurdering klar. Kørerne glæder sig til at komme i gang for alvor. Test er en del arbejdet, men det må så absolut være bedre at kunne præstere når det virkelig gælder. Efter testen på Jerez er der kommet en væsentlig større positiv stemning i teamet. Giver det sig udslag i en podieplacering i Albert Park, ligesom i sidste sæson? Se med på søndag.
Jagten på nye sponsor kommer vidt omkring. Williams Formel 1 teamet har netop offentliggjort at man har indgået en to-årig sponsoraftale med det finske bryggeri, Oy Sinebrychoff Ab. Bryggeriet er ejet af danske Carlsberg.
Det er dog hverken øl eller mineralvand som bryggeriet skal reklamere for på teamets Formel 1 biler. Det er derimod en energidrik ved navn "Battery". Selvfølgelig får kørerne i teamet gavn af energidrikken - i hvert fald visuelt. Oy Sinebrychoff har nemlig ladet fremstille specielle sorte og guld farvede drikkeflasker til teamets kørere. Om drikken også får indflydelse på kørernes præstationerne er det ikke til at spå om.
Det er ikke sikkert at der hersker krisestemning i Red Bull teamet, men de dybe rynker på have fundet vej på panderne hos flere af de ansvarlige. De tests man hidtil har deltaget i, har været alt andet end opmuntrende. Kun ved en enkelt lejlighed har man været med helt fremme, og det var David Coulthard der stod for den præstation. Adrian Newey har endnu ikke formået at få tilført bilen noget nyt. Jo måske, men ikke noget der endnu har haft den store positive virkning.
Bliver Red Bull årets skuffelse?
(Foto: Bridgestone)
På kørersiden er man for så vidt godt besat. David Coulthard har rigtig mange års erfaring, men er det nok i år? Den anden kører i teamet, er i år Mark Webber, som efterhånden også har en del Grand Prixer med i bagagen. Der er derfor erfarne rotter man har sat i bilerne. Men det nytter ikke ret meget hvis bilen ikke kan præstere, og det har den ikke kunnet endnu. Omme bag ryggen på kørerne, sidder der i år Renault motorer, og det i sig selv er en garant for en god præstation. Det store problem må derfor være bilen. Red Bull har været placeret i den nederste del af feltet når der har været kørt tests. Så sent som i sidste uge, var teamet på Magny-Cours for at teste yderligere inden det australske Grand Prix. Den seneste officielle test i Bahrain var nedslående. Derfor den ekstra test i Frankrig. Her ville man teste en ny og stærkt revideret aerodynamisk pakke. Teamet har en stærk fornemmelse af at det er her problemet er.
Der er ikke kommet noget frem om hvordan testen er gået, og det er for så vidt ikke særligt opmuntrende. Kørerne har da også været temmelig stille når der har været talt om forventninger, målsætninger og så videre. Spørgsmålet er hvad vi kommer til at se fra Red Bulls side i Australien. Har de virkelig fundet de ekstra sekunder der faktisk er påkrævet for at de kan være med i den øverste og sjoveste del af feltet? Eller skal Adrian Newey i gang med det store tegnebræt og søge at skabe b-version af bilen hurtigst muligt? Meget vil vise sig i den kommende weekend.
Renault har sagt farvel til Fernando Alonso, og har i stedet taget teamets testkører fra sidste sæson, Heikki Kovalainen, ind til det ledige sæde. Nu er fokus så i stedet på Giancarlo Fisichella. Kynikere vil sige at det er nu at Fisichella skal slå til. Større chance for at blive verdensmester får han nok ikke. Og det er måske rigtigt. Det der i hvert fald gælder om for Fisichella, er at lave nogle stabile præstationer og blive placeret i toppen - hver gang. Det kunne Alonso, men kan Fisichella det?
Fisichella skal præstere i år
(Foto: Bridgestone)
Teamet har skiftet hovedsponsor til denne sæson. Det betyder at vi som tilskuere skal vænne os til at se bilen i andre farver end tidligere. Den proces som Renault startede for nogle år siden, med at have 2 udviklingsteams er forsat. Det betyder at Renault som sædvanlig kommer med en bil der gennembearbejdet, men også at der er plads til nye udviklinger efterhånden som ingeniører og designere finder på forbedringer. Renault har lige som de andre topteams, testet adskillige kilometer hen over vinteren. Det har derfor heller ikke været unaturligt at se bilerne i toppen af tidstabellerne når der har været officielle tests rundt omkring på testbarnerne.
Kovalainen får sin debut
(Foto: Bridgestone)
Heikki Kovalainen står overfor sin egentlige debut i Formel 1. Han føler dog at der ikke er det store pres på ham, idet han allerede har været i teamet i over et år nu. Tværtimod har han brugt tiden til at forberede sig på hvad der måtte komme. Dog føler han at reglementsændringen med udvidet kørertid om fredagen så absolut er til fordel for alle nye kørere i feltet inklusiv ham selv.
Med hensyn til bilen, så mener Pat Symonds at man som sædvanlig har en fantastisk god bil som grund. Han indrømmer dog at i år er der måske plads til flere forbedringer på bilen end i tidligere sæsoner. Godt nok har man testet meget og testet bilen under løbsbetingelser, men det er altså først når det virkelig gælder at de sidste ting ofte viser sig. Pat Symonds udtaler også at Renault er med i toppen, men efter diverse test her i foråret, ser det ud til at Ferrari er de hurtigste, efterfulgt af McLaren og med BMW Sauber og Renault selv på en delt tredjeplads. Det kan være lidt spil for galleriet i det. Tricket med at lægge favoritrollen på andre er et gammelkendt trick. Der er dog ingen tvivl om at hele Renault staben stoler på bilen - og så ellers glæder sig til at komme i gang for alvor.