Paul Stewart havde dog svært ved at finde optimismen: "Der er ikke meget vi kan glæde os over i den forløbne weekend, men vi kan se frem til de kommende tests på Silverstone. Vi burde nu ikke bruge GP'erne til udvikling. Næste skridt for os må være at danne et egentligt test-hold, ligesom de andre store teams. Så kan vi måske også score en 1-2 sejr."
"Naturligvis er vi skuffede," supplerede Ressler. "Alle vore problemer med holdbarheden drejer sig på den ene eller anden måde om oliesystemer. Men vi lærte til sidst en hel del om hvor kernen i problemerne er, så vi skulle være i stand til at finde løsninger meget snart."
Dermed støtter han de rygter der har gået, om at problemerne ikke så meget skyldes Cosworths indsats, men derimod bunder i at Ressler har insisteret på, at Jaguars egne teknikere skal være aktivt involveret i udviklingen af motoren. Dermed er Ressler gået imod trenden om at overlade sådanne specifikke opgaver til nære samarbejdspartnere. Fordelen ved det er ellers, at man får en mere overskuelig ledelsesstuktur og kortere reaktionstider.
Godt nok kommer man aldrig foran hvis man altid går i andres fodspor, men trend'en med outsourcing ses også i mere almindelige dele af det globale erhvervsliv, så det var måske værd at revurdere metoden ?
Jarno Trulli fulgte trop som nummer 2 - godt 6/10 efter Panis - det blev til godt en løbsdistance over hele dagen til italieneren. 1,2 sekund efter kom Alesi med 3. bedste tid - er teamet på vej frem? I hvert fald var der lidt problemer med motoren - den futtede af i pitten!
Yderligere et halvt sekund efter fulgte så det nye britiske fund, Jenson Button foran Jaguar testkører Luciano Burti.
Testtider fra Silverstone, onsdag den 15. marts 2000:
Kører | Team | Bedste tid |
Olivier Panis | McLaren-Mercedes | 1:24,838 |
Jarno Trulli | Jordan-Mugen | 1:25,411 |
Jean Alesi | Prost-Peugeot | 1:26,673 |
Jenson Button | BMW-Williams | 1:27,197 |
Luciano Burti | Jaguar-Cosworth | 1:27,818 |
Testen fortsætter i morgen.
Men nu har det måske længere udsigter - og så er der flere om budet! "Jeg har altid gjort det klart at jeg ønsker at teamet skal være sammen med en motorleverandør. Renault Sports præsident har sagt, at de overvejer et comeback indenfor de kommende to til tre år," siger Rocco Benetton, der efterhånden er blevet Renaults talsmand når det kommer til hvad der er deres planer om et comeback til Formel 1.
Men der er flere andre teams der er interesseret i Renault udover Benetton der i øjeblikket reklamerer for Renault i hver anden sætning når de udtaler sig. Prost-teamet, der i øjeblikket godt nok er i en mindre krise, kan være et bud. Peugeot har det fortsat svært med at koncentrere sig om Formel 1, og Alain Prost har alt for mange gange offentligt kritiseret deres motorpartner til at det kan siges at der hersker en lykkelig stemning i deres samarbejde - Prost-teamet kan derfor være et andet bud.
Men langt mere alvorligt skal Benetton tage den udfordring der kommer fra Jordan. Teamet har ikke været et fabriksteam siden Peugeot gik fra teamet og i stedet slog sig sammen med Prost (Peugeot har ikke rigtig haft succes med deres dispositioner - først var McLaren ikke i orden, så var Jordan det heller ikke og nu roder de rundt sammen med Prost.) Jordan modtager godt nok motorer fra Honda, eller rettere fra deres datterselskab, Mugen. Men med det fokus som Honda giver deres egen motor og dermed BAR-teamet, kan få Jordan ud på et uheldigt sidespor hvor de nu er i stand til at udfordre de bedste teams i Formel 1. Godt nok siger Honda at de ikke vil glemme Jordan, men omvendt er det BAR der er deres vigtigste team.
Derfor er Jordan kommet med i kampen om de lukrative Renault-motorer, og med de resultater som Jordan har i forhold til Benetton, burde det være oplagt hvilket team som Renault ud fra et sportsligt synspunkt ville samarbejde med. Indtil videre må tiden vise hvornår Renault melder sig klar, men det mest oplagte vil være til sæsonen 2002, sådan at motoren i givet fald kan være færdigudviklet. Hvem der så kommer til at nyde gavn af motorerne skal der kæmpes hårdt for - Benetton vinder for deres konstante fedteri mens Jordan vinder fra det sportslige synspunkt!
Alligevel er der ro i McLaren-lejren - eller det er det som Ron Dennis forsøger at vise, mens han i stedet forsøger at spille Ferrari to kørere ud mod hinanden for at svække Ferrari-teamets samarbejdsånd. Ron Dennis forsøger at spille cool ved at forsikre om at det er en mindre fejl der skal rettes, men fejlen er alligevel så stor at det har plaget teamet i en hel løbsweekend.
I teamet er det derfor ekstremt vigtigt at det kommende brasilianske grand prix ikke ender på samme måde. Temaet hos McLaren er klart: Et nederlag er forbudt! "Raceren er hurtig," siger Hakkinen om hans MP4/15, "men det er Ferraris også - den eksploderer dog ikke." En klokkeklar vurdering af hvad der er den basale forskel på de to topteams. "Vi skal løse dette nu og begynde at vinde igen - vi kan ikke tillade os at tabe igen!" siger Hakkinen som konklusion.
McLaren kan komme så meget bagud forud for den europæiske sæson der begynder på Imola i april at teamet gennem foråret og sommeren kan komme til at skulle hente ind på Ferrari, og med en bundsolid og hurtig Ferrari kan det blive meget svært for McLaren dels at overgå Ferrari og samtidig sikre sig at deres MP4/15 er holdbar. Sæsonen er fortsat ung - så det er naturligvis alt for tidligt at give konklusioner, men McLaren vinder ikke på en walk-over som de næsten fik forærende sidste år, men som de i den grad forsøgte at tabe.
Ron Dennis er meget interesseret at se den nye BMW nærmere i sømmene, og penge er åbenbart ikke noget problem hvis Ron Dennis skal på spiontogt hos fjenden. Selvfølgelig ville Ron ikke få så meget ud af det besøg. "Jeg ville selvfølgelig sende Norbert Haug," siger Ron Dennis. Hvad gør man ikke for at se de andre i kortene...
Skotten var således i stand til at kontrollere den simulerede 747 og præsentere alle for en perfekt landing. Så måske var det en mulighed når pensionen fra Formel 1 bliver aktuel?
Hos McLaren kan vist selv gætte sig til hvad der skal testes og arbejdes med - Mercedes-motoren som Mario Ilien og hans folk har bakset med siden problemet blev lokaliseret og præsenteret for verdens TV-seere.
Trulli kørte et par omgange forud for to dages test der køres i dag og i morgen. Teamet vil blandt andet arbejde for at finde et godt set-up til det brasilianske grand prix der skal køres på den ujævne Interlagos bane. Jordan skal forsvare Frentzen 3. plads fra sidste år - der var tyskeren en omgang efter den vindende Mika Hakkinen. Det ønsker teamet at gøre bedre.
Testtider fra Silverstone, tirsdag den 14. marts 2000:
Kører | Team | Bedste tid |
Olivier Panis | McLaren-Mercedes | 1:26,97 |
Jarno Trulli | Jordan-Mugen | 1:32,36 |
De mange fans må vente lidt endnu ang. Grand Prix-løb efter år 2006: i øjeblikket forhandler man med FIA om at forlænge til eftet år 2006. Det lokale bystyre vil meget gerne forlænge kontrakten og have en kontrakt der løber helt til år 2011 eller endnu længere.
Det officielle tilskuer-antal på selve løbsdagen var 124,300, det er mere end 6000 flere tilskuere end sidste år, og mere end 15,000 for alle 4 dage.
John Harnden, chef for det australske Grand Prix siger: "Det er helt fantastisk som folk bare bliver ved med at strømme til løbet. Løbet vokser år for år. Folk i hele Australien lægger det ind i deres kalender, som en af de helt store sportsbegivenheder, som bare skal ses hvert år."
Det der skete var, at koblingen begyndte at svigte på grund af overophedning. Selvom Herbert forsøgte at tage den lidt med ro, trods det at han startede fra 20. position i gridden, var det ikke nok til at køle koblingen ned. I stedet blev det værre, og han måtte udgå allerede efter 2. sving.
Stewart er jo vant til skuffelser, så han ser fortrøstningfuld på resten af sæsonen: "Jeg er sikker på, vi nok skal vise gode resultater. Eddie viste gode takter under kvalifikationen. Trods begrænsede muligheder satte han en tid mindre end 1 sekund fra pole, og der rakte jo til startposition 7."
Johnny Herbert tager nu til Florida for at passe sit fitness-program i et passende miljø, dvs. varmt klima og tilsvarende tidszone. "De gode nyheder er, at vi tager til Interlagos (i Brasilien) med nye dele," sagde Herbert ved afrejsen. "Så må vi jo håbe, de holder til belastningen. Når det hele fungerer, klarer vi os jo udmærket. Australien var en frustrerende oplevelse, så nu håber jeg teamet får taget sig sammen og løser problemet."
Jackie Stewart er nu ikke helt sikker på holdet kan nå at få nye støbeforme og dele klar til det brasilianske GP, der køres d. 26. marts, men dog senest til Imola d. 9. april.
JV som startede som nr. 8 på gridden og fik kørt 3 point hjem til teamet og sig selv. Man må sige at det er meget flot, når teamet ingen point fik sidste år. Villeneuve siger: "Bilen føles perfekt, jeg var sikker på at vi ville får point, og efter sidste års anstrengelser, føles det fedt endelig at det giver bonus i år. Det er første og fremmest Hondas store arbejde med den nye motor, der er skyld i at vi har fået en god start, men hele teamet har været utrolig opsatte på at komme godt i gang, og få sidste års skuffelse på afstand."
Ricardo Zonta sluttede først som nr. 7, med blev senere forfremmet til en 6. plads pga. Mika Salo fra Sauber blev diskvalificeret.
Honda Racings tekniske leder Kazutoshi Nishizawa siger "Vi havde kun et mål da vi startede med at udvikle den ny motor, og det var pålidelighed. Det har vi nu opnået, så kan vi forsætte mod vores næste mål som er flere hestekræfter. Man kan ikke starte med at lave en motor der har begge ting. Derfor har vi satset først på pålidelighed, det nytter ikke noget at have en motor med mange hestekræfte, hvis den ikke kommer i mål (tag f.eks. Mercedes-McLaren), derefter kommer hestekræfter. Uden en pålidelig motor kan teamet kun tabe. Vi vil forsætte med at udvikle motoren efter vores planer. Vi skal være mere konkurrencedygtige, men første del af vores mål er nået."
Tidligere verdensmeste Jacques Villeneuve sagde ta var overrasket at se Ralf Schumacher slutte på en podieplads. JV forklarede hvorfor han var overrasket "Ralf overhalede mig under pit-stopende, jeg regnede ikke med at det skulle blive noget problem, da jeg ikke troede at RS ville holde hele løbet."
De to teams testede sammen i Syd Afrika i februar. Der havde Williams teamet mange problemer med bilens driftsikkerhed, og det er derfor at Villeneuve ikke troede at RS ville komme i mål.
Sportchef Jean Todt udtalte efter løbet "Vi kunne ikke få en bedre start på sæsonen. Jeg ved godt at der er mange forhindringer man skal løse, før man kan vinde mesterskabet. Men nu må vi udnytte den fordel vi har opnået til at gøre os endnu bedre. Der mangler 16 løb før sæsonen er færdig, men vi har et godt team, og vi ved hvor vi skal vidre udvikle."
Nu må vi se om Ferrari så kan vinde deres første mesterkab få kører, de har et godt udgangspunkt med årets bil, men det er også 21 år siden at de sidst vandt titlen med Jody Scheckter.
Den italienske presse var fyldt med ros til Ferrari teamet.
Der roser specialt teamets præstation ved det første løb i sæsonen, og for den flotte 1 - 2 sejer.
Gazzetta dello Sport skriver at de er henrykt over udfaldet af løbet i Australien, og at Ferraris motor sender sød musik mod himmelen, mens deres alt overskyggende fjende kun sender sort røg mod himmelen.
Resten af den italienske presse kom med de samme flotte bemærkninger om MS,RB og teamet.
Det lyder typisk italiensk, når det går godt, så er alle så glade, men når det går skidt, så skal Jean Todt dingle i galjen.