Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
15.3.2005
 Malaysias GP - Dæk preview
 Antitobakslov i Malaysia
 Midland-Jordan lander ny sponsor
 
11.3.2005
 Hvad vil Red Bull?
 Er Kiesa helt ude nu?
 

Hop til top15.3.2005

Malaysias GP - Dæk preview

Det første GP blev for dækkenes vedkommende afviklet uden de helt store problemer, men nu kommer den første af to store prøver, nemlig varmen i Malaysia.

Dækfirmaerne har været spændte på hvordan deres sorte guld ville klare sig gennem et helt løb. Èn ting er test, noget andet virkeligheden. Lidt firkantet sagt, kan man sige at det første GP blev afviklet uden de store problemer. Et par enkelte teams klagede over for hurtigt nedslidte dæk og varmeblærer, men i hvert fald det ene team er klar over at det er deres bil der er noget galt med, ikke dækkene. Men nu kommer så to GP'er i træk hvor man kan få "testet" dækkene under varme forhold. Det er ikke just høje temperaturer der har præget diverse vintertests i Europa inden sæsonen startede.

Bridgestone:
Bridgestone udtrykker for så vidt stor optimisme forud for det malaysiske GP. Man erkender at man ikke har fået testet dæk under de ekstreme varme forhold der normalt hersker i Malaysia. Sidste år nåede asfalttemperaturen over de 40 grader. Men alligevel er man fortrøstningsfuld. Hisao Suganuma, teknisk chef hos Bridgestone udtaler, at man har støttet sig meget til dataene fra de sidste to år da man skulle lave dækket til Malaysia. Bridgestone siger det ikke direkte, men man har faktisk lavet specielle dæk der skal anvendes i Malaysia og Bahrain. Bridgestone har valgt - sikkert sammen med Ferrari - at tage tre forskellige typer tørvejrsdæk med til Malaysia. Alle tre typer ligger i medium området lidt hældende til den hårdere ende af den skala. Hos Bridgestone er man egentlig ikke så nervøs for udkommet af den kommende weekends strabadser på Sepang banen.

Michelin:
Michelin holder kortene til tæt kroppen når det gælder compounds. Men alligevel røber de lidt. De fortæller at de har studeret data fra det australske GP indgående og har bl.a. ud fra de erfaringer valgt de compounds de vil tage med til Malaysia. Williams teamet har testet to forskellige compounds i den forgange uge, men mon ikke at der bliver mindst én compound mere at vælge imellem. Mike Gascoyne fra Toyota fortæller at et af problemerne forud for det kommende GP vil være at finde ud af hvordan man holder dækkene afkølet tilstrækkeligt. Pudsigt nok var Toyota det team der havde flest problemer med dækkene i Australien. Toyota siger da også at man har et alt for stort dækslid skabt af bilen. Michelin chefen, Pierre Duspasquier, siger også at varmen kan være et problem. Selv under de kraftige regnstorme der huserer i området kan asfalttemperaturen nå op omkring de 40 grader.

Der er vel ingen grund til ikke at sige at de to kommende GP'er skal fortælle de to dækfirmaer - og os andre - hvor langt Bridgestone og Michelin er kommet i forhold til det nye dækreglement. De to har vist at de godt kan lave dæk der holder, men hvordan er effekten i dækkene under varme forhold. De to varmeste GP'er kommer nu.

PDL  


Hop til top
Antitobakslov i Malaysia

Også østen tager man FN's antitobakslov op. Det malaysiske parlament vil i lighed med de fleste andre lande også indføre forbud mod tobaksreklamer.

Når 2005 slutter, vil Malaysia tilslutte sig FN's antitobaksholdning. Det betyder at man forbyder tobaksreklamer angiveligt fra 1. januar 2006. Desuden vil man indføre restrektioner i forhold til salg og anden markedsføring. Igen et sted der rammer tobaksfirmaerne i bl.a. Formel 1. Den videre søgning efter nye typer af sponsorer intensiveres.

AN  


Hop til top
Midland-Jordan lander ny sponsor

Det ser ud til at de økonomiske problemer, som det "gamle" Jordan team kæmpede med, er helt og holdent løst efter at multimillionæren Alex Shnaider trådte til, og opkøbte teamet.

Rygter lyder på at teamet ligger i seriøse forhandlinger med en ny pengestærk sponsor. Shnaider har siden launchen af den nye bil, forhandlet med Siegfried Wolf som er administrerende direktør hos Magna Steyr. Et firma som bygger erhvervskøretøjer.

I mellemtiden skulle Jordan bilerne igen, til Malaysias Grand Prix fremstå i den velkendte gule farve, da den gamle sponsoraftale med langtidssponsoren Benson&Hedges efter forlydende skulle være fornyet, efter sigende en aftale, som indbringer teamet 5 millioner dollars.

KD  


 

Hop til top11.3.2005

Hvad vil Red Bull?

Red Bull Racing leder efter en motorleverandør. Man har for længst meldt ud, at det langt fra er sikkert, at man vil anvende Cosworth motorer efter denne sæson.

Red Bull Racing er på udkig efter en ny motorleverandør. Man har meldt ud i forbindelse med overtagelsen af Jaguar teamet, at det langt fra var sikkert at man ville forsætte med Cosworth motorer efter 2005 sæsonen. Men hvad gør man så? Der er jo forskellige muligheder. Man kan gå på jagt hos en af de andre motorleverandører, men hvem? I øjeblikket tales der om at Honda er stærkt inde i billedet, men vil Honda? Projektlederen hos Honda, Takeo Kiuchi, udtaler at man har fået henvendelse fra flere teams om evt. motorleverancer, men at han personligt selv foretrækker at man koncentrerer sig om BAR, hvor Honda ejer godt 45 % af aktierne. Kiuchi siger dog også at Honda måske i den bedste interesse for sporten, måske vil levere til et eller flere teams. Altså en af de sædvanlige politiske udmeldinger.

Men hvor kan Red Bull Racing ellers gå hen? Der er jo de andre motorfabrikanter som BMW, Toyota, Renault og Mercedes. Ser man på Red Bulls interesse i USA som mærke er det måske ikke utænkeligt at det kunne blive en af disse mærker. BMW og Mercedes har selv deres eget marked i USA, mens Toyota via Lexus, Renault/Nissan via Infiniti og Honda igen via Acura mærkerne har store interesser i det amerikanske. Desuden har Mercedes interesser via Dodge som en del af Daimler-Chrysler koncernen.

Yderligere muligheder kunne være en af de amerikanske motorfabrikanter som GM og Ford, men Ford har lige trukket sig helt ud, og har GM en motor klar? Tilbage er der for så vidt kun VW koncernen, men det er ligeså usikker en faktor som GM. Ude på fløjen i den forbindelse er der stadigvæk Cosworth. Cosworth er i dag på amerikanske hænder og der er en planlægning i gang med at flytte det meste af Cosworth til USA. Måske det var den bedste måde at markedsføre sig selv i USA på for Hr. Mateschits og Red Bull. Cosworth er i dag et amerikansk mærke. Honda virker dog umiddelbart som den mest sandsynlige, men der er lang tid til 2006 og meget kan ske endnu.

PDL  


Hop til top
Er Kiesa helt ude nu?

De seneste rygter i Formel 1 verdenen kunne tyde på, at Minardi teamet vælger en anden testkører end Nicolas Kiesa, der eller havde bejlet til pladsen i det italienske team.

Efter at Kiesa ikke fik pladsen som fast kører i Minardi teamet i år, så har han arbejde på at få pladsen som testkører for dem, men nu ser også denne chance for en plads i Formel 1 feltet ud til at hænge i en tynd tråd for danskeren.

Det forlyder at Hong Kong kineseren Marchy Lee Yin-Kin, skal tiltræde som testkører i Minardi teamet fra og med løbet på Imola banen i Italien, hvor San Marino's Grand Prix køres den 22. - 24. april.

28 årige Marchy Lee Yin-Kin er regerende 'Formula BMW Asia Champion' - hvor han i 2004 vandt 12 ud af de 14 afdelinger i mesterskabet.
Han har tidligere kørt Formula Campus samt Formel 3 i både Frankrig, Australien og Asien.

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk