Teamet er blevet solgt for 120 millioner dollars – godt 950 millioner danske kroner, og aftalen blev underskrevet i går. Benetton forsvinder dog ikke helt ud af Formel 1 i denne omgang. En del af aftalen indebærer at Benetton fortsætter som teamets sponsor de kommende to år, og fortsat benævnes som Benetton i Formel 1. Men selve ejerskabet af teamet er nu Renaults. Fra 2002 bliver teamet så omdøbt til Renault.
Der er flere grunde til at Benetton sælger teamet – dels har teamet været til salg i længere tid, blandt andet fordi teamet siden 1995 er gået i stå – Benetton kunne håbe på en aftale med Renault om at aftage fabriksmotorer, men som trenden er i Formel 1 i øjeblikket er bilgiganterne mest interesseret i at køre showet selv, hvorfor Renault hellere vil eje teamet rub og stub.
"Vi har lagt stort arbejde i Formel 1 og det har givet os mere tilfredshed end vi kunne forvente. For at garantere teamet udvikling som det fortjener i dette scenario, er det passende at overlade taktstokken til Renault," siger Luciano Benetton, der er leder af tøjfirmaets hovedkoncern, Benetton Group. Samtidig takkes de mange sponsorer for at de har støttet teamet i deres Formel 1-eventyr.
Hos Renault ser man fremtiden i møde med spænding. "Vi er helt klar over den udfordring der venter os, men hos Renault er man vilde med udfordringer. Det er et firma der har vist deres dristighed på alle områder og motorsport er ikke nogen undtagelse," siger Patrick Faure, der er formand for Renault Sport. Han begrunder også hvorfor teamet valgte den forholdsvis dyre model – at købe et Formel 1-team. "At komme tilbage til Formel 1 som motorleverandør ville ikke give nogen mening, da vi allerede har vundet hvad der er at vinde. Så vi valgte at gå efter den titel der mangler i vores resultater – nemlig konstruktørernes VM under Renaults farver," siger han videre. Det ventes at Flavio Briatore kommer til at overtage roret af teamet – han blev fyret fra selv samme team i 1996…
We are back!
Renault har tidligere kørt med deres eget Formel 1-team. Det skete i perioden fra 1977 til 1985, hvor de blandt andet var med i udviklingen af den tids turbomotorer. Efter nogle års pause vendte de tilbage – denne gang som motorleverandør, blandt andet til Williams-teamet. Det gav i 1990'erne masser af succes hvor teamet var dominerende. Renault trak sig ud efter sæsonen 1997, hvor Villeneuve og Williams igen vandt begge titler. Supertec kom til at overtage og forsøgte at fortsætte den store arv som Renault efterlod sig – dog uden den store succes. Alligevel har det været gennem Supertec at Renault har bevaret kontakten til Formel 1, og nu kan de begynde at arbejde frem mod at lancere deres eget team i 2002.
Renault med deres eget team i 1984
Foto: Allsport
Benetton har været med i Formel 1 i mere end 15 år, hvor de først begyndte som sponsor for Toleman og siden hen købte teamet for at danne deres eget team. Det er blevet til 27 sejre – den første i Mexico i 1986 som Gerhard Berger vandt og den seneste sejr blev hjemført i 1997 på Hockenheim, også med Berger som sejrherre… I 1994 og 95 vandt teamet kørernes VM med Michael Schumacher; i 1994 med Ford som motorpartner og i 1995 blev det ligeledes til VM-titlen for konstruktører hvor Renault var motorpartneren.
Ferraris præsident Luca di Montezemolo har det lige omvendt når han udtaler sig om andre teams. di Montezemolo udtaler, at han ikke ønsker at blive trukket ind i diskussionen, der handler om hvordan andre teams politik er.
di Montezemolo udtaler: "Vi bruger bestemt færre penge end McLaren, vi har kun et budget. Hvis vi sammenligner med andre teams, såsom Williams og McLaren, de skal bruge penge på at udvikle motor, på at holde en stor personalegruppen i gang, og de skal udvikle et chassis, alt det kan vi gøre inden for samme koncern, hvis man lægge alle deres udgifter sammen, så har bruger de mange flere penge end os, mens vi får mere ud af vores penge, da vi er en stor enhed på samme fabrik."
Tre seriøse herrer - Adrian Newey ses til venstre.
I et interview i McLarens officielle medlemsblad 'Racing Line' fortæller Newey sig om sine ønsker for fremtidens design-regler. "Jeg tror, at lige nu er diskussionen om de nye regulativer på et meget tidligt stadie og at intet er klart defineret. Men generelt ville jeg gerne se så meget frihed som muligt i regulativerne," siger Newey. "For at en designer skal nyde sit arbejde har han brug for en vis mængde frihed. Hvis det gradvist fjernes mister arbejdet sin fornøjelse. Det er derfor, jeg er så opsat på at se regulativerne forblive frie. Især hvad angår karosseriet. Hvis ønsket er at reducerer den aerodynamiske downforce, skulle det gøres på en måde der ikke bare foreskriver store tal af udelukkelses-områder, der begrænser karosseriet."
Newey udtalte sig også om sine egne personlige fremtidsplaner: "Jeg regner med, at jeg engang i fremtiden vil komme videre til det næste. At beskæftige sig med noget i gadebiler kunne være et attraktivt alternativ - der er der langt mere frihed i dag i gadebiler end der er i formel 1. Men for tiden fascinerer den tekniske udfordring i F1 mig stadig," siger Newey, der uddyber sine fremtidsplaner ved at nævne muligheden for at følge i sin forgængers, Gordon Murray, der designede af McLaren F1 gadebilen, fodspor.
Han tilføjede: "Jeg mener, de har gjort et rigtig godt arbejde, når man tager de begrænsninger de måtte arbejde under i betragtning. Faciliteterne kommer til at være førsteklasses. Banen har nogle sving, som vil være meget farverige. Og at komme ud af (oval Turn 1) krængningen og op af langsiden bliver et imponerende syn. Banen er bred nok, så folk vil have mod på at handle.! I det hele taget lover Blundell god underholdning for såvel kørere, som publikum: "Svinget til højre efter den sidste lige strækning af banen, vil være et sted, hvor nogen nok vil blive modige og forsøge på noget, og de sidste par kurver før man igen kommer ind på ovalen og krængningen kunne være underholdende under udbremsningerne. "
Han er især spændt på hvordan kollegaerne i formel 1 vil forberede sig: "Det bliver en interessant bane for kørerne at sætte deres bil op til, fordi der er så høje hastigheder på langsiderne og en højhastighedskurve efter det første lige stykke. Og man er stadig nødt til at have det grip og downforce, der vil være påkrævet for at have en velafbalanceret, hurtig bil til de langsommere dele af banan midtpå. Et kompromis vil være i orden, men der er nødt til at være en grænse, der vil tvinge dig til gøre enten det ene eller det andet."
"Stedet er kendt verden over," sluttede Blundell af med at sige, "Det er Indianapolis Speedway, og der er ikke mere at sige om det. Det er hvad det er og det er i sandhed et imponerende anlæg. Hvad end det er denne bane eller ovalen, ville jeg gerne sidde i en bil der en dag." Løbet finder sted d. 24. september.
"Det var helt og holdent min egen skyld, jeg kom ind i kurven for hurtigt og mistede kontrollen. Heldigvis kom jeg ikke noget til, men i nogle korte øjeblikke dukkede der ting op fra Silverstone."
Hans kørsel under træning og kvalifikation op til GP'et, for at få den psykologisk vigtige hurtigste tid, gav kritik fra forskellige sider. Bl.a. Jackie Stewart har ytret sin mening, som umiddelbart næsten grænser til forargelse.
"Jeg kan ikke bebrejde ham for hans indsats, men han gjorde det bare på en forkert dag. Han var ikke under noget pres, men han skulle absolut bevise, at han var hurtigere end Rubens Barrichello. Det er ligesom at gå med paraply i tordenvejr, det kan få hænderne til at ryste. Hvad jeg mener er, at det er ikke nødvendigt for ens ego, at skal have den hurtigste tid hver gang."
Men der udover har MS selvfølgelig evalueret indsatsen i Australien. Og man er nok tilbøjelig til at give ham ret i, hvad han hidtil har udtalt sig om. Nemlig starten.
"Vi har et svagt punkt i vores start. Helt bestemt. Vi er simpelthen nødt til at forbedre os der. McLaren er rigtig gode til det. Men det er ikke nok bare at træne det. Det er mere kompliceret end som så."
Og efter Rubens Barrichellos flotte andenplads, er forventningerne til ham skruet yderligere op, i hvert fald i Brasilien. De brasilianske motorsportsfans har ikke rigtig haft nogen decideret helt efter Ayrton Senna, men efter at RB er blevet den første brasilianske kører for Ferrari, så er den brasilianske begejstring steget utrolig meget. Således har GP'et i Brasilien ifølge forlydender været udsolgt utroligt længe. Man er endda ved at opføre ekstra tribunepladser. Det kunne give en kolossal eksplosion af begejstring, hvis RB kunne ændre sine tre andenpladser, til en sejr netop i Brasilien i det næste løb. Det ville i så fald også være hans første GP-sejr.
Dennis hævder at Barrichellos anden pit-stop ikke var planlagt, men kun blev kaldt ind, fordi han ikke måtte vinde over Michael Schumacher. Rubens Barrichello sagde efter løbet at man lavede om på pit-stop-strategien, for at have større chance for at overhale Frentzen tidligere.
Nu tager Ross Brawn bladet fra munden, og udtaler at Ron Dennis' udtalelser er ufornuftige: "Ron Dennis slynger en masse tåbeligt vrøvl ud. Barrichello sloges med Frentzen om 3.-pladsen, og ikke en McLaren. Derfor kan jeg kun udlede at Ron Dennis' udtalelser, at han er rystet over den dårlige præstation, McLaren og bilerne lavede i week-enden, det må være grunden til alt det tåbelige vrøvl. Han forstår åbenbart ikke vores strategi. På papiret kan man jo også se at vi har bedre forståelse for hvad der sker under et løb."
Marc Gene ser ud til at forsætte med at imponere i sin anden sæson.
Marc Gene udtalte efter følgende til pressen: "Jeg troede at mit løb vør kørt, men mine mekanikere udførte et fremragende stykke arbejde med at ordne min bil. Jeg ved ikke hvordan de ordnede ophænget på bilen på rekordtid, men det var genialt. Jeg er meget glad, teamet virker meget sammentømmret, og nu har vi vist at vi kan arbejde sammen under pres. Hvis jeg ikke havde haft det uheld i starten, så er jeg sikker på, at jeg var blevet mellem de 7 bedste. Men jeg er meget stolt over det resultat vi opnåede i første løb."
Han håber, at han kan tage sin første F1-sejr foran de mange tusinde fans som vil være tilstede for at støtte ham. Rubens Barrichello er sikker på at han kan vinde over McLaren og deres kørere Mika Hakkinen og David Coulthard, men derudover skal han også vinde over sin holdkammerat, Michael Schumacher.
"Det er selvfølgelig for tidligt til at kunnne sige noget endnu, men en start i første række vil da være dejligt. Jeg har sluttet 3 gange som nr. 2, men nu må det være min tur til at vinde," siger han.
Rubens forsætter: "Jeg har kørt på Interlagos siden begyndelsen af 80erne, så jeg kender banen meget godt. Michael Schumacher og McLaren bliver de sværeste modstander, men jeg er sikker på, at jeg nok skal vinde over dem."
Paul Stewart havde dog svært ved at finde optimismen: "Der er ikke meget vi kan glæde os over i den forløbne weekend, men vi kan se frem til de kommende tests på Silverstone. Vi burde nu ikke bruge GP'erne til udvikling. Næste skridt for os må være at danne et egentligt test-hold, ligesom de andre store teams. Så kan vi måske også score en 1-2 sejr."
"Naturligvis er vi skuffede," supplerede Ressler. "Alle vore problemer med holdbarheden drejer sig på den ene eller anden måde om oliesystemer. Men vi lærte til sidst en hel del om hvor kernen i problemerne er, så vi skulle være i stand til at finde løsninger meget snart."
Dermed støtter han de rygter der har gået, om at problemerne ikke så meget skyldes Cosworths indsats, men derimod bunder i at Ressler har insisteret på, at Jaguars egne teknikere skal være aktivt involveret i udviklingen af motoren. Dermed er Ressler gået imod trenden om at overlade sådanne specifikke opgaver til nære samarbejdspartnere. Fordelen ved det er ellers, at man får en mere overskuelig ledelsesstuktur og kortere reaktionstider.
Godt nok kommer man aldrig foran hvis man altid går i andres fodspor, men trend'en med outsourcing ses også i mere almindelige dele af det globale erhvervsliv, så det var måske værd at revurdere metoden ?
Jarno Trulli fulgte trop som nummer 2 - godt 6/10 efter Panis - det blev til godt en løbsdistance over hele dagen til italieneren. 1,2 sekund efter kom Alesi med 3. bedste tid - er teamet på vej frem? I hvert fald var der lidt problemer med motoren - den futtede af i pitten!
Yderligere et halvt sekund efter fulgte så det nye britiske fund, Jenson Button foran Jaguar testkører Luciano Burti.
Testtider fra Silverstone, onsdag den 15. marts 2000:
Kører | Team | Bedste tid |
Olivier Panis | McLaren-Mercedes | 1:24,838 |
Jarno Trulli | Jordan-Mugen | 1:25,411 |
Jean Alesi | Prost-Peugeot | 1:26,673 |
Jenson Button | BMW-Williams | 1:27,197 |
Luciano Burti | Jaguar-Cosworth | 1:27,818 |
Testen fortsætter i morgen.
Men nu har det måske længere udsigter - og så er der flere om budet! "Jeg har altid gjort det klart at jeg ønsker at teamet skal være sammen med en motorleverandør. Renault Sports præsident har sagt, at de overvejer et comeback indenfor de kommende to til tre år," siger Rocco Benetton, der efterhånden er blevet Renaults talsmand når det kommer til hvad der er deres planer om et comeback til Formel 1.
Men der er flere andre teams der er interesseret i Renault udover Benetton der i øjeblikket reklamerer for Renault i hver anden sætning når de udtaler sig. Prost-teamet, der i øjeblikket godt nok er i en mindre krise, kan være et bud. Peugeot har det fortsat svært med at koncentrere sig om Formel 1, og Alain Prost har alt for mange gange offentligt kritiseret deres motorpartner til at det kan siges at der hersker en lykkelig stemning i deres samarbejde - Prost-teamet kan derfor være et andet bud.
Men langt mere alvorligt skal Benetton tage den udfordring der kommer fra Jordan. Teamet har ikke været et fabriksteam siden Peugeot gik fra teamet og i stedet slog sig sammen med Prost (Peugeot har ikke rigtig haft succes med deres dispositioner - først var McLaren ikke i orden, så var Jordan det heller ikke og nu roder de rundt sammen med Prost.) Jordan modtager godt nok motorer fra Honda, eller rettere fra deres datterselskab, Mugen. Men med det fokus som Honda giver deres egen motor og dermed BAR-teamet, kan få Jordan ud på et uheldigt sidespor hvor de nu er i stand til at udfordre de bedste teams i Formel 1. Godt nok siger Honda at de ikke vil glemme Jordan, men omvendt er det BAR der er deres vigtigste team.
Derfor er Jordan kommet med i kampen om de lukrative Renault-motorer, og med de resultater som Jordan har i forhold til Benetton, burde det være oplagt hvilket team som Renault ud fra et sportsligt synspunkt ville samarbejde med. Indtil videre må tiden vise hvornår Renault melder sig klar, men det mest oplagte vil være til sæsonen 2002, sådan at motoren i givet fald kan være færdigudviklet. Hvem der så kommer til at nyde gavn af motorerne skal der kæmpes hårdt for - Benetton vinder for deres konstante fedteri mens Jordan vinder fra det sportslige synspunkt!
Alligevel er der ro i McLaren-lejren - eller det er det som Ron Dennis forsøger at vise, mens han i stedet forsøger at spille Ferrari to kørere ud mod hinanden for at svække Ferrari-teamets samarbejdsånd. Ron Dennis forsøger at spille cool ved at forsikre om at det er en mindre fejl der skal rettes, men fejlen er alligevel så stor at det har plaget teamet i en hel løbsweekend.
I teamet er det derfor ekstremt vigtigt at det kommende brasilianske grand prix ikke ender på samme måde. Temaet hos McLaren er klart: Et nederlag er forbudt! "Raceren er hurtig," siger Hakkinen om hans MP4/15, "men det er Ferraris også - den eksploderer dog ikke." En klokkeklar vurdering af hvad der er den basale forskel på de to topteams. "Vi skal løse dette nu og begynde at vinde igen - vi kan ikke tillade os at tabe igen!" siger Hakkinen som konklusion.
McLaren kan komme så meget bagud forud for den europæiske sæson der begynder på Imola i april at teamet gennem foråret og sommeren kan komme til at skulle hente ind på Ferrari, og med en bundsolid og hurtig Ferrari kan det blive meget svært for McLaren dels at overgå Ferrari og samtidig sikre sig at deres MP4/15 er holdbar. Sæsonen er fortsat ung - så det er naturligvis alt for tidligt at give konklusioner, men McLaren vinder ikke på en walk-over som de næsten fik forærende sidste år, men som de i den grad forsøgte at tabe.
Ron Dennis er meget interesseret at se den nye BMW nærmere i sømmene, og penge er åbenbart ikke noget problem hvis Ron Dennis skal på spiontogt hos fjenden. Selvfølgelig ville Ron ikke få så meget ud af det besøg. "Jeg ville selvfølgelig sende Norbert Haug," siger Ron Dennis. Hvad gør man ikke for at se de andre i kortene...
Skotten var således i stand til at kontrollere den simulerede 747 og præsentere alle for en perfekt landing. Så måske var det en mulighed når pensionen fra Formel 1 bliver aktuel?
Hos McLaren kan vist selv gætte sig til hvad der skal testes og arbejdes med - Mercedes-motoren som Mario Ilien og hans folk har bakset med siden problemet blev lokaliseret og præsenteret for verdens TV-seere.
Trulli kørte et par omgange forud for to dages test der køres i dag og i morgen. Teamet vil blandt andet arbejde for at finde et godt set-up til det brasilianske grand prix der skal køres på den ujævne Interlagos bane. Jordan skal forsvare Frentzen 3. plads fra sidste år - der var tyskeren en omgang efter den vindende Mika Hakkinen. Det ønsker teamet at gøre bedre.
Testtider fra Silverstone, tirsdag den 14. marts 2000:
Kører | Team | Bedste tid |
Olivier Panis | McLaren-Mercedes | 1:26,97 |
Jarno Trulli | Jordan-Mugen | 1:32,36 |