Begge Saubers to unge kørere fik point i løbet med henholdsvis en fjerde- og en sjette-plads. Teamet er ikke glade for at få deres triumf fra sæsonens første GP tilsmudset af Frentzens beskyldninger. "Vi er virkelig overraskede over dette. Det er ikke en engang forståeligt," lyder det fra Saubers side, der måske føler det som lidt af et bagholdsangreb. Frentzen var meget loyal overfor teamet i sine Sauber-dage.
Nick Heidfeld understrer sin arbejdsgivers ord: "Vores bil er lovlig, og så er der ikke mere at sige til det. Jeg er ikke sikker på hvad Frentzen sagde, men det er meget svært for mig, teamet eller Ferrari at sige noget som helst, der kan få os til at tage os bedre ud nu. Hvis nogen siger, at vi er ulovlige, kan de gå til FIA, og så får vi se."
Også Michael Schumacher har blandet sig i diskussionen på Ferraris vegne. "Han (Frentzen) burde koncentrere sig om sin egen bil og sin egen præstation og ikke om andre gør noget galt. Egentlig synes jeg, at han kaster Formel 1 ud i en stor diskussion. Hvis han føler, at der er noget der ikke stemmer, har han ret til at komme med en protest og få klarhed over sagen," udtaler Schumacher. "Ved at nøjes med at sætte et rygte i gang, sådan som han gør, får sporten et dårligt omdømme og kritik. At komme med den dumme bemærkning er totalt uretfærdigt. Han burde tænke sine ord igennem en gang til. Jeg ved godt, at han ikke siger, at det er ulovligt, men han er nødt til at sige, at vi har gjort et rigtigt godt arbejde, ikke at der er noget mistænksomt ved det vi foretager os. Alle hos Ferrari er svært utilfredse, alle tifosierne er utilfredse, for vi har ikke alene en meget god motor, men også to virkelig fine kørere."
Max Mosley slutter spidsroden af med følgende hævede pegefinger. "Vi er dybt uenige (med Frentzen), og vi er bedre placeret end Heinz-Harald Frentzen til at vide hvad de forskellige team laver. Det er dog sikkert, at nogle team er i stand til at indstille deres motorer, så hjulspin undgås og bliver mere kontrollerbart. Men det er ikke det samme som traction control," belærer FIA-præsidenten. Så mon ikke Frentzen har lært lektien denne gang? Man sladrer til FIA, før man sladrer til nogen anden…
I løbet af året indtil nu, har flere personligheder i teamet udtrykt deres mening og holdning til forskellige ting offentligt. Det har været guf for pressen. Eddie Irvine har ikke tiet stille med sin mening om bilen, i hvert fald ikke i starten. Han blev så offentligt ”sat på plads”. Så var der snakken om de la Rosa, om hans skifte fra Prost til Jaguar. Skulle han afløse en af kørerne? Det er efterhånden også blevet klarlagt, at det skal han ikke – i år, kun hvis en af de to andre bliver syge eller skadet.
Hvorvidt han så kan komme til at køre næste, ja det er så spørgsmålet. Ifølge de seneste udtalelser fra teamet, er han lovet et sæde næste år. Hvem han så skal erstatte er så det store spørgsmål. Det har været fremme, at Irvine skal præstere et vist resultat for at blive. Det er dog afvist af ham selv. Hvad Burti angår er meldingen følgende.
Bobby Rahal:
”Jeg har fortalt Eddie og Luciano, at vi har fuld tillid til dem i år. Eddie har en flerårig kontrakt, og Luciano skal kun bekymre sig om at finde ud af hvad han vil, om han ønsker at blive hos os, eller forsætte et andet sted. Han skal selvfølgelig præstere noget i år, i højere grad for hans egen skyld end for vores. Han ved hvad det betyder, og han forstår det. Vi fortalte dem begge hvad der ville ske, før vi skrev under med Pedro. Jeg føler at vi har været meget ærlige over for hinanden.”
Er det frustration der præger teamet? Der er ligesom tre hovedaktører i det spil der foregår. Niki Lauda, Bobby Rahal og Eddie Irvine. Det virker umiddelbart som om, at de ikke taler sammen, og at deres snak skal foregå igennem pressen. Er der et kommunikationsproblem? Set udefra, må de lære at tale sammen internt inden at noget skal ud i pressen. Det er flere gange set, at de taler fuldstændig forbi hinanden.
Da Rubens Barrichello i går eftermiddags ankom til Sepang banen, fik han sig noget af en forskrækkelse. Kort efter han var gået igennem portene ind til banen, blev hele området ramt af et tropisk uvejr. Lynene glimtede og et af lynene slog ned ca. 10 meter fra Rubens Barrichello. Han blev selvfølgelig noget forskrækket, men senere på dagen kunne han spøge med oplevelsen.
Hvad værre er at vejrudsigten for området, foreløbig lover en stor del regn søndag.
Toyota vil ind i Formel 1. Det er der ikke noget nyt i mere. Af forskellige årsager er debuten blevet udskudt med et år. Debuten sker til næste år, og allerede nu er man i fuld gang med diverse tests. Nu er man nået så langt, at man har den første deciderede racer klar. Den skal dog kun bruges til test. Man vil i resten af året teste rundt omkring på de europæiske Grand Prix baner.
Præsentationen finder sted på den tidligere franske Grand Prix bane Paul Ricard. Når Toyota debuterer i Formel 1 vil det være som en del af den udvikling der sker i Formel 1 i disse år. Mange bilfabrikker er ved at finde ind i Formel 1. På nuværende tidspunkt er Mercedes, Fiat, Ford og Honda allerede dybt involveret.
Luciano Burti er en af de nye drenge i Formel 1 i år. Med kun 2 Grand Prix'er rygsækken, kræver det en grundig forberedelse hver gang han kommer til en ny bane. Sidste år fik han fornøjelsen af, at afløse Eddie Irvine i det østrigske Grand Prix, da Irvine havde maveproblemer.
Men hvordan forbereder han sig? Jo, det gør han såmænd ved at studere kort og tegninger, samt ved at kikke på tv-optagelser af tidligere løb. Og mon ikke også at Eddie Irvine trods alt hvisker ham nogle ting i øret. Det og så så meget tid på banen som muligt under de frie træninger, er måden som Burti har valgt at forberede sig på.
Luciano Burti:
"Ligesom det var tilfældet med Albert Park, så har jeg aldrig kørt på Sepang banen før. Banen er endnu en ny udfordring for mig. I løbet af fredagens sessioner, skal jeg være meget opmærksom og lære banen bedst muligt at kende."
Luciano Burti lavede en helt god præstation under selve Grand Prix'et på Albert Park, og sluttede på en 8 plads, 3 placeringer foran Irvine.
Fredagens fri træninger burde være forskånet for meteorologiske uroligheder. Først senere på eftermiddagen skulle der komme regn, og om natten er mulighed for torden. Værre ser det ud for lørdag, hvor uvejret kommer ind over træningerne, men skulle være ovre til kvalifikationen. Søndag er tør, indtil først på aftenen, hvor teamene pakker sammen og kørerne har forladt banen. Statistikken taler for regnvejret: Det har regnet den 18. marts fire år ud af fem.
For tilskuerne herhjemme er de svingende vejrforhold et velkomment element, der kan give et lidt andet billede end den sædvanlige rød/grå-front, men kørerne glæder sig ikke. De høje temperaturer bliver hårde, især for debutanterne og de mindre fitte kørere, der også skal kæmpe med en luftfugtighed der kan komme helt op på 90%. Varmen vil også komme til at tynde pænt ud blandt feltets motorer.
"Efter min mening findes der ingen bedre i en F1-bil end Olivier. Det var en skam at han fik den straf i Australien, men han sluttede stadigvæk som nr. 4 i løbet og var konkurrencedygtig hele weekenden igennem. Villeneuve får det ikke let i år,” advarer Trulli, der i sin tid kom fra Minardi til Prost som vikar for Panis, der havde brækket begge ben i det canadiske GP i 1997.
"Olivier og jeg er rigtig gode venner. Det har vi været siden vi begge kørte for Prost, og vi har holdt venskabet ved lige, selvom vi kører for rivaliserende team, og vi ser hinanden en hel del mindre end før,” fortæller italieneren. "Der er to grunde til at vi er venner. For det første var vi begge i en desperat situation hos Prost, og det andet var vi begge intelligente nok til at forstå, at samarbejde var den eneste måde at overleve på. Vi har altid været parate til at ønske hinanden tillykke med et godt resultat og forbedre bilen i fællesskab, selv hvis det betød at videregive vigtig information til holdkammeraten, der så kunne gå ud og slå dig på banen.”