Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
16.3.2001
 Trulli tilfreds
 Skæld ud til Frentzen
 Montoya i problemer
 Michelin har problemer
 Er Jaguar et galehus?
 
15.3.2001
 Villeneuve svarer igen mod Ralf
 Som et lyn fra en klar himmel
 Toyota Formel 1 præsenteres fredag
 Burti til endnu en ny bane
 Vejrudsigt for Malaysia
 Trulli: Panis er den bedste
 

Hop til top16.3.2001

Trulli tilfreds

Jarno Trulli poppede igen op i front – ganske ligesom i Melbourne, men denne gang var det som den hurtigste kører i fredagens frie træninger.

Den italienske Jordan-kører satte de to Ferrari'er tilbage på anden og tredjepladsen, men det er stadig kun tider fra fredag. "I dag har det været en god dag. Det var min første helt problemfrie træning i meget lang tid, og lad os håbe at jeg får en lignende dag i morgen, og ikke en gentagelse af det der skete i Melbourne," siger Trulli der i kvalifikationen mistede meget tid og ikke rigtig slog igennem i kvalifikationen.

Det er dog frit at fortolke det således at Jordan kører med en anden specifikation end Ferrari og McLaren, men trods dette holder Trulli humøret højt og går efter succes. "Jeg er også glad fordi det ikke ser ud til at vi er så langt efter McLaren og Ferrari, hvilket er gode fremskridt. Men som altid – det er kun fredag," siger han og dæmper forventningerne så de ikke vokser sig for store.

For Trullis holdkammerat var det blot endnu en fredag på 'kontoret' – set-up arbejde og klargøring til løbet. "Det var en rutine-fredag hvor vi koncentrerede os om det sædvanlige opsætningsarbejde. Varmen er ulidelig og vil spille en stor del i udfaldet af søndagens løb. Hvis det er så varmt som nu, kan det meget nemt blive det hårdeste løb i år," siger Heinz-Harald Frentzen.
BB  


Hop til top
Skæld ud til Frentzen

Heinz-Harald Frentzen har rigtig fået ørene i maskinen efter sine antydninger af at Sauber – og derfor også de andre 'Ferrari-team' – allerede på nuværende tidspunkt benytter sig af traction control. Sauber-teamet selv, FIA og to af Frentzens landsmænd var hurtigt ude for at sætte Jordan-køreren på plads som en ulydig skoledreng.

Begge Saubers to unge kørere fik point i løbet med henholdsvis en fjerde- og en sjette-plads. Teamet er ikke glade for at få deres triumf fra sæsonens første GP tilsmudset af Frentzens beskyldninger. "Vi er virkelig overraskede over dette. Det er ikke en engang forståeligt," lyder det fra Saubers side, der måske føler det som lidt af et bagholdsangreb. Frentzen var meget loyal overfor teamet i sine Sauber-dage.

Nick Heidfeld understrer sin arbejdsgivers ord: "Vores bil er lovlig, og så er der ikke mere at sige til det. Jeg er ikke sikker på hvad Frentzen sagde, men det er meget svært for mig, teamet eller Ferrari at sige noget som helst, der kan få os til at tage os bedre ud nu. Hvis nogen siger, at vi er ulovlige, kan de gå til FIA, og så får vi se."

Også Michael Schumacher har blandet sig i diskussionen på Ferraris vegne. "Han (Frentzen) burde koncentrere sig om sin egen bil og sin egen præstation og ikke om andre gør noget galt. Egentlig synes jeg, at han kaster Formel 1 ud i en stor diskussion. Hvis han føler, at der er noget der ikke stemmer, har han ret til at komme med en protest og få klarhed over sagen," udtaler Schumacher. "Ved at nøjes med at sætte et rygte i gang, sådan som han gør, får sporten et dårligt omdømme og kritik. At komme med den dumme bemærkning er totalt uretfærdigt. Han burde tænke sine ord igennem en gang til. Jeg ved godt, at han ikke siger, at det er ulovligt, men han er nødt til at sige, at vi har gjort et rigtigt godt arbejde, ikke at der er noget mistænksomt ved det vi foretager os. Alle hos Ferrari er svært utilfredse, alle tifosierne er utilfredse, for vi har ikke alene en meget god motor, men også to virkelig fine kørere."

Max Mosley slutter spidsroden af med følgende hævede pegefinger. "Vi er dybt uenige (med Frentzen), og vi er bedre placeret end Heinz-Harald Frentzen til at vide hvad de forskellige team laver. Det er dog sikkert, at nogle team er i stand til at indstille deres motorer, så hjulspin undgås og bliver mere kontrollerbart. Men det er ikke det samme som traction control," belærer FIA-præsidenten. Så mon ikke Frentzen har lært lektien denne gang? Man sladrer til FIA, før man sladrer til nogen anden…

CBA  


Hop til top
Montoya i problemer

Alt hvad der kunne gå galt gik galt - andet kan simpelthen ikke siges om Juan Pablo Montoyas første dag på Sepang.

Colombianeren nåede således ikke at få en eneste reel omgang på banen, og dermed er han sendt langt tilbage i forhold til resten af feltet. I den første træning nåede han kun at rulle ud på en hurtig check-omgang inden han vendte tilbage og måtte holde sig inde i garagen da der var problemer med benzinpumpen. Det gav derfor ingen omgange på Sepang.

Bedre blev det ikke i den anden træning! Jo - en tid blev der da sat, men... Elektriske problemer sendte ham ud i mørket og med meget lidt kendskab og føling med Sepang-banen. "Det ser ud til at alle problemer kom til mig. Først problemer med benzintilførslen, så et elektrisk problem. Vi skiftede batterierne og nogle andre småting, men det hjalp ikke," siger en ærgerlig Montoya der mistede vigtig tid på banen.

Derimod havde Ralf Schumacher det noget nemmere, men klagede over for meget overstyring! "Raceren overstyrede i mange sving, hvilket giver os arbejde til i morgen. Det var ikke et dækproblem, og grunden til denne forskel i balancen skal findes i racerens opsætning," forklarer Ralf Schumacher. Michelin har primært kæmpet med understyring, men nu tyder det på at teamet skal have rettet raceren til så den bliver mere neutral.
BB  


Hop til top
Michelin har problemer

Det har været tydeligt for alle at Bridgestone er Michelin overlegen. De nye franske dæk har haft problemer med understyring. Men de skal nok komme efter det.

Rygterne gik ellers på at dækkene har problemer med at komme op i arbejdstemperatur. "Tro ikke på det rygte! Det er rigtigt. Vi har generelt en tendens til at understyre, men racerens opførsel er svær at forstå når man kun er en begynder," siger Pierre Dupasquier. Han erkender da også at Bridgestone blæste forbi Michelin, men det var næste kun ventet. "Vi vidste ikke hvad Bridgestone var i stand til at præstere i 2001, så vi er ikke overrasket," siger Dupasquier.
BB  


Hop til top
Er Jaguar et galehus?

Er Jaguar ved at udvikle sig til et galehus? Det er ligner noget i den retning. De forskellige personligheder i teamet, tier i hvert fald ikke stille.

I løbet af året indtil nu, har flere personligheder i teamet udtrykt deres mening og holdning til forskellige ting offentligt. Det har været guf for pressen. Eddie Irvine har ikke tiet stille med sin mening om bilen, i hvert fald ikke i starten. Han blev så offentligt ”sat på plads”. Så var der snakken om de la Rosa, om hans skifte fra Prost til Jaguar. Skulle han afløse en af kørerne? Det er efterhånden også blevet klarlagt, at det skal han ikke – i år, kun hvis en af de to andre bliver syge eller skadet.

Hvorvidt han så kan komme til at køre næste, ja det er så spørgsmålet. Ifølge de seneste udtalelser fra teamet, er han lovet et sæde næste år. Hvem han så skal erstatte er så det store spørgsmål. Det har været fremme, at Irvine skal præstere et vist resultat for at blive. Det er dog afvist af ham selv. Hvad Burti angår er meldingen følgende.

Bobby Rahal:
”Jeg har fortalt Eddie og Luciano, at vi har fuld tillid til dem i år. Eddie har en flerårig kontrakt, og Luciano skal kun bekymre sig om at finde ud af hvad han vil, om han ønsker at blive hos os, eller forsætte et andet sted. Han skal selvfølgelig præstere noget i år, i højere grad for hans egen skyld end for vores. Han ved hvad det betyder, og han forstår det. Vi fortalte dem begge hvad der ville ske, før vi skrev under med Pedro. Jeg føler at vi har været meget ærlige over for hinanden.”

Er det frustration der præger teamet? Der er ligesom tre hovedaktører i det spil der foregår. Niki Lauda, Bobby Rahal og Eddie Irvine. Det virker umiddelbart som om, at de ikke taler sammen, og at deres snak skal foregå igennem pressen. Er der et kommunikationsproblem? Set udefra, må de lære at tale sammen internt inden at noget skal ud i pressen. Det er flere gange set, at de taler fuldstændig forbi hinanden.

PDL  


 

Hop til top15.3.2001

Villeneuve svarer igen mod Ralf

Efter det fatale uheld i Melbourne har det været Jacques Villeneuve der har stået for skud i kritikken. Kørte han for tæt på Ralf Schumacher?

Den tyske Williams-kører har flere gange langet ud efter canadieren – blandt andet med henvisning til tidligere sammenstød, men lige efter uheldet gjorde Villeneuve ikke meget ud af at lægge skylden over på Ralf – det gjorde de begge i øvrigt ikke! Men så skiftede Ralf Schumacher taktik, hvorefter han gav Villeneuve skylden. Det er er ikke noget der får lov at hænge i luften ret længe, så derfor har Villeneuve da også slået tilbage på kommentarerne.

"Jeg gjorde mit til at være neutral i mine kommentarer, for ikke at give nogen skylden, men den anden side reagerede som en flok babyer der forsøger at pege fingre af en. Det mener jeg er total uacceptabelt," siger Villeneuve og retter blandt andet sin kritik mod Ralf Schumacher og de der støtter tyskeren. Ralf havde – ifølge Villeneuve – nemlig selv en del af skylden. "Ralf havde problemer med sine fordæk og var ekstremt langsom, og bremsede tidligere end alle andre på bane. Så hvis det sker, og man ved at det er ved at ske, skal man ikke holde sig i midten af banen. Hold dig til venstre eller højre side, og gik plads til at andre kan reagere," siger Villeneuve.

Han mener at Villeneuve bremsede mindst 30 meter tidligere end normalt.
BB  


Hop til top
Som et lyn fra en klar himmel

Et lyn gav Rubens Barrichello en alvorlig forskrækkelse, da han i går ankom til Sepang banen, for at kikke lidt rundt på banen.

Da Rubens Barrichello i går eftermiddags ankom til Sepang banen, fik han sig noget af en forskrækkelse. Kort efter han var gået igennem portene ind til banen, blev hele området ramt af et tropisk uvejr. Lynene glimtede og et af lynene slog ned ca. 10 meter fra Rubens Barrichello. Han blev selvfølgelig noget forskrækket, men senere på dagen kunne han spøge med oplevelsen.

Hvad værre er at vejrudsigten for området, foreløbig lover en stor del regn søndag.

PDL  


Hop til top
Toyota Formel 1 præsenteres fredag

Toyota har for længst meddelt at de vil deltage i Formel 1. Nu er er den første bil klar til at blive præsenteret. Det sker på fredag.

Toyota vil ind i Formel 1. Det er der ikke noget nyt i mere. Af forskellige årsager er debuten blevet udskudt med et år. Debuten sker til næste år, og allerede nu er man i fuld gang med diverse tests. Nu er man nået så langt, at man har den første deciderede racer klar. Den skal dog kun bruges til test. Man vil i resten af året teste rundt omkring på de europæiske Grand Prix baner.

Præsentationen finder sted på den tidligere franske Grand Prix bane Paul Ricard. Når Toyota debuterer i Formel 1 vil det være som en del af den udvikling der sker i Formel 1 i disse år. Mange bilfabrikker er ved at finde ind i Formel 1. På nuværende tidspunkt er Mercedes, Fiat, Ford og Honda allerede dybt involveret.

PDL  


Hop til top
Burti til endnu en ny bane

For Luciano Burti er hvert Grand Prix en ny udfordring, dog med en enkelt undtagelse. Han debuterede sidste år i Østrig.

Luciano Burti er en af de nye drenge i Formel 1 i år. Med kun 2 Grand Prix'er rygsækken, kræver det en grundig forberedelse hver gang han kommer til en ny bane. Sidste år fik han fornøjelsen af, at afløse Eddie Irvine i det østrigske Grand Prix, da Irvine havde maveproblemer.

Men hvordan forbereder han sig? Jo, det gør han såmænd ved at studere kort og tegninger, samt ved at kikke på tv-optagelser af tidligere løb. Og mon ikke også at Eddie Irvine trods alt hvisker ham nogle ting i øret. Det og så så meget tid på banen som muligt under de frie træninger, er måden som Burti har valgt at forberede sig på.

Luciano Burti:
"Ligesom det var tilfældet med Albert Park, så har jeg aldrig kørt på Sepang banen før. Banen er endnu en ny udfordring for mig. I løbet af fredagens sessioner, skal jeg være meget opmærksom og lære banen bedst muligt at kende."

Luciano Burti lavede en helt god præstation under selve Grand Prix'et på Albert Park, og sluttede på en 8 plads, 3 placeringer foran Irvine.

PDL  


Hop til top
Vejrudsigt for Malaysia

Det malaysiske GP bliver ikke noget let løb for teamene, der må være forberedte på temperaturer op til 35 grader og meget ustabile vejrforhold i tidskørslerne. Ifølge meteorologerne kan der nemlig både komme regn og torden på tværs af solskinsvejret.

Fredagens fri træninger burde være forskånet for meteorologiske uroligheder. Først senere på eftermiddagen skulle der komme regn, og om natten er mulighed for torden. Værre ser det ud for lørdag, hvor uvejret kommer ind over træningerne, men skulle være ovre til kvalifikationen. Søndag er tør, indtil først på aftenen, hvor teamene pakker sammen og kørerne har forladt banen. Statistikken taler for regnvejret: Det har regnet den 18. marts fire år ud af fem.

For tilskuerne herhjemme er de svingende vejrforhold et velkomment element, der kan give et lidt andet billede end den sædvanlige rød/grå-front, men kørerne glæder sig ikke. De høje temperaturer bliver hårde, især for debutanterne og de mindre fitte kørere, der også skal kæmpe med en luftfugtighed der kan komme helt op på 90%. Varmen vil også komme til at tynde pænt ud blandt feltets motorer.

CBA  


Hop til top
Trulli: Panis er den bedste

Venskaber over F1-gridden er efterhånden sjældne, men nogle er der da. Et af dem er Jarno Trulli og Olivier Panis’, der var teamkammerater hos Prost i 1997-1999. I dag er de hos de to konkurrerende Honda-team, Jordan og Bar, men venskabet holder endnu. Panis viste i det australske GP at han er så hurtig som nogensinde, og ifølge Jarno Trullis rosende ord har opholdet hos McLaren ligefrem udrettet mirakler for franskmanden.

"Efter min mening findes der ingen bedre i en F1-bil end Olivier. Det var en skam at han fik den straf i Australien, men han sluttede stadigvæk som nr. 4 i løbet og var konkurrencedygtig hele weekenden igennem. Villeneuve får det ikke let i år,” advarer Trulli, der i sin tid kom fra Minardi til Prost som vikar for Panis, der havde brækket begge ben i det canadiske GP i 1997.

"Olivier og jeg er rigtig gode venner. Det har vi været siden vi begge kørte for Prost, og vi har holdt venskabet ved lige, selvom vi kører for rivaliserende team, og vi ser hinanden en hel del mindre end før,” fortæller italieneren. "Der er to grunde til at vi er venner. For det første var vi begge i en desperat situation hos Prost, og det andet var vi begge intelligente nok til at forstå, at samarbejde var den eneste måde at overleve på. Vi har altid været parate til at ønske hinanden tillykke med et godt resultat og forbedre bilen i fællesskab, selv hvis det betød at videregive vigtig information til holdkammeraten, der så kunne gå ud og slå dig på banen.”

CBA  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk