Det var teamets faste testkører Luca Badoer der stod for testkørslen, og der blev blandt andet testet nye elektroniske komponenter som skal benyttes på Sepang banen i Malaysia.
Badoer kørte 11 omgange på Fiorano i en F2004 model, hvoraf de fire af dem var på det korte layout, han sluttede dagen af med en bedste tid på 0:57,840.
Sauber har næsten hjemme i Malaysia. Teamets hovedsponsor, Petronas, er nemlig hjemmehørende her. Og i samarbejde med Petronas, har Sauber teamet lavet en lille præsentation af bilen og kørt nogle omgange på en til lejligheden opbygget bybane. Det er der for så vidt ikke noget unormalt i. Det atypiske er, at det skete i en afsides liggende malaysisk delstat. Delstaten er beliggende på en ø. Til dem som kender geografien i området, er Sarawak som øen hedder adskilt fra Malaysia af en anden stor ø, nemlig Borneo, men tilhører altså Malasia.
Ved præsentationen på Sarawak, var der ikke mindre end 120.000 tilskuere til stede. Meget godt klaret da der i alt kun lever godt et par millioner mennesker på Sarawak. Sarawak har en størrelse på godt 125.000 km².
Felipe Massa sagde bl.a. flg. efter præsentationen:
"Det er Petronas's filosofi at sprede deres egen lidenskab for motorsport til at alle dele af landet, og at fortælle alle om deres store involvering i denne form for sport."
Ledelsen på Enzo & Dino Ferrari Circuit - bedre kendt som Imola - og præsidenten for den italienske automobilklub ACI har sendt et brev til den italienske præsident Berlusconi, hvori de spørger om midler til at kunne bevare Grand Prixet på Imola.
Bernie Ecclestone har meddelt ledelsen på banen at Imola ikke kan være med, fordi der er efterhånden er så store mangler vedr. sikkerheden på banen. Dog er grunden nok også at Bernie og co. ønsker flere løb uden for Europa. Bernie Ecclestone har dog ladet en dør stå åben, idet han har meddelt Imola banens ledelse at såfremt at sikkerheden bliver bragt i orden, kan der køres Formel 1 Grand Prixer der igen.
Samtidigt ønsker Imola også at forlænge den nuværende aftale med FIA. Men hvorvidt det er muligt, afhænger af både om man kan finde penge til at opgradere sikkerheden på banen, og ikke mindst om man kan finde ca. $ 40 millioner ekstra. Dette beløb er hvad baner under de seneste kontrakter betaler pr. år for at få lov til at afholde Formel 1 Grand Prixer.
Men det er ikke sikkert at den italienske regering vil ryste op med pengene. Man har i forvejen det italienske Grand Prix på Monza. Skulle Berlusconi nu sige nej til at finde de nødvendige midler til Imola, kan man på Imola bruge Berlusconi som syndebuk for at de ikke kan afholde Formel 1 Grand Prixer.
Fredag skulle der igen testes på Valencia banen, men det grå og triste overskyggede dagens aktiviteter. De tilstedeværende afholdte én 5 minutters pause for at mindes de dræbte og sårede ved terroraktionen i Madrid. Det grå og triste var også en del af dagens test. Det flotte vejr fra torsdag var fuldstændig væk og i stedet erstattet et mørkt og regnfuldt vejr. Banen var til dels oversvømmet visse steder, men det stoppede ikke dagens test.
Williams:
Antonia Pizzonia satte dagens hurtigste tid. Pizzonia testede regnvejsdæk og regnvejssetup. Sam Michael fra Williams var yderst tilfreds efter fredagens test.
"Vi fandt et par gode forbedringer, som vi kan tage med til Malaysia."
McLaren:
McLaren havde igen Pedro de la Rosa bag rattet. Regnvejssetup blev testet, lige som man også testede dæk. Hvad der derudover har været arbejdet med, har McLaren holdt pænt for sig selv.
Toyota:
Ricardo Zonta var ene om at repræsentere Toyota fredag. Toyota sagde efter fredagens test at man havde fundet adskillige forbedringer der skal arbejdes videre med, og måske ser vi noget af det i Malaysia. Ricardo Zonta tager nu nogle dage fri inden han tager til Malaysia hvor han skal være teamets tredje kører ved fredagens test.
Renault:
Renault brugte fredagen til at teste regnvejsdæk og efter forlydender fra teamet har man fundet især én compound som man har fundet meget anvendelig. Renault havde Franck Montagny som eneste testkører fredag.
BAR:
BAR teamet kunne holde tidligt fri. Anthony Davidson var så uheldig at akvaplane af banen efter kun 5 omgange. Det kostede en bil og da man kun havde denne bil tilbage i Valencia, pakkede man i stedet sammen og satte kursen hjem.
Tiderne fra fredagens test:
1. Pizzonia - Williams - 1:25.586 - 91 omgange
2. de la Rosa - McLaren - 1:25.824 - 113 omgange
3. Ricardo Zonta - Toyota - 1:27.007 - 125 omgange
4. Frank Montagny - Renault - 1:27i.210 - 113 omgange
5. Anthony Davidson - BAR - 1:37.987 - 5 omgange