Ingen tvivl om at McLaren har en hurtig bil. Det så vi også sidste år. Men man skal have lavet om på den kedelige vane med at Raikkonen skal starte bagerst i feltet, og køre sig hele vejen op gennem feltet. Man må sige at, dét er han efterhånden blevet verdensmester i. I det øjeblik teamet giver ham en bil der kan holde, ja så er han med helt fremme og duellere direkte med Alonso, Schumacher, Button og de andre. Montoya havde visse problemer med bilen i Bahrain. Han klagede efter løbet over dårlig balance og andre ting. Men er han ikke selv med til at lave sit setup?
Hos teamet er man ret optimistiske. Kvalifikationsformatet har man lært af og fået styr på. Samarbejdet med Michelin forventer man sig meget af. Grand Prixet i Bahrain bekræftede de erfaringer man har haft med bilen under de seneste tests - den er altså hurtig. Kan den holde, er McLaren nogen man skal regne med. Motormæssigt er man også godt med. Dog er der en vis dårlig skjult bekymring om belastningsgraden i netop Malaysia. Der køres altså rigtig længe med fuld gas. Man har da også en anden køleluftindtag på bilerne i Malaysia for at få den bedst mulige køling til motorerne, som her belastes hårdere end tilfældet var i Bahrain.
Kørerne er klar. De har opholdt sig i Malaysia næsten hele ugen siden afrejsen fra Bahrain og er akklimatiserede. Montoya mener at modsat Bahrain, så passer Sepang meget bedre til hans kørerstil. Raikkonen håber næsten kun på at han undgår tekniske uheld denne gang, så skal han nok gøre sit til at McLaren får et godt resultat på Sepang banen. De konkurrerende teams skal nok holde øje med McLaren bilerne denne gang.
Renault har fået noget at se til. Fisichellas motor er sendt hjem til Frankrig til nærmere undersøgelse. Ifølge reglementet har man lov til at skifte motoren i bilen, og Fisichella kan derfor starte med en frisk motor. Renault har en lidt anden indgangsvinkel til Sepang, idet der ventes både højere temperaturer og luftfugtighed. Det ændrer kravene til køling af motoren. Dækkene er ikke noget problem mener man, idet at Michelin har tilpasset sig de nye krav. Også når det gælder de høje temperaturer på og omkring Sepang banen.
Man imødeser løbet med en større spænding, idet at man allerede i det første løb i Bahrain så at der umiddelbart er 4 teams der vil blande sig i kampen om mesterskabet. Udover Renault selv, er det Ferrari, McLaren og Honda. Andre teams er ikke nævnt fra Renaults side, men en outsider kunne for så vidt godt være Williams. Renault får nu også mulighed for en direkte sammenligning af en ny og en brugt motor under løbskonditioner på grund af Fisichellas motorskifte.
Kørerne er begge ret begejstrede for banen. Alonso har den som en af sine yndlingsbaner, mens Fisichella beskriver den som banen der har alt. Dermed ikke sagt at det er en af hans yndlinge. Men sjovt er det at køre der. Alonso har bortset fra Minardi tiden, haft gode resultater på banen.
Hos teamet ser man også lidt mere alvorligt på motorerne frem til den kommende weekend. Teoretisk er det sådan at efter at V8 motorerne er blevet påbudt, så har Renaults teknikere beregnet at man på Sepang, i forhold til sidste sæson, vil køre med fuld gas i 15 % længere tid end med V10 motorerne. Det giver større krav til holdbarhed og køling. Jo flere omdrejninger, jo varmere motor plus den faktor at den lange belastning med mange omdrejninger også påvirker.
Kort beskrevet så har Renault en statusliste. Ser man på den, så ses det at Renault vil køre med downforce setup som ligger et sted mellem medium og stort downforce. Man har valgt dæk, men vil ikke oplyse hvilke compounds det drejer sig om. Kølingen skal fungere bedre og mere effektivt end i Bahrain. Og så er man i gang med at indskærpe kørerne hvordan det er bedst at køre banen mht. hvordan gasgivningen skal foretages. Tilsyneladende er det en vis usikkerhed omkring motorerne og deres præstation og holdbarhed under den belastning man forventer der kommer i Malaysia.
Og det skyldes ene og alene én ting: at teamet har kunnet påvise at det ikke var motoren der var nogen problemer med, men at andre faktorer spillede ind. Det viste sig at Fisichella mistede omkring 50 hestekræfter i løbet af weekenden, som senere gav en fejl i hydraulikken. Og dermed var motoren ikke meget mere værd. Det viste sig imidlertid at det var en perifærisk komponent som var skylden i at motoren satte ud. Og så må Fisichella godt - efter den definition - køre med en ny motor. Herligt med regler i Formel 1 som har flere undtagelser... Men så er alt jo også som det skal være!
Williams fik begge biler i mål i pointene. Det var en stor opmuntring for teamet, men livet skal gå videre og man søger selvfølgelig en gentagelse, og helst med flere points kontoen. Men hvad kan teamet nå i den korte tid mellem de 2 GP'er? Sandsynligvis ikke ret meget, men enkelte ændringer kommer der.
Kørerne er taget til Kuala Lumpur for at blive akklimatiseret og lave fysisk træning på stedet hvor der traditionelt er meget høj luftfugtighed. Hjemme i England har teamet for længst forberedt nogle ændringer på det aerodynamiske område, idet Sepang har en noget andet udformning. Bilerne bliver også udstyret med ændringer i det mekaniske setup. Teamet har dog ikke villet oplyse om noget mere specifikt desangående.
Hos teamet er der meget fokus på hvordan især dækkene vil reagere. Man er skiftet Bridgestone i denne sæson, men mon ikke at der bliver gjort stort brug af den fælles Bridgestone database i den forbindelse? Man er sammen med Cosworth også fokuseret på motorerne. Der er stor sandsynlighed for meget varme i Malaysia og sammen med den høje luftfugtighed, kan det give problemer med kølingen af motorerne. Og så er det jo det at det er det andet løb som motorerne skal køre - og så under disse forhold. Hos Cosworth mener man dog at der er taget højde for disse både eksterne og interne påvirkninger.
Kørerne ser løbet som en meget alvorlig test. Mark Webber på grund af de førnævnte forhold. Samtidigt glæder han sig dog også til at køre på banen igen, især fordi at den indeholder alle typer sving. Nico Rosberg skal først og fremmest lære banen at kende. Dernæst kommer løbet hvor han håber at gøre en ligeså god indsat som i Bahrain.
Nick Heidfeld måtte stå skoleret foran stewards efter at Bahrains Grand Prix var kørt. Årsagen var en hændelse på omgang 15, hvor Nick Heidfeld pressede David Coulthard af banen, og det må man ikke gøre tilsigtet. De to kørere blev kaldt til afhøring og efter at stewards havde hørt de to køreres forklaring og gransket video af episoden, tildelte man Nick Heidfeld en advarsel.
Efterfølgende kom der denne udtalelse fra FIA:
"Banens stewards besluttede - efter at have hørt de to køreres forklaringer, og efter at have set videooptagelser af hændelsen - at Nick Heidfeld var involveret i en hændelse defineret i artikel 52 i Formel 1s sportslige regulativ. I hændelsen pressede han David Coulthard af banen. Steward tildeler derfor Nick Heidfeld en reprimande."
Men dermed var det ikke slut. David Coulthard som var involveret i hændelsen med Nick Heidfeld, fik også en "straf". Ikke af stewards, men af reglementet i sig selv. Sagen er den at hans motor nærmest eksploderede - efter at han havde passeret målstregen. Hvad betyder det? Det betyder at han skal starte 10 placeringer dårligere end hans kvalifikation i Malaysia. Og hvorfor så det? Som reglementet er skruet sammen, skal en motor holde i 2 løb. Men hvis en motor bryder sammen undervejs i et løb, er det i sig selv straf nok. Men det var ikke tilfældet for David Coulthard. Han havde passeret målstregen og løbet var flaget af. Så foreskriver reglementet at et motorskifte på det tidspunkt, at det giver 10 pladsers degradering. Surt show for Coulthard der heller ikke er specielt tilfreds, men føjer sig efter reglementet.