Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
16.3.2007
 De nye regler - hvordan er det nu lige?
 Australiens GP - 2. fri træning
 Australiens GP - 1. fri træning
 
15.3.2007
 Australiens GP - tidsplan
 Australiens GP - Williams preview
 Australiens GP - Ferrari preview
 Australiens GP - Bridgestone Preview
 Australiens GP - McLaren preview
 

Hop til top16.3.2007

De nye regler - hvordan er det nu lige?

Der er sket en del regelændringer op til denne sæson. En enkelt ændring er tilføjet for nylig. Her er nogle få af ændringerne, som vi vil kunne se som tilskuere.

FIA, teams og verdensmotorsportsforbundet under FIA har lavet en del ændringer op til denne sæson. Her er der en kort gennemgang af nogle af ændringerne. Det er primært de ændringer som vil være synlige på tv-skærmen, eller hvis man har mulighed for at tage til et Grand Prix og se det live.

Den seneste ændring der er indført er, at dækkene nu kun kommer fra Bridgestone. Det er lavet sådan at der er 4 compounds til rådighed hvoraf 2 skal udvælges og bruges. Og de skal bruges i selve Grand Prixet. For at udenforstående kan få et indblik i hvilken compound et team kører med, har Bridgestone indvilliget i at mærke den blødest valgte compound, så tilskuere kan se hvem og hvornår en bestemt bil kører med den blødeste compound. En ide der ligner meget det man benytter i CCWS.

Der er også kommet ændringer i forhold til hvad man må og ikke må når der er sikkerhedsbil på banen. Når der er sikkerhedsbil på banen, må ingen kører i pit før alle biler er samlet bag sikkerhedsbilen og ikke før at der vises et skilt og gives besked over radioen, at pitlane er åben. Overholder man ikke dette, koster det en tidsstraf på 10 sekunder. Bliver sikkerhedsbilen nødt til at køre gennem pitlane, må ingen biler gøre stop.
Ingen må heller ikke køre unødvendigt langsomt bag sikkerhedsbilen, lave uforudsigelige retningsskift, ligesom man selvfølgelig heller ikke må foretage handlinger der er til fare for andre kørere. Overtrædes dette, bliver man indberettet med efterfølgende strafudmåling til følge.
Til gengæld må kørere der har tabt en omgang på grund af uheld og deraf følgende sikkerhedsbil på banen, overhale feltet og indtage en position bagerst i feltet, men først når sikkerhedsbilen giver lov dertil. Der er allerede spekuleret i om nogle teams i visse situationer bevist vil overtræde det første punkt, idet der kan opstå situationer hvor man kan drage fordel af at tage én 10 sekunders straf.

Går én bil i stå på startgriddet, må den ikke genstartes før den er kommet i pitlane.

Og så er alle biler blevet udstyret med et advarselssignal, som skal indikere at her er sket en voldsom ulykke. Dette for at kan sikre en endnu hurtigere udrykning af sikkerhedspersonale, læger osv. Enhver kører der har været involveret i en ulykke hvor indikatoren har været aktiveret, er forpligtiget til at henvende sig til lægetjek så hurtigt som muligt.

Dette er blot en del af de ændringer der indført til denne sæson. De fleste af ovennævnte vil i et vist omfang være synlige for tilskuere og tv-seere. Interessant vil det være at se om nogen vil overtræde nogen af reglerne omkring sikkerhedsbilens tilstedeværelse, og især hvordan det vil blive vurderet i de enkelte tilfælde.

PDL  


Hop til top
Australiens GP - 2. fri træning

Ligesom i dagens første fri træning på Albert Park banen i Australien, har kørerne i den anden fri træning 1½ time til deres rådighed.

Modsat den første fri træning, der for største delen blev afviklet på en våd bane, er banen her til den anden fri træning tør, så kørerne kan få fuldt udbytte af den tid de har til rådighed.

Til dagens testkørsler har kørerne otte sæt tørvejrsdæk til rådighed, og efter testkørslerne er det tilladt at skifte motor, hvis teamne finder det nødvendigt.
Disse regelændringer i forhold til sidste år, bør sikre at der bliver testet lidt flittigere i år.

2. fri træning:
TidHændelse
04:00 Med skiftet fra rødt til grønt i pitudkørslen, er dagens anden fri træning i gang.

Køen ved pitudkørslen var lang, og første mand på banen er Albers, der følges af R.Schumacher, Heidfeld, Liuzzi, Kubica, Trulli, Speed, Sutil, Sato, Fisichella, Rosberg, Davidson, Raikkonen, Massa, Wurz, Kovalainen, Button, Hamilton, Barrichello og Coulthard.
04:02 Kun Alonso og Webber holder tilbage i pitten.
04:04 Massa - 1:29,3923 - 1. pl.
Hamilton - 1:29,579 - 2. pl.
Heidfeld - 1:29,877 - 3. pl.
Kun disse tre kørere ud af de 18 der har sat en tid allerede nu er på 1:29 tider.

Alonso på banen.
04:06 Massa - 1:28,582 - 1. pl.
Hamilton - 1:28,760 - 2. pl.
Kun 0,178 sek. skiller de to kørere i toppen af feltet.
04:08 Raikkonen - 1:29,232 - 4. pl.

11 af kørerne er nu vendt tilbage til pitten.
04:10 Raikkonen - 1:28,634 - 2. pl.
Han er 0,052 sek. efter teamkollega Massa.
04:12 Når man ser ned over deltagerlisten i denne fri træning, kan man konstat
AN  


Hop til top
Australiens GP - 1. fri træning

Mens klokken nærmer sig midnat her i Danmark, er klokken ved at være 10 om formiddagen i Australien, hvilket betyder at Formel 1 kørerne nu gør sig klar til at starte 2007 sæsonen, med den første fri træning på banen i Albert Park i Melbourne.

I den første fri træning har kørerne 1½ time til deres disposition på den 5303 meter lange bane, som de på søndag skal gennemkøre 58 gange før de ser målflaget. Det giver en samlet løbsdistance på 307,574 kilometer.


Banen i Albert Park.

Næsten alle svingene på banen er opkaldt efter tidligere tider store motorsports og Formel 1 navne:
1 - Jones
2 - Brabham
3 - Whiteford
4 - Lauda
5 - Marina
6 - Clark
7 - Waite
8 - Hill
9 - Ascari
10 - Stewart
11 - Prost

Banen er inddelt i tre sektore:
1. sektor går fra startlinien til mellem sving 4 og 5.
2. sektor går slutter lige før sving 7
3. sektor slutter naturligvis ved målstregen.

For at have lidt tider at sammenligne dagens træningstider med, kan vi oplyse at sidste års pole position tid var på 1:25,229 kørt af Jenson Button i en Honda racer, hurtigste omgangstid i løbet var 1:26,045 kørt af Kimi Raikkonen i en McLaren.
Den nuværende banerekord (hurtigste omgangstid sat i et løb) er fra 2004, hvor Michael Schumacher kørte sin Ferrari rundt i tiden 1:24,215. Schumacher er også den kører der har sat den hurtigste kvalifikationstid, det var ligeledes i 2004 hvor han satte tiden 1:24,408.

Det har regnet til morgen over banen i Albert Park, og banen er stadig fugtig.
Luft temperatur: 21o C.
Bane temperatur: 24o C.

1. fri træning:
TidHændelse
00:00 Her tændte de grønne lamper i pitudkørslen, og 2007 sdæsonen er i gang.

Første mand på banen er Vettel, der følges af Trulli, Sutil, Sato og Albers.
00:02 Så er også Davidson, Liuzzi, Wurz, R.Schumacher, Nakajima, Webber, Fisichella og Heidfeld på banen.
00:04 De fleste af kørerne er nu tilbage i pitten efter en enkelt installationsrunde.

Button på banen.
00:05 Hamilton på banen.
Han får følgeskab af Alonso, Kovalainen og Speed.
00:07 AN  

 

Hop til top15.3.2007

Australiens GP - tidsplan

Formel 1 sæsonen starter denne weekend, hvor Albert Park i Melbourne lægger asfalt til sæsonen første Grand Prix løb, grundet tidsforskellen mellen Australien og Danmark, afvikles alle kørslerne om natten/morgenen dansk tid.

Fredag den 16. marts:
00:00-01:30 - 1. fri træning
04:00-05:30 - 2. fri træning

Lørdag den 17. marts:
01:00-02:00 - 3. fri træning
04:00-05:00 - kvalifikation

Søndag den 18. marts:
04:00-06:00 - race - 58 omgange/307,574 km.

AN  


Hop til top
Australiens GP - Williams preview

Efter flere års nedtur, ser det ud til at Williams teamet igen er på rette vej. Det efterhånden gamle og hæderkronede team, har i hvert fald haft udmærkede testresultater.

Resultaterne har ikke just været med Williams teamet i de seneste sæsoner, men måske er tendensen ved at blive vendt. Bilen ser ud til at være bedre om end der måske mangler lidt endnu. Nyt i denne sæson er at Williams igen har skiftet motorleverandør. Nu er der aftale med Toyota om levering af motorer. Tilsyneladende er det en konstellation som fungerer udmærket. I hvert fald har Williams under tests som oftest haft bedre tider end Toyota selv har haft det. Om det så lykkedes for Toyota at indhente det forsømte med deres nye aerodynamiske pakke, får vi det første svar på i den kommende weekend.


(Foto: Bridgestone)

På kørersiden er der sket lidt udskiftning. Nico Rosberg er blevet i sit sæde, mens sidste sæsons testkører, Alex Wurz, nu får comeback som Grand Prix kører. Som testkørere er Kazuki Nakajima og Nahrain Karthikeyan. Karthikeyan har tidligere kørt Grand Prixer. Kørerne har alt i alt tilbagelagt godt 18.000 km på testbanerne, og dermed er Williams blandt de flittigste testene teams. Rosberg og Wurz hæfter sig ved at banen meget er en start/stop bane. Desuden er der manglende vejgreb især om fredagen. Wurz mener også at banen ikke har de store udfordringer - dog er den ikke så let at køre som mange tror. Begge kørere fortæller også at kerbkanterne er noget man skal passe på netop på denne bane. Her er der ikke plads til fejl.

Den tekniske direktør i teamet, Sam Michael, mener at de regelændringer der indført til denne sæson, og her tænker han specielt på dæk og motorreglementerne, har deres virkning. Ens dæk for alle og et maksimalt tilladt omdrejningstal gør bilerne mere lige i præstationen. Ulempen er ifølge Sam Michael, at forskel nu kommer fra ingeniørernes side. Ellers er han dog efter normal standard rimelig optimistisk. De seneste års manglende præstationer er skubbet i baggrunden, og nu ser han og teamet frem til en forhåbentlig væsentlig bedre sæson, end tilfældet har været de seneste 2 - 3 sæsoner.

PDL  


Hop til top
Australiens GP - Ferrari preview

Ferrari er endnu en gang blevet udråbt til en af de helt store favoritter. Og ikke uden grund. Testresultaterne har været særdeles positive. Men prøven bliver først bestået når sæsonen kommer rigtig i gang.

Da sidste sæsons sidste Grand Prix var kørt, mistede Ferrari sit vel nok største trumfkort. Michael Schumacher meddelte på Monza at han stoppede efter det brasilianske Grand Prix. I stedet har man hyret en af Schumachers største konkurrenter, Kimi Raikkonen. Netop konstellationen med Felipe Massa og Kimi Raikkonen kan gå hen og give konkurrenterne grå hår på hovedet. Men det kræver at bil og team kan fungere. Ikke nok med at Michael Schumacher er stoppet. Der er sket flere omrokeringer i teamet, hvor blandt andet Ross Brawn har valgt at tage et sabbatår i første omgang. Også på flere andre positioner er der sket ændringer. Dog har man Michael Schumacher med på sidelinien. Dog er der ikke specificeret nogen speciel rolle til tyskeren.


Felipe Massa
(Foto: Bridgestone)

Et af de helt store spørgsmål er om Ferrari kan forsætte den kontinuitet som har præget teamet i en efterhånden lang årrække. Tilsyneladende. I hvert fald har både bil og kørere vist sig at være særdeles hurtige i de tests der er kørt indtil nu. Men kan det holde over en hel sæson? Der er dog ingen tvivl om at de 2 kørere gerne vil vise at de kan. Raikkonen må være speciel sulten efter at det ikke blev til nogen sejre for hans tidligere team i 2006. Massa håber selvfølgelig på at han kan køre endnu flere sejre hjem i 2007 end i 2006. Efter Felipe Massas udsagn i et interview for nylig, så er der ingen teamordrer hos Ferrari. Om det så skal tolkes som i denne sæson, eller om man afventer og ser resultaterne i den første del af sæsonen, ja det må de højere magter vide.


Kimi Raikkonen
(Foto: Bridgestone)

I teamet siger man at man i forberedelserne og især i tests, ikke har forberedt sig så meget på kvalifikation som på at sikre en stor holdbarhed og pålidelighed under løb. I flere tests har Ferrari da også haft en del afkørsler. Det kunne indikere at man har bedt kørerne om virkelig at gå til stålet for at presse bilen til det yderste. Kørerne ser McLaren og BMW Sauber som de største rivaler. Renault har ikke overbevist dem om - endnu - at de kan true Ferrari for alvor. Godt nok var Renault hurtigst den sidste dag i Bahrain testen, men det kan have andre årsager. Alt i alt ser det ud til at der hersker en god og optimistisk stemning i Ferrari teamet inden årets første Grand Prix på søndag. Gør det også det bagefter?

PDL  


Hop til top
Australiens GP - Bridgestone Preview

Bridgestone ser frem til en spændende, tæt og udfordrende sæson hvor tidligere rivalitet er lagt på hylden for at bane vejen for fremtidige frugtbare samarbejder, med deres mange nye partnerteams.

Efter at have konkurreret med Michelin i en årrække, er Bridgestone i år ene leverandør af dæk til formel 1 feltet. Det er sket som en konsekvens af de nye dækregler som blev lanceret sidste år og som forskriver at der kun skal være en dæk leverandør i formel 1. Valget faldt på Bridgestone og de har gennem vinter haft overordentligt travlt med at udvikle de dæk der skal bruges denne sæson.


Der vil komme en hvid cirkel på den blødeste valgte type
(Foto: Bridgestone)

Hvor fokus fra Bridgestones side, de forgående år, var lagt på at tilgodese deres partnerteams ønsker og krav på bedst mulige måde, har Bridgestone i år haft det fokus at levere et sikkert, holdbart dæk, med et så bredt opreations vindue som muligt.(operationsvindue = inden for hvilke temp. dækket fungerer bedst.) Det har de gjort ud fra ønsket om at imødekomme så mange teams som muligt og for at gøre transaktionen fra Michelin til Bridgestone så blid så muligt. Sagt på en anden måde, hvor Bridgestone tidligere tilpassede deres dæk til bestemte biler, er det i år teamene der skal tilpasse bilerne til de standardiserede dæk.

Det er der kommet 4 forskellige dæktyper ud af. Et ultra blødt, blødt, medium og et hårdt dæk. Bridgestone medbringer til alle løb, to af disse dæktyper, hvoraf hver type skal bruges min. en gang i selve løbet, af hvert hold. Hvilke dæktyper der bliver medbragt af Bridgestone, er afhængig af banens beskaffenhed og hvor hård den er ved dækkene. Albert Park banen er en medium bane, der er notorisk kendt for at have et lavt grip niveau under fredagens frie træninger. Efterhånden som gummi bliver kørt i banen stiger grip niveauet dog drastisk weekenden over. Derfor har Bridgestone til Australiens GP, valgt at tage det bløde og medium dækket med og så er det ellers op til teamene og kørene og få det bedste ud af dem.

MR  


Hop til top
Australiens GP - McLaren preview

Mclaren Mercedes ser med stor forventning frem mod den nye sæson, men forudser samtidig at det bliver et hårdt år, med mange dueller, hvor der ikke vil blive givet ved dørene.

Mclaren Mercedes er et af de hold der, fuld af fortrøstning, kan se frem mod den nye 2007 sæson . Deres tests er forløbet planmæssigt, ja faktisk over forventning. Aldrig har de tilbagebragt så mange km inden sæsonstart, som de har i år. 13.300 er det blevet til, hvilket svarer til 370km pr. tesdag. 6 Dage er de sluttet øverst på tidstabellen og ellers har de altid befundet sig i top ti.


Fernando Alonso
(Foto: Bridgestone)

Ud over dette, er det lykkedes McLaren at hive en ny stor sponsor i land, med masser af kapital på bankbogen. Det drejer sig om den engelske tele gigant, Vodafone, der har valgt at blive hovedsponsor for McLaren Teamet. Det betyder at teamet for fremtiden kommer til at hedde Team Vodafone McLaren Mercedes. Som et resultat heraf, er Vodafones karakteristiske røde farve blevet inkoorpereret i mclarens grå og sorte design.

På kører siden er der også sket store ændringer. Væk er, Kimi Raikonnen der som bekendt, valgte at skifte til Ferrari efter sidste sæson og så Pedro De La Rosa som er blevet degraderet til testkører igen, efter have overtaget Montoya's sæde sidste år. Som afløsere for de to, har Mclaren præsenteret den dobbelte verdensmester Fernando Alonso og den unge rookie Lewis Hamilton, der er et produkt af Mclarens eget talentudviklingsprogram.


Lewis Hamilton
(Foto: Bridgestone)

På papiret skulle der altså være lagt i kakkelovnen til en god sæson for Team Vodafone McLaren Mercedes og teamets to kørere kan da heller ikke vente til sæsonen går igang. Alonso Udtaler at han har brugt det meste af vintertestene til akklimatisere sig i de nye omgivelser, herunder lære sit nye team at kende og vende sig til sit nye arbejdsredskab, mp4-22 raceren. Derudover siger han at han ser frem til Australiens Grand Prix så de endelig kan få vished om hvor de står i forhold til de andre teams. Om han kommer til at vinde det Australske Grand Prix kan han ikke svare på, men slutter af med, at de vil sætte alle sejl ind, for at det lykkedes. Lewis Hamilton ser også frem til løbet, og udtaler han har arbejdet hårdt hele vinteren, for at være så velforberedt så muligt, på den forstående formel1 sæson. Slutligt, slår Norbert Haug, Mercedes Vice President, fast, at den bedst tænkelige gave teamet kan få, for deres hårde arbejde i vinter, er en sejr på Albert Park banen.

Der er ingen tvivl om Mclaren i år kommer til at lægge under, for et enormt pres. Det sidste mesterskab ligger 7år tilbage og sidste sejr er helt tilbage i 2005. Derudover har de i Alonso, fået en erfaren herre, der har bevist han har evnerne til at vinde verdensmesterskabet, forudsat han får det rigtige materiel. Så bolden ligger lige nu i McLarens hjørne og det er op til dem og levere varen. Når det er sagt, så virker det dog som om, de mange nye ansigter i teamet har medbragt en fornyet optimisme og energi i McLaren lejren. Om det er nok til at bringe dem tilbage til fordoms styrke kan kun tiden vise, men spændende bliver det i hvert fald og følge.

MR  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk