04:00 |
Med skiftet fra rødt til grønt i pitudkørslen, er dagens anden fri træning i gang.
Køen ved pitudkørslen var lang, og første mand på banen er Albers, der følges af R.Schumacher, Heidfeld, Liuzzi, Kubica, Trulli, Speed, Sutil, Sato, Fisichella, Rosberg, Davidson, Raikkonen, Massa, Wurz, Kovalainen, Button, Hamilton, Barrichello og Coulthard. |
04:12 |
Når man ser ned over deltagerlisten i denne fri træning, kan man konstat AN Mens klokken nærmer sig midnat her i Danmark, er klokken ved at være 10 om formiddagen i Australien, hvilket betyder at Formel 1 kørerne nu gør sig klar til at starte 2007 sæsonen, med den første fri træning på banen i Albert Park i Melbourne.
I den første fri træning har kørerne 1½ time til deres disposition på den 5303 meter lange bane, som de på søndag skal gennemkøre 58 gange før de ser målflaget. Det giver en samlet løbsdistance på 307,574 kilometer.
Banen i Albert Park.
Næsten alle svingene på banen er opkaldt efter tidligere tider store motorsports og Formel 1 navne:
1 - Jones
2 - Brabham
3 - Whiteford
4 - Lauda
5 - Marina
6 - Clark
7 - Waite
8 - Hill
9 - Ascari
10 - Stewart
11 - Prost
Banen er inddelt i tre sektore:
1. sektor går fra startlinien til mellem sving 4 og 5.
2. sektor går slutter lige før sving 7
3. sektor slutter naturligvis ved målstregen.
For at have lidt tider at sammenligne dagens træningstider med, kan vi oplyse at sidste års pole position tid var på 1:25,229 kørt af Jenson Button i en Honda racer, hurtigste omgangstid i løbet var 1:26,045 kørt af Kimi Raikkonen i en McLaren.
Den nuværende banerekord (hurtigste omgangstid sat i et løb) er fra 2004, hvor Michael Schumacher kørte sin Ferrari rundt i tiden 1:24,215. Schumacher er også den kører der har sat den hurtigste kvalifikationstid, det var ligeledes i 2004 hvor han satte tiden 1:24,408.
Det har regnet til morgen over banen i Albert Park, og banen er stadig fugtig.
Luft temperatur: 21o C.
Bane temperatur: 24o C.
1. fri træning:
|
Tid | Hændelse |
|
00:00 |
Her tændte de grønne lamper i pitudkørslen, og 2007 sdæsonen er i gang.
Første mand på banen er Vettel, der følges af Trulli, Sutil, Sato og Albers. |
|
00:02 |
Så er også Davidson, Liuzzi, Wurz, R.Schumacher, Nakajima, Webber, Fisichella og Heidfeld på banen. |
|
00:04 |
De fleste af kørerne er nu tilbage i pitten efter en enkelt installationsrunde.
Button på banen. |
|
00:05 |
Hamilton på banen. Han får følgeskab af Alonso, Kovalainen og Speed. |
|
00:07 |
AN
15.3.2007
Formel 1 sæsonen starter denne weekend, hvor Albert Park i Melbourne lægger asfalt til sæsonen første Grand Prix løb, grundet tidsforskellen mellen Australien og Danmark, afvikles alle kørslerne om natten/morgenen dansk tid.
Fredag den 16. marts:
00:00-01:30 - 1. fri træning
04:00-05:30 - 2. fri træning
Lørdag den 17. marts:
01:00-02:00 - 3. fri træning
04:00-05:00 - kvalifikation
Søndag den 18. marts:
04:00-06:00 - race - 58 omgange/307,574 km. AN Efter flere års nedtur, ser det ud til at Williams teamet igen er på rette vej. Det efterhånden gamle og hæderkronede team, har i hvert fald haft udmærkede testresultater.Resultaterne har ikke just været med Williams teamet i de seneste sæsoner, men måske er tendensen ved at blive vendt. Bilen ser ud til at være bedre om end der måske mangler lidt endnu. Nyt i denne sæson er at Williams igen har skiftet motorleverandør. Nu er der aftale med Toyota om levering af motorer. Tilsyneladende er det en konstellation som fungerer udmærket. I hvert fald har Williams under tests som oftest haft bedre tider end Toyota selv har haft det. Om det så lykkedes for Toyota at indhente det forsømte med deres nye aerodynamiske pakke, får vi det første svar på i den kommende weekend. (Foto: Bridgestone)
På kørersiden er der sket lidt udskiftning. Nico Rosberg er blevet i sit sæde, mens sidste sæsons testkører, Alex Wurz, nu får comeback som Grand Prix kører. Som testkørere er Kazuki Nakajima og Nahrain Karthikeyan. Karthikeyan har tidligere kørt Grand Prixer. Kørerne har alt i alt tilbagelagt godt 18.000 km på testbanerne, og dermed er Williams blandt de flittigste testene teams. Rosberg og Wurz hæfter sig ved at banen meget er en start/stop bane. Desuden er der manglende vejgreb især om fredagen. Wurz mener også at banen ikke har de store udfordringer - dog er den ikke så let at køre som mange tror. Begge kørere fortæller også at kerbkanterne er noget man skal passe på netop på denne bane. Her er der ikke plads til fejl. Den tekniske direktør i teamet, Sam Michael, mener at de regelændringer der indført til denne sæson, og her tænker han specielt på dæk og motorreglementerne, har deres virkning. Ens dæk for alle og et maksimalt tilladt omdrejningstal gør bilerne mere lige i præstationen. Ulempen er ifølge Sam Michael, at forskel nu kommer fra ingeniørernes side. Ellers er han dog efter normal standard rimelig optimistisk. De seneste års manglende præstationer er skubbet i baggrunden, og nu ser han og teamet frem til en forhåbentlig væsentlig bedre sæson, end tilfældet har været de seneste 2 - 3 sæsoner. PDL Ferrari er endnu en gang blevet udråbt til en af de helt store favoritter. Og ikke uden grund. Testresultaterne har været særdeles positive. Men prøven bliver først bestået når sæsonen kommer rigtig i gang.Da sidste sæsons sidste Grand Prix var kørt, mistede Ferrari sit vel nok største trumfkort. Michael Schumacher meddelte på Monza at han stoppede efter det brasilianske Grand Prix. I stedet har man hyret en af Schumachers største konkurrenter, Kimi Raikkonen. Netop konstellationen med Felipe Massa og Kimi Raikkonen kan gå hen og give konkurrenterne grå hår på hovedet. Men det kræver at bil og team kan fungere. Ikke nok med at Michael Schumacher er stoppet. Der er sket flere omrokeringer i teamet, hvor blandt andet Ross Brawn har valgt at tage et sabbatår i første omgang. Også på flere andre positioner er der sket ændringer. Dog har man Michael Schumacher med på sidelinien. Dog er der ikke specificeret nogen speciel rolle til tyskeren. Felipe Massa (Foto: Bridgestone)
Et af de helt store spørgsmål er om Ferrari kan forsætte den kontinuitet som har præget teamet i en efterhånden lang årrække. Tilsyneladende. I hvert fald har både bil og kørere vist sig at være særdeles hurtige i de tests der er kørt indtil nu. Men kan det holde over en hel sæson? Der er dog ingen tvivl om at de 2 kørere gerne vil vise at de kan. Raikkonen må være speciel sulten efter at det ikke blev til nogen sejre for hans tidligere team i 2006. Massa håber selvfølgelig på at han kan køre endnu flere sejre hjem i 2007 end i 2006. Efter Felipe Massas udsagn i et interview for nylig, så er der ingen teamordrer hos Ferrari. Om det så skal tolkes som i denne sæson, eller om man afventer og ser resultaterne i den første del af sæsonen, ja det må de højere magter vide. Kimi Raikkonen (Foto: Bridgestone)
I teamet siger man at man i forberedelserne og især i tests, ikke har forberedt sig så meget på kvalifikation som på at sikre en stor holdbarhed og pålidelighed under løb. I flere tests har Ferrari da også haft en del afkørsler. Det kunne indikere at man har bedt kørerne om virkelig at gå til stålet for at presse bilen til det yderste. Kørerne ser McLaren og BMW Sauber som de største rivaler. Renault har ikke overbevist dem om - endnu - at de kan true Ferrari for alvor. Godt nok var Renault hurtigst den sidste dag i Bahrain testen, men det kan have andre årsager. Alt i alt ser det ud til at der hersker en god og optimistisk stemning i Ferrari teamet inden årets første Grand Prix på søndag. Gør det også det bagefter? PDL Bridgestone ser frem til en spændende, tæt og udfordrende sæson hvor
tidligere rivalitet er lagt på hylden for at bane vejen for fremtidige
frugtbare samarbejder, med deres mange nye partnerteams.Efter at have konkurreret med Michelin i en årrække, er Bridgestone i år
ene leverandør af dæk til formel 1 feltet. Det er sket som en konsekvens af
de nye dækregler som blev lanceret sidste år og som forskriver at der kun
skal være en dæk leverandør i formel 1. Valget faldt på Bridgestone og de
har gennem vinter haft overordentligt travlt med at udvikle de dæk der
skal bruges denne sæson. Der vil komme en hvid cirkel på den blødeste valgte type (Foto: Bridgestone)
Hvor fokus fra Bridgestones side, de forgående år, var lagt på at
tilgodese deres partnerteams ønsker og krav på bedst mulige måde, har
Bridgestone i år haft det fokus at levere et sikkert, holdbart dæk, med et
så bredt opreations vindue som muligt.(operationsvindue = inden for hvilke
temp. dækket fungerer bedst.) Det har de gjort ud fra ønsket om at
imødekomme så mange teams som muligt og for at gøre transaktionen fra
Michelin til Bridgestone så blid så muligt. Sagt på en anden måde, hvor
Bridgestone tidligere tilpassede deres dæk til bestemte biler, er det i år
teamene der skal tilpasse bilerne til de standardiserede dæk. Det er der kommet 4 forskellige dæktyper ud af. Et ultra blødt, blødt,
medium og et hårdt dæk. Bridgestone medbringer til alle løb, to af disse
dæktyper, hvoraf hver type skal bruges min. en gang i selve løbet, af
hvert hold. Hvilke dæktyper der bliver medbragt af Bridgestone, er
afhængig af banens beskaffenhed og hvor hård den er ved dækkene. Albert
Park banen er en medium bane, der er notorisk kendt for at have et lavt
grip niveau under fredagens frie træninger. Efterhånden som gummi bliver
kørt i banen stiger grip niveauet dog drastisk weekenden over. Derfor har
Bridgestone til Australiens GP, valgt at tage det bløde og medium dækket
med og så er det ellers op til teamene og kørene og få det bedste ud af
dem.
MR Mclaren Mercedes ser med stor forventning frem mod den nye sæson, men
forudser samtidig at det bliver et hårdt år, med mange dueller, hvor der
ikke vil blive givet ved dørene.
Mclaren Mercedes er et af de hold der, fuld af fortrøstning, kan se frem
mod den nye 2007 sæson . Deres tests er forløbet planmæssigt, ja faktisk
over forventning. Aldrig har de tilbagebragt så mange km inden sæsonstart,
som de har i år. 13.300 er det blevet til, hvilket svarer til 370km pr.
tesdag. 6 Dage er de sluttet øverst på tidstabellen og ellers har de altid
befundet sig i top ti. Fernando Alonso (Foto: Bridgestone)
Ud over dette, er det lykkedes McLaren at hive en ny stor sponsor i land,
med masser af kapital på bankbogen. Det drejer sig om den engelske tele
gigant, Vodafone, der har valgt at blive hovedsponsor for McLaren Teamet.
Det betyder at teamet for fremtiden kommer til at hedde Team Vodafone
McLaren Mercedes. Som et resultat heraf, er Vodafones karakteristiske røde
farve blevet
inkoorpereret i mclarens grå og sorte design. På kører siden er der også sket store ændringer. Væk er, Kimi Raikonnen
der som bekendt, valgte at skifte til Ferrari efter sidste sæson og så
Pedro De La Rosa som er blevet degraderet til testkører igen, efter have
overtaget Montoya's sæde sidste år. Som afløsere for de to, har Mclaren
præsenteret den dobbelte verdensmester Fernando Alonso og den unge rookie
Lewis Hamilton, der er et produkt af Mclarens eget
talentudviklingsprogram. Lewis Hamilton (Foto: Bridgestone)
På papiret skulle der altså være lagt i kakkelovnen til en god sæson for
Team Vodafone McLaren Mercedes og teamets to kørere kan da heller ikke
vente til sæsonen går igang. Alonso Udtaler at han har brugt det meste af
vintertestene til akklimatisere sig i de nye omgivelser, herunder lære sit
nye team at kende og vende sig til sit nye arbejdsredskab, mp4-22 raceren.
Derudover siger han at han ser frem til Australiens Grand Prix så de
endelig kan få vished om hvor de står i forhold til de andre teams. Om han
kommer til at vinde det Australske Grand Prix kan han ikke svare på, men
slutter af med, at de vil sætte alle sejl ind, for at det lykkedes. Lewis
Hamilton ser også frem til løbet, og udtaler han har arbejdet hårdt hele
vinteren, for at være så velforberedt så muligt, på den forstående formel1
sæson. Slutligt, slår Norbert Haug, Mercedes Vice President, fast, at den
bedst tænkelige gave teamet kan få, for deres hårde arbejde i vinter, er
en sejr på Albert Park banen. Der er ingen tvivl om Mclaren i år kommer til at lægge under, for et
enormt pres. Det sidste mesterskab ligger 7år tilbage og sidste sejr er
helt tilbage i 2005. Derudover har de i Alonso, fået en erfaren herre, der
har bevist han har evnerne til at vinde verdensmesterskabet, forudsat han
får det rigtige materiel. Så bolden ligger lige nu i McLarens hjørne og
det er op til dem og levere varen. Når det er sagt, så virker det dog som
om, de mange nye ansigter i teamet har medbragt en fornyet optimisme og
energi i McLaren lejren. Om det er nok til at bringe dem tilbage til
fordoms styrke kan kun tiden vise, men spændende bliver det i hvert fald
og følge.
MR
Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
| |