Andre klasser


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
17.3.2000
 LeMans - 2000-feltet
 Super John i Eurocar V8
 
16.3.2000
 ALMS - Tom K på pole
 ALMS - Sorry!
 ALMS - Sebring 1. kvalifikation
 

Hop til top17.3.2000

LeMans - 2000-feltet

Nu behøver vi ikke og gætte mere, for i går blev listen over biler der er tilmeldt testdagen, offentliggjort. Det betyder at vi ikke skal bruge mere tid på at gætte på hvem der kommer med på testdagen dem 30. april.

De 58 biler er nu udvalgt, og den 30. april, bliver de reduceret til 48, som er lig med det antal der kommer til start midt i juni.

Der er en del overraskelser i feltet både positive og negative. På negativ siden må jeg nok konstatere at det er en anelse skuffende at der stadig skal fyldes op med gamle Porsche 911 biler, i stedet for at tage imod med kyshånd af den vifte af nye racere der var tilmeldt løbet.

Igennem de sidste knapt 30 år har vi kunnet følge Kremer rundt på Le Mans banen, men i går fik vi chokket, for der kommer ingen Kremer biler til start i år. Kremer er kendt for deres Porscher, i næsten alle tænkelige udformninger.

Men vi kan ikke komme bort fra at de også er kendt for at have materiel der er knapt så stabilt, og det har også givet teamet et par dødulykker, og mange alvorlige uheld, ikke mindst på Le Mans.

Jeg havde også forventet at vi skulle se en Sintura S99, men ifølge team kan de ikke skrabe pengene sammen, efter de har mistet sponsoren "Voodoo 3DFX".De håber dog på at få en ny sponsor, således at de kan stille op i 2001.

Der var desværre ikke plads til Team Brask og hans nye Harrier. Der er dog blevet plads til en Harrier Porsche med en 3,8l turbo motor, og bilen er tilmeldt af team Gerard McQuillan.

På den positive side, kan vi se at AUDI, DAMS, Panoz & Team Den Blå Avis er kommet med, og det betyder at vi har 5 Danske piloter tilmeld til det traditionsrige løb i Frankrig.

Vi kan også glæde os over at se på at der indsættes en ny racerudgave af 550 Maranello raceren. Der kommer også BMW M3 med. Vi er ikke vandt til at se biler, som vi helt sikkert har set på gaden før, men det blive måske fremtiden for GT2, hvis den skal overlev. Der vel heller ikke så mange der er kede af at vi skal lytte til en Ferrari V12'er.

Team Oreca stiller op igen, og som sædvanligt kommer de med en flok Vipere, men i år kommer de også med deres nye model.

Der kommer også to helt nye Corvetter med mordel betegnelsen C5-R. Sidst vi så en Corvette på Le Mans gik det ikke så godt, og bilen var heller ikke så hurtig. Det burde være anderledes i år, og jeg glæder mig i hvert fald personligt til at høre den Amerikanske 7 liters V8 motor.

Racing Tours

BB  


Hop til top
Super John i Eurocar V8

I Eurocar V8 serien som køres i England, kommer John Nielsen til start i sæsonpremieren d. 2 april i en af Team Brasks biler. John Nielsen havde sin debut i serien sidste efterår, hvor han som en af de meget få vandt sit første løb. Det var ikke så populært, idet man havde en tremandsduel i løbet, og så kom JN bagfra og kørte i mål som nr. 1. Det er - så vidt vides - meningen, at JN skal køre serien sideløbende med hans engagement i World Sports Car serien, hvor han deltager i en Panoz.
PDL  


 

Hop til top16.3.2000

ALMS - Tom K på pole

Tom Kristensen og hans Audi-team har kørt sig til en fornem pole position til 12-timers løbet på Sebring. Danskeren har tidligere vundet løbet for BMW, men er nu skiftet til Audi – og det ser allerede nu ud til at have været den rigtige satsning.

Det lover godt for Tom Kristensen at Audi'en er så godt kørende. Panoz valgte at stå over, og derfor skal Magnussen og co. starte som nummer 3. Teamet satte ingen tider, og derfor fik de andre teams frit spil. Det bliver under alle omstændigheder sjovt hvis der kommer en rask danskerduel om sejren…

Den sidste kvalifikation til 12-timers løbet på Sebring:

Nr. KørereMærkeBedste tid
1.Kristensen/Biele/PirroAudi1:48,825
2.Alboreto/McNish/CapelloAudi1:49,591
3.Lehto/MüllerBMW1:50,882
4.Auberlen/Soper/GounonBMW1:50,940
5.Schiattarelli/Martini/RadiguesLola1:51,725
36.Magnussen/Brabham/RaphanelPanoz-:--,---
37.O'Connel/Katoh/GrafPanoz-:--,---

BB  


Hop til top
ALMS - Sorry!

Den sidste kvalifikation til ALMS-løbet på Sebring er i fuld gang - og Tom Kristensen er på vej til pole position. Under den første kvalifikation var der et par problemer som Tom forklarer:

"Efter at have været hurtigst i de frie træninger ... "stod jeg af" under min hotlap-omgang i QF1. En kombination af misforståelse med en langsommere bil og ikke optimale dæktemperaturer gjorde at jeg blokerede venstre forhjul ind i "2.nd corner", hvor jeg ramte dækbarrieren - og det har givet Audi-mekanikerne en lang aften, Sorry!!!

De første på ulykkespletten var min teamkollega, Emmanuelle Pirro og Audi Sportschef, Dr. Wolfgang Ullrich. Mit realistiske mål var afgjort Pole - især da Audi har bygget og udviklet en fantastisk bil... Og vi er klar igen allerede i aften, hvor aftalt Frank Biela "vil give gas" i den formentlig varmere QF2".

tomkristensen.com

BB  


Hop til top
ALMS - Sebring 1. kvalifikation

Så er den første kvalifikations runde til dette års "12 Hours at Sebring" blevet afviklet. Og set med danske øjne så må vi nok sige at spredningen er meget stor på de danske kørere.

1. træning:
Plac.KørereTeamTidKm/t.
1Brabham
Magnussen
Rafanelli
Panoz LMP-11:49,716197,275
2Alboreto
Capello
McNish
Audi R81:49,725197,258
3O'Connell
Katoh
Graf
Panoz LMP-11:50,147196,495
39Biela
Kristensen
Pirro
Audi R8----

Tiden for Brabham/Magnussen/Rafanelli er i øvrigt ny bane rekord.

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk