De 58 biler er nu udvalgt, og den 30. april, bliver de reduceret til 48, som er lig med det antal der kommer til start midt i juni.
Der er en del overraskelser i feltet både positive og negative. På negativ siden må jeg nok konstatere at det er en anelse skuffende at der stadig skal fyldes op med gamle Porsche 911 biler, i stedet for at tage imod med kyshånd af den vifte af nye racere der var tilmeldt løbet.
Igennem de sidste knapt 30 år har vi kunnet følge Kremer rundt på Le Mans banen, men i går fik vi chokket, for der kommer ingen Kremer biler til start i år. Kremer er kendt for deres Porscher, i næsten alle tænkelige udformninger.
Men vi kan ikke komme bort fra at de også er kendt for at have materiel der er knapt så stabilt, og det har også givet teamet et par dødulykker, og mange alvorlige uheld, ikke mindst på Le Mans.
Jeg havde også forventet at vi skulle se en Sintura S99, men ifølge team kan de ikke skrabe pengene sammen, efter de har mistet sponsoren "Voodoo 3DFX".De håber dog på at få en ny sponsor, således at de kan stille op i 2001.
Der var desværre ikke plads til Team Brask og hans nye Harrier. Der er dog blevet plads til en Harrier Porsche med en 3,8l turbo motor, og bilen er tilmeldt af team Gerard McQuillan.
På den positive side, kan vi se at AUDI, DAMS, Panoz & Team Den Blå Avis er kommet med, og det betyder at vi har 5 Danske piloter tilmeld til det traditionsrige løb i Frankrig.
Vi kan også glæde os over at se på at der indsættes en ny racerudgave af 550 Maranello raceren. Der kommer også BMW M3 med. Vi er ikke vandt til at se biler, som vi helt sikkert har set på gaden før, men det blive måske fremtiden for GT2, hvis den skal overlev. Der vel heller ikke så mange der er kede af at vi skal lytte til en Ferrari V12'er.
Team Oreca stiller op igen, og som sædvanligt kommer de med en flok Vipere, men i år kommer de også med deres nye model.
Der kommer også to helt nye Corvetter med mordel betegnelsen C5-R. Sidst vi så en Corvette på Le Mans gik det ikke så godt, og bilen var heller ikke så hurtig. Det burde være anderledes i år, og jeg glæder mig i hvert fald personligt til at høre den Amerikanske 7 liters V8 motor.
Det lover godt for Tom Kristensen at Audi'en er så godt kørende. Panoz valgte at stå over, og derfor skal Magnussen og co. starte som nummer 3. Teamet satte ingen tider, og derfor fik de andre teams frit spil. Det bliver under alle omstændigheder sjovt hvis der kommer en rask danskerduel om sejren…
Den sidste kvalifikation til 12-timers løbet på Sebring:
![]() | |||
Nr. | Kørere | Mærke | Bedste tid |
![]() | |||
1. | Kristensen/Biele/Pirro | Audi | 1:48,825 |
2. | Alboreto/McNish/Capello | Audi | 1:49,591 |
3. | Lehto/Müller | BMW | 1:50,882 |
4. | Auberlen/Soper/Gounon | BMW | 1:50,940 |
5. | Schiattarelli/Martini/Radigues | Lola | 1:51,725 |
![]() | |||
36. | Magnussen/Brabham/Raphanel | Panoz | -:--,--- |
37. | O'Connel/Katoh/Graf | Panoz | -:--,--- |
![]() |
"Efter at have været hurtigst i de frie træninger ... "stod jeg af" under min hotlap-omgang i QF1. En kombination af misforståelse med en langsommere bil og ikke optimale dæktemperaturer gjorde at jeg blokerede venstre forhjul ind i "2.nd corner", hvor jeg ramte dækbarrieren - og det har givet Audi-mekanikerne en lang aften, Sorry!!!
De første på ulykkespletten var min teamkollega, Emmanuelle Pirro og Audi Sportschef, Dr. Wolfgang Ullrich. Mit realistiske mål var afgjort Pole - især da Audi har bygget og udviklet en fantastisk bil... Og vi er klar igen allerede i aften, hvor aftalt Frank Biela "vil give gas" i den formentlig varmere QF2".
tomkristensen.com
1. træning:
![]() | ||||
Plac. | Kørere | Team | Tid | Km/t. |
![]() | ||||
1 | Brabham Magnussen Rafanelli | Panoz LMP-1 | 1:49,716 | 197,275 |
![]() | ||||
2 | Alboreto Capello McNish | Audi R8 | 1:49,725 | 197,258 |
![]() | ||||
3 | O'Connell Katoh Graf | Panoz LMP-1 | 1:50,147 | 196,495 |
![]() | ||||
39 | Biela Kristensen Pirro | Audi R8 | -- | -- |
![]() |
Tiden for Brabham/Magnussen/Rafanelli er i øvrigt ny bane rekord.