Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
17.3.2005
 Malaysias GP - Teams preview - top 5
 Malaysias GP - Optakt
 Fiorano test - onsdag
 Liuzzi med på Imola
 
16.3.2005
 Malaysias GP - Teams preview - nederste 5
 Nyt tilbud fra Bernie?
 Fiorano test - tirsdag
 ´Smuthul´ lukkes
 

Hop til top17.3.2005

Malaysias GP - Teams preview - top 5

Mon ikke de værste skuffelser nu er af vejen efter årets første GP. I hvert fald har flere haft gang i deres testteams siden da.

Renault vandt årets første GP, men der er stadig meget langt til vejs ende. Ferrari vil også køre Malaysias GP i 2004M modellen. Red Bull arbejder videre på højtryk for om muligt at blive endnu bedre end i det første GP. Williams og McLaren har noget at indhente ifølge deres ambitionsniveau. Men helt nye udfordringer venter i Malaysia. Høj luftfugtighed kombineret med temmelig høje temperaturer kan spille ind, især overfor kravet om 2 GP'er pr. motor, hvis ellers da ikke man ligefrem har skiftet denne.

Renault:
Hos Renault er der selvfølgelig glæde over sejren i det australske, men man ved godt at det kun var sæsonens første løb, og at meget kan ske efterhånden som udviklingen forsættes. Kørerne glæder sig, især fordi den nye Renault racer har vist sig at være rigtig god i hurtige og åbne sving, og dem er der nogle stykker af på Sepang banen. Man kalkulerer også med at banen ikke er så bumpet som flere andre, og at man derfor ikke behøver samme type af stivhed i chassiset som andre steder. Ellers er det gennemgående hos Renault og alle andre teams de meget fugtige og varme forhold der normalt hersker i Malaysia. Altså, køling i et større omfang er nødvendigt. Man er til gengæld rimeligt spændte på hvordan dækkene vil klare sig, men er dog ikke overnervøse, idet at man har en god balance i bilen, så dækkene ikke slides unødvendigt. Jo, forhåbninger er store hos Renault.

Ferrari:
Det er vist ingen hemmelighed at det er Shell der leverer olieprodukterne til Ferrari. Shell melder ud at man sammen med Ferrari vil finde den rette olie til motorerne. Shell har begået flere olietyper tilpasset de forhold der nu engang skal køres under. Brændstoffet bliver samme type som i Australien, dog nedkølet så det fylder mindre. Men dog ikke mere end max. 10 grader under den omgivende temperatur, netop som det tekniske reglement foreskriver. Der har hidtil været lidt delte meninger fremme om hvorvidt at man skifter motoren i Michael Schumachers bil. Noget tyder dog på at man ikke gør det. Ferrari fortæller nemlig at da M. Schumacher ikke har kørt så mange kilometer som Barrichello, er det meget tænkeligt at M. Schumacher vil være mere aktiv under de frie træninger i Malaysia. Ikke for at få brugt motoren, men for at opsamle de sidste vigtige data. M. Schumacher forventer et hårdt løb under de forhold der hersker i Malaysia. Begge kørere at få bedre udbytte af dette løb i forhold til Australien, og skal man holde den flotte statistik som Ferrari har i Malaysia, skal man undgå at køre ind i konkurrenterne.

Red Bull:
Et af de hårdeste løb venter. Det er man fuldt ud med på hos Red Bull Racing. Kørerne har forberedt sig via ekstra træning under simulerede forhold. Men hvad med resten af teamet? Jo, man har hjemme i Milton Keynes i vindtunnelen simuleret lignende forhold, især er der arbejdet med køling af motorerne. Det er det andet GP motorerne skal køre og kan nok behøve lidt ekstra køling for at man kan være mere sikker på at de kan stå distancen. Samtidigt er der selvfølgelig arbejdet med aerodynamikken som skal tilpasses de anderledes forhold på Sepang. Red Bull havde ingen problemer med dækkene i Australien og forventer det heller ikke her, så alt i alt forventer man trods de noget vanskeligere forhold, et rigtig godt resultat i Malaysia også.

Williams:
Williams teamet er meget spændte på det malaysiske GP. Hvordan vil motorerne reagere på de forventede meget høje temperaturer. Der har tidligere været målt temperaturer på op til 36 - 40 grader under løbskonditioner. Teamet har været meget fokuseret på køling af motor og bremser i forberedelserne til GP'et. Mario Theissen skælder indirekte lidt ud på FIA idet der er et krav om nu, at der skal være en ventil i kølesystemet som skal åbne ved et tryk på 4,5 bar. Sker det eksempelvis på startgridden, kan man ikke umiddelba

PDL  


Hop til top
Malaysias GP - Optakt

Giancarlo Fisichella vandt sæsonens første løb i overlegen stil. På søndag skal han forsøge at gentage succesen i Malaysia, men der er andre der gerne vil blande sig i front. Der er de to McLaren kørere, der efter et anonymt løb i Melbourne er sultne efter noget metal. Og så er der jo også en tysker i en rød racer...

Sejren i Australien var ikke en der blev født af heldige omstændigher, som italienerens første sejr i Brasilien for to år siden. Og selvom det langt fra er sikkert at Fisichella kan gentage det på Sepang, så har han en reel mulighed for endnu en gang at trække det længste strå. Men der er mange omstændigheder der spiller ind på hvordan løbet i Malaysia falder ud.

Det nye kvalifikationssystem med to kvalifikationer, og hvor den samlede tid tæller, fik premiere i Melbourne og skabte en del overraskelser. Vejret spillede med i den første kvalifikation - i sådan en grad at der ikke var meget spænding i den anden kvalifikation. Hvis vejret er lidt mere ensartet i Malaysia, er der mulighed for at vi får at se hvordan kvalifikationssystemet fungerer under optimale forhold.

Det var til dels den dårlige kvalifikation der gjorde at Michael Schumacher var stort set afskrevet inden løbet var startet. I Malaysia vil han helt sikkert forsøge at hente ind på lidt af det tabte. VM bliver ikke tabt eller vundet i første løb, men point skal akkumuleres over en hel sæson. Det er ikke livsnødvendigt for Schumacher at komme på tavlen i Malaysia, men som VM kandidat er det aldrig rart hvis man ikke får point tidligt i sæsonen.

Ferrari kører stadig med deres opdaterede version af sidste års racer. Og det kan godt være lidt skræmmende at tænke på. Rubens Barrichello blev nr. 2 i Australien, på trods af en dårlig startplacering. Og Michael Schumacher nåede også op i pointene. Så hvordan skal det gå, hvis bilerne nu får en god startplacering, for slet ikke tale om, hvordan det skal gå når den nye bil kommer. Selvom Ferrari ikke vandt sæsonens første løb, ligner de vindere - indtil det modsatte er bevist!

For Renault startede sæsonen næsten så godt som den kunne. To kørere på podiet og en sejr til Fisichella. Efter løbet lignede Fisichella en mand der lige havde bevist hvad han hele tiden havde sagt - at han er en vinder. Han virkede sejrssikker og det kan give ham en fordel i forhold til unge Alonso. Spanieneren kom godt nok på podiet, men set over det sidste års tid har der ikke været meget udvikling i ham. Fisichella kan meget nemt gå hen og blive den store mand hos Renault.

For McLaren må løbet i Australien tilgengæld have været en skuffelse. Lovende takter gennem hele vinteren, to unge og sultne kørere. Og så kommer begge biler hjem på sekundøre placeringer. Det er ikke så meget placeringerne der er problemet. Det er måden de kom i hus på. Havde bilerne. eller bare en af dem, været med i front og kæmpet med om en plads i top tre, for så at falde tilbage med problemer, så havde alt været ok. Men i Australien lignede McLaren bare aldrig en potentiel vinder. På Sepang skal det være bedre - bilerne skal simpelthen virke som vindere.

Sanme problematik gør sig gældende hos Williams. De har så fordelen af at de ikke har væet helt så lovende i optakten. Her er middelmådige resultater tilladelige - i al fald i starten af sæsonen. Mark Webber gjorde det fornuftigt, men lidt farveløst, mens Nick Heidfeld gjorde en god figur inden han havnede i et internt tysk opgør. For Williams må målet være at få point igen - og så komme en smule tættere på toppen.

Den store overraskelse på Albert Park banen var David Coulthard og Red Bull. Efter en fin kvalifkation stormede den skotske veteran op på en 3. plads i starten og faldt senere en enkelt plads tilbage. Da Christian Klien så samtidig også fik point, fik de sat en streg under deres potentiale. Red Bull er næppe en vinder. Men det er en bil der kan være en konstant deltager i kampen om point. Og Coulthard er god til at få en bil hjem - og det kan på e

MMT  


Hop til top
Fiorano test - onsdag

For anden dag i træk testede Luca Badoer for Ferrari teamet på Fiorano banen i Italien med den nye F2005 model.

Dagen blev brugt på test og finjustering af nye komponenter til F2005 raceren, og i den forbindelse kørte Luca Badoer 110 omgange på Fiorano - Ferrari's egen testbane - og hans hurtigste omgangstid var på 57,733 sekunder.

Ferrari teamet fortsætter deres testkørsler i dag, hvor teamet er rykket til Mugello banen.
Igen er det Luca Badoer der sidder bag rattet af en F2005 model.

AN  


Hop til top
Liuzzi med på Imola

Den noget usædvanlige kørerbesætning som Red Bull teamet har til denne sæson, hvor tre kørere deler teamets to racere, ser nu ud til at føre til den første rokade.

Det forlyder at Christian Klien er blevet lovet årets første tre Grand Prix løb (Australien, Malaysia og Brasilien), herefter skal han bytte plads med Vitantonio Liuzzi, der i disse løb har kørt som fredags tester.

Red Bull's teamchef Christian Horner mener at dette er en god løsning både for teamet og kørerne:
"Det har helt klart haft en udvikling på Christian Klien, at der sæsonen igennem bliver vurderet hvem der skal køre i løbene. At have en 'hamp' om pladsen er ikke nogen dårlig timg. Liuzzi er ekstremt talentfuld, og man kan se Klien udvikle sig."

Pladsen i teamets anden racer, er sæsonen igennem sat af til David Coulthard, der altså i første omgang er uden for denne interne 'hanekamp'.

AN  


 

Hop til top16.3.2005

Malaysias GP - Teams preview - nederste 5

De nederste fem placerede efter det australske GP har for et par teams vedkommende noget at få forbedret. Bare spørg BAR teamet.

Hos mindst et par af teamene blandt de nederste fem, var der skuffelse at spore efter årets første GP. BAR var et af dem ligesom Sauber heller ikke var tilfredse med udkommet.

Toyota:
Toyota havde et stort problem i Australien. Faktisk flere, men det væsentligste var at bilen sled for hårdt på dækkene. Der dannede sig varmeblærer og det gik udover Trulli, som efter en flot startplacering, gled stille og roligt ned gennem feltet. Ralf Schumacher skal have sikret at sikkerhedsselen ikke går løs igen. Toyota har kreeret en ny frontvinge i håb om at det kan fjerne det største dækslid. Desuden har man fundet på nogle flere småændringer rundt omkring på bilen. Dernæst er den største bekymring motorerne. I Australien blev motorerne brugt godt. Ralf kørte ca. 570 km med sin motor og Trulli ca. 670 med sin. Det er allerede omkring dobbelt løbsdistance, men Toyota mener at med ekstra køling til motorerne, kan de godt holde til distancen i Malaysia. Kørerne ser frem til gensynet med Sepang banen, og håber begge på en noget bedre præstation end i Albert Park.

Sauber:
Hjemmebane for Sauber teamet. Næsten da. Inde i Kuala Lumpur holder teamets hovedsponsor, Petronas, nemlig til og der er altid store forventninger til teamet og des populære teamchef Peter Sauber. Det er i år det tiende år at Petronas sponsorer Sauber. Men Peter Sauber har ikke været tilfreds efter det australske GP. Der har været skuffelse at spore i hans udtalelser om Jacques Villeneuve, men mon ikke de får talt ud om det indbyrdes? Willy Rampf udtaler at Sauber vil køre med den højeste maksimale downforce man kan hente ud af bilerne under det nye regulativ. Jo tak, så er det op til kørerne at spare på dækkene. Køling bliver også en af de primære opgaver at varetage. Men mon ikke at også Sauber har en løsning på det? Kørerne er begge glade for banen, men frygter mere eller mindre de høje temperaturer og den høje luftfugtighed. Massa fremhæver især sving 9 og 11 som vanskelige idet de skal køres på en lidt atypisk måde. En god bane, men et vanskeligt løb er kørernes mening om dette.

BAR:
BAR skuffede i Australien, især sig selv. Testteamet har da også haft travlt siden da på Jerez hvor Anthony Davidson og Enrique Bernoldi har kørt masser af testkilometer. Bl.a. har teamet haft det problem at de sled dækkene lidt for hurtigt. På Jerez testede man bl.a. en ny type vinge, faktisk den fjerde af slagsen allerede i år. Om det hjælper under løb, vil vise sig. BAR gjorde sig ellers noget bemærket ved at udgå på sidste omgang i Australien. Det giver iflg. reglementet mulighed for at skifte motorer. BAR har da også indrømmet at, det gør man. Man håber på højere temperaturer i Malaysia idet man forventer at højere temperaturer vil være bedre for dækkene og dermed bilernes præstation. Kørerne er lidt skeptiske efter skuffelsen i Australien. Sato er dog fuldstændig klar til den nye udfordring. Button virker lidt mere resignerende i hans udtalelser. Fredagen skal selvfølgelig gå med lige at vænne sig til de nye vinger og deres egenskaber. Der er dog ingen tvivl om at hele teamet forventer en noget bedre indsats i Malaysia.

Jordan:
Jordan fik begge biler i mål i Australien, men efter løbet blev det klart for flere i teamet, at de to nye kørere i teamet, behøver fysisk træning, og det har stået på kørernes spiseseddel lige siden. Teamets fysioterapeut har herset med dem og har efterhånden dem i stand til at klare de hårde fysiske forhold der kan herske i Malaysia. Det nye team må først og fremmest arbejde med stabiliteten som tidligere var lidt af et problem, men måske med de nye Toyota motorer at det lykkedes bedre. Der er kommet en god del nye folk i teamet, og de kan være med til at skabe nye ideer og holdninger som kan være med til at bidrage til en stigende formkurve for teamet. Man skal nu prøve Toyota i dere

PDL  


Hop til top
Nyt tilbud fra Bernie?

Formel 1 sportens 'Superpremo' - Bernie Ecclestone - har indkaldt til møde med alle teamcheferne i forbindelse med Malaysias Grand Prix i Kuala Lumpur den kommende weekend.

Det er Bernie Ecclestone's håb at han på dette møde kan få sat en stopper for udbryder serien en gang for alle, således at planerne om 'Grand Prix World Championship' bliver totalt skrinlagt.

Med sig har Ecclestone et udkast til en ny Concorde aftale, som skal strække sig udover 2008.

Også Paul Stoddart har noget han vil fremføre på mødet - en mulig opbakning fra de tre banker bag SLEC, angående et krav om at FIA præsident Max Mosley enten træder tilbage, eller forpligter sig til at stoppe med alle sine regelændringer!
Der tales i krogene om at det var 'Mad Max' der stod bag alle Minardi's problemer i forbindelse med Australiens Grand Prix.

Alle teams - inklusiv Ferrari - har oplyst at de kommer til mødet, selv om ingen af dem ser optimistisk på en eventuel løsning med Ecclestone (og Mosley), så chancerne for at der arbejdes videre med GPWC er store.

AN  


Hop til top
Fiorano test - tirsdag

Formel 1 feltets nok mest trofaste testkører, Ferrari's Luca Badoer, testede i går på teamets egen bane - Fiorano banen i Italien.

Badoer testede i den nye F2005 model, og dagen blev brugt på et mix af test af nye komponenter, samt test af forskellige setup muligheder på den nye Ferrari F2005 racer.

Under testen kørte Badoer 151 omgange på den 2976 meter lange bane, samt 3 omgange på det korte layout (1413 m.).
Han sluttede dagen med en bedste tid på 57,936 sekunder.

Badoer fortsætter testkørslerne i dag.

AN  


Hop til top
´Smuthul´ lukkes

Efter årets første Formel 1 Grand Prix i Australien, så benyttede BAR teamet et 'smuthul' i reglerne, for at have muligheden for at skifte deres motore inden weekendens løb i Malaysia.

Da begge BAR kørerne var uden for pointene i Australiens Grand Prix, så valgt teamet at lade dem køre i pit på sidste omgang, frem for at krydse målstregen.
Reglerne giver nemlig de teams som ikke 'kan' fuldføre løbet en mulighed for at skifte motorene i de racere, motore der eller skulle holde til mindst to på hinanden følgende Grand Prix løb.

Dette smuthul har FIA nu delvist lukket, idet det nu indskærpes for Formel 1 teamne, at de skal kunne bevise at de reelt har motorproblemer, ellers skal de alligevel stille op med de samme motore i det efterfølgende Grand Prix.

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk