Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
18.3.2001
 Ny sponsor til Minardi
 Fartbøder til Olivier Panis
 TV-striden blev løst
 6. sejr i træk til Schumacher
 Warm-up - Sepang
 
17.3.2001
 Træt af beskyldninger og bebrejdelser
 Bernoldi deklassificeret
 Ren Ferarri-front efter broderduel
 Sepang - 4. frie træning
 Sepang - 3. frie træning
 

Hop til top18.3.2001

Ny sponsor til Minardi

Det kære lille team, som har været så utrolig meget igennem, specielt i denne vinter, har fået en sponsor mere, som vil være med til at støtte teamet.

Det er IT-firmaet GERICOM, som har tegnet en sponsorkontrakt med European Minardi. Firmaet gør meget i notesbook og i internetopkoblinger. Dermed har endnu et IT-firma valgt at bruge Formel 1, som udstillingsplads.

Paul Stoddart, Minardi:
"Vi kom til at kende GERICOM sidste år da de blev sponsor for vores F3000 team, og vi lagde straks mærke til deres store interesse og entusiasme. Vi er utroligt glade for at de nu har valgt at samarbejde med os i Formel 1. Som med de andre sponsorer, vil vi gøre alt for at vi kan promovere firmaet bedst muligt igennem vores indsats."

Herman Oberlehner, stifter og bestyrelsesformand i GERICOM:
"Det er svært at forestille sig noget som passer bedre sammen end Formel 1 og GERICOM. Formel 1 er en højt profileret og højt teknologisk aktivitet, som repræsenterer det ypperligste indenfor motorsport. Det kræver klare hjerner, fremsyn og en klar forståelse af hvordan den seneste teknologiske udvikling kan sammensættes, så vi kan få en fordel fremfor vore konkurrenter. Det er den indgang vi har til den hårde konkurrence i branchen. Vores selskab og vores produkter er allerede kendte på markedet, men vi ønsker at de skal blive endnu mere kendte. Vi tror, at ved at involvere os i samarbejdet med European Minardi, at det vil hjælpe os til at opnå dette. Det er et ungt og nyt team med én fælles ambition. Nemlig evnen og viljen til at få succes over de etablerede konkurrenter. Det er noget som vi hos GERICOM kan identificere os med, så vi er glade for at kunne samarbejde."

PDL  


Hop til top
Fartbøder til Olivier Panis

Det er ikke kun billetpriserne som øjensynligt har været for dyre. Det er også dyrt at køre for stærkt i Malaysia.

Det oplevede Olivier Panis 2 gange. Ved træningen fredag kørte franskmanden i gennem pittet med en fart af 68,2 km/t. Det gav en bøde på $ 2250,00 udstedt af FIA. Og for at FIA ikke skulle glemme ham, gentog han bedriften lørdag, hvor han dog ikke kørte helt så stærkt. Denne gang kørte han "kun" 64,5 km/t. FIA kvitterede med en bøde mere på $ 1250,00.

Panis må have "glemt" at højeste hastighed i pittet, når der ikke er Grand Prix, er 60 km/t.

PDL  


Hop til top
TV-striden blev løst

Og så lige en rettelse: De malaysiske motorsporstfans fik faktisk lov til at se deres Grand Prix på tv. Løbsarrangørerne havde ellers forbudt de lokale tv-stationer at vise løbet direkte på grund af det skuffende billetsalg, og kun via en kabel-kanal fra Hong Kong ville malaysianerne kunne følge løbet. Men da 35.000 dukkede op til kvalifikationen om lørdagen, ombestemte arrangørerne sig og lod alligevel de lokale kanaler komme til. Selvom tribunerne så lidt halvtomme ud, håbede arrangørerne på at mindst 50.000 dukkede op i dag. Det skulle kunne dække i det mindste noget af underskuddet.
CBA  


Hop til top
6. sejr i træk til Schumacher

Det var et særpræget GP, de lokale F1-entusiaster gik glip af. Havde de ikke været afskåret fra at se det på tv, ville de have oplevet et løb, hvor den ene mærkværdige situation afløste den anden i en sådan hastighed at det gav åndenød. Man skulle ikke blinke med øjnene i mange splitsekunder, før det var vendt op og ned på situationen igen.

Men lad os begynde ved begyndelsen. Som ved enhver kaotisk indledning til et løb var der ikke en men to starter. Michael Schumacher er den første kører i problemer, da en fejl i hans Ferrari tvinger ham over i reservebilen. Ferrari-mekanikerne når lige at ham på plads, inden pitlane lukker. På opvarmningsomgangen går det galt for Heinz-Harald Frentzen, og Giancarlo Fisichella når kun halvvejs ind på sin plads, da bilerne holder klar til start. Parkeret på tværs af banen, er gået i stå. Samtidig har løbsledelsen Jos Verstappen under observation for en eller anden forseelse under opvarmningsomgangen. En ny omstart fastsættes 4 minutter senere.

Starten er gået. Ralf Schumacher er allerede på vej forbi Barrichello, mens Kimi Raikkonen kan skimtes langt nede på banen.

Da man går i gang igen står en banemedarbejder og vifter med de gule flag foran Frentzen. Han kunne ligeså godt have stået foran Juan Pablo Montoya, for colombianeren rykker sig ikke en cm. Williams-mekanikerne begynder panisk at hive raceren tilbage, og Montoya skynder sig tilbage til pitten efter den reservevogn, som er sat op til teamkollegaen Ralf Schumacher. Samme Schumacher kommer ikke langt, da starten går, nærmere betegnet første sving, hvor Rubens Barrichello skubber ham af i en duel om 2.-pladsen. Kimi Raikkonen får heller ikke mulighed for at udvide sit bekendskab med Sepang-banen. Finnen, der klarede morgenens warm-up så strålende, er gået stå.

Stillingen i top 6 er nu: M. Schumacher, Barrichello, Trulli, Coulthrad, Frentzen og Verstappen. Olivier Panis er den næste, der får lov til at se resten af løbet fra sidelinien. Det sker med ildebrand i Honda-motoren, da franskmanden kører ud i gruset. Og så – svip! – indenfor sekunder er der vendt op og ned på situationen. Begge Ferrari’er kører af banen i samme sving, som var det en ny motorsportsgren, kaldet ’Formel Synkron’.


Efter at Ralf Schumacher var blevet verfet af, så feltet sådan her ud.

Og så kommer regnen. Det styrter simpelthen ned. Alle sætter kurs mod pitten efter regnvejrsdæk, hvor Ferrari-folkene allerede står klar. Den førende Trulli mister kontrollen over sin Jordan og spinder af i regnen. Feltet bliver endnu tre kørere fattigere, da Jacques Villeneuve, Nick Heidfeld og Enrique Bernoldi fortsætter synkron-afkørslerne.

Hos Ferrari er der opstået en næsten absurd situation. Som på en anden tankstation holder racerne i kø for at komme til! Bedre bliver det ikke af, at Rubens Barrichellos stop tager 1 minut og 12 sekunder. Efter fem omgang er der kun 15 kørere tilbage. Sikkerhedsvognen er kommet på banen, men bag den førende David Coulthard, så sikkerhedsvognen må lade de andre kørere komme forbi, for at rette op på situationen.

På 10. omgang kører sikkerhedsvognen ind. Det er stadig vådt, men regnen er stilnet af, og situationen er under kontrol. Så snart løbet er givet frit igen, kaster de to Ferrari’er sig ind i kampen om placeringerne. Schumacher kommer forbi Hakkinen og Verstappen, ikke uden kamp, men dog inden for få omgange. Næste mand er David Coulthard, og mens tordenen rumler i baggrunden, gør Schumacher det også af med denne forhindring. Et par pladser længere nede går Barrichello forbi Jos Verstappen i en ren overhaling. Snart er han også forbi Coulthard, og derved i Ferrari-fronten genoprettet.

Banen er efterhånden tørret o

CBA  


Hop til top
Warm-up - Sepang

Så er warm-up'en fra Malaysia overstået, og det betyder, at der kun er fire timer tilbage, før endnu en runde af F1-verdensmesterskabet 2001 går i gang. Forholdene under tidskørslen var meget omskiftelige.

Fernando Alonso fik en kedelig begyndelse på dagen, da hans Minardi kun nåede lige nåede ud på banen, før den gav op. Forholdene var ellers ikke nær så hårde som de andre dage, hvor temperaturen har ligget omkring de 35 grader. Denne skribent har oplevet Malaysia i marts måned og har derfor ikke svært ved at sætte sig ind problemet. At dertil være afskåret fra at springe i vandet eller slappe lidt af i skyggen, må være et sandt helvede. Hertil morges var temperaturen dog kun 25-27 grader, for regnen var netop holdt op med at falde, da warm-up'en gik i gang.

Himlen så stadig mørk og truende ud, da kørerne, her David Coulthard, kørte ud på banen.

Mens Alonso gik den korte vej tilbage til mekanikkerne, gjorde de andre kørere sig klar til at indtage banen. Der var stadigvæk meget vådt, hvilket gjorde tidskørslen ekstra spændende, fordi Bridgestone og Michelin ikke tidligere har været oppe mod hinanden under de forhold. Testene i vinters antydede, at Michelin har en fordel i vejret, og den franske dækfabrikant har ikke lagt skjul på, at en mørk sky eller to ville være velkommen i løbet.

Eddie Irvine har nok ikke følt sine Michelin-dæk som nogen fordel. Han var en af de første kørere ude på banen efter de obligatoriske tilvænningsomgange, og det tog ham ikke lang tid at parkere Jaguar'en i græsset. Juan Pablo Montoya, også på Michelins regnvejrsdæk, var den første kører til at sætte en tid. Kort tid efter satte Mika Hakkinen en tid 0,3 sekund langsommere end Williams-køreren, hvis erfaringer med regnvejr nok ikke er helt friske efter to år i ChampCar. Noget rigtigt må Michelin vel gøre.

Efterhånden som banen tørrede, forbedredes tiderne markant. Efter et kvarter så listen sådan ud: Michael Schumacher, Barrichello, Coulthard, Montoya, Hakkinen og Frentzen. Endnu fire kørere manglede at sætte en tid. Det drejede sig om Jenson Button, Eddie Irvine, Ralf Schumacher og Fernando Alonso, der ved dette GP er i en lidt heldigere situation end det forrige. Denne gang har Minardi-teamet nemlig haft mulighed for at medbringe reserveracer.

Regnvejr har aldrig været Jacques Villeneuves favorit, og Olivier Panis var klart hurtigere end holdkammeraten tidskørslen igennem. Ca. 20 minutter inde satte han 3.-bedste tid. Allerhurtigst var de to Ferrari'er, der egentlig ikke mødte større modstand fra David Coulthard i McLaren. Hakkinen var endnu mere stille af sig, og de to Jordan-kørere var langt mere dominerende på tidstavlen end sølvpilene.

Også Sauber-kørerne havde fart på. Både Nick Hedfeld og Kimi Raikkonen lå i top 10, da finnen i tidskørslen sidste minutter satte 2.-hurtigste tid bag Rubens Barrichello, der netop havde forbedret sin bedste tid. David Coulthard kom ind som 2'er på sin sidste omgang, men da warm-up'en blev flaget af, havde Barrichello og Trulli stadig en omgang at fuldføre. Som et tegn på hvor hurtigt banen nu tørrede, udnyttede de begge chancen og satte henholdsvis 1.- og 3.-bedste tid. Barrichellos tid var mere end et sekund bedre end Coulthards. Tiderne lå lang fra dem, vi så i kvalifikationen - 1:35,220 mod 1:49,763 - men havde tidskørslen forsat blot lidt længere endnu ville tiderne have nærmet sig endnu mere. Hvordan vejret arter sig til løbet er ikke til at sige endnu. Det kan gå begge veje, men nu har team og kørere da i det mindste oplevet regnvejrsdækkene i brug.


Rubens Barrichello var hurtigst i warm-up'en op til det malaysiske GP. Dette billede er dog fra lørdagens træninger.

Se hele resultatet her.

CBA  


 

Hop til top17.3.2001

Træt af beskyldninger og bebrejdelser

Jacques Villeneuve er ved at være godt og grundigt træt af de beskyldninger og bebrejdelser, som er strømmet ind over ham de sidste par uger.

Jacques Villeneuve har forholdt sig meget stille siden ulykken på Albert Park. Det er vel meget forståeligt, specielt når der er tab af menneskeliv involveret. I mellemtiden har nogle ytret sig om JV's andel i ulykken, og fremstillet det som værende hans skyld. Nu er det blevet nok for canadieren. Således har han til flere medier sagt, at han fra første færd har prøvet at udtale sig så neutralt som muligt, for at andre ikke skulle kunne føle sig bebrejdet for noget. At andre så har haft travlt med at pege fingre, finder han helt uacceptabelt.

Nogle har taget før nævnte udtalelse fra Jacques Villeneuve til sig, og føler sig alligevel beskyldt for nogle ting. En af dem er Ralf Schumacher, som var den anden part i ulykken. Deres øjensynlige kontrovers er kommet efter noget uenighed om, hvor Ralf Schumacher egentlig påbegyndte sin nedbremsning. Hvorvidt det bliver opklaret endeligt, kan man ikke vide. Det eneste der hidtil er kommet frem, er at nogle telemetriudskrifter har vist, at Ralf Schumacher efter alt at dømme, ikke har bremset tidligere før det pågældende sving, end han havde gjort omgangene forinden. Ralf Schumacher siger i hvert fald, at han ikke har snakket med JV og heller ikke vil gøre det. For hans eget vedkommende er den sag ude af verdenen. Problemet er bare at JV påstår, at Ralf Schumacher bremsede ca. 30 meter før alle andre. Men antyder også selv, at det var fordi Ralf Schumacher havde problemer med dækkene. Men siger også, at hvis alle andre bremser på det samme punkt, så forventer man ikke at én kører bremser tidligere. Så er der ingen der kan nå at reagere - ifølge Jacques Villeneuve.

Jacques Villeneuve vil ifølge forlydender, for øvrigt komme med en ny hårfarve - igen. Det er for at markere en ny start - siger han. Sjovt nok har han de sidste to år, netop ved det Malaysiske Grand Prix haft nye farver i håret. Måske en ny tradition? Det kan være at Eddie Irvine hopper med på den ide også.

PDL  


Hop til top
Bernoldi deklassificeret

Arrows-køreren Enrique Bernoldi er blevet flyttet fra sin oprindelige startplacering til sidstepladsen. Grunden: en uregelmæssighed ved bilen.

Enrique Bernoldi er blevet flyttet til sidstepladsen fra sin oprindelige 19 plads. Det sker efter, at officials ved et af de obligatoriske tekniske tjek har fundet, at bilen afviger fra det reglementerede. Angiveligt skulle bilens frontvinger være lavere end de 100 mm og 50 mm, som er de lovlige laveste mål. Altså den laveste afstand fra asfalten til vingen målt ved snuden på bilen og ved den yderste kant.

Der skulle også være fundet andre afvigelser på bilen, men det er endnu ikke kommet frem hvilke. Der er heller ikke kommet nogle kommentarer fra Arrows. Men det forlyder, at man overvejer at indgive protest.

Bilen er altså ikke blevet godkendt, men alligevel har banens officials valgt at give Bernoldi starttilladelse, men fra sidstepladsen. Og selvfølgelig skal den bil som Bernoldi så starter i, i morgendagens Grand Prix, så opfylde de mindstemål som FIA har i regelsættet.

PDL  


Hop til top
Ren Ferarri-front efter broderduel

Kvalifikationen blev meget spændende og udviklede sig som en hidsig broderduel mellem Michael og Ralf Schumacher. Den yngre ville ikke give sig, og pressede sin racer med Michelin-dækkene til det yderste, og det er et meget friskt pust i Formel 1. Ellers ville Ferrari have marcheret til pole uden videre problemer!

Banen var ekstrem varm – i Ferrari pitten blev der vist at lufttemperaturen lå på 39 grader! Første mand på banen var Tarso Marques, der forsøgte at sætte en god tid i European-Minardi raceren. Næste mand til at forsøge sig var Jos Verstappen der i Arrows-Asiatech raceren havde alle muligheder for at køre sig ind på den foreløbige førsteplads, mens resten af feltet ventede på at banen blev bedre og bedre. Og så havde Arrows en gyldens chance til at køre parløb da de to kørere næsten kørte side om side i ren paradekørsel.

Den første af de potentielle topkørere til at sætte en tid var Jarno Trulli, men italieneren formåede ikke at blive på banen hele vejen rundt, og måtte således tage en tur gennem græsset mens raceren hoppede og dansede. David Coulthard brød endelig de stores tavshed – efter et kvarters tid. Skotten sætter tiden 1:37,124. Det er ikke helt så hurtigt som i træningerne til formiddag, primært på grund af den stigende varme. Derefter fulgte Ralf Schumacher, der i den fjerde frie træning har indikeret at han kan overraske. Tyskeren kører en meget hurtig første sektor og det er nok henover hele omgangen – 1:36,382 og han er markant i front!

Næste topkører: Mika Hakkinen, men det blev et flop af finnen. Hans første forsøg rækker kun til en skuffende 5. plads – over et sekund langsommere end Ralf Schumacher! Ferrari ventede længst muligt, med Michael Schumacher som den der holdt sig længst tid i garagen. Rubens Barrichello har været rigtig godt med i de frie træninger og kunne være en kandidat til at tage pole. Men det ville ikke blive nemt – Ralf Schumachers splittider var bedre end brasilianerens, og det var kun på grund af en god sidste sektor at han kørte sig i front. Men det var tæt i toppen. Nu manglede kun Michael Schumacher for at første runde kunne afsluttes.

Den regerende verdensmester kører et kvart sekund hurtigere i den første sektor, udbygger det markant i den følgende sektor, men så begik han to fejl… Det kostede tid, men pole var stadig hans: 1:36,282! Men kun lige med det yderste kunne han tage pole!

Stillingen efter den første runde pitstops

1. Michael Schumacher – Ferrari – 1:36,282
2. Rubens Barrichello – Ferrari – 1:36,315
3. Ralf Schumacher – Williams-BMW – 1:36,382
4. David Coulthard – McLaren-Mercedes – 1:37,124
5. Heinz-Harald Frentzen – Jordan-Honda – 1:37,142
6. Olivier Panis – BAR-Honda – 1:37,386
7. Eddie Irvine – Jaguar-Cosworth – 1:37,406
8. Juan Pablo Montoya – Williams-BMW – 1:37,492
9. Jacques Villeneuve – BAR-Honda – 1:37,581
10. Mika Hakkinen – McLaren-Mercedes – 1:37,645

I næste runde var det tid til at forbedre sig – første mand til at forsøge dette er David Coulthard. Han forbedrer sin tid, men ikke placering og er fortsat nummer 4, mens Ralf Schumacher varmer op til et angreb på brormand Michaels pole position. Kun en tiendedele skiller lillebroder fra den forreste placering. Williams-raceren virker meget rolig, og trods et tidstab i den anden sektor, kørte han sig i front. I øvrigt en stor tak til produceren der gav os lov til at følge hele Ralfs omgang.

At det ikke kun er Ralf Schumacher der kan køre hurtigt, vises kort tid efter. Juan Pablo Montoya kører sig op på 4. pladsen, på trods af at han ikke har den store erfaring med banen! Michelin-dækkene ser ud til at fungere rigtig godt for Williams! Det vil Michael Schumacher ikke have siddende på sig, men storebroder kommer ind i
BB  


Hop til top
Sepang - 4. frie træning

Solen begyndte at bage rigtig for alvor i den sidste frie træning. Temperaturen ligger omkring 40 grader, og heden er virkelig en stor udfordring.

De sidste tre kvarters træning blev lidt af en broderduel – Michael og Ralf Schumacher duellerede om at være den hurtigste inden det går løs i kvalifikationen. Det lover godt for Michelin. Derudover kom Juan Pablo Montoya også på rette spor. Colombianeren havde dog en mindre tur af banen i den fjerde frie træning, men i det hele taget gav han alt hvad han havde i sig – selvom raceren dansede fra side til side. Da der manglede et kvarters tid var det de to Schumacher-brødre der havde taget de to første pladser – men ikke ret længe.

Så dukkede Mika Hakkinen op og tog den hurtigste tid – for blot kort tid efter at se Barrichello være den hurtigste. I det hele taget har Rubens Barrichello været rigtig godt med i træningerne på Sepang, og lader til at være i god form. Det bliver interessant at se hvad brasilianeren kan i kvalifikationen. Derudover viser Kimi Räikkönen flot kørsel. Han kender ikke banen – der i øvrigt af de andre kørere betegnes som værende en svær bane at lære – men kører sig alligevel frem i top-6 en kort overgang. Imens tyder noget på at Jordan-teamet alligevel ikke har så nemt ved at følge med, men Frentzen får dog rettet op på billedet mod slutningen af træningen.

I de sidste minutter køres de sidste forsøg, og det giver nogle forskydninger i top-10. Ralf Schumacher er stadig med fremme, og venter ikke på storebroder. Han kører sig frem på 2. pladsen i de sidste sekunder, men det er stadig Rubens Barrichello der har den hurtigste tid – 1:36,188. Storebroder Michael må for en gangs skyld strække våben!

Der er lagt op til en meget interessant kvalifikation. Billedet er ikke helt entydigt, idet Barrichello har vist sig meget hurtig, Ralf Schumacher er jokeren i spillet, og de to McLaren-racere er heller ikke helt ude ag billedet. Vi er alt sammen meget klogere når kvalifikationen er kørt. Det sker mellem klokken 6:00 og 7:00 dansk tid.

Tiderne ved den 4. frie træning findes her
BB  


Hop til top
Sepang - 3. frie træning

De 11 teams og 22 kørere har to gange 45 minutters forberedelse til resten af weekenden, og nu har tiderne fået endnu et nyt ned. Hurtigste mand i dagens første træning var David Coulthard.

Af de første til at få tekniske problemer var de to Prost-racere som havde problemer med rygende motorer eller overophedede udstødning. Derudover blev der set frem til at Juan Pablo Montoya endelig fik nogle omgange efter kun at have kørt fem omgange fredag, på grund af tekniske problemer. Efter det første kvarter af træningen havde de mindre teams haft mulighed for at markere sig, men så begyndte de to topteams, McLaren og Ferrari at røre på sig.

David Coulthard er den første til at slå sig igennem, men kort tid efter er det Michael Schumacher der i et par forsøg barberer tiden godt ned. Så meget at selv gårsdagens hurtigste kører, Jarno Trulli slet ikke kan følge med. Men så kommer også Rubens Barrichello på banen og han sætter en rigtig god tid – 3/10 bedre end Michael Schumacher. Derudover markerer Olivier Panis sig også – han kører sig ind i top-6.

Fem minutter før tid kører David Coulthard sig imidlertid til dagens indtil videre hurtigste tid – 1:36,814. Mika Hakkinen forbedrer også sine tider, men mangler stadig over et halvt sekund i forhold til Coulthard. Derudover er det meget interessant at Ralf Schumacher satte 5. bedste tid – 2/1000 langsommere end Mika Hakkinen! Af andre interessante tider kan nævnes Nick Heidfeld som nummer 6, Montoya er oppe på 8. pladsen. Trulli skuffer ved kun at være blevet nummer 12.

Sidst, men ikke mindst kan det lige nævnes at temperaturen holdt sig på 35 grader under træningen! Det bliver et hårdt løb for kørerne.
BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk