Keke Rosberg har flere kørere under sig i sit engagement som manager. I sidste uge stoppede han og Mika Hakkinen deres samarbejde, og nu er det kommet frem at Keke Rosberg også stopper sit samarbejde med J. J. Lehto. I hvert fald en kendt kører mere er under Rosbergs management. Nemlig Olivier Panis der kører for BAR.
Rigtig mange steder er spekulationerne godt i gang. Opsiger Rosberg sine aftaler for at kunne overtage Kimi Räikkönen fra Robertson familien og kun koncentrere sig om ham? Andre steder antydes det at Keke Rosberg måske skulle være alvorligt syg og derfor opsiger sine forpligtigelser efterhånden som de udløber. Eller trapper han simpelthen bare ned for at få mere tid til familien? Hjemme i Finland har en søn som stopper i gokart og vil til at køre i formel biler. Er det der han i fremtiden vil bruge sine kræfter?
Jos Verstappen blev "gået" fra Arrows da man der hellere ville have Frentzen. Siden har Verstappen prøvet at få et sæde flere steder. Sauber har for så vidt været meget interesseret, men et stort problem har sat en stopper for disse planer. Jos Verstappen er simpelthen for høj. Heidfeld og Felipe Massa er noget lavere og bilen er ikke designet til høje mennesker. En ombygning af bilen vil blive for dyr. Samtidigt skal reservebilen også ombygges for at passe til Verstappen og de to andre kørere. Det har man besluttet hos Sauber at det vil man ikke og dermed er der intet sæde hos Sauber til Verstappen.
Verstappen har også været sat i forbindelse med Toyota og Ferrari uden at det er blevet til noget disse steder heller. Mulighederne er ved at være udtømte for i år for Verstappen.
Teamet skal ellers teste den overfor sidste års racer med sigte på at indsætte den på et tidspunkt i år, hvis det viser sig at den er mere konkurrencedygtig. Lauda var skuffet over ikke at have fået point. "Vi skulle have scoret point i dag, men begge vores kørere var involveret i uheld som kostede os," siger teamchefen, men ret beset var det nok at sætte målet lidt for højt i forhold til indsatsen som blev præsteret af Jaguar. Nu handler det om at få mere fart i den luntende Jaguar. Vi vil teste R3'eren overfor R2'eren i Barcelona i næste uge og vil finde ud af hvad vi gør derfra. Vi vil dog køre med R3'eren i Brasilien. Det er sikkert. Vi har ikke kapaciteten til at udvikle tre R2'ere i tide for Brasilien. Skulle vi vælge at skifte til R2'eren i et par løb, vil det være Imola der er begyndelsesstedet og ikke Brasilien," siger han og lukker dermed for debatten om Jaguars valg af racer til det brasilianske Grand Prix om 14 dage.
Ingen R2 før Imola - men teamet skal i den kommende uge finde ud af om de skal satse på sidste års racer
(Foto: Jaguar)
Han bankede slet og ret op bag i den kører han helst ikke skulle ramme - sin holdkammerat. "Jeg er virkelig ked af det der skete med Giancarlo. Jeg undskylder mange gange - det skulle slet ikke være sket," siger en brødebetynget Takuma Sato. "Uheldigvis trak jeg på tværs og kørte lige op bag i Giancarlo. Jeg ødelagde min styring og frontvinge i uheldet, men mekanikerne var i stand til at skifte vingen i pitstoppet og jeg levede med styringsproblemerne," forklarer japaneren der startede løbet fra 15. pladsen. Han var på den ene side glad for at gennemføre løbet, "men det er påvirket af at jeg ødelagde min holdkammerats chancer for at score point. Jeg undskylde ham det lige efter løbet, og han tog det meget pænt hvilket siger meget om hans gode karakter," siger Sato.
Sato - Undskyld Fisichella!
(Foto: Jordan F1)
Fisichella var da også selv mand til at tage imod undskyldningen. "Der er ingen tvivl om at Takuma lavede en fejl ved at ramme mig og det ødelagde vores chancer for at score point. Han føler tydeligvis meget skidt ved det, og han kom og undskyldte lige efter løbet. Der er ingen grund til at dvæle i det - jeg tror han lærte en lektie!" siger Fisichella - der måske erindrer et andet sammenstød i det argentinske Grand Prix i 1997, hvor Ralf Schumacher (i sit blot 3. Grand Prix) påkørte Fisichella i sin iver for at komme på podiet.
Eddie Jordan respekter også at Sato har undskyldt - ikke alene overfor Fisichella men overfor hele teamet. "Takuma undskyldte ikke kun overfor Giancarlo, men gik også rundt til hele teamet og sagde undskyld. Giancarlo tog det meget pænt - et klart tegn på modenhed," siger Eddie Jordan. Dermed lukker teamet for at det er noget der kan give yderligere ballade. Nu har teamet mere brug for at komme sig ovenpå et nyt skuffende løb. Uden point efter to løb er ikke godt nok for teamet taget i betragtning hvor de øvrige teams ligger i tabellen.
Takuma Sato var lidt for nærgående - men undskyldte til alt og alle for sin brøler
(Foto: Honda GP)
"Efter gårsdagens kvalifikation, kan dagens resultat kun beskrives som værende skuffende," siger Jean Todt. Han ærgrer sig især over at teamet igen var involveret i problemer i starten. "Det er anden gang at et sammenstød lige efter starten koster os dyrt," siger han men roser Michael Schumacher for at have kørt sig op fra sidstepladsen til 3. pladsen.
Men dog tager Todt en del af skuffelsen tilbage, idet han erkender at mesterskabet er mere åbent end tidligere. "Vi vidste at dette VM vil blive meget tæt, og det blev bevist i dag. Det er en kamp mellem gode teams, gode motorer og dækmærker. Vi må dog ikke glemme at vi stadig ikke har kørt med F2002'eren, så burde være hurtigere end den modificerede F2001, selvom den racer har vist sig at være meget konkurrencedygtig," slutter teamchefen.
Teamet skal i den kommende tid teste den nye F2002 og så bliver det spændende at se om de vælger at tage den med til Brasilien for første gang i år. Men når den gamle 'traver' fortsat kører godt, så kan det jo være at den stadig holder sig kørende et løb mere! Vi må vente og se!
Men teamet er stadig i lærefasen og det lignede mere et gammelkendt Minardi-pitstop hvor alle farer febrilsk omkring. Men kørerne tager det meget roligt, og ved godt at de har påbegyndt et projekt der har tegningen til mere end 6. pladser. "Der er lidt forvirring ved Allans sidste pitstop, men det er alt sammen en del af læreproccessen. Vi er faktisk konkurrencedygtige i løbet og ligger til at score point før disse problemer, så det er et meget godt resultat for hele teamet," siger Ove Andersson.
Fumlen i pitten kostede Allan McNish en mulig pointgivende placering
(Foto: Toyota F1)
Teamet går ikke primært efter at score point, men blot på at klare sig så godt som muligt, men det er noget der selvfølgelig skal indarbejdes bedre. Så mere pittræning kan give vigtige sekunder. Formel 1-race vindes i langt de fleste tilfælde ikke på banen, men i pitten!
Den anden racer med Mika Salo gennemførte også løbet, men finnen var 3 omgange efter, da der var nogle elektroniske problemer med raceren.
"Vi gennemførte løbet, men det er også det eneste positive vi kan tage med fra i dag. Jeg havde intet vejgreb og så begyndte jeg at få problemer med styringen. Det er klart nogle ting som vi skal have set på hvis vi skal forbedre os. Vi forventer intet nyt indtil Imola, så vi må se hvad den udvikling bringer," siger Villeneuve næsten total resignerende.
Derimod er der mere kampgejst at spore i Olivier Panis. "Vi skal holde vores fokus og fortsætte med at arbejde hårdt til Brasilien. Det er helt sikkert min målsætning når vi tester i næste uge i Barcelona," siger Panis der udgik tidligt da der blev problemer med koblingen.
Stadig op ad bakke - BAR har stadig ikke fart nok i deres racer
(Foto: Honda GP)
Samtidig er teamchef David Richards også klar til at tage fat på nogle drastiske ændringer. "Begge kørere og hele teamet har lagt meget i denne weekend, men vores problemer har været synlige for alle. På trods af at Jacques sluttede på 8. pladsen har vi stadig et enormt bjerg at bestige og det mål kan ikke nås uden nogle radikale forandringer," siger Richards. De forandringer har været tiltrængt hvis BAR skal se at vende skuden i sit fjerde år i Formel 1.
Det kunne måske været blevet til en sejr, men sådan som strategierne var lagt ville det nok være mere reelt at have troet på en andenplads. "Jeg gav mit bedste. Jeg fik en god start og holdt mig på den rene side af banen og slap fri af sammenstødet foran mig. Jeg tror at valget af to-stop strategien var det rette, fordi vi kunne have haft problemer med dækkene ved kun at stoppe en gang," siger han om sit valg af strategi.
Stadig uden point - Barrichello måtte udgå med motorproblemer
(Foto: Shell Ferrari)
Han erkender dog at kombinationen af Williams og Michelin samt blot ét enkelt stop var lidt bedre på dagen. "Jeg tror at jeg mindst kunne være blevet nummer to, hvilket også ville have været godt," slutter Barrichello der stadig har årets første point til gode.
Den østrigske motorsportschef betegner det som en sensation at de kunne slutte løbet på den måde. "Det er et sensationelt resultat, da det er den første 1-2 sejr for BMW-motorer i Formel 1. Selv på vej mod vores mesterskab i 1983 skete dette ikke," siger Berger der roser teamet og kørerne for en speciel indsats.
Sepang blev stedet hvor BMW skrev historie - deres første dobbeltsejr blev en realitet
(Foto: BMW Motorsport)
I spøg ærgrer han sig blot over at de ikke også fik pole position ud af løbet, men det er jo i bund og grund ligegyldigt. Nu handler det blot om at holde fast i den gode start på sæsonen som teamet har fået. Det er første gang siden 1997 at Williams fører i konstruktørernes VM, "så vi vil arbejde så hårdt som vi kan for at fortsætte på dette niveau," siger Berger.
Ikke så underligt var teamet skuffet over at have været så tæt på, og dog så langt væk. "Alt så godt ud indtil jeg følte et problem med ophænget to omgange fra slut, og raceren begyndte at køre på tre hjul. Selvfølgelig er jeg skuffet på egne og teamets vegne over ikke at få vores første podieplads, men det er stadig et godt resultat," siger han og ser på det positive i endelig at få ram på nogle point.
'Hvor blev den podieplads dog af?' - Button var snublende tæt på sin første podieplads
(Foto: Renault F1)
Det er samtidig også med til at stabilisere hans position i teamet, hvor han ikke har været helt så værdsat i forhold til holdkammeraten Jarno Trulli som teamet har udpeget som førstekører. Trulli måtte udgå med et motorproblem tidligt i løbet. Det er første gang siden det tyske Grand Prix i 2000 at Button har været på 4. pladsen, som stadig er hans bedste Formel 1-resultat.
Coulthard nåede således blot at køre 15 omgange - så var den gal med cylinderne i Mercedes-motoren. "Pludselig gik den til 9 cylindere. Jeg ved ikke præcis hvad der forårsagede problemet, men teamet mente at det var mere sikkert at udgå," siger Coulthard der dog fortsat mener at det er en vinderbil McLaren har for hånden - den skal blot være lidt mere holdbar!
For Kimi Räikkönen var det også problemer med motoren der kostede videre deltagelse. Den eksploderede i fuld damp og røg og finnen kunne herefter trille i pit og parkere sin racer.
Mens de stadig var med - Mercedes var bestemt ikke overbevisende med to stk. ødelagte motorer
(Foto: Daimler Chrysler)
Ikke så underligt var Norbert Haug ikke i det gode humør ovenpå den weekend. "To motorfejl i dette Grand Prix er et meget dårligt resultat for os. Vi skal helt sikkert gøre det bedre næste gang. Vi skal nu analysere i detaljer hvad der forårsagede motorerne at fejle for at sikre at dette ikke sker igen," siger Haug. Set i forhold til de øvrige konkurrenter så må det siges at Mercedes ikke klarede sig overvældende i det varme løb. De velkendte problemer hos McLaren fortsætter - og det kan ligesom sidste år blive en hindring for at de kan være med i toppen. Sæsonen er ung endnu, men det er ikke den bedste start de har fået.
Stjerne for en stund - Bernoldi præsterede en overhaling af selveste Michael Schumacher
(Foto: Arrows)
Det er kun de færreste kørere der har sikret sig en så speciel skalp. Ikke desto mindre viste Bernoldi at han godt kan bide fra sig. "Selv om jeg ikke kunne fuldføre dagen løb, så var det et af de bedste jeg hidtil har kørt. Jeg havde en herlig fight med Michael, han overhalede mig, jeg overhalede ham, til sidst måtte jeg dog gi' mig, men det var sjovt. Jeg føler nu at jeg har mere tillid her forud for mit Grand Prix hjemme i Brasilien," sagde Bernoldi der måtte udgå efter 21 omgange da der blev problemer med benzintilførslen.
Den anden Arrows med Heinz-Harald Frentzen sluttede på 11. pladsen, som han ikke kæmpede videre hårdt for, da han fik en meget dårlig start og det var ikke tyskerens bedste dag.
Brasilianeren startede fra 11. pladsen og sluttede som nummer 6 - efter sin holdkammerat Nick Heidfeld. Ikke så overraskende var Massa meget stolt over sin præstation. "Jeg er meget stolt over at have scoret mit første VM point allerede i min andet løb, det føles vidunderligt. Jeg har fået fortalt at jeg havde en påkørsel i det første sving, men jeg observerede intet, og jeg holdt mig ude af problemer," sagde han efter løbet.
Han duellerede blandt andet med Enrique Bernoldi og havde problemer med at komme forbi, slet og ret fordi raceren nok havde for meget downforce og derfor ikke matchede Arrows'en på langsiden. Og så handlede det også om at gennemføre. "Jeg var næsten sikker på at bare jeg fuldførte så var der point i vente, og den taktik viste sig at holde."
Første VM-point til Massa - og så i Malaysia foran teamets hovedsponsor!
(Foto: Sauber)
Dermed kunne Peter Sauber tage videre til det næste løb med større tilfredshed end efter løbet i Australien hvor begge racere var ude før løbet overhovedet kom i gang. "At have begge vores racere i pointene her på Petronas' hjemmebane er fantastisk, specielt i så hårdt et race. Alle i teamet udførte et perfekt arbejde, ikke kun her i racet, men i løbet af hele weekenden," siger teamchefen der mener at teamet har rejst sig med stil.
Ikke så overraskende var det Montoya der var mest uforstående overfor det, og ifølge forskellige kilder skulle han over teamets interne radio havde udtrykt stor undren over at han skulle – i øvrigt som den første i Formel 1-historien – udstå en drive through straf. "Da vi begge kom ind i det første sving, gav jeg Michael nok plads, men han havde lidt understyring og ramte mig, og det var det," forklarer han om uheldet. "Jeg mener at det var uretfærdigt at straffe mig med en drive through straf, fordi det ikke var min mening at forårsage sammenstødet og det var et normalt løbsuheld, hvilket også blev bekræftet af Michael under pressemødet," siger colombianeren.
Efter løbet har de to kørere da også i fællesskab nået til enighed om at der var tale om et race incident – det der kan ske i kampens hede. "Juan kunne måske have givet mig lidt mere plads, men det valgte han ikke og vi ramte hinanden. Sådan er det i race. Det var kun et lille puf, men jeg måtte i pit for at få skiftet frontvinge. Når det kommer til reglerne vedrørende straf, så bør de være lidt mere konstante, selvom det kan være svært at opnå," siger Michael Schumacher der dermed også giver løbsledelsen et rap over fingrene for en noget underlig strafudmåling. Man kunne jo med de "objektive" briller spørge om ikke Takuma Sato skulle udstå en lignende straf for at torpedere sin holdkammerat i det selv samme løb? Eller hvad med Alex Yoong? Han trak ind foran Eddie Irvine der tabte sin frontvinge og måtte en tur i pit. Det skete vel at mærke efter at hjemmebanekøreren flere gange havde fået blåt flag - så man kan undre sig over at han ikke også fik en straf!!!
Michael Schumachers pointe med at få mere konstante domme kan kun være ønsket af alle – og desværre sætter det igen-igen tvivl ved dommernes linie. Som Montoya da også under pressemødet forsøgte at henvise til, så har der efter sammenstødet mellem Barrichello og Ralf Schumacher i Melbourne, været kritiske røster ude om at der skal gives flere straffe. Men i dette tilfælde var det helt uden proportioner og hvis stilen skal holdes i fremtiden, så bliver pitten et stort gennemkørselsområde!
De røde lamper slukkes og de 22 racere drøner ned mod første sving af den lange, lange pitlangside. Schumacher stryger over banen foran Montoya, men Montoya traækker ind mod midten. Barrichello er kommet over på hans venstre side, og de tre trækker side om side ned mod første sving. Montoya er forrest men på ydersiden og støder sammen med Schumacher. Colombianeren vippes af banen og tager Ferrari’ens forvinge med sig, mens Barrichello tager føringen. Schumacher må i pit for at få ny front på. Han kommer ud bagerst i feltet, og må med en serie hurtigste omgange kæmpe sig op derfra. Montoya er i gang med det samme fra en 12.-plads.
Eddie Jordan kan også tage sig til hovedet, da Takuma Sato banker op i Giancarlo Fisichella, der nok har déja-vu til Nürburgring ’97. Det er ikke første gang Fisichella får problemer med en Jordan-teamkammerat. I Jordan-pitten er der forventeligt kaos, da begge kørere skal ind. Fisichella hopper ud af bilen, men hopper snart ned igen for at fortsætte løbet. Stillingen efter de første par omgange er: BR, RS, KR, DC, NH, JB, JT, MSa, JPM, EB, AM, FM, JV, OP, PR, EI, AY, MW, TS, MSc, HHF, GF.
Imens har løbsledelsen set nærmere på starten. Deres afgørelse går imod Montoya, der dømmes til at tage turen igennem pitten. Han kommer ud på 9.-pladsen med Schumacher bare få pladser efter sig. Det er Saubers nye hedspore Felipe Massa på 11.-pladsen, der har den flerdobbelte verdensmester bag sig. Massa skal ikke have noget klinket og giver plads. Næste forhindring hedder Enrique Bernoldi, og ham kommer Schumacher knap så let forbi. Det lykkedes ham dog til sidst for enden af langsiden – men der giver Bernoldi ikke op! Brasilianeren, der fik voldsom kritik af sit forsvar af sin placering mod Coulthard i Monaco sidste år, henter nu sin 10.-plads tilbage, om ikke andet så for en enkelt omgang.
En skuffende dag for David Coulthard.
(Foto: West McLaren Mercedes)
Samme Coulthard kører opgivende ind i pitten og overgiver raceren til mekanikerne. Hans holdkammerat Raikkonen holder sin 3.-plads knapt 18,5 sekund efter Ralf Schumacher, der har hentet en anelse ind på Barrichello små 5 sekunder foran. Til gengæld har Raikkonen ikke mange sekunder ned til sin ex-teamkammerat Heidfeld. Men truslen opløser sig selv, da Sauber-køreren går ind til sit første pitstop, samtidig med at landsmanden Michael Schumacher går ind til sit andet.
Barrichello går i pit og kommer ud igen efter Raikkonen. Også Montoya går i pit fra en 6.-plads. Bernoldi har sine 15 sekunders (i F1 går alt som bekendt hurtigere) berømmelse og forlader sin Arrows-racer på et noget akavet sted på banen. Barrichello må se Ralf Schumacher, der tydeligvis er på en anden strategi end Montoya, forøge sit forspring omgang for omgang, men en del af det problem løses effektivt, da Raikkonens Mercedes-motor går op i røg. Godt 24 sekunder har den yngre Schumacher nu til at få overstået sit pitbesøg på. For en kort stund ligger Jenson Button til en podieplads.
En misforståelse mellem en Jaguar og en Minardi ser ud til at koste løbet endnu en deltager. Irvine laver rasende fagter efter Alex Yoong, inden han fortsætter ud over græsset med forvingen kvast under bilen. Det er dog ikke noget, Jaguar-mekanikerne ikke kan fikse.
Eddie Irvine kom ikke i mål på Sepang.
(Foto: Jagu
"Bortset fra de tre point, vi hentede i Det australske GP, var der meget lidt at fejre efter en utrolig svær weekend," konkluderer Niki Lauda. "Der kan ikke være nogen tvivl om det - vi må forbedre os hurtigt og tage os af de problemer, vi har med Jaguar R3. Albert Park ar hård, ja, men Sepang vil være endnu hårdere, og det er afgørende at få sat bilen korrekt op for at forstå den bedre. Det er meget lidt vi kunne nå at gøre med bilerne mellem Australien og Malaysia, fordi de ikke vendte tilbage til fabrikken. Først efter Malaysia får vi mulighed for at modificerer bilen og foretage en obduktion af pakken før Det brasilianske GP. Selvom R3'erens stabilitet var tilfredstillende, er behovet for fart fra parken altoverskuggende for vores chancer for at bevæge os op ad gridden."
Hvis det ikke lykkes Jaguar at finde ekstra tiendedele i R3'eren, kan det blive dette års models foreløbige endeligt. Lauda er dog forholdsvis forhåbningsfuld. Hvor problematisk 2002-modellen end har været, vil det være noget af en falliterklæring at sende den tilbage på tegnebordet til fordel for sidste års model. "Vi har endnu ikke taget nogen beslutninger endnu om hvad der skal ske efter Malaysia, og taget i betragtning at vores løbstempo i Melbourne var markant bedre end vores kvalifikationspræstation, er det tydeligt at vi stadig mangle at forløse R3'erens sande potentiale i en rigtig 1-times kvalifikationskørsel. Dommedag kalder, som man siger!"
'Dommedag' falder for at være mere nøjagtig i den kommende uge under teamets kommende test på Barcelona: "Vi vil sammenligne R2 og R3 næste weekend i Barcelona for at foretage en rigtige sammenligningstest - og så vil vi træffe en beslutning. Hvis forskellen er stor nok tager vi til Imola med en R2, men fortsætter med at udvikle R3'eren."
"Jeg så ikke præcist, hvad der skete, men jeg kender den pågældende fyr, og hans kropssprog er temmelig provokerende," sagse Ron Dennis om episoden. "En ting er at have folk til at holde øje med dækkene, det gør vi alle, men det er nok anderledes, når man faktisk falder over fyren, hvad jeg mener, at det var, der skete. Desuden er han medhjælpende aerodynamisk ingeniør, ikke en, der holder øje med dækkene, så når man ser ham se på, hvad man foretager sig, og generelt bare stå og glo nysgerrigt, bliver det temmelig irriterende. Især når man tilføjer heden og jet-lag osv. Lad os bare sige, at der faldt et par korte ord til opfordre ham til at vende tilbage til sin egen pit."
Ron Dennis afviste at McLaren kunne finde på at benytte sig af samme metoder over for en konkurrent: "Nej, vi tager et diskret, nøjagtigt foto, ligesom alle andre gør!"
Ralf Schumacher sætter dagens første tid på 141,452. Han forbedrer til 1:41,341, men det er ikke hurtigere end at Jordans Takuma Sato kan følge med på 1:41,130. David Coulthard skærer tiden ned til 1:40,785. Han kvalificerede sig på en 6.-plads en position efter sin nye teamkammerat Kimi Raikkonen, og det er således finnen, der er ude i reservebilen.
Hos Ferrari er man begyndt at vågne op : Barrichello sætter tiden 1:40,623, snart overgået af Schumachers 1:39,981. De gule flag kommer ud for en kort bemærkning, da en Minardi tager turen over græsset ved Sving 13 og 14. Heidfeld har nu sat 2.-bedste tid og Montoya 3.-bedste. Jarno Trulli går ind og sætter nøjagtigt samme tid som Michael Schumacher. Han forbedrer til 1:39, 791, kun overgået af tyskerens 1:39, 748.
Så går det igen galt for en Minardi. Mark Webber staller i pit lane, og de der markeres igen med de gule flag, mens mekanikerne kommer australieren til undsætning. Heidfeld forbedrer sin tid, og også Button kommer op i top seks til sin Renault-makker. I opvarmningens sidste sekunder sætter Barrichello hurtigste tid, og Panis når lige at gentage Webbers trick.
Top seks blev: Barrichello, Schumacher, Coulthard, Trulli, Heidfeld og Button. Williams'erne befandt sig lige uden for med 7.- og 9.-bedste tid. Raikkonen skal man lede efter helt nede som 19. Med sine blot seks omgange, var han den kører, der fik udnyttet den halve time dårligst. Alle tiderne fra opvarmningen kan ses under 'Resultater'.