Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
18.3.2004
 Coulthard - Ikke så meget snak
 Hårdtarbejdende Rubens
 Værdiløs kvalifikation
 Fernando mindes Madrid-ofre
 Schweiz vil på banen
 Malaysias GP - teams preview - top 5
 Dixon skal teste for Williams
 
17.3.2004
 GP2 køres ikke kun sammen med Formel 1
 

Hop til top18.3.2004

Coulthard - Ikke så meget snak

McLaren skuffede fælt i årets første Grand Prix i Melbourne, og derfor skal teamet fra Woking i arbejdstøjet for at indhente de øvrige konkurrenter. Som det ser ud nu ligger McLaren på 4./5. pladsen i forhold til de øvrige.

"Jeg tror det var meget tydeligt for alle at vi ikke ligger hvor vi ønsker at være, og vi skal arbejde hårdt for at udvikle raceren, fremfor blot at tage så meget om det," siger skotten der for tiden sidder på et yderligt mandat til at fortsætte hos McLaren-Mercedes. Han afviser dog at teamet blev taget på sengen. "Når jeg så på vintertests, så var vi hele tiden lidt efter når det kom til præstationen over én omgang, mens de forskellige tider i løbstrim var rimelige," siger han. "Det var ikke en overraskelse at vi ikke var hurtigere i Melbourne så hvis man er med på frontlinjen så er man mere opmærksom på det, og jeg tror det var en overraskelse for andre folk og for forskellige medlemmer af teamet," siger han.

Teamet har op til Malaysia været i Valencia for at teste og det medfører at der kommer nye dele til raceren. Samtidig afviser han at McLaren skulle have alvorlige problemer med holdbarheden, noget som har tynget teamet gennem flere sæsoner. "Kimis problem var ikke motoren, men det var et andet som førte til at den svigtede, så jeg mener faktisk at vi har fået mere tiltro til holdbarheden, hvilket vil se os køre flere omgange under træning," siger den skotske kører. Om ikke andet er en teknisk fejl en fejl som alle andre!

BB  


Hop til top
Hårdtarbejdende Rubens

I perioden mellem Melbourne og Sepang, har der været testet. Men som så mange gange tidligere har det været testkørernes arbejde når der køres Grand Prix'er fjernt fra Europa. Dog ikke for Barrichello der har været til test efter løbet i Australien.

Mens alle andre holdt ferie og fik sig en slapper efter et mindst ligeså afslappende Grand Prix i Albert Park, måtte Barrichello tage flyet tilbage til Europa for at teste i Valencia. "Så fortjener jeg også at vinde," griner han. Det var lidt et surt slid. "Jeg må sige at det ikke var mit valg. For at være ærlig, så var den første dag ubrugelig. Det var slet ikke godt. Selvom jeg havde fået en god nats søvn var jeg ikke til den store gavn," siger han. Heldigvis var der en del regn på testdagen, men på andendagen blev den brasilianske kører lidt mere klar i hovedet. "Jeg fortalte teamet at jeg mente at Badoer nok var mere brugbar end jeg var, fordi alt det med at flyve frem og tilbage var lidt for meget. Når man taler om Malaysia, så er det ét fly som tager 12 imer, men fra Australien var det som to fly hver på 12 timer, så jeg var ikke i så god form på den første testdag," forklarer Barrichello.

Men nu er han klar til at tage kampen op om sejren i Malaysia hvor der måske kan blive mere kamp om sejren end i Melbourne hvis det holder tørt. Og skal Barrichello så teste mellem Malaysia og Bahrain? Nej - det lyder lidt mere behageligt. Der er han tilbage hos familien i Brasilien. "Så kan de andre tage tilbage og teste for mig," griner han.

BB  


Hop til top
Værdiløs kvalifikation

Kørere, teams og tilskuere stillede sig i kø for at klage over måden at køre kvalifikationen på. FIA har lagt hovedet i blød for at komme med et nyt koncept, som ventes at blive taget i brug i årets tredje Grand Prix i ørkenstaten, Bahrain.

Forslaget er dog ikke noget markant - der bliver længere tid mellem den første og anden del af kvalifikationen. Den første del af kvalifikationen bliver derfor ikke anset for at være meget vigtig. "Der var ingen grund til at presse på i den første, og sådan bliver det hele året, selvom man så sidder på pressekonferencen og der bliver sagt til os 'lagde I mærke til at Juan Pablo var hurtigst i den første kvalifikation?' Det har man aldrig lagt mærke til, fordi man er gået så hurtigt videre til den anden kvalifikation. Så der er ingen værdi i hvem der sluttede som nummer et, to eller tre i den første kvalifikation," siger Barrichello der selv endte længere tilbage i den første.

Fernando Alonso så gerne at man vendte tilbage til formatet der blev kørt med sidste sæson. "Fredag giver lidt sikkerhed for tiden, hvis man har problemer med raceren, den kan repareres og være klar til lørdag. Hvis man havde spundet eller ødelagt raceren i den første kvalifikation, så skal man tage reserveraceren og mister ti placeringer. Det er svært at presse på maksimalt i den første kvalifikation," siger han og forklarer at han netop af den grund ikke satser hele butikken i første forsøg.

BB  


Hop til top
Fernando mindes Madrid-ofre

Fernando Alonso, der sidste år satte pole på Sepang, vil i weekenden mindes ofrene efter attentatet i Madrid i forrige uge. Han vil blandt andet køre med et spansk flag på hjelmen.

Den spanske kører, der sidste år blev den yngste til at sætte pole position (netop på Sepang) og senere blev den yngste Grand Prix-vinder, er berørt over attentatet. "Jeg var på Maldiverne og det var meget svært at få nyheder fordi vi ikke havde internet, telefoner osv. Men jeg talte med min familie den ene dag, og de fortalte mig det, og jeg blev chokeret og ked af det, fordi det skete for almindelig mennesker, som dig og mig, arbejdere og børn der var på vej i skole. Det var et kedeligt og svært øjeblik," siger Alonso der samtidid udtrykker sin sorg overfor de efterladtes familier og vil ved en eventuel sejr dedikere den til dem.

Men det kan blive meget svært at hente en sejr i Malaysia. Umiddelbart ser Ferrari for stærke ud, og samtidig kan der komme pres på fra de andre Michelin-teams. "Det er nok for tidligt at sige efter et løb, men jeg er sikker på at vi i Melbourne var lidt hurtigere end McLaren, der så ud til at have lidt flere problemer end os, specielt med holdbarheden. Jeg tror at Williams er meget stærke og har meget konkurrencedygtige racere. Løbet i Melbourne blev lidt svært for dem, da de kom ind i meget trafik efter det første sving og jeg tror de bliver meget stærke her," siger Alonso der forudser et hårdt løb.

BB  


Hop til top
Schweiz vil på banen

Mens flere og flere Formel 1 flyttes ud af Europa, så vil Schweiz nu ind på 'markedet', og på det punkt har de en stærk trumf i baghånden.

En af de største grunde til at Bernie Ecclestone flytter Formel 1 løbene ud af Europa er EU forbudet mod tobaksreklamer, både på bilerne samt på banerne.
Men da Schweiz ikke er medlem af EU, som har lavet tobaksreklame forbudet, så kan disse reklamer altså blive på racerne hvis der bliver arrangeret Formel 1 løb der.

Der er dog to store problemer som skal løses først:

1 - Efter den store ulykke på Le Mans tilbage i 1955, blev der indført et forbud mod baneløb i Schweiz.
Dette forbud begyndte man allerede sidste år at arbejde på at få ophævet, og efter forlydende så skrider det nu positivt frem, således at de måske igen kan lade sig gøre at arrangere baneløb i Schweiz.

2 - Der findes ikke nogen Formel 1 bane i Schweiz, den sidste rigtige motorbane i landet var Bremgarten banen ved Bern, som var meget benyttet i 30'erne!
Men også på dette punkt er der planer i gang, og der udføres i øjeblikket et stor lobbyarbejde for at få planerne for en ny bane godkendt.

Selv om de er 50 år siden der sidst har været afholdt andet en Hill Climb's i Schweiz, så er interessen for motorsport stor, dette kunne man blandt andet se sidste år da der troppede mere end 1500 mennesker op for at se Enrique Bernoldi fører frem og tilbage på landingsbanen på den militære lufthavn Buochs i nærheden af Lucerne.

Der har også været kørt to Formel 1 løb, som bar titlen 'Swiss Grand Prix' senest i 1982, men de blev begge afviklet på Dijon-Prenois banen i Frankrig.

AN  


Hop til top
Malaysias GP - teams preview - top 5

Efter at Ferrari satte sig på det hele i Australien, er det nu lagt op til om konkurrenterne kan følge med. Meget afhænger af vejret. Michelin dækkene har det bedst når det er rigtig varmt.

Sepang banen er af mange af kørerne betegnet som en teknisk bane. Dvs. at der stilles en hel del udfordringer af forskellig karakter. Det er som regel meget varmt, hvilket giver en fordel for Michelin teamene. Men det er også et ustabilt område hvor det pludseligt kan begynde at regne. Banen har karakter af en low grip bane og det betyder så godt som maksimalt downforce. Og så er der kørernes fysiske form. Den skal være i orden til de svære betingelser med den meget varme.

Ferrari:
I bestræbelserne på at genvinde mesterskabet har Ferrari lært af sidste års fejl på bilen. Jo, der var fejl. Man har fundet ud af at det kneb med afkøling af motorerne. Så i år er det en af de ting som er væsentligt forbedret i forhold til sidste år. Og efter hvad Michael Schumacher har udtalt i de seneste dage, så er også Bridgestone væsentligt forbedret i forhold til at klare sig under varme betingelser. Det var også et af de punkter hvor der kunne mærkes en svaghed sidste år. Luca Badoer og Rubens Barrichello har testet på Valencia banen, og der er lavet shakedown på bilerne inden afrejsen til Malaysia, så tilsyneladende kommer Ferrari igen velforberedte til et Grand Prix.

Williams:
Williams teamet har siden det australske Grand Prix forberedt sig i Spanien på Valencia banen. Der er testet dæk, aerodynamiske ændringer. Og så har man afprøvet ekstra køling af motorerne. På Sepang vil man således køre med større luftindtag til motor og kølerne. Man har sågar monteret ventilatorer omkring udstødningssystemet. Kørerne har forberedt sig til den varme som man forventer at møde i Sepang, med ekstra fysisk træning. Man er ved at beregne taktikken for hvordan træning og kvalifikation skal køres. Man vil gerne have mest muligt ud af uden at det slider for meget på motorerne. Men det er nødvendigt at køre en vis strækning og med høj fart for at finde det rigtige setup. Skal man holde igen med omdrejninger, skal man ændre gearskiftstidspunkterne og ikke mindst - hvilken compound skal man vælge.

Renault:
Også hos Renault har der været meget fokus på køling af bilen. Man har dog ikke villet afsløre hvordan, men der tales om hvor mange kræfter der forsvinder ved megen varme eller måske rettere ved for meget varme. Man er meget fortrøstningsfuld op til det malaysiske Grand Prix. Præstationen sidste år er ikke glemt. Alonso tog pole og sluttede i top 3. Mange bemærkede hvor glimrende bilen sidste år klarede sig på den teknisk krævende bane. Det håber teamet og kørerne selvfølgelig kan overføres til dette års bil. Både Alonso og Trulli har været på Maldiverne for at forberede sig under tilsvarende forhold som findes i Malaysia. Dermed skulle fysikken være i orden. Mens Alonso og Trulli har forberedt sig i træningslokalerne har teamets testkører Franck Montagny testet på Valencia banen for at optimere bilen.

BAR:
BAR har også testet på Valencia banen. Og visse ting er blevet forbedret allerede her op til det malaysiske Grand Prix. Man bekymrer sig næsten mest om køling af motorerne. Det er en vigtig faktor i netop dette løb. Man har også fået analyseret alle data fra det australske GP og har fundet flere punkter der kan forbedres. Setuppet til det malaysiske GP er også noget man hvor ikke helt ved hvor man står. Sepang banen er meget anderledes i forhold til Albert Park. Men teamet er meget fortrøstningsfuld. De første vigtige points er kommet i hus, og nu skal der arbejdes videre derfra. Målet er at gøre sig gældende i toppen, og blive der. BAR er glade for fremskridtene i forhold til sidste sæson, men ved også at rigtig meget mangler endnu.

McLaren:
Som de andre topteams testede McLaren også på Valencia banen. Pedro de la Rosa kørte endda hurtigste to af dagene. Af hensyn til holdbarheden valgte McLaren at køre med

PDL  


Hop til top
Dixon skal teste for Williams

Den regerende mester fra Indy Car Series, Scott Dixon skal teste sammen med Williams Formel 1 team i næste uge på Paul Ricard.

Dixon der er 23 år og som kommer fra New Zealand, er trods sin unge alder en erfaren formelkører, og han er blandt andet den yngste kører der har vundet et CART løb, han var kun 20 år på det tidspunkt.
Sidste sæson vandt han Indy Car Series mesterskabet, og det var endda han debutsæson i klassen.

Udover testen i næste uge på Paul Ricard banen i Frankrig, så er der allerede nu planlagt endnu en test med Williams teamet i april måned.
En af grundene til at aftalen om Formel 1 testen er kommet i hus, ud over talent og penge, er at Dixon i øjeblikket kører for Chip Ganassi, som har et tæt samarbejde med Williams teamet, og de har tidligere 'udvekslet' kørere.

AN  


 

Hop til top17.3.2004

GP2 køres ikke kun sammen med Formel 1

GP2 serien som skal køres fra og med næste år, skal ikke nødvendigvis køres sammen med Formel 1 mere. Nu åbnes der for at køre sammen med FIA GT.

GP2 serien som hidtil har heddet og i år stadig hedder Formel 3000, hedder fra næste år GP2. Dette gælder kun den internationale serie. Euroserien for Formel 3000 forsætter som hidtil. For GP2 kommer til at omfatte en hel del ændringer. Udover de konstruktive ændringer - chassis, dæk, motor osv. så kommer serien også til at køre sammen med andre løbsserier end Formel 1, som man hidtil har gjort. Da flere Formel 1 løb flyttes uden for Europa, har man kigget lidt på hvor og hvilke serier man evt. i stedet kunne køre sammen med. Valget er faldet på de weekender hvor FIA GT serien, Formel Renault V6 og ETCC kører deres løbsweekender. Der bliver tale om op til 5 weekender hvor GP2 skal køre sammen med disse serier.

Dog kan der blive tale om at køre sammen med Formel 1 i Bahrain såfremt teamcheferne i GP2 kan blive enige om dette. Foreløbig har én teamchef udtalt at hans team er villig til at tage til Bahrain. Det er endnu ikke fastlagt hvilke løb og baner som GP2 evt. skal deltage på sammen med FIA GT og de andre. Det kunne evt. være på baner som Valencia, Oschersleben, Imola, Donington og Brno. Alle disse ting bliver fastlagt når FIA får udarbejdet diverse løbskalendere.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk