"Det er den bedste pole jeg har haft. Sidste år (i Australien) var det takket være regnen, men i dag var alle med og kæmpede for det. Ingeniørerne har lavet nogle ændringer på raceren natten over som virkelig forbedrede balancen, og fra de første kørsler til morgen kunne jeg mærke at vi havde farten til at kæmpe med om de forreste rækker," forklarer Fisichella der samtidig dedikerede sin pole position til en netop afdød barndomsven.
Problemer med benzintankning på Fernando Alonsos racer gav en hel del problemer for den spanske verdensmester. "Det var en meget skuffende kvalifikation for mig. Fisichella viste hvad raceren kan på denne bane, og jeg burde også have været med fremme," lyder det skuffet fra Alonsos side. Ellers er der stor glæde i Renault lejren over Fisichellas præstation. "Det var fantastisk for Giancarlo at hente pole i en meget travl og spændende kvalifikation. Hans præstation i eftermiddag viser ikke blot den direkte præstation i R26'eren, men også hans egen personlige styrke til at komme tilbage efter en svær weekend i Bahrain," siger Pay Symonds.
Den tyske GP2-mester (med de finske rødder, jo!) var igen blandt de allerhurtigste, men måtte til sidst se de mere erfarne kørere i Button og Fisichella tage de forreste pladser. Men det er stadig imponerende at se en kører i top-3 allerede i sit andet Grand Prix. "Jeg er virkelig tilfreds med at starte fra anden række i morgen, da det er vigtigt for mig at gøre et godt første indtryk," siger han - og det må man sige at han allerede har gjort på mindre end en uge i Formel 1. "Jeg tror vi bliver stærke i morgen, og måske har vi en lille fordel når det kommer til motorerne. Det kan blive hårdt i heden for mange kørere, men jeg fandt ikke forholdene i Bahrain et problem," siger han. Nu er heden og fugtigheden så også skruet lidt mere op end den var i sidste uge, så der skal nok komme mere fysisk pres på Rosberg i morgen.
Og det stærke udlæg i denne weekend har fået Williams-teamet til at tro på at det kan lade sig gøre at gå hele vejen. "Vi kan gøre det," lyder det sikkert fra Sam Michael. Han mener at det største problem for Williams ellers ville være kvalifikationen. "Det var det som vi var bekymrede for. I morgen er vi på et område hvor vi vil være stærke," lyder meldingen. Og samtidig er han fuld af beundring over teamets nye stjernekører. "Han er virkelig fantastisk. Han er hurtigere end vi forventede på dette tidspunkt. Vi ønskede at give ham et forsøg og se efter syv eller otte løb. Men i sit andet Grand Prix at tage en 3. plads på grid'en er virkelig noget specielt på en så hård bane som Sepang," siger Sam Michael. Og det kan sagtens komme til at betyde at prisen på Rosberg presses op, eller at der simpelthen kommer andre lukrative tilbud fra andre teams hvis ikke Frank Williams får papir på tyskeren. Men mon ikke Sir Frank allerede er begyndt at overveje at slå til nu?
"Jeg er glad for vores resultat i kvalifikationen, og vi må se i morgen med de forskellige benzinmængder hvor godt vi har gjort det. Forhåbentlig fortsætter Michelin-dækkene med at præstere. Indtil videre har de været gode, men det er et meget langt og varmt løb," siger colombianeren der starter ud fra 5. pladsen.
Ved siden af sig har han sin holdkammerat, Kimi Raikkonen der fik en langt bedre kvalifikation end i sidste weekend. "Jeg havde noget trafik på min ud-omgang til sidst og det forstyrrede min flyvende omgang," lyder forklaringen - og den historie om trafik kommer vi nok til at høre en hel del gange. "Raceren kunne stadig mere, men jeg tror vi har en konkurrencedygtig strategi og vi vil være stærke i løbet i morgen," lyder meldingen.
Selv Ron Dennis, der ikke ligefrem er kendt for at sprede stor optimisme om sit holds muligheder, føler at det ser ualmindelig godt ud frem mod løbet i morgen." Vi kommer ind til søndagen vidende om at vi, korrigeret for benzinmængde, kunne have haft Juan Pablo på pole, så vi ved at raceren kan præstere," siger teamchefen om den underliggende præstation i McLaren-raceren. Men nu skal der selvfølgelig også nogle point på kontoen først - søndagens løb er noget andet. Men generelt er teamet meget godt tilfredse med farten - især efter at der i Bahrain var lidt problemer med farten. McLaren melder sig i hvert fald på vej frem!
Generelt satte han nogle meget hurtige tider i de to første dele af kvalifikationen, men det var først i de sidste sekunder at østrigeren fik klemt sig med i det gode selskab. Alligevel valgte han spare lidt på dækkene, da det allerede havde kostet en del at være med fremme. "Den første del gik godt, hvor min omgang var til en 7. plads, men den anden del var meget tæt. Jeg var på mit første sæt dæk og troede min omgang var okay, men jeg så at de andre var hurtigere, så jeg måtte ud på et nyt sæt dæk som vi ellers havde gemt til i morgen," siger Klien.
Netop derfor blev der ikke brugt voldsomt meget krudt i den sidste del af kvalifikationen. "Den sidste del var noget frusterende. Vi stoppede tidligt i garagen da det var så varmt og tilpasser vores løbsstrategi til i morgen," slutter han. Han kørte en tid der var flere sekunder fra de øvrige, men starter alligevel ud fra en 8. plads.
Kliens holdkammerat, David Coulthard havde en del problemer med det venstre baghjul som gjorde at raceren ikke føltes rigtig. Skotten er i forvejen hindret af at være straffet for en ødelagt motor, og starter derfor ud som nr. 20.
Sæsonens første løb viste gode og spændende takter for den kommende sæson, derfor er det med stor spænding, at vi her giver os i kast med anden afdeling af Formel 1 verdensmesterskabet 2006.
Vejret i Malaysia her til den første fri træning er solrigt, og der er næsten ingen vind.
Luft temperatur: 32 Co
Bane temperatur: 34 Co
1. fri træning: