Årets første Formel 1 Grand Prix blev vel egentlig lige så statisk som forventet. Kun i starten var der lidt kamp om placeringer, og så var løbet "sat". Men det gav alligevel en indikation af hvilke teams der er klar fra sæsonstarten, og hvem der mangler noget endnu. Meget vil dog sikkert ændre sig hen over de næste Grand Prixer.
McLaren - 14 points:
McLaren fik vist flere ting i det australske Grand Prix. Man har en ny bil der både kan og vil noget. Det samme gælder den helt nye kørersammensætning i teamet. Meget usædvanligt for McLaren er begge kørere skiftet ud til denne sæson, og det ser ud som et godt skifte. Alonso kommer som dobbelt verdensmester og viste vel det han skulle. Hamilton er rookie i Formel 1 og gjorde en rigtig god figur. De 2 kørere placerede sig henholdsvis som nr. 2 og nr. 3 og kom dermed begge på podiet, og mon ikke at Ron Dennis kunne være godt tilfreds med det?
Alonsos kvaliteter kender vi, men Hamilton viste hans store talent allerede i starten. Han blev overhalet af Kubica, men kunne se et hul og trak ud og overhalede ved denne manøvre både Kubica og Alonso og var dermed 2'er i løbet - én placering han kunne holde uden det store besvær til det sidste pitstop. Både Ron Dennis og Norbert Haug havde da også de store smil på efter løbet. 14 points af 18 mulige og så er der vel al grund til at være tilfreds. Absolut godkendt præstation af hele teamet.
Ferrari - 13 points:
Ferrari havde en debutant i teamet. Raikkonen kørte for første gang for det italienske team - og gjorde det han skulle. Hurtigste mand i kvalifikationen og kørte sejren hjem fra spids. Og så kunne han endda tillade sig at slappe en smule af de sidste omgange for at skåne motoren til det næste Grand Prix i Malaysia. Massa derimod var knap så heldig. Efter lørdagens katastrofale kvalifikation med store problemer med elektronikken i gearkassen, så måtte han søndag starte bagerst idet man valgte at skifte motor og gearkasse. Derfor blev hans strategi ændret. Den virkede måske lige bortset fra at Massa ikke altid havde den nødvendige speed til at kunne overhale konkurrenterne. Især tog det tid at komme forbi de to Honda biler. Men alligevel kørte han sig frem til en absolut hæderlig sjetteplads. Massa var synlig skuffet, men kunne vel egentlig være tilfreds med sin præstation alligevel. Raikkonen viste et af sine sjældne smil da han stod øverst på podiet. Bortset fra problemerne med gearkassen på Massas bil lørdag, er det også godkendt indsats af Ferrari.
BMW Sauber - 5 points:
BMW Sauber fik vist hvad man havde forventet. De er absolut med i spillet om de øverste placeringer. Desværre for teamet og Kubica, fik man ikke begge kørere med i pointene. Det forhindrede et problem med gearkassen i Kubicas bil. Han udgik på omgang 36. Men inden da viste BMW Sauber kørerne at det der er i vist i tests og kvalifikation, så absolut er noget de andre skal regne med. Farten er der og så er der lige det med holdbarheden. Mario Theissen pointerede dette endnu en gang, at her er der forsat noget at arbejde med. Kubica startede med at blande sig i topstriden, men måtte ligesom kollega Heidfeld se sig sat lidt tilbage i forbindelse med pitstop. Årsagen var langsom kørende trafik. Teamet var tilfreds som helhed - bortset fra at Kubica måtte udgå. De kunne sagtens forestille sig Kubica i pointene også hvis ikke han var udgået. Også her en godkendt indsats, dog med gearkasseproblemet i hukommelsen. Men Kubica er en fremtidens mand, bare vent og se.
Renault - 4 points:
Renault fik points i årets første Grand Prix, men afslørede også flere mangler. Fisichellas indsats var vel ok, men han mangler det som Alonso besidder. Samtidigt var det også tydeligt at Renault ikke for alvor har den fart som i hvert fald Ferrari, McLaren og vel også BMW Sauber har. Men det kan komme, det var årets første G
Raikkonens sejr var aldrig for alvor truet, heller ikke af den dobbelte verdensmester Fernando Alonso, der gjorde finnen selskab på første startrække. Alonso måtte i starten se sig passeret af både Nick Heidfeld og debutanten Lewis Hamilton. Da løbet sluttde havde den regerende mester dog passeret begge to og fik den 2. plads han vitterligt burde have. Dermed er der allerede lagt op til en lang duel, sæsonen igennem, mellem Raikkonen og Alonso.
Kimi Raikkonen vandt sæsonen første løb.
(Foto: Bridgestone F1)
Lewis Hamilton formåede at holde fast i en podieplacering og endte således på 3. pladsen i sit allerførste Grand Prix og bedre debut kan man næsten ikke forvente eller forlange. Men mere interessant er det egentlig at han indtil andet pitstop lå foran Alonso - og at han et par gange lige var oppe at snuse til 1. pladsen når Raikkonen skulle have skiftet dæk.
Podieplads til Lewis Hamilton i hans første Formel 1 løb.
(Foto: Bridgestone F1)
De næste placeringer gik til Nick Heidfeld og Giancarlo Fisichella. Sidstnævne kom mod slutningen under pres fra Felipe Massa, der ellers havde kørt sig op fra en 22. plads. Sammenlignet med Raikkonen og Michael Schumacher, der flere gange præsterede at komme nedefra i feltet og ende på podiet, så virkede Massas indsats god, men den manglede lige det sidste for at være fremragende. Det var de ellers ret langsomme Honda biler, der i flere omgange gjorde livet besværligt for brasilianeren.
Nico Rosberg havde et stille løb i sin nye Williams-Toyota, men undervejs formåede han at kravle op på en solid 7. plads og hev dermed to point med hjem. Men mere væsentligt var det sådan set at han gjorde det foran Ralf Schumacher i en "rigtig" Toyota. Dermed har Williams allerede første lagt den allerførste lille pind i det der kan gå hen at blive Toyota teamets kiste.
Ralf Schumacher.
(Foto: Bridgestone F1)
Drama var der ikke meget af, overhalinger var der heller ikke meget af - og tætte dueller var stort set fraværende. Renaults nye mand, Heiki Kovalainen, leverede dog sin del Han formåede dog at få bilen hjem, men indsatsen var ikke imponerende.
Den eneste virkelige dramatiske situation fremkom da David Coulthard ville overhale Alexander Wurz, i en noget optimistisk manøvre. Coulthard fløj forbi Wurz - ganske bogstaveligt. Red Bull raceren snittede tværs over næsen på Williams raceren og endte i det farvede fangsand. Wurz kunne trille lidt videre, men bilen var alligevel medtaget og østrigeren måtte parkere bilen og gå hjem.
Mark Webber imponerede heller ikke synderligt. Han havde en fornuftig udgangsposition, men faldt lidt baglæns. Og så havde han for travlt på vej ind i pitten og endte med at danse ballet i pitindkørslen - kikset så det ud! Men heldigvis for hjemmebanehelten, ramte han ikke noget og kunne fortsætte og slutte på en beskeden 13. plads.
Formel 1 2007 kom i gang - ikke med et brag, men dog med et hæderligt løb, der giver små løfte om en spændende sæson. Om det så holder, må vi vente at se. Men historisk set har første løb altid været en smule statisk - typisk er der flere teams der endnu ikke er helt oppe i omdrejninger.
Næsthurtigst var den regerende verdensmester Fernando Alonso, der til denne sæson er skiftet fra Renault til McLaren.
Med to så gode kørere, i et par stærke racere, er der lagt op til en spændende start på løbet som starter søndag morgen klokken 04:00 dansk tid.
Kvalifikationstiderne
Pl. | Kører | Team | 1. runde | 2. runde | 3. runde |
1 | Kimi Raikkonen | McLaren | 1:26,644 | 1:25,644 | 1:26,072 |
2 | Fernando Alonso | McLaren | 1:26,697 | 1:25,326 | 1:26,493 |
3 | Nick Heidfeld | BMW Sauber | 1:26,895 | 1:25,538 | 1:26,556 |
4 | Lewis Hamilton | McLaren | 1:26,674 | 1:25,577 | 1:26,755 |
5 | Robert Kubica | BMW Sauber | 1:26,696 | 1:25,882 | 1:27,347 |
AN Efter de nye regler blev der i går kørt to gange 1½ times fri træninger, mens kørerne kun fåe en fri træning lørdag mode tidligere to. Dagens enlige fri træning er på 1 time, og der må ikke benyttes test eller 3. kørere.
I dag har kørerne fem sæt dæk af hver compound til deres rådighed, men dem får de næppe brug for, da det lige er begyndt at regne over Albert Park banen i Melbourne, af samme årsag holder der ingen biler klar ved pitudkørslen. Banens officials har nu erklæret 'wer race' til denne træning.
3. fri træning: |