Eddie Irvine har sagt at det brasilianske GP bliver afgørende for holdets succes. “Min kvalifikation i Australien viste at vognen har potentialet, men holdbarheden er et problem. Banen i Sao Paulo er af den gammeldags type, og det gælder især for belægningen. Inter Lagos er ekstremt hård ved vognene og deruden kører man ‘den forkerte vej’ rundt, så det bliver også hårdt for kørerne. Sidste år lå jeg til en podieplads, men fik motorproblemer, så jeg sluttede som nr. 5.”
Både holdet og Irvine håber på at slutte på 3.pladsen i konstruktørernes VM, og skal det ikke være de rene luftkasteller, skal man som minimum kunne gennemføre en løbsdistance og helst score nogle point i den kommende weekend !
Samme Irvine fortsætter iøvrigt med at tjene penge på sit gamle hold, Ferrari. I Melbourne spillede han både på Schumacher som vinder og Barrichello på podiet. Begge dele gik som bekendt i opfyldelse, så Irvine kunne hæve 1500£ som supplement til lommepengene.
Den sidste del af teamet kommer til Brasilien på tirsdag, og de to kørere får således 2 dage, til at blive akklimatiseret til den brasilianske hede og høje luftfugtighed. Og torsdag vil de sidste detaljer i indstilling af bilen så blive gjort, så man har et grund-setup at gå ud fra.
Banen skal ifølge rygterne, leve op til FIA's sikkerhedskrav med henblik på at komme til arrangere F1 løb. Omkostningerne til banens opførelse, er foreløbig sat til £ 200 mill.
"Bilen har masser af kræfter, så jeg ser helt klart frem til Interlagos. Dog er der nogle småproblemer vi skal have løst, men der er der 14 dage til imellem løbende. Jeg foretrækker en bane som den i Brasilien fremfor gadeløb. Jeg håber, at der, der bliver mulighed for at vise hvad bilen kan. Det bliver spændende, specielt med alle de tilskuere der kommer efter Barrichellos flotte indsats i Australien."
"Man skal have noget helt specielt for at klare Michael som holdkammerat. På et eller andet tidspunkt kommer tanken – hvad skal jeg gøre for at slå den gut? Nu skal vi se om Rubens kan klare den form for pres – men vi ved det ikke med det samme. Det tager op til 5 løb," siger Ron Dennis – og mellem linierne er det en skjult kritik af Barrichello – at han mentalt ikke er god nok til at kunne klare sig mod Schumacher.
"Jeg ser frem til at komme til Sao Paulo," siger Verstappen. "Vi har et par uger til at løse nogle mindre problemer med raceren og jeg tror at Brasilien kan være hvor vi viser vores fart," siger hollænderen videre - han startede i Melbourne som nummer 13. Pedro de la Rosa er også enig i betragtningerne men er lidt mere tøvende om hvordan løbet kommer til at gå. "Jeg vil gerne være i Brasilien efter dette løb fordi vi ser virkelig gode ud," siger spanieren der kører sin anden sæson i Formel 1. "Jeg tror at raceren er hurtig, men jeg ved ikke hvordan den vil tilpasse sig banen i Sao Paulo, fordi den er altid bumpet, og jeg tror ikke vi har nogle ændringer til det," siger de la Rosa lidt tvivlende.
Arrows har fået løst deres problemer med ophænget - det er i hvert fald det som de selv giver udtryk for.
"Vi vil spille vores ’holdbarhedskort’ igen i Brasilien, for at vinde på de mulige uheld hos de andre," siger chefingeniør Steve Farrell ganske kynisk – hos BAR vil man leve af de andre fejl! Måske også med rette, eftersom teamet fik begge racere igennem løbet i Melbourne og dermed understregede at de har gode muligheder når raceren er holdbar.
Under alle omstændigheder vil de have point igen. "Resultatet i Australien var godt efter kampene sidste år og i Brasilien skal bygge videre på dette og forsøge at holde momentet," siger Jacques Villeneuve der sluttede som nummer 4 i Melbourne. "Det vigtigste er at sikre os at vi med til slut og vil være i stand til at score nogle point," siger han videre.
For Ricardo Zonta er det vigtigt at han kommer til start i grand prix'et. Sidste år kørte han galt under lørdagens træning og derfor har han endnu ikke kørt et grand prix på hjemmebanen.
Her endte Zontas brasilianske grand prix sidste på - han var ude i de tre følgende løb!
Der er kommet ekstra opmærksomhed om Rubens Barrichello efter at han dels er skiftet til Ferrari, men det er også forstærket efter hans kørsel i Melbourne og ikke at forglemme at han sidste år førte det brasilianske grand prix i Stewart'en. Rubens kender banen siden han var knægt og har derfor et helt specielt tilhørsforhold til Interlagos - det er den bane han mest af alt vil vinde på. Det er da også det han i øjeblikket går og drømmer om.
"Hvis jeg vinder mit første løb i Brasilien, kan det ikke siges med ord," siger Barrichello, der bemærker at banen i Sao Paulo er helt anderledes end den der blev kørt på i Melbourne, men at den samtidig har flere overhalingsmuligheder. "Interlagos er en bane hvor man kan overhale lettere end i Melbourne, så det at blive holdt tilbage af en langsommere racer som jeg gjorde med Frentzen i det første løb vil ikke blive et så stort problem," siger Barrichello. Men det skal dog siges at Barrichello ikke rigtig gjorde noget indtryk på Frentzen - eller for så vidt også Jenson Button som han lå bag, efter det første pitstop. Barrichello og overhalinger er ikke to ting der harmonerer så godt.
Vingen var 2 centimeter for stor, og selvfølgelig var det noget der skuffede Sauber, at de havde dummet sig ved at bruge en forkert front-vinge. "Problemet var at C19'eren stadig har den gamle vinge fra C18'eren, og ingen på fabrikken målte dimensionerne efter," siger teamchef Peter Sauber.
Kedeligt for Sauber at glemme at måle efter - men Sauber fortsætter som sidste år! Total forvirring - de har snart slået Minardi i skæverter.
Der har været forlydender ude om, at McLaren har tilbudt Jacques Villeneuve en meget stor pose penge, for at skifte team efter denne sæson, hvis målsætningen ikke opnås i BAR teamet. Beløbet skulle være i omegnen af £ 12 mill.
Men ellers har der været talt højt og bredt om motorproblemerne i Australien. Norbert Haug har på vegne af Mercedes påtaget sig skylden, i hvert fald udadtil. Man har åbenbart fundet årsagen til at begge biler udgik. Det var det pneumatiske ventilstyringssystem der ikke fungerede korrekt. Det der skulle være årsagen, var en fejl i nogle tolerancer, som forårsagede en lille lækage i systemet som styrer ventilerne. Lækagen betød, at den komprimerede luft som styrer ventilerne forsvandt, og gjorde at ventilerne reagerede langsommere og langsommere, for til sidst at komme ud af takt.
Ifølge Norbert Haug er fejlen nu rettet, og nye motorer med ændrede specifikationer, er meget tæt på at være klar til afsendelse til Brasilien. "Drillerierne" Ferrari og McLaren imellem slutter åbenbart ikke. Michael Schumacher har udtalt, at enten er McLaren ikke så hurtige i år, eller også er Ferrari meget længere fremme med deres motor end McLaren er, forskellen er meget mindre end den var sidste år ved samme tid.
Vi må overlade det til kombattanterne at bevise hvem der har ret.