Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
19.3.2002
 DC ikke bekymret for Räikkönen
 Oprydning internt hos BAR?
 Button ærgerlig over at miste 3 plads
 
18.3.2002
 Rosberg stopper som manager for Lehto
 Intet sæde hos Sauber til Jos "The Boss"
 Jaguar kører med R3 på Interlagos
 Sato undskylder
 Todt var skuffet
 Rodet pitstop koster Toyota point
 Mindre brugbart resultat for BAR
 Barrichello - Jeg gjorde mit bedste
 BMW skriver historie
 Tæt på Jenson!
 Total skuffelse af Mercedes
 Bernoldis stjernestund
 Massa sikrer sig første VM-point
 

Hop til top19.3.2002

DC ikke bekymret for Räikkönen

David Coulthard har ikke fået så meget ud af det i år hidtil. Hans holdkammerat Kimi Räikkönen har klaret sig meget bedre.


(Foto: McLaren)
Kimi Räikkönens gode resultater i år har imponeret mange. En ting er at få en bragende succes i sit debutår i Formel 1. Noget andet er at skifte til et af de helt store teams og så begå sig der med god succes også. Omstillingen har Räikkönen klaret flot indtil nu. DC har derimod været forfulgt af uheld.

Også ved det netop overståede malaysiske GP var Räikkönen på papiret bedre. DC var meget uheldig. Fredag bød på en motorbrand for DC. Og ikke nok med det. Under kvalifikationen lørdag havde DC ret meget overstyring i bilen, så den absolut ikke kørte optimalt. Pga. af disse forhold fik Räikkönen kørt flere omgange og fik et bedre tag på bilen. Det er ikke noget der passer DC, men indtil videre tager han det roligt.


(Foto: West-McLaren-Mercedes)

David Coulthard:
"Jeg er ikke glad for at nogen i det hele taget er foran mig. Det vil være en forkert opfattelse hvis det skulle forholde sig sådan. Vi er her begge for at komme på pole og for at vinde. Selvfølgelig ønsker jeg at være den hurtigste, og det betyder også at være foran Kimi. Han følte sig helt klart mere tilpas i bilen. Han fik også kørt mange flere omgange i løbet af hele weekenden. Jeg havde problemer med at holde mig på banen. Men det tager jeg roligt, det var kun det andet GP i år."

DC skal nok passe på med at undervurdere Räikkönen. Han har allerede sidste år vist at talentet er der, ret kraftigt endda. Talentet rækker tilsyneladende også til at køre en McLaren. Og måske bedre end DC har haft tanker om.

PDL  


Hop til top
Oprydning internt hos BAR?

Resultaterne har ladet vente på sig hos BAR - også i år. Alene det at kvalificere sig i en rimelig god position har været vanskeligt.

Den nye boss hos BAR teamet, David Richards, fornemmer at der er flere ting der skal ændres i teamet hvis de forventede resultater skal opnås. Bedste placering hidtil i år er en ottende plads i det malaysiske GP. Jordan som får leveret de samme motorer fra Honda som BAR gør, har været foran BAR hidtil. Så det ser ikke godt ud. David Richards har her efter det malaysiske GP efterrationaliseret og fundet at der skal ske noget i teamet.

David Richards:
"Dette viser sig krystalklart for mig hvor meget arbejde der skal gøres i teamet. Når vi kommer til Imola ( om 2 løb eller om godt en måned) vil vi tale om hvilke forandringer der er nødvendige og hvad det medfører."

Der kommer sikkert til at ske noget. Bestyrelsen for BAR har allerede indsat netop David Richards som teamchef i stedet for Craig Pollock, der fik sparket i December 2001. Nu hvor David Richards har haft nogle måneder i teamet, har han haft tid til at se hvor det eventuelt er galt, og måske har han en ide til hvad der skal gøres. Det er ikke usandsynligt at der vil ske omrokeringer i teamet og måske at nogle risikerer at blive fyret. Om en måneds tid vil offentligheden blive bekendt med hvad der sker i teamet.

PDL  


Hop til top
Button ærgerlig over at miste 3 plads

Jenson Button kørte et flot og fornuftigt løb i søndags. Længe lå han til at erobre 3 pladsen og hans første podieplacering, men på sidste omgang gik det galt.

Jenson Button viste igen talentet da han i søndags kørte sig ind på en 4 plads. Længe lå han til en 3 plads takket være en strategi der bød på kun ét pitstop. Men på de sidste 2 omgange gik det galt. Affjedringen i bilen begyndte at gøre knuder. Det betød at han mistede over 10 sekunder i forhold til Michael Schumacher der på det tidspunkt var på 4 pladsen. På sidste omgang blev Jenson Button overhalet af M. Schumacher og måtte "nøjes" med 4 pladsen.


(Foto: Renault)

Det var trods alt en kærkommen opmuntring til Jenson Button som efter en god debut for Williams i 2000, blev lånt ud til Benetton sidste år. Det var en nedtur for Jenson Button. Alt og alle skældte ud på ham pga. manglende resultater. 2 points blev det til sidste år. Nu hedder teamet Renault efter et større udviklingsarbejde med at få lavet en ordentlig bil i de sidste par år. 4 pladsen for Button betyder at han allerede nu efter 2 løb har flere points end hele sidste år. Men uden defekten havde han haft ét point mere på kontoen.

Jenson Button:
"Bilen tabte over 10 sekunder på de sidste 2 omgange, så Michael Schumacher kunne derfor hurtigt indhente mig. Det var utroligt ærgerligt at miste 3 pladsen på den sidste omgang. 4 pladsen er en god placering for os specielt fordi vi scorede nogle points, men vi havde fortjent mere."

Hvis Renault og de to kørere kan forsætte fremgangen er der utvivlsomt flere points til teamet - og Jenson Button.

PDL  


 

Hop til top18.3.2002

Rosberg stopper som manager for Lehto

Forleden kunne vi berette at Mika Hakkinen og Keke Rosberg stopper deres samarbejde. Nu er det kommet frem at også J.J. Lehto skal se sig om efter en ny manager.

Keke Rosberg har flere kørere under sig i sit engagement som manager. I sidste uge stoppede han og Mika Hakkinen deres samarbejde, og nu er det kommet frem at Keke Rosberg også stopper sit samarbejde med J. J. Lehto. I hvert fald en kendt kører mere er under Rosbergs management. Nemlig Olivier Panis der kører for BAR.

Rigtig mange steder er spekulationerne godt i gang. Opsiger Rosberg sine aftaler for at kunne overtage Kimi Räikkönen fra Robertson familien og kun koncentrere sig om ham? Andre steder antydes det at Keke Rosberg måske skulle være alvorligt syg og derfor opsiger sine forpligtigelser efterhånden som de udløber. Eller trapper han simpelthen bare ned for at få mere tid til familien? Hjemme i Finland har en søn som stopper i gokart og vil til at køre i formel biler. Er det der han i fremtiden vil bruge sine kræfter?

PDL  


Hop til top
Intet sæde hos Sauber til Jos "The Boss"

Jos Verstappen har forhandlet med Sauber om et sæde hos teamet, men nu skulle det endeligt være afgjort at det får han ikke.

Jos Verstappen blev "gået" fra Arrows da man der hellere ville have Frentzen. Siden har Verstappen prøvet at få et sæde flere steder. Sauber har for så vidt været meget interesseret, men et stort problem har sat en stopper for disse planer. Jos Verstappen er simpelthen for høj. Heidfeld og Felipe Massa er noget lavere og bilen er ikke designet til høje mennesker. En ombygning af bilen vil blive for dyr. Samtidigt skal reservebilen også ombygges for at passe til Verstappen og de to andre kørere. Det har man besluttet hos Sauber at det vil man ikke og dermed er der intet sæde hos Sauber til Verstappen.

Verstappen har også været sat i forbindelse med Toyota og Ferrari uden at det er blevet til noget disse steder heller. Mulighederne er ved at være udtømte for i år for Verstappen.

PDL  


Hop til top
Jaguar kører med R3 på Interlagos

Det problemramte Jaguar-team fik ikke point med hjem, hvilket teamet var noget skuffet over. Samtidig pointerer Niki Lauda at teamet kører med den problematiske R3-racer på Interlagos.

Teamet skal ellers teste den overfor sidste års racer med sigte på at indsætte den på et tidspunkt i år, hvis det viser sig at den er mere konkurrencedygtig. Lauda var skuffet over ikke at have fået point. "Vi skulle have scoret point i dag, men begge vores kørere var involveret i uheld som kostede os," siger teamchefen, men ret beset var det nok at sætte målet lidt for højt i forhold til indsatsen som blev præsteret af Jaguar. Nu handler det om at få mere fart i den luntende Jaguar. Vi vil teste R3'eren overfor R2'eren i Barcelona i næste uge og vil finde ud af hvad vi gør derfra. Vi vil dog køre med R3'eren i Brasilien. Det er sikkert. Vi har ikke kapaciteten til at udvikle tre R2'ere i tide for Brasilien. Skulle vi vælge at skifte til R2'eren i et par løb, vil det være Imola der er begyndelsesstedet og ikke Brasilien," siger han og lukker dermed for debatten om Jaguars valg af racer til det brasilianske Grand Prix om 14 dage.


Ingen R2 før Imola - men teamet skal i den kommende uge finde ud af om de skal satse på sidste års racer
(Foto: Jaguar)

BB  


Hop til top
Sato undskylder

Takuma Sato har ikke fået den bedste start på Formel 1-karrieren. Nu klarede han sig igennem det første sving, og også det første Grand Prix, men det er næppe noget han ser tilbage på med stor tilfredshed.

Han bankede slet og ret op bag i den kører han helst ikke skulle ramme - sin holdkammerat. "Jeg er virkelig ked af det der skete med Giancarlo. Jeg undskylder mange gange - det skulle slet ikke være sket," siger en brødebetynget Takuma Sato. "Uheldigvis trak jeg på tværs og kørte lige op bag i Giancarlo. Jeg ødelagde min styring og frontvinge i uheldet, men mekanikerne var i stand til at skifte vingen i pitstoppet og jeg levede med styringsproblemerne," forklarer japaneren der startede løbet fra 15. pladsen. Han var på den ene side glad for at gennemføre løbet, "men det er påvirket af at jeg ødelagde min holdkammerats chancer for at score point. Jeg undskylde ham det lige efter løbet, og han tog det meget pænt hvilket siger meget om hans gode karakter," siger Sato.


Sato - Undskyld Fisichella!
(Foto: Jordan F1)

Fisichella var da også selv mand til at tage imod undskyldningen. "Der er ingen tvivl om at Takuma lavede en fejl ved at ramme mig og det ødelagde vores chancer for at score point. Han føler tydeligvis meget skidt ved det, og han kom og undskyldte lige efter løbet. Der er ingen grund til at dvæle i det - jeg tror han lærte en lektie!" siger Fisichella - der måske erindrer et andet sammenstød i det argentinske Grand Prix i 1997, hvor Ralf Schumacher (i sit blot 3. Grand Prix) påkørte Fisichella i sin iver for at komme på podiet.

Eddie Jordan respekter også at Sato har undskyldt - ikke alene overfor Fisichella men overfor hele teamet. "Takuma undskyldte ikke kun overfor Giancarlo, men gik også rundt til hele teamet og sagde undskyld. Giancarlo tog det meget pænt - et klart tegn på modenhed," siger Eddie Jordan. Dermed lukker teamet for at det er noget der kan give yderligere ballade. Nu har teamet mere brug for at komme sig ovenpå et nyt skuffende løb. Uden point efter to løb er ikke godt nok for teamet taget i betragtning hvor de øvrige teams ligger i tabellen.


Takuma Sato var lidt for nærgående - men undskyldte til alt og alle for sin brøler
(Foto: Honda GP)

BB  


Hop til top
Todt var skuffet

Jean Todt var meget skuffet over resultatet. Ferrari har ellers haft 'monopol' på sejre på Sepang, men måtte denne gang tage til takke med en 3. plads til Michael Schumacher. Taget i betragtning at tyskeren havde pole position kunne teamet have sat næsen op efter mere.

"Efter gårsdagens kvalifikation, kan dagens resultat kun beskrives som værende skuffende," siger Jean Todt. Han ærgrer sig især over at teamet igen var involveret i problemer i starten. "Det er anden gang at et sammenstød lige efter starten koster os dyrt," siger han men roser Michael Schumacher for at have kørt sig op fra sidstepladsen til 3. pladsen.

Men dog tager Todt en del af skuffelsen tilbage, idet han erkender at mesterskabet er mere åbent end tidligere. "Vi vidste at dette VM vil blive meget tæt, og det blev bevist i dag. Det er en kamp mellem gode teams, gode motorer og dækmærker. Vi må dog ikke glemme at vi stadig ikke har kørt med F2002'eren, så burde være hurtigere end den modificerede F2001, selvom den racer har vist sig at være meget konkurrencedygtig," slutter teamchefen.

Teamet skal i den kommende tid teste den nye F2002 og så bliver det spændende at se om de vælger at tage den med til Brasilien for første gang i år. Men når den gamle 'traver' fortsat kører godt, så kan det jo være at den stadig holder sig kørende et løb mere! Vi må vente og se!

BB  


Hop til top
Rodet pitstop koster Toyota point

Allan McNish kunne med lidt held have sikret sig sit første point. I stedet måtte teamet se Felipe Massa fra Sauber løbe med 6. pladsen og det ene point. Et bedre koordineret pitstop kunne have givet skotten det første VM-point.

Men teamet er stadig i lærefasen og det lignede mere et gammelkendt Minardi-pitstop hvor alle farer febrilsk omkring. Men kørerne tager det meget roligt, og ved godt at de har påbegyndt et projekt der har tegningen til mere end 6. pladser. "Der er lidt forvirring ved Allans sidste pitstop, men det er alt sammen en del af læreproccessen. Vi er faktisk konkurrencedygtige i løbet og ligger til at score point før disse problemer, så det er et meget godt resultat for hele teamet," siger Ove Andersson.


Fumlen i pitten kostede Allan McNish en mulig pointgivende placering
(Foto: Toyota F1)

Teamet går ikke primært efter at score point, men blot på at klare sig så godt som muligt, men det er noget der selvfølgelig skal indarbejdes bedre. Så mere pittræning kan give vigtige sekunder. Formel 1-race vindes i langt de fleste tilfælde ikke på banen, men i pitten!

Den anden racer med Mika Salo gennemførte også løbet, men finnen var 3 omgange efter, da der var nogle elektroniske problemer med raceren.

BB  


Hop til top
Mindre brugbart resultat for BAR

BAR pakker sammen fra Malaysia med en mindre betydningsfuld 8. plads. Jacques Villeneuve virker ikke videre motiveret, og problemerne for teamet fortsætter. Det bliver næppe meget bedre i Brasilien.

"Vi gennemførte løbet, men det er også det eneste positive vi kan tage med fra i dag. Jeg havde intet vejgreb og så begyndte jeg at få problemer med styringen. Det er klart nogle ting som vi skal have set på hvis vi skal forbedre os. Vi forventer intet nyt indtil Imola, så vi må se hvad den udvikling bringer," siger Villeneuve næsten total resignerende.

Derimod er der mere kampgejst at spore i Olivier Panis. "Vi skal holde vores fokus og fortsætte med at arbejde hårdt til Brasilien. Det er helt sikkert min målsætning når vi tester i næste uge i Barcelona," siger Panis der udgik tidligt da der blev problemer med koblingen.


Stadig op ad bakke - BAR har stadig ikke fart nok i deres racer
(Foto: Honda GP)

Samtidig er teamchef David Richards også klar til at tage fat på nogle drastiske ændringer. "Begge kørere og hele teamet har lagt meget i denne weekend, men vores problemer har været synlige for alle. På trods af at Jacques sluttede på 8. pladsen har vi stadig et enormt bjerg at bestige og det mål kan ikke nås uden nogle radikale forandringer," siger Richards. De forandringer har været tiltrængt hvis BAR skal se at vende skuden i sit fjerde år i Formel 1.

BB  


Hop til top
Barrichello - Jeg gjorde mit bedste

Allerede efter den første omgang var det klart at den bedste hest for Ferrari at spille på, ville være Rubens Barrichello. Men problemer med motoren - det var ikke kun Mercedes der havde deres hyr med hypperne - satte brasilianeren ud af spillet.

Det kunne måske været blevet til en sejr, men sådan som strategierne var lagt ville det nok være mere reelt at have troet på en andenplads. "Jeg gav mit bedste. Jeg fik en god start og holdt mig på den rene side af banen og slap fri af sammenstødet foran mig. Jeg tror at valget af to-stop strategien var det rette, fordi vi kunne have haft problemer med dækkene ved kun at stoppe en gang," siger han om sit valg af strategi.


Stadig uden point - Barrichello måtte udgå med motorproblemer
(Foto: Shell Ferrari)

Han erkender dog at kombinationen af Williams og Michelin samt blot ét enkelt stop var lidt bedre på dagen. "Jeg tror at jeg mindst kunne være blevet nummer to, hvilket også ville have været godt," slutter Barrichello der stadig har årets første point til gode.

BB  


Hop til top
BMW skriver historie

Med dobbeltsejren til Ralf Schumacher og Juan Pablo Montoya skrev BMW historie. Det er første gang at de sikrer sig en dobbeltsejr. Gerhard Berger var også meget stolt over den præstation.

Den østrigske motorsportschef betegner det som en sensation at de kunne slutte løbet på den måde. "Det er et sensationelt resultat, da det er den første 1-2 sejr for BMW-motorer i Formel 1. Selv på vej mod vores mesterskab i 1983 skete dette ikke," siger Berger der roser teamet og kørerne for en speciel indsats.


Sepang blev stedet hvor BMW skrev historie - deres første dobbeltsejr blev en realitet
(Foto: BMW Motorsport)

I spøg ærgrer han sig blot over at de ikke også fik pole position ud af løbet, men det er jo i bund og grund ligegyldigt. Nu handler det blot om at holde fast i den gode start på sæsonen som teamet har fået. Det er første gang siden 1997 at Williams fører i konstruktørernes VM, "så vi vil arbejde så hårdt som vi kan for at fortsætte på dette niveau," siger Berger.

BB  


Hop til top
Tæt på Jenson!

Jenson Button var få sving fra at tage sin første podieplads. I et meget modent løb lå briten ellers til at tage 3. pladsen, men problemer med ophænget hindrede ham og Renault i at finde vej til podiet.

Ikke så underligt var teamet skuffet over at have været så tæt på, og dog så langt væk. "Alt så godt ud indtil jeg følte et problem med ophænget to omgange fra slut, og raceren begyndte at køre på tre hjul. Selvfølgelig er jeg skuffet på egne og teamets vegne over ikke at få vores første podieplads, men det er stadig et godt resultat," siger han og ser på det positive i endelig at få ram på nogle point.


'Hvor blev den podieplads dog af?' - Button var snublende tæt på sin første podieplads
(Foto: Renault F1)

Det er samtidig også med til at stabilisere hans position i teamet, hvor han ikke har været helt så værdsat i forhold til holdkammeraten Jarno Trulli som teamet har udpeget som førstekører. Trulli måtte udgå med et motorproblem tidligt i løbet. Det er første gang siden det tyske Grand Prix i 2000 at Button har været på 4. pladsen, som stadig er hans bedste Formel 1-resultat.

BB  


Hop til top
Total skuffelse af Mercedes

McLaren har fået en svær start på sæsonen, og David Coulthard der så ud til at blive et muligt kort i VM-kampen fik endnu et nul på kontoen. Problemer med holdbarheden er fortsat et stort problem for McLaren. Og Mercedes har også deres hyr med motorerne, som der igen var knas med.

Coulthard nåede således blot at køre 15 omgange - så var den gal med cylinderne i Mercedes-motoren. "Pludselig gik den til 9 cylindere. Jeg ved ikke præcis hvad der forårsagede problemet, men teamet mente at det var mere sikkert at udgå," siger Coulthard der dog fortsat mener at det er en vinderbil McLaren har for hånden - den skal blot være lidt mere holdbar!

For Kimi Räikkönen var det også problemer med motoren der kostede videre deltagelse. Den eksploderede i fuld damp og røg og finnen kunne herefter trille i pit og parkere sin racer.


Mens de stadig var med - Mercedes var bestemt ikke overbevisende med to stk. ødelagte motorer
(Foto: Daimler Chrysler)

Ikke så underligt var Norbert Haug ikke i det gode humør ovenpå den weekend. "To motorfejl i dette Grand Prix er et meget dårligt resultat for os. Vi skal helt sikkert gøre det bedre næste gang. Vi skal nu analysere i detaljer hvad der forårsagede motorerne at fejle for at sikre at dette ikke sker igen," siger Haug. Set i forhold til de øvrige konkurrenter så må det siges at Mercedes ikke klarede sig overvældende i det varme løb. De velkendte problemer hos McLaren fortsætter - og det kan ligesom sidste år blive en hindring for at de kan være med i toppen. Sæsonen er ung endnu, men det er ikke den bedste start de har fået.

BB  


Hop til top
Bernoldis stjernestund

Hvis Enrique Bernoldi kunne deltage i Formel 1's svar på 'Stjerne for en aften' så fik han endelig et gennembrud. Brasilianeren leverede det som sjældent er set i Formel 1 - en overhaling af selveste Michael Schumacher. Den stjernestund kan han sikkert leve højt på et godt stykke tid.


Stjerne for en stund - Bernoldi præsterede en overhaling af selveste Michael Schumacher
(Foto: Arrows)

Det er kun de færreste kørere der har sikret sig en så speciel skalp. Ikke desto mindre viste Bernoldi at han godt kan bide fra sig. "Selv om jeg ikke kunne fuldføre dagen løb, så var det et af de bedste jeg hidtil har kørt. Jeg havde en herlig fight med Michael, han overhalede mig, jeg overhalede ham, til sidst måtte jeg dog gi' mig, men det var sjovt. Jeg føler nu at jeg har mere tillid her forud for mit Grand Prix hjemme i Brasilien," sagde Bernoldi der måtte udgå efter 21 omgange da der blev problemer med benzintilførslen.

Den anden Arrows med Heinz-Harald Frentzen sluttede på 11. pladsen, som han ikke kæmpede videre hårdt for, da han fik en meget dårlig start og det var ikke tyskerens bedste dag.

BB  


Hop til top
Massa sikrer sig første VM-point

Felipe Massa klarede sig flot igennem løbet på Sepang og sikrede sig det første point i Formel 1. Dermed lukkede han for en tid debatten om hvorvidt han er kompetent nok til at køre Sauber-raceren.

Brasilianeren startede fra 11. pladsen og sluttede som nummer 6 - efter sin holdkammerat Nick Heidfeld. Ikke så overraskende var Massa meget stolt over sin præstation. "Jeg er meget stolt over at have scoret mit første VM point allerede i min andet løb, det føles vidunderligt. Jeg har fået fortalt at jeg havde en påkørsel i det første sving, men jeg observerede intet, og jeg holdt mig ude af problemer," sagde han efter løbet.

Han duellerede blandt andet med Enrique Bernoldi og havde problemer med at komme forbi, slet og ret fordi raceren nok havde for meget downforce og derfor ikke matchede Arrows'en på langsiden. Og så handlede det også om at gennemføre. "Jeg var næsten sikker på at bare jeg fuldførte så var der point i vente, og den taktik viste sig at holde."


Første VM-point til Massa - og så i Malaysia foran teamets hovedsponsor!
(Foto: Sauber)

Dermed kunne Peter Sauber tage videre til det næste løb med større tilfredshed end efter løbet i Australien hvor begge racere var ude før løbet overhovedet kom i gang. "At have begge vores racere i pointene her på Petronas' hjemmebane er fantastisk, specielt i så hårdt et race. Alle i teamet udførte et perfekt arbejde, ikke kun her i racet, men i løbet af hele weekenden," siger teamchefen der mener at teamet har rejst sig med stil.

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk