Årsagen er dels de ændrede aerodynamiske former på Formel 1 racerne, der kombineret med de nye slicksdæk, har givet teamne og dermed også FIA nogle testresultater, der nu resulterer i at FIA foreslår nye dækdimensioner til 2010.
FIA's forslag går ud på at forskellen på for- og bagdæk skal være større, og det kan enten gøres ved at forhjulene bliver smallere eller baghjulene bliver bredere - ligesom en kombination af begge dele er mulig.
FIA's præsident Max Mosley udtaler:
"Vi må indrømme at vi har gjort en fejltagelse. Vi skulle have forudset at bagdækkene ville blive det svage punkt i år."
For teamet har stadig brug for at blive farvet rigtigt i forhold til sponsorer, så hvis den rigtige kommer og har andre farver, så bliver racerne tilpasset. "Det er kun nogle neutrale farver som giver masser af muligheder i fremtiden. Nu skal vi have klaret den første udfordring af at sikre teamet på den korte bane og så må vi se på den længere bane og forsøge at finde partnere og sponsorer der kan støtte teamet," forklarer Ross Brawn.
så når teamet først begynder at rulle og skabe opmærksomhed kan det lokke nye partnere og sponsorer til. Men teamet lever helt sikkert på kanten i 2009.
Brawn er hovedmanden bag teamet, men han peger selv på at det kun er lykkedes at få samlet det hele fordi alle hovedpersonerne i teamet ikke forsvandt da Honda drejede nøglen om og sagde farvel. "Hvis ikke ledelsesgruppen havde påtaget sig opgaven, fordi det handler ikke kun om mig, så ville der ikke været noget team," siger han. Selv tror han meget på det nu private-team. "Tingene kan gå galt, men vi er optimistiske og hvis vi kan få resultater ud af raceren og den kommer til at se godt ud, så tror jeg teamet har en fremtid. Hvis raceren var dårlig så kan vi kun give os selv skylden," siger han.
Netop i et faldende økonomis klima kan det blive svært at få alle detaljer til at falde på plads, men teamet kæmper derudaf. Det bliver spændende at se hvordan de klarer sig i direkte konkurrence med de øvrige private teams og ikke mindst om hvor længe de kan klare sig. For et nemt liv får teamet bestemt ikke!
Ferrari teamet's finske kører lagde ud med den hurtige tid allerede om formiddagen, og skøn han senere fik problemer med køleanlægget til KERS systemet på Ferrari F60 raceren, og derfor kun nåede at køre 55 omgange, så holdt tiden dagen ud.
På en noget overraskende 2. plads kom Kazuki Nakajima fra Williams teamet, han var dog over et halvt sekund fra Raikkonen's tid.
Yderligere en positiv overraskelse var der på 3. pladsen, hvor det var Rubens Barrichello der placerede sin Brawn GP racer.
Flittigste tester i går på Circuit de Catalunya var Nick Heidfeld fra BMW Sauber teamet, han nåede at køre 127 omgange.
Som nævnt i indledningen var Toro Rosso teamet ene om at have to kørere på banen, men selv om man lægger deres omgange sammen, var teamet alligevel dem med færrest omgange.
Om formiddagen testede Sébastien Bourdais i STR4 raceren, men han nåede kun 16 omgange, før der opstod et problem på forhjulsophænget. Da disse problemer hen på eftermiddagen var blevet løst, sendte teamet Sebastien Buemi på banen, men han nåede kun at køre 6 omgange, før nye mekaniske problemer satte en stopper for teamets kørsler.
Tirsdagens tider:
Pl. | Kører | Team | Tid | Omg. |
1 | Kimi Raikkonen | Ferrari | 1:20,314 | 55 |
2 | Kazuki Nakajima | Williams-Toyota | 1:20,907 | 66 |
3 | Rubens Barrichello | Brawn-Mercedes | 1:20,966 | 111 |
4 | Jarno Trulli | Toyota | 1:21,182 | 121 |
5 | Mark Webber | Red Bull-Renault | 1:21,347 | 66 |
6 | Nick Heidfeld | BMW Sauber | 1:21,615 | 127 |
7 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 1:21,834 | 82 |
8 | Fernando Alonso | Renault | 1:21,937 | 111 |
9 | Heikki Kovalainen | McLaren-Mercedes | 1:21,991 | 88 |
10 | Sebastien Bourdais | Toro Rosso-Ferrari | 1:23,039 | 14 |
11 | Sebastien Buemi | Toro Rosso-Ferrari | No time | 6 |
Testkørslerne fortsætter i dag og i morgen.