Johnny Herbert var i 1995 holdkammerat til tyskeren, men briten havde ikke meget indflydelse i et team der udelukkende fulgte Schumachers råd og anvisninger. Derfor har Herbert ikke mange positive minder. "Til at begynde med havde jeg ikke noget problem med Michael," siger han og fortæller at der var en åben kommunikation mellem de to kørere under det første løb, men at tonen ellers blev en helt anden. Han beretter om en begivenhed under det argentinske grand prix. "Vi var på vej tilbage til hotellet hvor Michael sagde: 'du klarer det godt, men der er hemmeligheder som jeg har i min kørestil og der er hemmeligheder som du har i din. Jeg ønsker ikke at du skal kende dem, og du skal heller ikke fortælle hvad du laver,'" beretter Herbert.
Derefter var der ellers lukket for al kommunikation mellem de to kørere - Briatore bekræftede at de fulgte Schumachers holdning - Herbert havde ikke adgang til Schumachers dato fra den dag. "Det var det - fra da af blev det rigtig svært," siger Herbert og lader beretningen være en advarsel til Barrichello om at når først Schumacher lukker i, så lukkes der helt af.
Eddie Irvine har de sidste fire sæsoner været holdkammerat med Schumacher hvor "samarbejdet" har været det samme - men Irvine har klaret sig igennem og blev ikke totalt ødelagt af tyskeren. "Det første år hos Ferrari var det værst fordi raceren var en katastrofe. Det er den værste racer jeg har kørt," siger han bramfrit. Løbet i Melbourne kom til at bestemme Irvines fremtid hos Ferrari. "Jeg udkvalificerede Michael i det første løb, og derefter tilbragte jeg resten af sommeren på en strand i Dublin, ventende på at teste," siger Irvine.
Derefter havde Schumacher selv taget teten for at undgå at Irvine fik en chance for at blande sig i udviklingen af raceren. Tyskeren blev i 1996 næsten arbejdsnarkoman. "Teamet arbejdede hårdt for at rette op på det, og Michael testede, testede og testede," siger Irvine videre.
Selvom Herbert og Irvine er de tabende parter i deres tid som holdkammerater til Schumacher, har det været Schumachers store dominans der har gjort at de direkte er blevet kørt ud på et sidespor - og så er det ikke så underligt at det bliver en sur tjans at køre Formel 1 - også selvom det er for Ferrari! Det bliver interessant at se om Barrichello kan fortælle en anden historie om et par år.
Ireren tror ikke meget på Coulthards ambitioner om at gå efter VM. "Jeg bliver ved med at læse at dette er sæsonen hvor Coulthard har i sinde at vinde VM, men det siger han hvert år. Han er bare ikke hurtig nok," lyder den barske dom fra Eddie Irvine. "Hakkinen har haft overtaget de sidste tre år og jeg tror ikke at det ændrer sig," konkluderer han.
Men på et helt andet område kan Jaguar få stor succes. "Williams og McLaren er store teams, men de kan ikke relatere sig på samme måde som Jaguar kan. De virker ikke menneskelige. Formel 1 er populært i England, men jeg tror at det i år stiger et niveau," siger Irvine om Jaguar og den støtte teamet kan forvente at få fra utallige Jaguar-fans, både i England men også i resten af verden.
Ireren mener også at Ferrari sandsynligvis er kommet tættere på McLaren når det drejer sig om aerodynamikken, men mener at konstruktørernes VM kan gå begge veje.
"Rubens er en bedre allround kører, da han er mere professionel i den måde han håndtere ting. Om han er hurtigere end Eddie eller ej ved jeg ikke. Det kommer vi aldrig til at vide, men man kan stole på Rubens da han er langt mere engageret," siger David Coulthard som støtte til Barrichello og som kritik af Irvine. Ifølge skotten kommer meget til at afhænge af den måde han arbejder sammen med Schumacher.
En svag start kan gøre at teamet skal bruge sæsonen til at hale det tabte ind, men teamet skulle være rustet stærkt til at dette ikke bliver tilfældet. "Det er utrolig vigtigt at begynde så godt som de andre teams. Vi kender af erfaring at det er en ulempe at miste point i begyndelsen af sæsonen. Det gør det svært at hente det ind," siger Schumacher der forventer at vinde det første løb og opbygge et forspring som der kan faldes tilbage på hvis der sæsonen igennem opstår mindre problemer.
Men di Montezemolo er ikke over-optimist - og det af gode grunde. Han hæfter sig ved de mange positive tests vinteren igennem, men maner til besindelse. "Vi skal være meget forsigtige med at give forudsigelser allerede. Vi har en hård og lang sæson foran os, hvor alt kan ske - positivt såvel som negativt, sådan som vi så det i sidste sæson," siger Luca di Montezemolo.
Mon ikke Ferrari efter så mange år hvor de har været tæt på, bliver nødt til at passe på ikke at gentage dem selv - "i år bliver det". De mange Ferrari-fans vil helst ikke skuffes igen!
Det var tørt på Silverstone, men ret blæsende. Button kørte dagens bedste tid - 1:26,38 og han gennemførte 47 omgange. "Vi må ikke lægge for meget i tiderne ved testen, men jeg er selvfølgelig glad for at være med fremme," siger den unge brite. Han ser frem til at køre debutløbet. "Jeg vil gøre mit bedste, men vi må huske at det et langsigtet program," erklærer han.
David Coulthard sluttede som nummer 2 efter 47 omgange - et godt stykke fra Buttons tid. Trulli blev nummer 3 for Jordan. Italieneren kørte 66 omgange i reserveraceren - chassis 02 - hvor han forsøgte med forskellige set-ups og fik testet dæk. Slutteligt kørte han en kort shakedown på hans egen racer - chassis 03. Holdkammeraten Frentzen satte 7. bedste tid, efter 14 omgange i hans racer - chassis 04. Teamet er klar til at give kamp til stregen til de to store teams - McLaren og Ferrari.
Hos BAR havde man Zonta og "evalueringskører" Patrick Lemarie i aktion. Hos Arrows kørte man også shakedown, sådan at alle systemer er blevet tjekket inden racerne sendes til Melbourne. De la Rosa kørte 12 omgange og testede pit-stops, mens Verstappen blot kørte 5 omgange. Teamet er allerede på vej til Melbourne med deres racere. Testen blev også brugt til at fremvise den nye orange bemaling.
Jaguar havde testkører Luciano Burti i aktion, der på sidstedagen havde mange problemer med motoren. "Den ene dag er alt fantastisk, den næste skal man være tålmodig og vente til det bliver ens tur. Vi havde et par få problemer med raceren og jeg kørte kun sammenlagt en halv time i dag," siger Burti - og indikerer at Jaguar-raceren lider lidt af "humørsyge" fra den ene dag til den anden.
For det pressede Prost-team var den sidste testdag en opmuntring. 32 omgange blev det til og teamet var tilfredse med testdagen. "Raceren føltes god i dag. Vi er ikke på det niveau som vi skulle være, men vi er på rette vej," siger Heidfeld der glæder sig til hans første Formel 1-løb.
Benetton sluttede som de sidste - men brugte ikke dagen til at teste raceren, men derimod til at gennemføre adskillige pit-stops - over 50 stop blev det til i løbet af dagen. "Det var en travl dag, da vi skulle køre shakedown på 3 racere og lave en masse pitstop-træning, men jeg elsker den sidste session inden det første løb - der er altid en intens og spændt atmosfære," siger Fisichella. Wurz er også sikker på at vinterens tests kommer til at give bonus. "Vi har udført et solidt testarbejde denne vinter og kørt mange kilometer, så jeg tror at vi er klar til sæsonen," siger Alexander Wurz.
Testtider fra Silverstone, onsdag den 1. marts 2000
Kører | Team | Omg. | |||||||||||||||||||||
Jenson Button | BMW-Williams | 1:26,38 | |||||||||||||||||||||
David Coulthard | McLaren-Mercedes | 1:2 BB Ferrari er det eneste team der har været med i hele Formel 1 serien siden den startede i 1950. Og i går testede Michael Schumacher Ferraris formel 1 racer nr. 200 på Fiorano banen i Italien. Han kørte 20 omgange på fugtig asfalt, og fik så også lejlighed til at afprøve Bridgestones nye regndæk.Dagens bedste tid blev 1:08,311. I dag er det så Rubens Barrichellos tur til at teste på Fiorano banen. AN Estoril banen, som sidst afholdte et Grand Prix i 1996, har de sidste par år
gennemgået nye ændringer for at forhåbenligt kunne afholde et Grand Prix i fremtiden. I går skrev FIA under på at der igen må testes på banen, der ligger i Portugal. De største ændringer er sket
i pitten hvor der er kommet helt nye pit-garager, nyt presse- og V.I.P. faciliteter. Men også selve banen har gennemgået nogle ændringer. Således er det første sving blevet meget hårdtbremsende hvor efter det munder ind i et anden/tredje gear sving. Der er desuden også blevet lavet bedre sandgrave i siderne af banen.
PH Men så er spørgsmålet om han har gjort det på den rigtige måde? Det kan kun tiden vise, om end det måske er en lidt speciel måde at markere sig på. Forklaring følger her.
Forhistorien er, at Mika Salo kommer fra ét team og nu er i et andet team. Så han har kikket lidt tilbage, og den vej prøvet at finde ud af, hvor store hans og Saubers chance måske kan være. Han har nemlig regnet ud, at hvis man "bare" hænger på de to store (Ferrari og McLaren), så skal bare vente på at de begår fejl og udgår, så er der gratis point at hente. Som han siger: "I sidste sæson kiksede de begge et par gange og "lod" andre vinde. Sauber har en chance der. Godt nok er elektronikken ældgammel i forhold til Ferrari, men vores nye motor er meget bedre i år, samt at samarbejdet mellem Ferrari og Sauber er meget større end før, og det skal vi udnytte. Det skulle være muligt at blande sig i kampen næsten på lige fod med Jaguar og Jordan, og det burde vi kunne." Om mesterskabet siger han: "Det vil blive en kamp mellem Mika Hakkinen og Michael Schumacher igen. Jeg tror, at Michael vil være meget hurtig i år. Han havde vundet sidste år, hvis han ikke var kørt galt. Han er bare utrolig god. Jeg tror at Ferrari vil gøre alt for at han skal vinde i år. Der vil ikke blive meget plads til Barrichello, han bliver holdt nede, de har ikke engang testet sammen endnu." Den sidste udtalelse om Barrichello må vist stå for hans egen regning. Så sender han også en lille hilsen til Jenson Button: "Jeg håber, at han klare omstillingen til F1. Jeg kan selv huske hvordan det var at komme i en F1 racer første gang. Min første tanke var, hvordan i alverden kan de håndtere alle de hestekræfter. En ting er at teste i en F1, hvor du er mere eller mindre alene på banen, noget andet er løb, hvor der er 21 andre biler omkring dig. Jeg håber ikke at han kommer til at skade sig selv eller andre." PDL 1.3.2000 Samfundstjeneste hjælperMichael Schumacher blev efter 1997-sæsonen degraderet helt ud af kørernes VM efter at han på Jerez fulgte sine instinkter og kørte ind i Jacques Villeneuve i det kontroversielle grand prix på Jerez. Udover at han mistede sin andenplads i VM blev han også dømt til at udføre "samfundstjeneste" for FIA. Ifølge Max Mosley har Schumacher udført sit arbejde rigtig godt - han har reklameret for bedre sikkerhed i trafikken osv.Der var dog et tidspunkt var det var tæt på at gå "galt". Under arbejdet i Polen kørte han sammen med Max Mosley og et kamerahold var tæt på at få et billede af tyskeren - uden sele! Ikke godt for kampagnen når man nu reklamere for øget sikkerhed. "Jeg så ham gøre det lynhurtigt," siger Mosley om Schumachers reaktion og hurtighed til at få selen på. "Jeg undrede mig over hvorfor han gjorde det. Han havde set kameraet før mig," siger Mosley. Man kan så spørge om hvorfor Mosley blev så overrasket - man skal jo køre med sele uanset om man er Max Mosley eller Michael Schumacher - og uanset om man er tæt på at blive filmet. BB Forude venter en svær og udfordrende sæson for Ralf Schumacher og Williams-teamet. Det kan derfor godt være svært at finde den rette balance mellem optimisme og det at være realistisk om hvad den kommende sæson vil vise. "Jeg er optimistisk for den kommende sæson, men også realistisk," siger Ralf Schumacher og bemærker at der altid vil være problemer når man indleder et samarbejde med en ny partner, der tilmed kommer med en splinterny motor. Teamet har været sat noget tilbage i forberedelserne - regn og atter regn på Kyalami og problemer med motoren på Jerez har ikke været den bedste start for BMW-Williams. "Designerne har fundet en god løsning med aerodynamikken og det mekanik der kan give det fornødne vejgreb. Jeg er meget glad for raceren som den er, men jeg må vente indtil Melbourne for at se hvordan den klarer sig i løb," siger tyskeren. Ralf Schumacher ønsker selvfølgelig at vinde, men er også realistisk. Det bliver ikke i 2000 at det sker. I stedet håber han på den samme præstation som sidste år. BB Tirsdag blev der testet på Silverstone, England og for de deltagende teams var testen ramt af masser af regn. Et af de deltagende teams kender ellers alt til regnvejr, så det var ikke lige det de ønskede allermest. Der er afsat to dage til test på Silverstone, der mest af alt ligner en shake-down test inden der pakkes ned og racerne sendes til Melbourne. Første mand på banen var Alexander Wurz, der dog måtte vende tilbage til pitten da der var problemer med gearkassen. Testen blev afbrudt to gange i løbet af dagen - første gang da Trullis racer stoppede ude på banen og siden hen kørte Jenson Button af banen. Det var Luciano Burti, Jaguars testkører der satte den hurtigste tid. Brasilianeren gennemførte 23 omgange og satte hurtigste tid med 1:40,54 - og taget i betragtning at han ikke er særlig erfaren er det flot at være den bedste i regnvejr - også selvom det blot er en testsession. Toer blev Jarno Trulli hos Jordan. Italieneren kørte 16 omgange. Teamet brugte dagen til at forsøge med forskellige opsætninger til regnvejr samt til at teste forskellige instrumenter i teamets garage. I dag, onsdag vil teamet kørte med chassis 02 som i Melbourne vil være reserveraceren. Trulli kører shake-down på 03-chassiset mens Frentzen udfører dette arbejde på 04'eren. Hos Benetton satsede man ellers på at få gennemført en hel løbsdistance for at få testet den nye Supertec-motor, men det blev kun til 19 omgange. Teamet fik testet de sidste nye dele samt noget software. "Det er en skam at jeg ikke fik en løbsdistance, men der var masser af vand på banen hele dagen, så der var masser af akvaplaning," siger Wurz. Fisichella støder til i dagens test. Jenson Button var tilbage efter at han havde overbelastet sig selv og dermed var blevet skadet - den unge Button skal jo på ingen tid opbygge en fysik så han kan klare at køre to timer i Williams-raceren. Williams er godt bekendt med regnvejr, så det var ikke lige det de havde håbet på. "Den begrænsede kørsel vi havde i dag gik ret godt, men de hurtigt skiftende vejrforhold gør det svært at sammenligne omgangstider. Der er stadig en hel del arbejde der skal udføres inden vi når Melbourne, men vi arbejder sammen med BMW hårdt for at være klar til løbet," siger James Robinson. Button kørte 21 omgange og brugte også dagen til at teste pit-stops. Hos Prost havde man Nick Heidfeld i aktion, men han satte ikke nogen tid. Teamet har fortsat store problemer med deres racer og denne gang var det især motoren der haltede. Testtider fra Silverstone, tirsdag den 29. februar 2000:
|