Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
2.3.2000
 Jaguar-drenge advarer
 Irvine om Coulthard
 Irvine om Jaguar i 2000
 Irvine om VM 2000
 Barrichello bedre
 God start er vigtigt
 Intet bliver lovet
 Sidste shakedown
 Ferrari nr. 200
 Estoril er godkendt
 Mika Salo har brugt hovedet
 
1.3.2000
 Samfundstjeneste hjælper
 Ralf realistisk
 Regn på Silverstone
 Ny hjelm til Irvine
 Sauber er ved at være på mærkerne
 

Hop til top2.3.2000

Jaguar-drenge advarer

Utallige kørere har givet deres synspunkt om Michael Schumacher til kende for at advare Rubens Barrichello om de "farer" han går ind til i den kommende sæson som holdkammerat med Formel 1-feltets hurtigste kører. To af de kørere der blev slidt op under Schumachers regimer, er nu hos Jaguar - og de har i fællesskab forsøgt at give Rubinho et par ord med på vejen.

Johnny Herbert var i 1995 holdkammerat til tyskeren, men briten havde ikke meget indflydelse i et team der udelukkende fulgte Schumachers råd og anvisninger. Derfor har Herbert ikke mange positive minder. "Til at begynde med havde jeg ikke noget problem med Michael," siger han og fortæller at der var en åben kommunikation mellem de to kørere under det første løb, men at tonen ellers blev en helt anden. Han beretter om en begivenhed under det argentinske grand prix. "Vi var på vej tilbage til hotellet hvor Michael sagde: 'du klarer det godt, men der er hemmeligheder som jeg har i min kørestil og der er hemmeligheder som du har i din. Jeg ønsker ikke at du skal kende dem, og du skal heller ikke fortælle hvad du laver,'" beretter Herbert.

Derefter var der ellers lukket for al kommunikation mellem de to kørere - Briatore bekræftede at de fulgte Schumachers holdning - Herbert havde ikke adgang til Schumachers dato fra den dag. "Det var det - fra da af blev det rigtig svært," siger Herbert og lader beretningen være en advarsel til Barrichello om at når først Schumacher lukker i, så lukkes der helt af.

Eddie Irvine har de sidste fire sæsoner været holdkammerat med Schumacher hvor "samarbejdet" har været det samme - men Irvine har klaret sig igennem og blev ikke totalt ødelagt af tyskeren. "Det første år hos Ferrari var det værst fordi raceren var en katastrofe. Det er den værste racer jeg har kørt," siger han bramfrit. Løbet i Melbourne kom til at bestemme Irvines fremtid hos Ferrari. "Jeg udkvalificerede Michael i det første løb, og derefter tilbragte jeg resten af sommeren på en strand i Dublin, ventende på at teste," siger Irvine.

Derefter havde Schumacher selv taget teten for at undgå at Irvine fik en chance for at blande sig i udviklingen af raceren. Tyskeren blev i 1996 næsten arbejdsnarkoman. "Teamet arbejdede hårdt for at rette op på det, og Michael testede, testede og testede," siger Irvine videre.

Selvom Herbert og Irvine er de tabende parter i deres tid som holdkammerater til Schumacher, har det været Schumachers store dominans der har gjort at de direkte er blevet kørt ud på et sidespor - og så er det ikke så underligt at det bliver en sur tjans at køre Formel 1 - også selvom det er for Ferrari! Det bliver interessant at se om Barrichello kan fortælle en anden historie om et par år.

BB  


Hop til top
Irvine om Coulthard

Der uddeles også masser af verbale tæv til andre kørere i feltet, når Eddie Irvine lufter sin mening. En anden kører - Irvine har vist ikke mange venner i Formel 1-feltet skal det siges. - der får et par verbale lussinger er David Coulthard, endnu en kører som ireren ikke svinge med. "Jeg mener at Coulthard skulle koncentrere sig om ikke at køre af under det sidste løb i sæsonen og tabe McLarens VM," siger han om Coulthard.

Ireren tror ikke meget på Coulthards ambitioner om at gå efter VM. "Jeg bliver ved med at læse at dette er sæsonen hvor Coulthard har i sinde at vinde VM, men det siger han hvert år. Han er bare ikke hurtig nok," lyder den barske dom fra Eddie Irvine. "Hakkinen har haft overtaget de sidste tre år og jeg tror ikke at det ændrer sig," konkluderer han.

BB  


Hop til top
Irvine om Jaguar i 2000

Det er et skridt tilbage for Eddie Irvine at skulle gå fra Ferrari til Jaguar, og derfor kan han ikke forvente at være i den bedste udgangsposition til at vinde løb i 2000. Han ser det dog som en mulighed at de kan slå Jordan i kampen om 3. pladsen. "Jeg kan lide at begynde rimelig konkurrencedygtigt og så bygge videre fra det, end jeg vil have et heldigt resultat i begyndelsen af sæsonen og det så derefter går ned ad bakke," siger Irvine, og er godt klar over at Jaguar-raceren har nogle problemer, men at raceren og motoren har et stort potentiale.

Men på et helt andet område kan Jaguar få stor succes. "Williams og McLaren er store teams, men de kan ikke relatere sig på samme måde som Jaguar kan. De virker ikke menneskelige. Formel 1 er populært i England, men jeg tror at det i år stiger et niveau," siger Irvine om Jaguar og den støtte teamet kan forvente at få fra utallige Jaguar-fans, både i England men også i resten af verden.

BB  


Hop til top
Irvine om VM 2000

Selvom der ikke var videre varme følelser mellem Michael Schumacher og Eddie Irvine, har sidstnævnte udnævnt den tidligere holdkammerat til at være det mest oplagte bud på en verdensmester i denne sæson. "Mika Hakkinen er en god kører, men han er ikke Michael, som har været i en meget mere underlegen racer de sidste par år, og har været tæt på at vinde titlen. Jeg tror at Michael har haft en god ferie denne vinter, og han bliver hård at slå," siger Irvine.

Ireren mener også at Ferrari sandsynligvis er kommet tættere på McLaren når det drejer sig om aerodynamikken, men mener at konstruktørernes VM kan gå begge veje.

BB  


Hop til top
Barrichello bedre

Der skulle komme en returnering på Irvines udtalelser om Coulthards manglende evner som Formel 1-kører. Men hvor Irvine siger det lige på og hårdt, er Coulthard meget mere diplomatisk - og vender det på en helt anden måde. For på den ene side er det støtte til Barrichello, der fra højre og venstre advares mod Michael Schumachers dominans i teamet, men på den anden side er det en kritik af Irvines kvaliteter som kører.

"Rubens er en bedre allround kører, da han er mere professionel i den måde han håndtere ting. Om han er hurtigere end Eddie eller ej ved jeg ikke. Det kommer vi aldrig til at vide, men man kan stole på Rubens da han er langt mere engageret," siger David Coulthard som støtte til Barrichello og som kritik af Irvine. Ifølge skotten kommer meget til at afhænge af den måde han arbejder sammen med Schumacher.

BB  


Hop til top
God start er vigtigt

Selvom Luca di Montezemolo advarer om at være alt for optimistisk inden man for alvor har set de andre teams imod hinanden, er Michael Schumacher sikker på at Ferrari kan få et godt udgangspunkt i denne sæson. Det er meget vigtig for teamet og deres kørere at de kommer hurtig ud af "startblokken".

En svag start kan gøre at teamet skal bruge sæsonen til at hale det tabte ind, men teamet skulle være rustet stærkt til at dette ikke bliver tilfældet. "Det er utrolig vigtigt at begynde så godt som de andre teams. Vi kender af erfaring at det er en ulempe at miste point i begyndelsen af sæsonen. Det gør det svært at hente det ind," siger Schumacher der forventer at vinde det første løb og opbygge et forspring som der kan faldes tilbage på hvis der sæsonen igennem opstår mindre problemer.

BB  


Hop til top
Intet bliver lovet

Der er lukket for forudsigelserne om sæsonen 2000 når man henvender sig til Ferrari, eller i det mindste til teamets præsident, Luca di Montezemolo. Både Schumacher og Barrichello har stor tiltro til F320'eren og satser på at det bliver den racer der kører sig til VM-titlerne.

Men di Montezemolo er ikke over-optimist - og det af gode grunde. Han hæfter sig ved de mange positive tests vinteren igennem, men maner til besindelse. "Vi skal være meget forsigtige med at give forudsigelser allerede. Vi har en hård og lang sæson foran os, hvor alt kan ske - positivt såvel som negativt, sådan som vi så det i sidste sæson," siger Luca di Montezemolo.

Mon ikke Ferrari efter så mange år hvor de har været tæt på, bliver nødt til at passe på ikke at gentage dem selv - "i år bliver det". De mange Ferrari-fans vil helst ikke skuffes igen!

BB  


Hop til top
Sidste shakedown

Onsdag blev den sidste test forud for det australske grand prix gennemført. Testen havde mest karakter af en shakedown, men blev alligevel brugt af flere teams. Vinterens mest omtalte Formel 1-kører, Jenson Button kan nu tage til Melbourne med en god tid i bagagen.

Det var tørt på Silverstone, men ret blæsende. Button kørte dagens bedste tid - 1:26,38 og han gennemførte 47 omgange. "Vi må ikke lægge for meget i tiderne ved testen, men jeg er selvfølgelig glad for at være med fremme," siger den unge brite. Han ser frem til at køre debutløbet. "Jeg vil gøre mit bedste, men vi må huske at det et langsigtet program," erklærer han.

David Coulthard sluttede som nummer 2 efter 47 omgange - et godt stykke fra Buttons tid. Trulli blev nummer 3 for Jordan. Italieneren kørte 66 omgange i reserveraceren - chassis 02 - hvor han forsøgte med forskellige set-ups og fik testet dæk. Slutteligt kørte han en kort shakedown på hans egen racer - chassis 03. Holdkammeraten Frentzen satte 7. bedste tid, efter 14 omgange i hans racer - chassis 04. Teamet er klar til at give kamp til stregen til de to store teams - McLaren og Ferrari.

Hos BAR havde man Zonta og "evalueringskører" Patrick Lemarie i aktion. Hos Arrows kørte man også shakedown, sådan at alle systemer er blevet tjekket inden racerne sendes til Melbourne. De la Rosa kørte 12 omgange og testede pit-stops, mens Verstappen blot kørte 5 omgange. Teamet er allerede på vej til Melbourne med deres racere. Testen blev også brugt til at fremvise den nye orange bemaling.

Jaguar havde testkører Luciano Burti i aktion, der på sidstedagen havde mange problemer med motoren. "Den ene dag er alt fantastisk, den næste skal man være tålmodig og vente til det bliver ens tur. Vi havde et par få problemer med raceren og jeg kørte kun sammenlagt en halv time i dag," siger Burti - og indikerer at Jaguar-raceren lider lidt af "humørsyge" fra den ene dag til den anden.

For det pressede Prost-team var den sidste testdag en opmuntring. 32 omgange blev det til og teamet var tilfredse med testdagen. "Raceren føltes god i dag. Vi er ikke på det niveau som vi skulle være, men vi er på rette vej," siger Heidfeld der glæder sig til hans første Formel 1-løb.

Benetton sluttede som de sidste - men brugte ikke dagen til at teste raceren, men derimod til at gennemføre adskillige pit-stops - over 50 stop blev det til i løbet af dagen. "Det var en travl dag, da vi skulle køre shakedown på 3 racere og lave en masse pitstop-træning, men jeg elsker den sidste session inden det første løb - der er altid en intens og spændt atmosfære," siger Fisichella. Wurz er også sikker på at vinterens tests kommer til at give bonus. "Vi har udført et solidt testarbejde denne vinter og kørt mange kilometer, så jeg tror at vi er klar til sæsonen," siger Alexander Wurz.

Testtider fra Silverstone, onsdag den 1. marts 2000

KørerTeamOmg.
Jenson ButtonBMW-Williams1:26,38
David CoulthardMcLaren-Mercedes1:2
BB  


Hop til top
Ferrari nr. 200

Ferrari er det eneste team der har været med i hele Formel 1 serien siden den startede i 1950. Og i går testede Michael Schumacher Ferraris formel 1 racer nr. 200 på Fiorano banen i Italien. Han kørte 20 omgange på fugtig asfalt, og fik så også lejlighed til at afprøve Bridgestones nye regndæk.

Dagens bedste tid blev 1:08,311.

I dag er det så Rubens Barrichellos tur til at teste på Fiorano banen.

AN  


Hop til top
Estoril er godkendt

Estoril banen, som sidst afholdte et Grand Prix i 1996, har de sidste par år gennemgået nye ændringer for at forhåbenligt kunne afholde et Grand Prix i fremtiden. I går skrev FIA under på at der igen må testes på banen, der ligger i Portugal. De største ændringer er sket i pitten hvor der er kommet helt nye pit-garager, nyt presse- og V.I.P. faciliteter. Men også selve banen har gennemgået nogle ændringer. Således er det første sving blevet meget hårdtbremsende hvor efter det munder ind i et anden/tredje gear sving. Der er desuden også blevet lavet bedre sandgrave i siderne af banen.
PH  


Hop til top
Mika Salo har brugt hovedet

Men så er spørgsmålet om han har gjort det på den rigtige måde? Det kan kun tiden vise, om end det måske er en lidt speciel måde at markere sig på. Forklaring følger her.

Forhistorien er, at Mika Salo kommer fra ét team og nu er i et andet team. Så han har kikket lidt tilbage, og den vej prøvet at finde ud af, hvor store hans og Saubers chance måske kan være.

Han har nemlig regnet ud, at hvis man "bare" hænger på de to store (Ferrari og McLaren), så skal bare vente på at de begår fejl og udgår, så er der gratis point at hente. Som han siger: "I sidste sæson kiksede de begge et par gange og "lod" andre vinde. Sauber har en chance der. Godt nok er elektronikken ældgammel i forhold til Ferrari, men vores nye motor er meget bedre i år, samt at samarbejdet mellem Ferrari og Sauber er meget større end før, og det skal vi udnytte. Det skulle være muligt at blande sig i kampen næsten på lige fod med Jaguar og Jordan, og det burde vi kunne."

Om mesterskabet siger han: "Det vil blive en kamp mellem Mika Hakkinen og Michael Schumacher igen. Jeg tror, at Michael vil være meget hurtig i år. Han havde vundet sidste år, hvis han ikke var kørt galt. Han er bare utrolig god. Jeg tror at Ferrari vil gøre alt for at han skal vinde i år. Der vil ikke blive meget plads til Barrichello, han bliver holdt nede, de har ikke engang testet sammen endnu."

Den sidste udtalelse om Barrichello må vist stå for hans egen regning.

Så sender han også en lille hilsen til Jenson Button: "Jeg håber, at han klare omstillingen til F1. Jeg kan selv huske hvordan det var at komme i en F1 racer første gang. Min første tanke var, hvordan i alverden kan de håndtere alle de hestekræfter. En ting er at teste i en F1, hvor du er mere eller mindre alene på banen, noget andet er løb, hvor der er 21 andre biler omkring dig. Jeg håber ikke at han kommer til at skade sig selv eller andre."

PDL  


 

Hop til top1.3.2000

Samfundstjeneste hjælper

Michael Schumacher blev efter 1997-sæsonen degraderet helt ud af kørernes VM efter at han på Jerez fulgte sine instinkter og kørte ind i Jacques Villeneuve i det kontroversielle grand prix på Jerez. Udover at han mistede sin andenplads i VM blev han også dømt til at udføre "samfundstjeneste" for FIA. Ifølge Max Mosley har Schumacher udført sit arbejde rigtig godt - han har reklameret for bedre sikkerhed i trafikken osv.

Der var dog et tidspunkt var det var tæt på at gå "galt". Under arbejdet i Polen kørte han sammen med Max Mosley og et kamerahold var tæt på at få et billede af tyskeren - uden sele! Ikke godt for kampagnen når man nu reklamere for øget sikkerhed. "Jeg så ham gøre det lynhurtigt," siger Mosley om Schumachers reaktion og hurtighed til at få selen på. "Jeg undrede mig over hvorfor han gjorde det. Han havde set kameraet før mig," siger Mosley. Man kan så spørge om hvorfor Mosley blev så overrasket - man skal jo køre med sele uanset om man er Max Mosley eller Michael Schumacher - og uanset om man er tæt på at blive filmet.

BB  


Hop til top
Ralf realistisk

Forude venter en svær og udfordrende sæson for Ralf Schumacher og Williams-teamet. Det kan derfor godt være svært at finde den rette balance mellem optimisme og det at være realistisk om hvad den kommende sæson vil vise. "Jeg er optimistisk for den kommende sæson, men også realistisk," siger Ralf Schumacher og bemærker at der altid vil være problemer når man indleder et samarbejde med en ny partner, der tilmed kommer med en splinterny motor.

Teamet har været sat noget tilbage i forberedelserne - regn og atter regn på Kyalami og problemer med motoren på Jerez har ikke været den bedste start for BMW-Williams. "Designerne har fundet en god løsning med aerodynamikken og det mekanik der kan give det fornødne vejgreb. Jeg er meget glad for raceren som den er, men jeg må vente indtil Melbourne for at se hvordan den klarer sig i løb," siger tyskeren.

Ralf Schumacher ønsker selvfølgelig at vinde, men er også realistisk. Det bliver ikke i 2000 at det sker. I stedet håber han på den samme præstation som sidste år.

BB  


Hop til top
Regn på Silverstone

Tirsdag blev der testet på Silverstone, England og for de deltagende teams var testen ramt af masser af regn. Et af de deltagende teams kender ellers alt til regnvejr, så det var ikke lige det de ønskede allermest. Der er afsat to dage til test på Silverstone, der mest af alt ligner en shake-down test inden der pakkes ned og racerne sendes til Melbourne.

Første mand på banen var Alexander Wurz, der dog måtte vende tilbage til pitten da der var problemer med gearkassen. Testen blev afbrudt to gange i løbet af dagen - første gang da Trullis racer stoppede ude på banen og siden hen kørte Jenson Button af banen.

Det var Luciano Burti, Jaguars testkører der satte den hurtigste tid. Brasilianeren gennemførte 23 omgange og satte hurtigste tid med 1:40,54 - og taget i betragtning at han ikke er særlig erfaren er det flot at være den bedste i regnvejr - også selvom det blot er en testsession.

Toer blev Jarno Trulli hos Jordan. Italieneren kørte 16 omgange. Teamet brugte dagen til at forsøge med forskellige opsætninger til regnvejr samt til at teste forskellige instrumenter i teamets garage. I dag, onsdag vil teamet kørte med chassis 02 som i Melbourne vil være reserveraceren. Trulli kører shake-down på 03-chassiset mens Frentzen udfører dette arbejde på 04'eren.

Hos Benetton satsede man ellers på at få gennemført en hel løbsdistance for at få testet den nye Supertec-motor, men det blev kun til 19 omgange. Teamet fik testet de sidste nye dele samt noget software. "Det er en skam at jeg ikke fik en løbsdistance, men der var masser af vand på banen hele dagen, så der var masser af akvaplaning," siger Wurz. Fisichella støder til i dagens test.

Jenson Button var tilbage efter at han havde overbelastet sig selv og dermed var blevet skadet - den unge Button skal jo på ingen tid opbygge en fysik så han kan klare at køre to timer i Williams-raceren. Williams er godt bekendt med regnvejr, så det var ikke lige det de havde håbet på. "Den begrænsede kørsel vi havde i dag gik ret godt, men de hurtigt skiftende vejrforhold gør det svært at sammenligne omgangstider. Der er stadig en hel del arbejde der skal udføres inden vi når Melbourne, men vi arbejder sammen med BMW hårdt for at være klar til løbet," siger James Robinson. Button kørte 21 omgange og brugte også dagen til at teste pit-stops.

Hos Prost havde man Nick Heidfeld i aktion, men han satte ikke nogen tid. Teamet har fortsat store problemer med deres racer og denne gang var det især motoren der haltede.

Testtider fra Silverstone, tirsdag den 29. februar 2000:

KørerTeamBedste tidOmg.
Luciano BurtiJaguar1:40,5423
Jarno TrulliJordan-Mugen1:41,7116
BB  


Hop til top
Ny hjelm til Irvine

Men inden vi fortæller mere den, har pressen igen haft fat i Eddie Irvine. Denne gang handler det om EI og hans forhåbninger for den kommende sæson. Han har før været interviewet om dette, men denne gang ser det ud som om, at der er lidt mere omtanke bag hans udtalelser, men vi kan jo forvente lidt af hvert fra hans mund.

På spørgsmålet om hvem han ser som den største konkurrent, svarer han: "Det bliver en sag mellem Jordan og Jaguar. Ferrari og Mercedes kan vi nok ikke røre, så det bliver en kamp mellem Jordan og Jaguar. Vi bliver nødt til at sætte os et langsigtet mål, og støt og stabilt arbejde os hen imod det. Det vi ikke ønsker, er en heldig start og at det så går ned ad bakke resten af sæsonen."

Han tilføjer, at hos Jaguar har han fået noget mere ansvar end hos Ferrari. År 2000 vil blive en kæmpe udfordring. Og i teamet håber man på en 3. plads i år, og så i løbet 3 til 5 år at blive toer eller etter.

Han fortsætter: "At have Jaguar navnet i F1 er noget stort. Det har historie og nærhed i navnet og det bringer britisk F1 i toppen af F1. Et navn som Mercedes, det er bare Mercedes, men Jaguar betyder meget mere, der er en masse prestige bag det."

Gad vide om EI har været på skolebænken hos Ford/Jaguars marketingsafd?

Og så den nye hjelm. EI's tidligere hjelm var orange med det irske grønne hist og her. Men den passer ligesom ikke ind i billedet med Jaguars BRG farvede bil. Så her var en anledning til at få designet en ny hjelm.

"Jeg ville egentlig have ændret mit hjelmdesign for nogle år siden, men har ikke fået det gjort. Nu var anledningen der, fordi den gamle hjelm ikke matcher Jaguars farver. Den er designet af italieneren Aldo Drudi, som også har designet hjelme til motorcykelkørerne Kevin Schwantz, Mick Doohan og Max Biaggi. Nogle i teamet mener den ligner tanken på Harley Davidson, men det gør ikke noget jeg kan godt lide Harley Davidson."

Og så har EI fået et par personlige sponsorer. Det er faktisk første gang han har det siden han kom i F1. Da han startede i F1, var det med nogle velhavende venners hjælp. De nye sponsorer er Blackstar, et firma fra hans hjemegn, og Playstation, det ved alle vist hvad er.

PDL  


Hop til top
Sauber er ved at være på mærkerne

I sidste uge var Sauber-teamet en tur på Jerez for at teste, og det var med blandede følelser de returnerede derfra. Mange af sessionerne blev afbrudt i tide og utide med røde flag. Det betød, at mange af de tests man havde planlagt, ikke kunne gennemføres. Det var faktisk først den sidste dag, at det lykkedes at køre en løbsdistance. 64 omgange blev det til for Pedro Diniz.

Det fik man til gengæld en hel del ud. Der blev opdaget en hel del småting der skulle rettes. Man nåede at finde et grund set-up til Albert Park.

Pedro Diniz udtaler:
"Siden starten af året har vi tilbagelagt omkring 5000 km. mellem forskellige baner i Europa. Jeg håber at vi nu er velforberedte. Vi har gjort gode fremskridt med bilen, og er nu klar til årets første løb, som er altid er det sværeste."

Willy Rampf, en af cheferne i Sauber-teamet siger:
" Den nye C19 har fungeret perfekt, bortset fra enkelte småting. Vi er glade for de data vi har opsamlet i forhold til de specifikationer der skal bruges i Australien. Vi tager i denne uge videre til Fiorano til den endelige shake-down test, inden vi tager til Australien."

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk