Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
2.3.2001
 Arrows har problemer med bremserne
 Minardis mirakler
 Kimi den bedste nybegynder
 Svært start for Montoya
 Flyvende start for Schumacher
 Schumacher vil bruge sponsorhjelmen
 De la Rosa til Jaguar i 2002
 Toyota ruster sig til F1
 Sauber mister Red Bull
 Jordan starter forfra
 Coulthards sidste chance?
 Intet pres på Montoya
 
1.3.2001
 Barrichello skifter chassis
 Michael Schumacher i fin form
 Tre i en for Luca di Montezemolo
 Hvilken hjelm bruger Michael Schumacher?
 Arrows rundede af
 BAR er klar
 

Hop til top2.3.2001

Arrows har problemer med bremserne

Jos Verstappen og Enrique Bernoldi sluttede længere tilbage efter dagens træning, De to kørere havde dog forskellige problemer, blandt andet med bremserne.

Således måtte Verstappen havde skiftet bremser efter at der var gået mindre end en time af træningen. "Vi startede godt hvor raceren med det samme føltes meget god. Vi måtte skifte bremser mod slutningen af den første træning, men raceren føltes ikke så dårlig," forklarer hollænderen. Samme problem havde debutanten Bernoldi. "Eftermiddagens træning var bedre end til morgen, da jeg fik flere omgange. Jeg har dog stadig problemer med at bremse men det arbejder vi på," forklarer han.


Bernoldi kører hurtigt her - men blev kun nr. 20

Derudover havde Bernoldi et elektronisk problem i den første træning. "Enrique blev ramt af et mindre elektrisk problem i den første træning, som begrænsede hans antal omgange lidt," forklarer Didier Debae fra Asiatech.

BB  


Hop til top
Minardis mirakler

Det lykkedes for Minardi at komme til Australien efter at være blevet reddet fra at gå op i limningen af økonomiske årsager. De har fået kørt deres første test.

Da de to kørere trillede ud i Melbourne var det således første gang at racerne var rullende, og derfor blev det mere en testdag end træning for dem. Paul Stoddart har svært ved at få armene ned, selvom Alonso blev nummer 17 og Marques rundede feltet af. "Hvad kan jeg sige? Miraklerne fortsætter. Jeg er bare så stolt over hele teamets præstation - det var utroligt," siger han meget passioneret. Teamet vel ret beset det sidste team der køres på 'den gode gammeldags måde', så i det perspektiv klarede de sig godt.

Men det ligger lidt i grundfilosofien at man ikke kun er med i Formel 1 for at holde sig rullende, men i Minardis tilfælde er det her de bliver nødt til at begynde. Fernando Alonso viste rigtig gode takter ved at blive nummer 17, og han understreger sit potentiale. "Til morgen havde raceren noget understyring, men ingeniørerne arbejdede godt for at løse det. Til eftermiddagens træning var jeg helt sikkert mere heldig end Tarso og havde mulighed for at forbedre mig yderligere," siger Fernando Alonso.


Alonso kørte Minardi til en respektabel 17. plads

Derimod havde Tarso Marques en dårlig dag - i den anden træning futtede 99-udgaven af Fords motor af, og så blev der ikke mere test til brasilianeren. Men de er tilfredse hos Minardi - bare de kan holde raceren kørende så går det nok.

BB  


Hop til top
Kimi den bedste nybegynder

Saubers store satsning, Kimi Räikkönen sluttede den første dag som den bedste nybegynder, da han blev nummer 11 i dagens træning.

Finnen vidste ikke på forhånd hvad der var i vente, andet end en stor oplevelse, så var han meget godt tilfreds med den første dag som Formel 1-kører. "Jeg er glad for 11. pladsen i dag, men må sige at jeg ikke kom her med nogle forventninger," siger Räikkönen efter at have bestået den første test. Han skal stadig lære meget, og lægger derfor ikke noget stort pres på sig selv for at levere toppræstationer. "Jeg tager blot tingene som de kommer og lader situationen udvikle sig."


Räikkönen bestod den første prøve - i morgen skal vi se hvad han er værd

Som for de andre nybegyndere skal de lære den australske bane at kende, men det har indtil videre ikke været det store problem for Räikkönen. "Banen er ikke så svær at lære, så det eneste problem var at jeg hele tiden havde for meget understyring i den sidste sektor. Vi arbejder på det til i morgen, men det har været en god begyndelse på min Formel 1-karriere," siger han tilfreds.

BB  


Hop til top
Svært start for Montoya

Der blev sat meget fokus på Formel 1's nye ansigter, og i særdeleshed på Williams nye 'guldæg' Juan Pablo Montoya.

Den tidligere CART-mester havde dog ikke en særlig nem dag, da han skulle lære banen at kende samt forsøge at finde en velfungerende opsætning, hvilket dog viste sig at være noget problematisk. "Jeg har kæmpet lidt med opsætningen på raceren i dag," siger han indledningsvis, og det resulterede i et par småture udenfor asfalten, men ikke noget der var alvorligt. Henover dagen gik det mere tilbage end frem. "I den første træning var raceren helt sikker bedre end i den anden. Men jeg har lært noget i dag på en bane som for mig er helt ny," siger ha efter at han sluttede dagen som nummer 15, næsten halvandet sekund langsommere end Ralf Schumacher.


Ikke helt så let igen - Montoya kæmpede i de første træninger

En del af hans og Williams' problem har været de nye Michelin-dæk som giver for meget understyring. "Hovedproblemet for os var den store understyring og når man har et sådan problem mister man meget tid," siger han, og det er en betragtning som også Ralf Schumacher er enig i. Gerhard Berger giver dog total støtte til Montoya. "Juan Pablo havde opgaven med at sætte raceren op for første gang under presset i en grand prix-weekend på en bane som han aldrig har været på før. Det er ikke nemt for ham, men han gør alle anstrengelser," siger den østrigske BMW-boss.

BB  


Hop til top
Flyvende start for Schumacher

Michael Schumacher fik en noget ubehagelig start på titelforsvaret, da han stod for sæsonens første store stunt. Heldigvis kom tyskeren intet til, men det kunne have været gået meget galt.

Den tyske verdensmester var på vej ind i et område med gule flag, og de kom for sent ud, hvorfor han så fik trykket lidt for meget på bremsen. Derudover retter han en kritik af en ganske bestemt brosten på banen som sendte ham ud i det store stunt. "Jeg ramte dette trin, og det var på grund af det at raceren fløj af sted," forklarede han efter uheldet. "Jeg ved præcis hvad der skete og hvor jeg kørte af. Jeg så det torsdag og mente at der burde laves noget der. Det er ikke godt nok, og noget skal der gøres ved det," siger han og har senere inspiceret 'gerningsstedet' med FIA-officials.


Schumacher ser på sin racer efter uheldet

Raceren blev slynget op i luften og slog en dobbelt saltomotale, men landede heldigvis på bunden af raceren, således at tyskerens hoved ikke blev udsat for en mulig skade. Men det kunne have været gået rigtig galt. "Jeg var meget heldig at jeg ikke ramte muren," siger han. Raceren forsvandt fra ham og det sendte ham af sted på sæsonens første store uheld. "Det var ikke rart eller forventet, og jeg gjorde mig klar til det helt store sammenstød. Heldigvis var sammenstødet ikke så stort, og forhåbentlig kan raceren repareres," siger Schumacher.


Schumacher forklarer landsmanden Nick Heidfeld om hvordan man slår to saltoer...

BB  


Hop til top
Schumacher vil bruge sponsorhjelmen

Den tyske Formel 1-verdensmester, Michael Schumacher, sagde fredag, at han under søndagens løb i Melbourne, Australien, modstræbende vil bruge den hjelm, som han kontraktmæssigt er forpligtiget til. Spørgsmålet om, hvilken hjelm Schumacher kører med, fik yderligere næring under fredagens træning, da tyskeren mistede kontrollen over sin Ferrari og fløj et par omgange rundt i luften. De 80.000 tilskuere holdt vejret, indtil Schumacher selv kom ud af den røde racer.

Under træningen kørte verdensmesteren med en tyskfabrikeret Schuberth-hjelm, selv om han har en kontrakt med det belgiske firma Sports Europe om at bruge Bell-hjelme i denne sæson. Schumacher foretrækker hjelme fra Schuberth, fordi de, som han er siger, er af en højere kvalitet. Torsdag blev Schumacher dømt - af en belgisk domstol - til at skulle betale fem millioner belgiske francs (925.000 kr.) for hver gang, han ikke kører med en Bell-hjelm.

/ritzau/

XT  


Hop til top
De la Rosa til Jaguar i 2002

Niki Lauda bekræftede i dag, at Pedro de la Rosa næste år vil være finde blandt Jaguars to løbs-kørere. Pedro de la Rosa skrev i sidste måned under på en 2-årig kontrakt med Jaguar, efter at han havde testet for Prost-teamet i januar måned.

Efter de første frie træninger i Melbourne sagde Niki Lauda: "Vi havde ikke tegnet kontrakt med Pedro de la Rosa, hvis vi ikke kunne tilbyde ham et sæde i en løbsracer næste år. I år skal han bruges til at teste videre på vores racer, men næste år indgår han i vores planer om at blive en af vores faste kørere i teamet."

Niki Lauda nægtede dog at sige om det er Eddie Irvine eller Luciano Burti, der skal vige for Pedro de la Rosa. "Vi må se hvad fremtiden bringer, og så må vi tage stilling til det i løbet af året," slutter Niki Lauda.

I dagens frie træning skuffede begge de to kørere. Eddie Irvine sluttede på en 13. plads, mens Luciano Burti nok sluttede hvor man kunne forvente det, nemlig på en 18. plads. Luciano Burti nåede også at køre en tur af banen.

BKP  


Hop til top
Toyota ruster sig til F1

Toyotas bestræbelser på at indtræde i Formel 1 år 2002, blev yderligere understreget ved offentligørelsen af et nyt navn til deres stab af kørere. Valget faldt på den kun 19 årige australier, Ryan Briscoe.

Han kommer fra en lovende Kartkarriere, men vil i sæsonen 2001 koncentrere sig udelukkende om det italienske Formel Renault mesterskab og senere i 2002 forhåbentlig F3. Ifølge en talsmand fra Toyota, vil han fra starten af kun være tænkt som supplement til Toyotas udviklingsprogram for unge kørere og der vil ikke være tale om Formel 1 tests endnu.

Ryan Briscoe var meget glad og overrasket ved nyheden om hans tiltrædelse i Toyotas team, og udtaler " Jeg var i Karting og lidt sportsligt nede, da flere af mine konkurrenter skiftede til racerbiler. Men at et så stort firma som Toyota får øje på mig, giver selvtillid og tro på fremtiden. Jeg ved endnu ikke hvad fremtiden bringer, men dette giver mig mulighed for at forsætte min karriere i Europa som professionel, det har altid været mit ønske. Jeg var ikke vidende om at Toyota var i gang med at opbygge et Juniorteam, så jeg var meget overrasket og ser samarbejdet i møde med spænding. Hvis alt går vel, kører jeg forhåbentlig Formel 1 i 2003 el. 2004, hvem ved ??".

Toyota har i forvejen kontrakt på Mika Salo og Allan Mcnish til deres Formel 1 team, som de har valgt at placere i Frankrig, ved Paul Ricard banen. Det vil være deres base i udviklingsprocessen, indtil deres premiere i 2002.

Tidligere på ugen blev en af Toyotas sponsorer også afsløret. De har lavet en 3årig aftale med EMC, der vil forsyne dem med yderligere ekspertise og Knowhow til den tekniske og organisatoriske udvikling af teamet. TMG's præsident, Ove Andersson, glæder sig over samarbejdet; "Vi har den fulde tekniske og økonomiske opbakning fra Toyota Motor Corporation og det giver os den luksus at vi selv kan vælge vore sponsorer, i dette tilfælde EMC, der vil styrke os og give os det nødvendige forspring".

Gordon Poulsen

XT  


Hop til top
Sauber mister Red Bull

Kimi Raikkonen er en endnu større satsning fra Peter Saubers side end man først skulle have troet. Den debuterende finne er nemlig grunden til, at Sauber-teamet nu mister sin hovedsponsor gennem flere år, energidriksproducenten Red Bulll. Red Bulls administrerende direktør, Dietrich Mateschitz, foretrak, at sædet ved siden af Nick Heidfeld gik til Enrique Bernoldi, mens Peter Sauber ønskede at give Raikkonen en chance. Red Bull ejer 60% af teamet, men Peter Sauber fik alligevel trumfet sin vilje igennem.

Uenighederne over kørervalget har altså nu ført til et brud. Efter Peter Saubers mening kan man ikke dele magten over teamet i to, og han ser bort fra, at der er en del fortilfælde for dette blandt kollegaerne i F1. "Situationen med Red Bull er meget speciel. Red Bull har hovedparten af aktierne, men jeg har hovedparten af stemmerne," forklarer han. "At den største aktionær ønsker at have noget at have sagt, er helt forståeligt. Men man kan ikke have to personer i spidsen for et F1-team. Derfor vil samarbejdet med Red Bull slutte ved udgangen i 2001."

"Vi vil arbejde intenst denne sæson på at finde en ny hoversponsor. Det er alt hvad jeg kan sige," fortæller Peter Sauber. Eftersom F1 langt er gratis er det svejtsiske team også nødt til det, men det siges, at der allerede er fundet en til at overtage Red Bulls aktier, nemlig banken Credit Suisse.


Farvel og tak! Sauber og Red Bull er færdige med hinanden.

CBA  


Hop til top
Jordan starter forfra

Jordans Heinz-Harald Frentzen og Jarno Trulli er ivrige efter at komme i gang med sæsonen 2001. Ambitionen er først og fremmest at fjerne erindringen om forrige sæson fra hukommelsen. 2000-sæsonen var en stor skuffelse og stod i skarp kontrast med sæsonen 1999, hvor teamet havde nået et foreløbigt højdepunkt i karrieren med to sejre og en del podiepladser. Heinz-Harald Frentzen måtte se sig gå fra at være en seriøs kandidat til titlen i 1999, til at slutte som nr. 9 samlet i 2000. I alt 17 point blev det til for de to kørere, der havde store problemer med at få racerne til at holde løbene ud.

"Det var på nogle områder et katastrofalt år," indrømmer Frentzen. "Hvad angår mine mål, ønsker jeg virkelig at kunne starte forfra fra slutningen af 1999-sæsonen og viske sidste sæson ud. Vores præstation i 2000 skal glemmes." Nu ser han fremad: "Jeg kan ikke se nogen grund til, at vi ikke skulle have succes. Da Honda-handelen blev en realitet, hjalp det meget på vores morale og tekniske support. Motoren skulle være langt bedre, og det håber jeg også for pålideligheden."


Frentzen håber at den nye EJ11 er bedre end sidste års racer

Jarno Trulli sluttede lige bag sin teamkollega på en samlet 10.-plads. Om den sæson siger han: "Sidste år var den mest skuffende i hele min karriere. Jeg håber, at det værste er ovre nu. Jeg var fuld af selvsikkerhed, men det fungerede slet ikke." Jordan-teamet sætter alt ind på at få det til at fungere i år.

CBA  


Hop til top
Coulthards sidste chance?

Den er stensikker hvert år før sæsonstarten: David Coulthards forsikring om at i år, i år, er det hans tur. Og det er ligeledes en tradition, at vi ryster på hovedet, halvt afvisende, halvt undrende om Coulthard virkelig stadigvæk selv tror det.

Johnny Herbert støtter sin britiske landsmand, men han advarer også samtidigt om, at det muligvis er Coulthards sidste chance for et VM. To ting vil være altafgørende for en evt. titel: Coulthard skal lave færre fejl og være mere stabil over sæsonen. "David har hurtigheden og evnerne til at vinde mesterskabet, og der er ingen tvivl om, at han i McLaren’en har bilen til at gøre det i," siger Herbert, der slutter sin F1-karriere af med at følge sæsonen fra sidelinien som testkører for Arrows. "Men nu er det på tide, at han går ud og gør det, for der er ingen garanti for, at McLaren stadig vil være fremme i front efter denne sæson."

Det nævnes ofte, at Mika Hakkinen som Ron Dennis’ favorit har en fordel i den inbyrdes teamduel. Men nu hvor Hakkinen ikke længere forsvarer sin titel, kunne det vise sig at være Coulthards tur i år. Måske, siger Norbert Haug, der roser Coulthard for det store arbejde han har udført for teamet. Alligevel kan Haug ikke sige mere end ’måske’: "Folk vil snart opdage hvor god David egentlig er. Han har være uheldig, men han har altid kæmpet for teamet. Måske er det hans tur i år." Når alt kommer til alt, handler det om hvorvidt Coulthard har forstået, at chancer ikke er noget man får, men noget man tager.

CBA  


Hop til top
Intet pres på Montoya

Der er blevet talt og skrevet meget om Williams' valg af kørere til 2001. Var det rigtigt at sende Jenson Button på to års orlov hos Benetton for at tage Montoya ind?

Det er ingen hemmelighed at Button meget gerne ville blive hos Williams - et team der er på vej frem, og hvor det kan blive sværere med Renault de kommende to år, da det er et team under opbygning. Imens træder Montoya til - noget som Button vidste meget tidligt i 2000-sæsonen. Hvis Frank Williams ikke havde taget Montoya til sig, var han sandsynligvis gået til et andet team, og den chance turde han ikke tage.

Selv føler Montoya ikke at der ligger noget pres på ham til at skulle matche eller gøre det bedre end Button. "Da jeg kom ind i CART overtog jeg sædet efter Zanardi, som havde gjort det rigtig godt i serien, så deri ser jeg intet problem. Jeg ved ikke hvad der skete med Alex i Formel 1. Jeg fulgte ham på TV, og han kæmpede, men det sker ikke for mig," siger colombianeren sikkert.

Han har derfor ingen intentioner om at skulle være en substitut for den kører der har forladt sædet. "Jeg tog ikke til USA for at være en ny Zanardi, og igen her - i Formel 1 vil jeg være mig selv, ikke en ny Button," forklarer han og afviser at der ligger et stort pres på ham. "Jeg føler intet pres til at skulle matche hans resultater," forklarer han.

Det australske grand prix vil vise hvad Montoya kan og hans kørsel i weekenden vil blive fulgt meget intensivt.

BB  


 

Hop til top1.3.2001

Barrichello skifter chassis

Vel ankommet til Albert Park, har der hos Ferrari vist sig at være nogle småproblemer. Bl.a. må Barrichello skifte fra det oprindelige chassis til et andet.

Ferrari har godt vel 29 tons udstyr med til Australien, der iblandt ikke mindre end 13 motorer og 3 chassiser. Og netop et af chassiserne har man i første valgt fra. Michael Schumacher skal som oprindeligt planlagt køre i chassis nr. 208. Rubens Barrichello skulle oprindeligt have kørt i chassis nr. 209, men hos Ferrari har man valgt han i stedet skal køre i chassis nr. 206. Og så bliver nr. 209 til reservebil i stedet. Årsagen skulle være den, at nr. 209 ikke har kørt ret mange meter, og at man derfor ikke tør satse på, at den kan holde til hele weekenden. Modsat er der så heller ikke lavet et setup på nr. 209, hvis det viser sig, at der bliver brug for den.

Ferrari har også i allersidste øjeblik bestået den obligatoriske crashtest, som alle biler skal igennem, for at de må deltage i et Grand Prix. Det forlyder fra det australske fra ikke officielle kilder, at Rory Bryne i de sidste dage inden afrejsen til Australien, havde meget travlt med at få gennemført denne crashtest. Max Mosley antydede i sidste uge at der for nogle teams havde været visse problemer med crashtesten. Om Ferrari skulle være et af disse teams, er der ikke oplyst noget om.

PDL  


Hop til top
Michael Schumacher i fin form

En meget vigtig ting for en Formel 1 kører, er at være i total topform fysisk. Michael Schumacher er kendt for at være lidt af en træningsnarkoman.

Og det har ikke ændret sig. Udover at træne i fitnesscentret, træner MS også med andre ting. Bjergklatring og boksning er også på programmet. Og så selvfølgelig fodbold. Som en del af den daglige træning i Australien, har MS været på besøg hos en af de lokale fodboldklubber, og fik lov til at deltage i træningen. Han gik ind og deltog på lige fod med de andre spillere, og mange var overrasket over hans fysiske form.
Som en af lederne af klubben sagde efter træningen: "Han forstår spillet. Han fandt hurtigt ind som en hvilken som helst anden spiller. Som en af spillerne sagde - han svedte stort set ikke efter træningen."

MS sagde selv efter træningen, at det ikke var så slemt, varigheden af den træning han deltog i, var af samme længde som et alm. Grand Prix løb, nemlig omkring de halvanden time. Han har samtidigt erfaret, at netop fodboldtræningen har gjort hans benmuskler større og stærkere. Specielt efter operationerne efter ulykken på Silverstone, har det vist sig at have en gavnlig effekt. Desuden indrømmer han, at han træner meget for at holde så lav en forsvarlig vægt som muligt. Det giver teamet større mulighed for at anbringe balanceklodser på de rigtige steder i bilen.

PDL  


Hop til top
Tre i en for Luca di Montezemolo

Der sker som bekendt altid et eller andet hos Ferrari, der kan lave avisoverskrifter. Noget er positivt, noget andet er ikke så positivt.

Med til den positive afdeling hører følgende lille historie som dog er ganske vist. Luca di Montezemolo har på Geneve biludstillingen fornyelig præsenteret en ny Maserati model. Det er absolut ikke noget der sker hver dag. Maserati er ligesom Ferrari, Alfa Romeo og andre mærker, ejet af Fiat koncernen. Maserati er samtidigt et datterselskab under Ferrari. Og det var derfor naturligt at det var Luca di Montezemolo der præsenterede den nye bil. Ved pressekonferencen fik Luca di Montezemolo overrakt to priser. Nemlig en pris fra det meget prestigefyldte amerikanske bilmagasin "Automobile Magazine". Montezemolo fik titlen "Man of the year 2001". Titlen blev givet til Montezemolo med følgende begrundelse: "År 2000 må have et meget specielt år for en mand, som for ni år siden valgte at sætte sig i det varme sæde hos Ferrari. Samtidig præsenterer den nuværende modellinje den bedste nogensinde hos Ferrari. Efter 20 forgæves forsøg, lykkedes det for Ferrari, at genvinde verdensmesterskabet for kørere. Vores valg af "Man of the year" har ikke alene beskæftiget sig med Ferrari, han har også hevet Maserati tilbage i søgelyset."

Udover at Montezemolo fik denne pris og titel, modtog han også på vegne af Ferrari, titlen for årets bedste GT bil. Valget faldt på Ferrari 456M. Igen udvalgt af det amerikanske blad "Automobile Magazine".

PDL  


Hop til top
Hvilken hjelm bruger Michael Schumacher?

Det har tidligere været fremme, at Michael Schumacher sammen med sin lillebror, Ralf, vil skifte hjelmfabrikat. Men det har ikke været uden sværdslag.

Sagen er den at de to Schumacher brødre har valgt at skifte fra deres tidligere mærke, i Michael Schumachers tilfælde "Bell" til det tyske mærke "Schuberth Helme" som er valgt fordi firmaet kan tilbyde lettere og mere sikre hjelme. Men det har Bell ikke villet finde sig i, og har hevet MS i retten. Sagen skulle have været for retten tirsdag, men blev af dommeren udsat til onsdag. Hvor vidt sagen blev gennemført, endnu ikke. MS er som bekendt i Australien, og om dommeren har villet "nøjes" med MS's advokat vides ikke.

Bell Helmets mener at de har en kontrakt med MS også for 2001, men oplyser også at man altid har haft et godt og harmonisk forhold til Michael Schumacher, og at man er kede af at skulle afgøre det i en retssal. MS skulle, ifølge Bell have tegnet kontrakt for 2001.

Modsat siger MS's advokat, at MS altid kun har tegnet kontrakt med Bell Helmets for et år adgangen, men der er ikke oplyst om der vitterligt er tegnet en kontrakt med Bell for i år. Et eller andet kunne dog tyde på det. Sagen er ikke afsluttet endnu. Hvilken hjelm vi for at se på Michael Schumachers hoved i weekenden, er ikke afgjort endnu.

PDL  


Hop til top
Arrows rundede af

I rækken af præsentationer, blev det Arrows der som de sidste kunne præsentere deres racere i fuld bemaling. Det skete, ligesom for Prost, i pitten i Melbourne.

I store træk har raceren beholdt farverne fra sidste år - der er dog kommet en ekstra sponsor på, nemlig Red Bull, der som bekendt betaler Formel 1-chancen til Enrique Bernoldi. Sidste år blev Arrows nummer 7 - primært som følge af at have et godt chassis, men også en rimelig velfungerende motor i Supertec. Nu hedder det imidlertid Asiatech. "Vi havde en god sæson i 2000, men vi føler at vi kan gøre det bedre i 2001. Jeg håber at det tekniske samarbejde med Arrows, Asiatech og Bridgestone vil levere de resultater som OrangeArrows og alle vores partnere, både gamle og nye, helt sikkert fortjener," siger Tom Walkinshaw.


De to kørere som skal sikre Arrows succes

Den første kører der prøvede den nye A22 var Jos Verstappen. "Det er svært at sige præcis hvordan raceren vil være efter kun et par få ture, men jeg kan sige at den føles meget lig sidste års racer, og det er godt da A21'eren var en god racer. Vi har stadig arbejde at udføre, men raceren og Asiatech-motoren har kørt godt, så det er gode tegn," siger den hollandske kører.

Mike Coughlan forklarer at A22-raceren er en videreudvikling af sidste års racer. "Det vigtigste for teamet i år, er at holde den stigende kurve, og vi håber at det udviklede design være en platform for dette," siger Coughlan.

Det er lige værd at bemærke at Arrows' sponsor, Eurobet alligevel figurerer på raceren, selvom de har fortalt at de ville trække sig som sponsor. De havde ellers annonceret at de ville trække sig, efter at de har fået tæv i forbindelse med satsning på bookmaking via internet.


Her er den - Arrows A22

Læs mere - Arrows mister sponsor

BB  


Hop til top
BAR er klar

Et af de teams som der stilles forventninger til leverer en god indsats er BAR. Efter at være kommet godt i gang med samarbejdet med Honda, er teamet klar til at komme skridtet videre.

Teamet føler sig da også klar til den første udfordring. Sidste år sikrede BAR sig de første point netop i Melbourne, og de håber at de kan fortsætte den tendens. "Det er dejligt at være tilbage på den bane hvor BAR scorede de første points nogensinde. Men det er nu at vi skal til at vise at vi er blevet bedre," siger chefingeniør Steve Farrell. Teamet har været igennem et intensivt testprogram, men ved ikke præcis hvor de står i forhold til alle andre.


BAR og Villeneuve har blandt andet testet på Kyalami i Sydafrika

Men de er godt forberedt. "Vi har dog gjort hvad vi kunne i løbet af vinteren. Vi mener at vi kan forsætte hvor vi slap sidste år," siger Farrell videre. Teamets topkører Jacques Villeneuve er enig. "Jeg forventer at det første løb bliver lige så godt som sidste år. Jeg elsker at komme til Melbourne. Der er en god stemning. Det er ofte et af de bedste løb i hele sæsonen, så jeg ser frem til at være der igen."

De første frie træninger vil give en første indikation af hvor de enkelte teams står.

Læs mere - Albert Park - BAR preview

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk