"Fuldt forståeligt foregår disse ting som regel bag kulissen og i en vis grad fortroligt, men jeg har ikke ændret mine principper fra hvad, jeg sagde dengang," udtalte Richards med hentydning til de kommentarer, han kom med for fire år siden, hvor han slog fast, at han aldrig ville vende tilbage i spidsen for et team, ved mindre han selv havde kontrol over økonomisiden.
Om sit engagement i teamet forklarede Richards i torsdagens pressekonference, at han ville være så involveret, som det skulle vise sig nødvendigt i den kommende tid. Han nægtede dog besvare nogen konkrete spørgsmål om overtagelse. Om sin rolle i fremtiden sagde han: "For tiden er jeg meget involveret, bruger megen tid ved banen og er meget involveret i racer-siden, men det er ikke min måde at klare tingene på på langt sigt. Jeg regner nærmest med at have de rigtige mennesker til de rigtige jobs." Han sagde, at han havde lagt en plan for fremtiden, men hvad den plan gik ud på, lykkedes det ikke at få lokket ud af ham. "Det vil vare mindst tre måneder eller deromkring, hvor jeg vil ordne lidt forskelligt og lære sagerne kende, før jeg regner med at kunne [foretage nogle ændringer]. Når vi når til Imola vil vi afholde en rigtig pressekonference og forklare alle ændringer, der er nødvendige, og hvad vi vil gøre i fremtiden," lovede han.
Satos problemer i begyndelsen af tidskørslen og det følgende røde flag gik også ud over teamkammeraten Giancarlo Fisichellas første flyvende omgang. I sit næste forsøg satte italieneren dog 3.-bedste tid, men regnen forhindrede ham i at forbedre tiden yderligere. Alt i alt blev det til en startplacering som nummer otte. "Jeg er meget tilfreds med denne præstation," fortalte Fisichella. "Det var mit mål at være blandt de otte forreste, og bilen føltes god. Den var i fin balance, og jeg fæler mig meget sikker på i morgen. Og det er fint, hvis det er vådt!"
Takuma Sato er den første til at indrømme, at debuten indtil videre har været noget af en skuffelse. Til gengæld har han masser af forklaringer på hvorfor, det gik, som det gik. "Det var en hård dag i dag," udtalte Sato. "Jeg gjorde mit bedste, og det, der skete, var ikke nogens skyld. Mekaniske problemer er sådan noget, der sker. Det var meget svært at køre Giancarlos bil i regnvejr. For eksempel var det hans sædeindstilling, jeg havde intet at støtte hælene imod, så jeg kørte med fødderne i vejret! Desuden var bilen indstillet til tørvejr."
"Selvfølgelig er jeg glad for mit resultat. Da vi vidste at det kunne begynde at regne, frygtede vi at vi kunne miste chancen for at få en hurtig omgang. Men vores timing var god," siger Ralf Schumacher der starter fra 3. pladsen. "Min racer var god. Jeg havde dog lidt understyring, men det burde vi få styr på til i morgen," slutter tyskeren.
(Foto: BMW)
6. pladsen var ikke lige det som Juan Pablo Montoya havde sat næsen op efter. "Jeg havde kun ét forsøg, og jeg tror at jeg mistede seks til otte tiendedele fordi Fisichella bremsede mig. Det var skuffende fordi der var meget mere at hente i raceren. Men jeg føler mig alligevel meget godt forberedt til i morgen," siger colombianeren der for et år siden debuterede netop i Melbourne.
Sam Michael summerer op på kvalifikationen. "Vi havde en meget rimelig dag taget vejrforholdene i betragtning. Juan Pablo var uheldig med at have trafik på sit første forsøg. Ralf besluttede sig for at sidde over de første tre til fire minutter for at undgå trafik og var i stand til at få en fri omgang og sætte en god tid," forklarer deres chefingeniør. I morgen er målet således at komme godt igennem og sikre sig point.
Gerhard Berger øjner chancen for at satse forskelligt i jagten på point. "Til løbet har vi mange chancer ved hvor vi starter fra. Vi har haft to problemfrie dage og alle de testkilometer som vi har haft de sidste to måneder, betaler sig nu. Jeg håber at det også bliver aktuelt i morgen," siger Berger der mener at nøglen til succes er holdbarhed i de første løb.
Men ikke desto mindre er der fortsat et godt stykke op til Ferrari. Problemer var der dog også for teamet idet de ikke fik brugt alle deres omgange - et problem de dog ikke var ene om, da de øvrige teams også blev påvirket af regnvejret der ramte kvalifikationen. For David Coulthard var det yderligere problematisk, da han kom i nærkontakt med Jacques Villeneuve. "Jeg kom ud af det næstsidste sving på min første flyvende omgang, og Villeneuve var på venstre side. Jeg kørte ud for at tage ham på ydersiden, men uheldigvis trak han over og skubbede mig i muren, hvilket jeg heldigvis kun ramte ganske let. Det var ikke med vilje og heldigvis var der ikke stor skade på raceren," siger skotten der starter fra 4. pladsen - en placering som han ikke var utilfreds med.
(Foto: West McLaren Mercedes)
Den første kvalifikation for Kimi Raikkonen blev også godt overstået. "Jeg nød min første kvalifikation for teamet, men vejret gjorde det svært. Vi fik ikke nok tid til at gå efter det, og jeg lavede en fejl på min hurtigste omgang, så jeg tror at jeg kunne være kørt hurtigere. Jeg håber på et tørvejrsløb i morgen," siger den unge finne.
Ron Dennis sparede på kommentarerne. "Under omstændighederne er vores placeringer på griden ikke så dårlige." Norbert Haug håber ligesom resten af teamet på tørvejr. "Mere gummi i banen vil hjælpe os i morgen," mener Mercedes-bossen, der dog måtte se at BMW kørte lidt hurtigere i kvalifikationen med den ene af deres racere.
(Foto: Minardi)
I formiddagstræningerne opstod enkelt tekniske problemer, men de var løst inden Webber og Young blev sendt ud i kvalifikationen. Strategien var at få udbyttet tiden bedst muligt for kørerne før regnen brød løs, og derfor var det som sædvanlig en Minardi, der var først på banen, her i skikkelse af Mark Webber. Efter kvalifikationen konkluderede han: "Det gik meget godt for os i dag. Det var rart at overgå Jaguar'ene, også selvom de kun havde et forsøg, men det er en del af spillet - de burde have haft to, men det havde de ikke. Jeg tror, at alle vidste, at de kunne have været langt hurtigere med mere tid på banen i den tidskørsel, men regnen kom halvvejs inde. Vi havde en plan om at få overstået mindst to forsøg før banen overhovedet blev våd. Det endte med at vi havde to forsøg under behagelige forhold, så teamet gjorde et godt stykke arbejde."
Alex Young, der ville have startet bagerst, havde det ikke været for Takuma Satos dispensation, er knapt så tilfreds med sin placering, men slår sig til tåls med overhovedet at have kvalificeret. "Det var uheldigt med regnen, for det lykkedes mig kun at få et forsøg i eftermiddags," fortæller den malaysiske kører. "Jeg bare er en anelse skuffet over, at jeg ikke var hurtigere, men vi kvalificerede os da i det mindste. Oven på de sidste par dage, der er gået med at løse de sædvanlige 'ny-bil'-problemer, er jeg glad for resultatet."
Er Alex Young en anelse afdæmpet, er teamchef Paul Stoddart begejstret for resultatet og for at være på hjemebane: "Sikke en fantastik debut for KL Minardi Asiatech-teamet og dets nye australske kører, Mark Webber. Han forudsagde, at han ville kvalificere sig på P18 til løbet, men vi troede ikke at det ville ske helt, som gjorde. Men sådan er Formel 1, så man må tage hvad, man får. Vi sagde før kvalifikationen, at vi gerne ville have regn, så måske dansede alle de gode australske tilskuere på tribunerne regndans for os. Men spøg til side: P18 og P21 giver teamet et solidt fundament for løbet, og efter den modtagelse, vi har fået denne her uge, kan vi ikke vente med at få KL Minardi Asiatech-bilerne ud på grid'en i morgen foran de vidunderlige arustralske masser. Det vil være fantastisk."
(Foto: Minardi)
Da begge kørere havde kvalificeret sig blev Webber sendt på banen i reservevognen for forberede regnvejrsdæk til løbet og gennemgå de sidste ting med ingeniørerne. Også fra motorleverandøren var der tilfredshed med resultatet: "Dette har været en meget tilfredsstillende kvalifikationskørsel for Asiatech. Både motor- og chassis-folkene er ved at lære at arbejde sammen for optimere den samlede præstation. Morgendagens løb vil bestemt forsyne teamet med vigtig information."
Meget gik skævt for Jordan-køreren på kvalifikationsdagen. I den første træning kørte han voldsomt galt og fik smadret raceren, og det gik også ud over eftermiddagens træning. I selve kvalifikationen fik Sato hydrauliske problemer allerede på første omgang, og da han endelig fik mulighed for at kvalificere sig foregik det i Fisichellas racer i øsende regnvejr - og altså uden større succes på de syv omgange, der endte med en tid på 1:53,351 mod Barrichellos 1:25,843.
FIA har dog før tilladt uheldige debutanter at slippe igennem 107%-reglen og deltage alligevel, og også Sato får nu en chance til bagerst i feltet, når de røde lamper slukkes.
Vejret kom til at spille en rolle, idet der ikke gik så lang tid førend at regnen så småt begyndte at falde. Første mand på banen er den lokale helt Mark Webber der kører sit første Grand Prix i denne weekend. Han bliver fuldt af Takuma Sato, der dog har problemer og således må parkere sin racer ved banen – tidligere på morgenen var han kørt alvorligt galt med hans egen racer!
Ferrari lægger hårdt ud og ligger sig i toppen, mens David Coulthard presser meget hårdt på for at vinde ind – det koster dog et spin. Også Michael Schumacher må en tur gennem græsset i sit forsøg.
Men så blev der mere ballade – Jacques Villeneuve og David Coulthard banker sammen, hvor canadieren får puffet skotten ind i et spin og han ender i muren. Første mand til at vippe Barrichello af pinden for pole er dog David Coulthard der kommer ned på tiden 1:26,446. Det bliver også skottens bedste tid i dag. Michael Schumacher tager igen kontrollen med sin bedste tid 1:25,848, men det er meget overraskende Barrichello der er hurtigere endda: 1:25,843 til brasilianeren! Det er perfekt timet: et par minutter senere kommer regnen og kørerne venter nu i garagerne. Takuma Sato bliver nødt til at sætte nogle tider – også selvom det er i regnvejr. Det gør han, men er stadig udenfor 107%-reglen.
Pole til Barrichello - lidt overraskende
(Foto: Shell Ferrari)
Yderligere kører også Kimi Raikkonen og Michael Schumacher en tur i regnvejret, men det vil ikke få indflydelse på resultatet. Pole til Barrichello – og ren Ferrari-front. Ralf Schumacher leverede en god indsats til at lukke hullet op til Ferrari, mens McLaren genvandt en del af formen med 4. og 5. pladserne. Ganske pænt var det også at se at Felipe Massa slår Nick Heidfeld i den første kvalifikation. Renault ligger også meget pænt med og kan være et bud på teamet der kan kæmpe med om pladsen som det 4. bedste i Formel 1. Toyota fik en pæn kvalifikationsdebut med Mika Salo på 14. pladsen. Minardi og Mark Webber fik også en pæn kvalifikation med en 18. plads. Derimod må Jaguar siges at være en enorm skuffelse – 19. og 20. pladserne er simpelthen ikke godt nok! Om Takuma Sato kommer til start skal stadig afgøres, men mon ikke han får lov?
Se tiderne fra kvalifikationen
Ganske let regn begyndte også at præge træningen, og varslede dermed også hvad der kunne blive dagsorden i dagens højdepunkt - kvalifikationen. Flere kørere fik kørt i regnvejret og dermed også med risiko for at tage et hurtigt spin eller køre gennem gruset, hvilket også var tilfældet for en del af kørerne.
De seks første i den sidste træning bliver således: Michael Schumacher - Rubens Barrichello - Juan Pablo Montoya - Ralf Schumacher - David Coulthard - Kimi Raikkonen.
Se alle tiderne fra den 4. fri træning
Takuma Sato var indblandet i et meget stort crash, hvor japaneren - der i øvrigt debuterer i denne weekend - taber bagenden og spinder ud i gruset. Her stopper raceren dog ikke men ryger videre ind i barrieren og raceren bliver smadret. Der bliver givet rødt flag og træningen stoppes mens der ryddes op.
De seks første i træningen bliver således: Michael Schumacher - Rubens Barrichello - David Coulthard - Kimi Raikkonen - Ralf Schumacher - Juan Pablo Montoya.
Se alle tiderne fra 3. frie træning
"Vi var lidt uheldige med vejret i dag. I starten af den første træning var banen våd og vi havde også noget regn lidt senere. Det var dog positivt at jeg kunne teste i både regnvejrs- og intermediatedæk," forklarer Ralf Schumacher der sluttede dagen på 3. pladsen foran holdkammeraten Juan Pablo Montoya. "Ferrari ser ud til at være for langt fremme, men jeg håber at vi kan indhente dem i løbet af weekenden," håber Ralf.
Montoya kæmpede noget med overstyring på de første omgange af træningen. "Banen var meget glat i starten, så det var ret svært at falde til i raceren. Jeg kæmpede med overstyring i den første træning og understyring i den anden, og den korte regn hjalp heller ikke på forholdene på banen, da de hurtigt ændrede sig og derfor ikke var konstante henover en hel omgang," forklarer colombianeren. Hvordan de står i forhold til de øvrige teams må vise sig i morgen tidlig.
Teamet har dog masser af data at evaluere videre på. "Vi har meget data at se på og det vil give en god chance for at få gode pladser i morgen, og vi føler os rimelig godt tilfredse forud for lørdagen," siger Sam Michael. Hos BMW hæftede man sig primært ved at motorerne ikke havde problemer. "Det er godt endelig at komme i gang efter al den megen test i vinters og forberedelserne. Det er også positivt at se at der ikke var nogle problemer med motorerne i de første træninger i den nye sæson," siger Dr. Mario Theissen.
Blandt andet skal Travelex hjælpe teamet med at holde rede i veksling af de mange yen som teamet har til rådighed til de lokale valutaer, og også internationalt kommer Travelex til at få betydning for Toyotas kontorer rundt om i verden.
Travelex er allerede på siden af Allan McNishs racer
(Foto: Toyota F1)
Nick Heidfeld har fået en bøde på 1.250 dollars, men den rekord ville Heinz-Harald Frentzen gerne indehave, så han modtog en bon på 2.500 dollars for at køre for hurtigt.
Med tiden 1:27,276 satte Michael Schumacher sig tungt på førstepladsen og understregede med al tydelighed at han har tænkt sig at forsvare mesterskabet og gå efter at tangere Juan Manuel Fangios rekord på 5 VM-titler. "Jeg er meget tilfreds med dagens præstation og vi føler os mere sikre end før vi ankom hertil. Men jeg er ikke overtilfreds, fordi der kan ske meget mellem i dag og på søndag," siger Michael Schumacher advarende. Dog er han overrasket over at der er et stort spring fra Ferrari og til de øvrige teams. "Jeg er lidt overrasket over springet ned til de andre teams, men man kan aldrig være helt sikker på fredagen om hvor meget benzin der har været kørt med. Bridgestone-dækkene kører meget godt og leverede deres bidrag til indsatsen. Men jeg vil studere data mere grundigt for at få et bedre overblik," siger Michael Schumacher - den evige arbejdsmaskine!
Michael Schumacher var flyvende i dagens træning
(Foto: Shell Ferrari)
Rubens Barrichello tror at det bliver tættere i morgen. "Vi var i stand til at teste vores balance i raceren på våd og tør bane. Vi er meget tilfredse. Jeg tror dog at tiderne bliver meget tættere i morgen, da vi i dag ikke fik et klart billede af hvad de andre teams kan," mener brasilianeren der sluttede dagen på andenpladsen.
Jean Todt profeterer at pole tiden fra sidste år bliver slået. "Efter det vi kan se, så vil morgendagens poletid være hurtigere end sidste år," siger teamchefen der roser Bridgestone for deres arbejde - Ferrari er jo i 2002 Bridgestones topmærke efter at McLaren skiftede til Michelin. Ross Brawn er tilfreds med at teamet medbragte en modificeret 2001-model. "Vi kender F2001'eren meget godt og den er tæt på at være balanceret. Selvfølgelig kører de andre teams med nye racere som nok har mere potentiale end vores, men jeg tror at vi vil være hurtige i morgen efter en god førstedag," siger teamets tekniske leder.
Den finske kører var dog meget godt tilfreds med sin første "rigtige" arbejdsdag for McLaren. "Der er ingen tvivl om at vejrforholdene gjorde det sværere i dag og ændrede vores planlagte program en lille smule. Vi havde lidt mindre problemer og som de fleste andre teams har vi en helt ny racer med her, så vi skal lige falde til og finde ud af hvordan den klarer sig på denne bane," siger Raikkonen der dog måtte se at der var over 2,5 sekund op til Michael Schumacher.
Problemer med baghjulet var en hindring for Coulthard, der blot fik kørt 25 omgange i dagens træninger. "Det er godt at være tilbage i aktion igen. Vi kørte ikke i den sidste del af den anden træning, da der var et problem med det venstre baghjul, så jeg fik ikke en hurtig omgang på de nye dæk, hvilket var en skam," siger skotten. Han er dog fortrøstningsfuld for resten af weekenden. "Lad os se hvad der sker i morgen hvor solen forhåbentlig vil skinne," siger Coulthard.
David Coulthard kunne ikke køre sig i top-10 på grund af problemer
(Foto: Daimler-Chrysler)
Ron Dennis var ikke meget til at tale om tiderne, men han ville hellere kommentere vejret. "En rimelig normal fredags træning, udover at vejret påvirkede vores program, men vi brugte tiden til at koncentrere os om opsætningen til løbet. Jeg er sikker på at alle vil ønske bedre vejr i morgen," siger teamchefen mens Norbert Haug ser frem til den endelige prøve i morgen, hvor han tror at tiderne bliver mere sammenlignelige.
Renault er dog meget godt tilfreds med fredagens træninger. "Det var for mig en meget god første dag med det nye team. På trods af svære forhold til morgen og lidt regn om eftermiddagen, arbejde vi meget godt og forbedrede balancen i raceren gennem begge træninger," siger den italienske kører der betegner dagen som meget positiv.
Tiderne omkring pladserne 8-16 ligger forholdsvis tætte, og således var der blot 3/10 mellem briten og Trulli. "Alt gik meget godt i dag, og vi var i stand til at tage nogle gode kørsler som forberedelse til løbet. Selvom vejret gav lidt problemer, ved vi i hvilken retning vi går med opsætningen, og jeg er glad for det vi har opnået," siger Button.
Jenson Button i Australien i Renaults nye farver
(Foto: Renault F1)
Mike Gascoye opsummerer træningerne. "En god og problemfri dag for teamet. På trods af vejret gennemførte vi vores arbejde forud for løbet uden problemer," siger den tekniske direktør og ser frem til kvalifikationen i morgen.
Nick Heidfeld var meget godt tilfreds med at sætte sig på 5. bedste tid. "Selvfølgelig er jeg indtil videre meget glad. Det er rart at være 5. hurtigst den første dag i den nye sæson," siger tyskeren der blev vraget til sædet hos McLaren da Mika Hakkinen gik på "orlov". Lidt problemer var der dog med raceren, da en advarselslampe begyndte at lyse. "Vi fik ikke lavet alt det vi gerne ville have gjort i dag på grund af vejret, men præstationen i raceren bekræfter den gode følelser jeg havde for raceren igennem vinteren og min position er bedre end jeg kunne håbe på," siger Heidfeld forventningsfuldt. Sidste år blev tyskeren noteret for en 4. plads.
Felipe Massa, teamets nye kørere markerede sig også godt. Hans tid var lige lidt over 3/10 dårligere end Heidfelds. "Det var en meget gode start for mig! Raceren var meget god i dag, og jeg var i stand til at lære banen meget hurtigt at kende. Jeg var meget forsigtig med at komme godt igennem de første sving, fordi det ellers vil ødelægge det andet sving, hvis man laver en fejl," siger den 20-årige brasilianer der kører i Kimi Raikkonens hjulspor som en up-and-comming topkører. Målsætningen for i morgen: "Det er mit mål at komme i top-10, så det er en meget god udgangsposition for mig," slutter Massa.
Teamchef Peter Sauber hæfter sig ved den gode start som Massa fik på sin Formel 1-karriere. "Det er ikke nemt for en 20-årig," siger teamchefen og hæfter sig ved at raceren kører pålideligt og teamet har et godt samarbejde.
I Formel 1 verdenen sker der meget. Toyota meldte deres ankomst og med lidt forsinkelse er det i år at de stiller til start for første gang. Dermed skulle der være 24 biler i feltet efter at FIA tidligere har åbnet op for muligheden. Men så gik Prost konkurs og dermed er vi nede på 22 biler igen. Og sådan er det også ved det Australske GP. Men vi kan måske få mulighed for at se 24 biler til start ved det Malaysiske GP eller det Brasilianske GP.
Sagen er nemlig den, at TWR (Tom Walkinshaw Racing) er med i en gruppe som har købt resterne efter det konkursramte Prost team. Det skal ikke forstås sådan at Tom Walkinshaw dermed er teamejer for 2 teams. Han har sit Arrows team og med i en gruppe som har købt Prost Grand Prix. Det kan måske give problemer. Det er nemlig visse regler for hvor sent et team bliver anmeldt til at deltage i sæsonens Grand Prix’er. Derudover er der også regler for om man kan deltage hvis man ikke stiller op til det første GP. Men det lader ikke til at genere Tom Walkinshaw. Det man ikke ved er hvornår handelen egentlig har fundet sted og hvornår at det er blevet anmeldt til FIA, som skal administrere at alt foregår rigtigt. Det er først i de seneste dage at det er kommet ud at Tom Walkinshaw og andre, har været ved at afslutte handelen. Men det er måske ikke alt der blevet oplyst om dette.
Der har været en enkelt anden bejler til at overtage Prost teamet efter at det er gået konkurs. Minardi ejeren Paul Stoddart har også været på vej til at overtage teamet. Men den franske Sø- og Handelsret som forestår afviklingen af Prost, har ligeså pænt og stille sagt nej til Stoddarts tilbud. Måske har der været en vis lobbyisme fra Tom Walkinshaw og hans partnere.
Det hedder sig at gruppen – vis medlemmer senere vil offentliggøre hvem de er osv. – på forunderlig vis har fået lov til at overtage Prost teamet uden at skulle betale diverse kreditorer, som dermed ikke får en krone tilbage. Man har også fået lov til at ikke at skulle forpligtige sig til at overtage noget af personalet. Det er dog kommet frem at en god håndfuld af personalet følger med over til de nye ejere, men resten af de godt 180 tidligere ansatte skal ikke gøre sig håb om for meget.
Paul Stoddart er måske af gode grunde stiktosset. Han udtaler at han har ikke mindre end 5 uvildige juridiske eksperter til at kikke på først og fremmest overtagelsen, men også det som Tom Walkinshaw deltager i sammen med andre i den endnu ikke offentliggjorte gruppe som har overtaget Prost. Når det australske temperament har lagt sig, vil Paul Stoddart tage kontakt med FIA og sammen med dem og begge siders jurister gennemgå om det gruppen har gjort, er lovligt i forhold til primært Concorde aftalen. Der kan tilsyneladende være en god gang ballade på vej. Det bliver interessant når de andre teams også får tænkt lidt på hvad der er sket. De har det med at vogte på hinanden som høge.
Når og hvis det bliver accepteret og godkendt at Tom Walkinshaw og hans partnere kan stille op i et af de kommende løb, så åbner det lige pludselig op for nogle af de arbejdsløse kørere der er til overs nu hvor alle andre pladser stort set er besat. Det drejer sig bl.a. om Tomas Enge, Gaston Mazzacane og ikke mindst Jos Verstappen. Jos Verstappen mistede sin plads hos Arrows, men kan måske få plads i feltet igen via det nye team. Tom Walkinshaw har udtalt at man kikker på emner og at det er sikkert at kørerne bliver nogle der allerede har den påkrævede superlicens.
Men hvordan det kommer til at gå afhænger af mange ting. Tom Walkinshaw har før gjort sig lidt uheldig bemærket. Da han i sin tid var medejer af det daværende Ligier team (senere Prost) ”kom” han til at tage nogle af teamets sponsorer med sig over i Arrows da han startede det. Ligeledes har der været nogle retssager omkring kørernes kontrakter. Bl.a.
"Træningen gik meget som forventet. Banen var våd i starten og vi vidste at vi ville kæmpe på grund af manglende downforce og manglende erfaring med dækkene," siger Mika Salo der igen kan kalde sig for Grand Prix-kører. Da banen dog blev noget mere tør virkede det bedre for det nye team. "Raceren så ud til at klare sig godt, og vi havde ingen problemer med raceren og det var en meget motiverende dag," siger finnen videre.
34 omgange fik Allan McNish i sin nye tilværelse som Grand Prix-kører. Den skotske kører sluttede dagen på 16. pladsen, men det vigtigste for ham var at lære banen at kende. "Træningen var meget god, men desværre blev den afbrudt af regnvejrsforhold. Vi gjorde nogle mindre fremskridt med raceren men jeg tror at banen er meget grøn lige nu," vurderer den tidligere ALMS-mester. Han håber dog meget på at det bliver tørvejr resten af weekenden.
Mika Salo førte Toyota ind i top 6 - men teamet mener at det var held der førte dem så langt!
(Foto: Toyota F1)
Gustav Brunner, der står bag designet af den nye Toyota var mere påholdende i sin jubel over dagens præstation. "Vi er generelt meget glade for den første træning. Teamet arbejdet meget godt sammen og raceren fungerede også godt, men vi er ikke så gode som det ser ud i tidstabellen," siger Brunner. Målsætningen holdes fortsat: at kvalificere sig så godt som muligt. "I morgen skal vi fortsætte med den gode trend og kvalificeres os så godt som vi kan. Alle systemer er klar og jeg er meget positiv," slutter Brunner.
Langt om længe kom sæsonen således i gang, og det må siges at Ferrari har sat sig meget hårdt på favoritrollen. Den første træning bød således på præsentationen af flere nye kørere - Felipe Massa hos Sauber, Takuma Sato hos Jordan, Alan McNish hos Toyota samt Mark Webber hos Minardi.
De kom til at præge meget af træningen, da det især for dem gjaldt om at få masser af tid på banen. Drama kom der dog ikke til at være så meget af - da Ferrari endelig kom på banen satte de sig på de hurtigste tider - endda i sidste års model! Heinz-Harald Frentzen tager sig et spin i sin nye racer. Undervejs bliver banen lidt mere tør - der var lidt fugt på banen i den første træ-ning.
Tiderne blev yderligere barberet ned i den anden træning. Ferrari rykkede stadig længere væk, mens WIlliams viste at de måske nok er det team der bliver de nærmeste rivaler til Ferrari. Ralf Schumacher og Montoya fulgte lige efter - men over 1,5 sekund efter Michael Schumachers bedste tid. I øvrigt var feltets sammensætning meget broget. Blandt andet markerer Mika Salo sig meget overraskende med fremme blandt de bedste og slutter dagen på 6. pladsen. Nick Heidfeld ligner et godt bud på en konstant top-10 kører i den meget lovende Sauber-racer og han slutter på en 5. plads - men der mangler stadig 2,2 sekunder frem til Michael Schumacher. I Formel 1 er den afstand som at måle i lysår!
McLaren skuffer - de kan ikke matche pacet fra Ferrari. Kimi Raikkonen viser dog at han lever godt op til opgaven som afløser for Mika Hakkinen - han er i hvert fald hurtigere end holdkammeraten David Coulthard. Jordan markerer sig pænt, men ikke prangende. Fisichella er indenfor top-10. Renault har været meget lovende i tests, men synes at være endt i den hårde mid-tergruppe - der skal nok blive kamp om pladserne i omegnen af 10. pladsen. BAR ligger i samme område - og intet tyder på at det bliver i 2002 at de bliver et vinderhold. Jaguar ligger i den tungere ende, og dermed er problemerne for teamet endnu ikke ovre. Det bliver et svært år for det stolte Jaguar-team. Slutteligt har vi Minardi og Arrows i bunden af feltet - det var vist ventet i forvejen!
Dermed har vi fået gang i sæsonen - og selvom Ferrari ser ud til at være langt foran de andre, så har vi tidligere set at de andre teams begynder at hente ind - men det er jo i starten af sæsonen at grunden til VM-succes sikres! Men hvis Ferrari ikke vinder i Melbourne vil det være en stor overraskelse!
Top 6 i 1. fri træning:
Plac. | Kører | Team | Tid |
1 | Michael Schumacher | Ferrari | 1:27,276 |
2 | Rubens Barrichello | Ferrari | 1:27,799 |
3 | Ralf Schumacher | Williams | 1:28,821 |
4 | Juan Pablo Montoya | Williams | 1:28,870 |
5 | Nick Heidfeld | Sauber | 1:29,572 |
6 | Mika Salo | Toyota | 1:29,601 |
De debuterende Toyota kørere placerede sig på 6. og 16. pladen for henholdsvis Mika Salo og Allan McNish.
Se det samlede resultat af 2. fri træning på vores resultatside
Som det jo er de fleste bekendt så debuterer Toyota i år i Formel 1 feltet, og det var da også meget symbolsk en Toyota der var første racer på banen, den blev kørt af Allan McNish.
Den første frie træning blev totalt domineret af Ferrari kørerne som var næste 3 sek. hurtigere end alle andre.
Top 6 i 1. fri træning:
Plac. | Kører | Team | Tid |
1 | Michael Schumacher | Ferrari | 1:28,804 |
2 | Rubens Barrichello | Ferrari | 1:29,167 |
3 | Giancarlo Fisichella | Jordan | 1:31,693 |
4 | Ralf Schumacher | Williams | 1:31,723 |
5 | Felipe Massa | Sauber | 1:31,957 |
6 | Pedro de la Rosa | Jaguar | 1:32,179 |
Og hvad angår vores Toyota debutanter så sluttede Mika Salo på 9. pladsen og Allan McNish på 14. pladsen.
Se det samlede resultat af 2. fri træning på vores resultatside.