Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
2.3.2004
 Max Mosley flytter hjemmefra
 Minardi præsentation i Melbourne i morgen
 
1.3.2004
 Jenson Button som mester
 Ballade med Paul Stoddart igen
 

Hop til top2.3.2004

Max Mosley flytter hjemmefra

Max Mosley flytter hjemmefra. Han og familien forlader England og flytter til Monaco. Med sig tager han også FIA's kontor i London.

Max Mosley tager som vist nok den første konsekvensen af EU's nye Arrest Ordre lovgivning der giver en stort set hvilken som helst dommer ret til at arrestere - i denne forbindelse - Formel 1 personale, høj som lav, i forbindelse med ulykker hvor der kan forekomme dødsfald eller alvorlige personskader. Det gælder ikke kun ved afvikling af Formel 1 Grand Prixer, men også ved tests og andre ting.

Britiske medier fortæller at Max Mosley allerede har solgt sit hjem i London, ligeledes skulle kontorerne hvor FIA's engelske afd. holder til, være solgt. Planen er at alt skal være på plads inden den europæiske del af sæsonen starter.

Beslutningen om flytningen er taget i samråd med advokater og andre juridiske rådgivere der har nærlæst forslaget fra EU om den fælles europæiske Arrest Ordre lovgivning. Den er en lov som endnu ikke er vedtaget, men som ser ud til at blive vedtaget uden de store problemer. Følgerne af denne nye lov ser så allerede nu. Et af spørgsmålene nu er så om den ansvarlige for løbene og sikkerheden, Charlie Whiting, gør det samme.

Max Mosley:
"Dette er ikke bare en hurtig beslutning. Vi har diskuteret dette gennem et stykke tid og rådet til os er, at dette er det bedste for vores egen beskyttelse. Så længe at jeg er præsident for FIA, er jeg nødt til at bo i Monaco for min egen skyld, og for at undgå en lov som der slet ikke virker særlig fornuftig i forhold til Formel 1. Hvis en eller anden lokal dommer ønsker en syndebuk for en ulykke der er sket på en bane, kan de søge efter mig eller Charlie Whiting. Og de har endda ret til at gøre det i vores eget hjem, men ikke hvis jeg er i Monaco."

"Vi ønsker ikke at omgå nogen lov. Lige meget hvor Formel 1 er, følger vi den lokale lov. Men denne er lov er virkelig farlig og vi kan ikke have at Formel 1 personale bliver arresteret og sat i varetægt. Det kan ske under en lokal dommers lunefuldhed og den eller de personer kan endda ende med at blive tilbageholdt i op til flere måneder før deres sag kommer fra retten."

Max Mosley er måske den første der drager konsekvensen af denne lov - der endnu ikke er blevet vedtaget. Da BAR teamet præsenterede deres 2004 bil, udtrykte David Richards sine bekymringer vedr. dette lovforslag. Allerede på det tidspunkt forud så han at flere engelske baserede teams, godt kunne finde på at flytte deres base væk fra England og måske også fra Europa - i hvert fald fra et EU land.

PDL  


Hop til top
Minardi præsentation i Melbourne i morgen

Som det har været en tradition siden Poul Stoddart overtog Minardi teamet, så sker den officielle præsentation af teamets racere i hans hjemland i forbindelse med årets første grand Prix løb.

Den nye Minardi PS04B har allerede testet på både Misano og Imola banerne i Italien, med teamets to nye kørere Gianmaria Bruni og Zsolt Baumgartner.
Men modsat de øvrige Formel 1 teams, der har testet intensivt siden 1. december sidste år, så har de to Minardi kørere kun kørt 250 omgange tilsammen, hvilket næsten er hvad de øvrige teams kører pr testdag!

Det forlyder at Minardi i forbindelse med præsentationen, også vil præsenterer deres test- og tredjekører.
Denne plads er ifølge de sidste oplysninger gået til Tiago Monteiro, der sidste sæson kørte for Fittipaldi-Dingman Racing i Champ Car World Series, og som i år sideløbende med jobbet hos Minardi skal deltage i 'World Series by Nissan' for hollandske Carlin Motorsport.

AN  


 

Hop til top1.3.2004

Jenson Button som mester

Jenson Button vil være verdensmester, og hans største ønske er at blive det imens Michael Schumacher stadig kører med.

Alle Formel 1 kørerne vil gerne være verdensmester. Det vil Jenson Button selvfølgelig også. Dog har han et stort ønske, nemlig at blive det mens Michael Schumacher stadig kører med i feltet, og det er en vægtig årsag til.

Jenson Button er længe blevet regnet som en af de talentfulde kørere. Dog har de helt store resultater ikke været der endnu. Men med tanke på fremtiden gør han sig sine tanker. Dette sammenholdt med de yderste positive tests som BAR teamet har præsteret i de seneste vintertests forud for sæsonpræmieren.

Jenson Button:
"Jeg ønsker at vinde mens han (Michael Schumacher. red.) stadig kører, ellers vil alle sige at jeg kun vandt fordi han ikke var med. Modsat vil der altid komme nye og hurtige kørere til. Vinder man et verdensmesterskab, hvad enten Michael Schumacher er der eller ej, så er man alligevel god, fordi det er så forbandet svært at gøre. Det vil være en drøm for mig at vinde verdensmesterskabet, og det er den eneste grund til at jeg kører i Formel 1."

Så er spørgsmålet for hvilket team at han evt. får muligheden. BAR er tilsyneladende godt på vej frem hvis man ser på de seneste tests. Noget andet er også at Jenson Button er en af de kørere som Williams har som evne til at erstatte Montoya når han skifter til McLaren efter denne sæson. Jenson Button har som bekendt tidligere kørt for Williams, og har vel aldrig helt tabt forbindelsen til teamet. Talentet og evnerne er der, men bliver ønskerne og drømmene opfyldt?

"Al snakken om et skifte i 2005 har ikke ændret den måde jeg arbejder eller føler på. Folk kan sige hvad de vil. Det er selvfølgelig meget flatterende at folk som Ron Dennis og Frank Williams har noget godt at sige om mig. Det har været vanskeligt for mig i de seneste par år, men nu kan jeg endelig udfordre de tre i toppen, og så vil der være mere opmærksomhed på mig."

PDL  


Hop til top
Ballade med Paul Stoddart igen

Efter sidste års ballade om penge med Paul Stoddart, hvor også Eddie Jordan var involveret, er der nu optræk til en omgang diskussioner.

Paul Stoddart vil igen lave røre i andedammen i Formel 1 verdenen. Denne gang står FIA og motorfabrikanterne for skud. Sagen er den at alle teams vedtog sidste sæson, at man ville tillade tracktion control i fremtiden, mod at kundemotorerne skulle blive billigere. Det var en kompromisløsning som alle teams i Formel 1 feltet gik med til. I løsningen var der dengang også en indbygget en pose penge til især Jordan og Minardi teamet.

Men nu er Paul Stoddart gået på barrikaderne igen. Han vil faktisk tillade sig at gøre brug af en vetoret. Efter hans mening er kundemotorerne - som han selv er afhængig af - ikke blevet mærkbart billigere.

Hele affæren startede sidste år da FIA ville fjerne tracktion controllen og de automatiske gearkasser. Forhandlingerne endte dog med at man bibeholdte tracktion controllen mod at motorleverandørerne ville sælge deres kundemotorer billigere. Disse motorer skulle så leveres til en rimelig pris. En afstemning endte med at alle stemte for dette forslag. Paul Stoddart påtænker nu at trække sin stemme tilbage da han ikke finder at motorerne er blevet mærkbart billigere. Det kan gå hen og skabe problemer i og med at afstemningerne som hører ind under Concorde aftalen, som dette også gør, kræver at alle stemmer for. Ellers falder et forslag til jorden.

Paul Stoddart:
"Jeg stemte for forslaget i den tro at motorfabrikanterne ville hjælpe med at begrænse udgifterne vedr. motorer. Det lader til at de lider af hukommelsessvigt, og det er altså ikke sådan at man driver forretninger. Det har intet at gøre med om jeg tuder over priserne eller med vores overlevelse at gøre. Vores budget for i år er på plads. Men hvis vi skal blive ved med at betale disse store udgifter til motorer, har vi ikke penge til at udvikle på bilen. Ron Dennis har fortalt mig at det ville koste de store teams millioner af dollars i design og udvikling, hvis tracktion controllen skulle fjernes. Jeg er ikke ude på at lave ballade, men de er ikke retfærdige."

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk