Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
2.3.2005
 Australiens GP - Teams preview - Top 5
 Australiens GP - Teams preview - de nederste 5
 Ændret afvikling i Formel 1 - dog kun i forbindelse med afbrydelser
 Australiens GP - Dæk preview
 
1.3.2005
 Først næsten aflyst - nu næsten udsolgt
 

Hop til top2.3.2005

Australiens GP - Teams preview - Top 5

Her i weekenden starter det som vi længe har glædet os til, nemlig Formel 1 sæsonen. Årets første GP afvikles som vanligt i Melbourne.

Årets første GP imødeses altid med en lidt anderledes spænding og interesse. Hvad har de forskellige teams fundet på i vinterens løb? Det er måske ikke den store hemmelighed mere, men virker påhittene i praksis blandt de andre konkurrenter. Det er nok mere kernen i interessen for det første løb.

Ferrari:
Ferrari er ét af kun to teams som bevarer det samme kører-lineup. Det andet er BAR. Ferrari har for længst begyndt udviklingen af 2005 modellen, men venter til det tredje eller femte GP med at indsætte denne - helt afhængig af forløbet i især Australiens GP. I stedet stiller man op med 2004M modellen, som er 2004 modellen i en kraftig revideret udgave tilpasset det nye reglement. Ferrari har udviklet en ny motor til i år. For at sikre så god en holdbarhed af motoren, har man arbejdet tæt sammen med Shell om udviklingen af flere typer motorolier som skal være med til at sikre holdbarheden af motorerne. Ikke mindre end 5 forskellige typer kan finde anvendelse i Ferrari motorerne. De ligger i et spektrum der går fra kolde forhold til meget varme forhold. Så helt afhængig af vejret skifter Ferrari bare olien efter behov. Michael Schumacher har fået at vide af både Ross Brawn og Jean Todt, at han skal ændre sin kørestil lidt. Han er pr. tradition hård ved dækkene, men da der nu ikke må skiftes dæk under løb, må han til at køre mere konservativt - hele løbet igennem. Barrichello er som vanligt teamets andenkører. Han har endnu i år ikke givet udtryk for at i år vil han vinde. Det tætteste man er kommet på tilsvarende udtalelser i år, er at han er træt af at være den evige toer. Men ellers er det Ferrari teamets ledelse der er mest omtalt pt. Vil man give Minardi den nødvendige dispensation eller ej?

BAR:
BAR forsætter som alle ved med de samme kørere efter at retssagen med Williams om Buttons kontrakt er afsluttet. David Richards er blevet gået fra teamet, og Honda ejer nu 45 % af teamet. Mens juristerne har haft deres at se til, har ingeniørerne begået en ny gearkasse, som efter protester fra et eller flere af de andre teams, er blevet godkendt af FIA. Teamet har testet godt 28.000 kilometer, som godt 25 % mere end sidste år. Udover gearkassen og den reglements betingede ændring af aerodynamikken, så har der selvfølgelig været fokus på dækkene. De skal holde væsentligt længere i år. Og da BAR er blevet et rigtigt topteam, så har samarbejdet med Michelin været på et højere plan end tidligere. Teamet har dog haft et problem med farten, man kan dog godt forestille sig at det måske kan være planlagt, der har man før set hos de røde fra FIAT. Trods andre problemer, mener Geoff Willis, den tekniske direktør, at man er klar. Kørerne er i hvert fald. Begge glæder sig til at vise omverdenen at de er stand til at forsvare sidste års samlede andenplads. Men det første løb i sæsonen er altid noget specielt, og det er kørerne ganske udmærkede klar over. De er i hvert fald opsatte på at yde deres bedste.

Renault:
Renault vælger at køre med et setup der siger at et middel til høj downforce er sagen. Samtidig vil man køre med bilerne sat meget hårdt op, dog med et lille forbehold idet flere af nedbremsningsområderne er meget ujævne, og så er det ikke sagen at affjedringen er alt for hård. Men Renault mener at de har løsningen på det. Renault vil bruge fredagen til at sammenligne de dæktyper som Michelin stiller til rådighed. Nu er dækvalget mere afgørende end nogensinde. I og med at motorerne i år skal holde længere, har ingeniørerne hos Renault bl.a. prøvet at lave et så bredt område med et så godt drejningsmoment som muligt. Det får bl.a. betydning i Melbourne hvor der er masser af både decelerationer og accelerationer. Man anslår at man bruger ca. 60 % af motorens holdbarhed i det første GP og resten i det andet GP, nu hvor motorerne skal holde i 2 GP'er. Kørerne glæder si

PDL  


Hop til top
Australiens GP - Teams preview - de nederste 5

Blandt de nederste 5 kan det måske være vanskeligt at forudsige noget om deres konkurrence i år. Ejerskifte og nye kørere og udvikling kan gøre forskellen.

De nederste 5 teams - udfra sidste års slutplacering - har alle noget at kæmpe for. Sauber for at blive endnu bedre, Red Bull er ny på banen efter overtagelsen af Jaguar, Toyota med en helt ny kørersammensætning og en helt ren Gascoyne bil, Jordan som nu er ejet af Midland F1 og endelig Minardi som igen har to nye kørere, til gengæld med en helt ny Cosworth motor. Hvad står de fem nederst rangerede teams for i år? Meget vil vise sig i de tre første GP'er i år. Vi starter som vanligt med det australske.

Sauber:
Sauber har testet ligeså meget som eksempelvis McLaren, nemlig godt 6500 km. Hvor mange km de har kørt i 2004 i modificeret udgave, vides ikke. McLaren har testet godt 19.000 km i deres 2004 model efter sidste sæson. Så meget er Sauber sandsynligvis ikke nået op på. Til gengæld har Sauber nu deres første bil klar. En bil som man endelig har kunnet arbejde fuldt ud med i egen vindtunnel. Man er nået så langt med bilen hidtil som man har kalkuleret med. Sauber har det med at komme med små, men effektive ting i løbet af en sæson, så udviklingen er langt fra slut. Teamet største bekymring i øjeblikket er dækkene, men det er de ikke ene om. Kørersammensætningen som i år består den til Formel 1 tilbagevendte Jacques Villeneuve og Felipe Massa. En skøn blanding af temperament, talent og erfaring. Kan Peter Sauber styre disse to rigtigt, kan der godt komme mange points på kontoen, om bilen ellers vil det samme.

Red Bull Racing:
Red Bull gør sig bemærket ved at have et meget ungt team. Man feltets pt. yngste kører, Christian Klien. Teamchef Christian Horner er også den yngste af hans slags. Nogen beskylder dem også for at være det yngste team, men den holder vist ikke helt. Men som "nyt" team, er der så noget at leve op til? Det kan det være da man jo har overtaget et etableret team. Og når man så samtidig har skrevet kontrakt med en af de mest erfarne kører i feltet, ja, så må der vel forventes et eller andet. Tests har da også vist at man et eller andet sted skal regne med Red Bull Racing. I denne sæson får man Cosworth motoren, som flere steder er udråbt til at være blandt de stærkeste i denne sæson. Om det holder kan der måske stilles et spørgsmålstegn ved, men ledende folk fra flere af de andre teams har udtalt at man absolut ikke skal undervurdere Red Bull Racing i denne sæson. Coulthard nævner at man har haft nogle overraskende god tests i optakten til sæsonen, Klien glæder sig til at komme i gang igen, og Luizzi, tredjekøreren, er kommet i lære. Han er en af fremtidens mænd og får på denne måde en god mulighed for at lære banerne at kende. Red Bull Racing bliver måske ret interessant at følge henover sæsonen.

Toyota:
Toyota har deres første rene Mike Gascoyne racer klar. Men det har ikke været let. Allerede nu er der foretaget flere seriøse ændringer på bilen, og nu mener Toyota at de har ramt noget af det rigtige. I hvert fald er der kommet mere fart i bilen, og man nu nærmer sig nu målsætningen. I testforløbet har Toyota primært været fokuseret på lange testkørsler, altså løbsdistancer, og mener udfra de seneste ændringer at nu er man ved at være der. Testtiderne har ikke været imponerende, men Mike Gascoynes filosofi er, at det skal man ikke lægge for meget i. Det endelige resultat er det vigtigste. Man har bl.a. konstrueret en helt ny bagvinge. Udstødningssystemet er også blevet ændret undervejs. Teamet har fået to nye kørere til denne sæson. Trulli tyvstartede godt nok i sidste sæson, men nu gælder det en fuld sæson for Toyota. Ligesom det også gør for Ralf Schumacher der er skiftet fra Williams. Kørerne glæder sig begge til at komme i gang med dét det gælder om, nemlig race. Der har været forlydender fremme om fra flere sider at Ralf Schumacher måske ikke vil kunne gøre sig gældende i Toyota raceren, og også at han vil blive

PDL  


Hop til top
Ændret afvikling i Formel 1 - dog kun i forbindelse med afbrydelser

Udover de tidligere beskrevne tekniske regelændringer på bilerne, så er der også ændret på nogle punkter i forbindelse med afviklingen.

Afviklingen af et Grand Prix bliver ændret på flere punkter. Kvalifikationen er beskrevet andetsteds på sitet, men der er også ændringer i forhold til uheld, vejrændringer og lign. Det er dog mest selve proceduren der ændret.

Der er nogle ændringer i år i forhold til uheld/hændelser og omstart, med det resultat at et løb kan blive udsat. Sker dette, vil det røde flag blive anvendt. Bilerne skal herefter samles på banen foran pitlane. Tidsmålingen vil dog forsat køre. Sikkerhedsbilen vil holde forrest i sådan en situation. I den periode hvor løbet er udsat, må der arbejdes på bilerne, men der må ikke fyldes benzin på.

Afbrydelsen eller udsættelsen skal være så kort som muligt. Den resterende tid vil blive vist på alt tidtagningsudstyr, det vil dog altid være en periode på minimum 10 minutter inden et løb kan genoptages. Hvis en bil ikke er klar efter denne periode, skal den uanset placering, starte bagerst eller fra pitlane. Starten vil foregå bag sikkerhedsbilen som kører i pit efter én omgang.

Sikkerhedsbilen vil også i en situation hvor start/mål området er blokeret, lede feltet gennem pitlane. Bilerne kan dog i denne situation vælge at køre i pit hvis de ønsker det, altså gøre stop i pittet hos deres team.

Selve startproceduren kan i visse situationer også blive ændret. Dette sker for at undgå at spilde tid. Er der et problem med en eller flere biler efter opvarmningsomgangen, kan løbsdirektøren beslutte om starten skal udsættes, eller om der skal køres en ny opvarmningsomgang. Beslutningen vil blive givet via signallys. Vælges der en ekstra opvarmningsomgang, vil de grønne lys blive tændt 2 sekunder efter at en start er blevet annulleret. Der vil også komme et skilt med beskeden "Ekstra Formation Lap". Sker dette, vil løbet blive reduceret med én omgang. Vælger løbsdirektøren at udsætte starten, skal bilerne blive holdende, og en ny opvarmningsomgang køres 5 minutter efter.

PDL  


Hop til top
Australiens GP - Dæk preview

Siden det nye reglement omkring dækkene blev kendt, har både Bridgestone og Michelin haft virkelig travlt med at udvikle dæk passende til det nye reglement.

Det nye reglement der forskriver længere holdbarhed på dækkene - både kvalifikation og løb - har virkelig fået sat gang i de små grå hos ingeniørerne hos både Bridgestone og Michelin. Alt er taget i brug for at få testet den løbende udvikling. Fornyeligt havde nogle statistikere regnet ud at Bridgestone har testet ca. 16.000 kilometer, mens Michelin er helt oppe på rundt regnet 91.000 kilometer under test. Disse tal er opgjort inden de to seneste tests. Første indikation af holdbarheden på de nye dæk får vi i det australske GP. Her skal det for første gang i fuld offentlighed vise sig hvordan udviklingen er forløbet.

Bridgestone:
Bridgestone skal i år "nøjes" med at levere til kun 3 teams. Der er dog ingen tvivl om hvem der står for udviklingen. Bridgestone sender 5 forskellige typer tørvejrsdæk til det australske. Som Bridgestone selv siger, så har disse dæk aldrig været kørt med før, og man ved ikke nøjagtigt hvad resultat det vil give, men mon ikke at der testet nok til at vide, at de godt kan stå distancen? Dækkene til regnvejr er også spritnye konstruktioner. Bridgestone siger også at dækkene er en anelse hårdere end tidligere, hvilket for så vidt er logisk nok i og med at de skal nu holde den fulde GP distance. Bridgestone er også med et forsigtigt gæt på at de fleste teams kun vil lave et eller to pitstops. Bridgestone antyder også at ingen - heller ikke Michelin - ved hvor man står. Ingen af de nye dæk er testet under rigtige varme forhold, som man forventer der vil være i Melbourne. Der er sommer mens vi andre må nøjes med sneen. Der er godt nok testet i Spanien, men der har heller ikke været specielt varmt. Mange ting vedr. dækkene vil blive afsløret tidligt søndag morgen dansk tid.

Michelin:
Michelin leverer i år dæk til 7 teams hvilket jo selvfølgelig indebær et kæmpe arbejde for Michelin. Det giver til gengæld også den fordel at der er flere til at teste for dækmærket med deraf flg. data og erfaringer. Michelin forudser ændrede betingelser i Albert Park i år. Pga. dækkenes ændrede struktur, vil der blive lagt mindre gummi i asfalten. Det betyder så også at tiderne måske bliver lidt langsommere. Forholdene vil med andre ord ændre sig mindre mellem fredag og søndag end man er vant til. Normalt er banen meget støvet og beskidt fredag, men det har hidtil ændret sig meget i løbet af fredagen og lørdagen frem til søndag hvor asfalten opfører sig mere a la en rigtig GP bane. Denne forskel vil blive mindre i år. Hvor mange dæk Michelin tager med til Grand Prixerne i år, er der endnu ikke fuld klarhed over. Antallet vil blive mindre men hvor meget. Australiens Grand Prix bliver lidt af en prøveklud på flere områder.

PDL  


 

Hop til top1.3.2005

Først næsten aflyst - nu næsten udsolgt

Det engelske Grand Prix har været igennem en noget turbulent off-season. Først var det næsten aflyst, nu er der næsten udsolgt.

Grundet den ikke så gode stand på Silverstone - i hvert fald ifølge Bernie Ecclestone - har det engelske Grand Prix faktisk været aflyst, men efter besværlige og vanskelige forhandlinger, lykkedes det alligevel at få Grand Prixet med på kalenderen.

Da arrangørerne og billetbureauer selvfølgelig ikke har vidst om Grand Prixet i det hele taget blev til noget, så er billetterne først kommet ret sent i udbud. Men interessen i England har været overvældende. Nu er der allerede næsten udsolgt. Det er i hvert fald ikke tilskuerinteressen der mangler, måske Bernie også skulle tænke lidt over det i fremtiden.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk