Det er vurderingen - en vurdering som er meget svær til 2010 hvor ingen rigtig ved hvem der har det stærkeste kort. Den ene dag ser Mercedes stærk ud, den næste er det Red Bull, så kommer McLaren pludselig med igen og så er Ferrari selvfølgelig også godt med. 7.353 kilometer har teamet kørt af test - og er kommet ud af de fire store tests med en god fornemmelse.
"Vi er tilfredse med det arbejde vi har udført i de fire tests, især at vi har gennemført det program som vi havde lagt. Først og fremmest er det vigtigt at have et godt niveau af holdbarhed, og jeg mener at vi kan sige at vi har nået vores mål. Selvom vi skal være fokuserede på at koncentrere os og forbedre os hvor vi kan. Vi må sige at teamet har gjort et godt stykke arbejde henover vinteren for at få det bedst mulige ud af de 15 dage med test. Med en så begrænset tid til at teste, var det at miste nogle timers test på grud af tekniske problemer virkelig en skam," siger Domenicali.
Han erklærer sig enig i at Ferrari er med i topgruppen efter at der er blevet analyseret på data fra testen i Barcelona. "Det er svært at sige hvem der er favoritter efter det vi har set de sidste uger, selv for os der har arbejdet der. Jeg giver normalt ikke forudsigelser, men det er klart at det bliver et meget tæt mesterskab, ikke ligesom sidste år," forklarer han. Sidste år kørte Brawn GP fra alt og alle, men det bliver ikke aktuelt til 2010 hvor ingen rigtig ser ud til at være altdominerende. "Før testen troede vi at der måske var fire teams i stand til at kæmpe om titlen, men efter det vi har set kan der være flere. Derudover er der også nogle spørgsmål som der skal besvares, såsom dækkenes opførsel ved høje temperaturer og løbsstrategier, blot for at nævne nogle få. Med en så tæt præstation vil den mindste fejl føre til at man ikke kommer med i Q3," siger han.
I næste uge bliver vi forhåbentlig meget klogere på hvem der har farten i racerne.
De kombinerede tider fra Circuit de Catalunya:
Pl. | Kører | Team | Best | Omg. | 25th | 26th | 27th | 28th |
1 | Hamilton | McLaren | 1:20,472 | 227 | - | 1:22,152 | - | 1:20,472 |
2 | Webber | Red Bull | 1:20,496 | 168 | 1:21,487 | - | - | 1:20,496 |
3 | Massa | Ferrari | 1:20,539 | 228 | - | - | 1:22,344 | 1:20,539 |
4 | Sutil | Force India | 1:20,611 | 160 | - | - | 1:22,606 | 1:20,611 |
5 | Hulkenberg | Williams | 1:20,614 | 180 | 1:22,407 | 1:20,614 | - | - |
6 | Alonso | Ferrari | 1:20,637 | 208 | 1:24,170 | 1:20,637 | - | - |
7 | Vettel | Red Bull | 1:20,667 | 252 | - | 1:21,258 | 1:23,123 | 1:20,667 |
8 | Rosberg | Mercedes | 1:20,686 | 235 | 1:22,514 | - | 1:20,686 | - |
9 | M.Schumacher | Mercedes | 1:20,745 | 207 | - | 1:21,689 | - | 1:20,745 |
10 | Barrichello | Williams | 1:20,870 | 184 | - | - | 1:21,975 | 1:20,870 |
11 | Kobayashi | Sauber | 1:20,911 | 172 | - | - | 1:26,216 | 1:20,911 |
12 | de la Rosa | Sauber | 1:20,973 | 187 | 1:23,144 | 1:20,973 | - | - |
13 | Liuzzi | Force India | 1:21,056 | 154 | 1:24,064 | 1:21,056 | - | - |
14 | Buemi | Toro Rosso | 1:21,413 | 193 | - | - | 1:21,413 | 1:22,135 |
15 | Button | McLaren | 1:21,450 | 205 | 1:23,452 | - | 1:21,450 | - |
16 | Alguersuari | Toro Rosso | 1:21,571 | 215 | 1:24,869 | 1:21,571 | - | - |
17 | Petrov | Renault | 1:22,523 | 141 | 1:24,173 | - | 1:22,523 | - |
18 | Kubica | Renault | 1:23,175 | 159 | - | 1:24,912 | - | 1:23,175 |
19 | Trulli | Lotus | 1:25,059 | 172 | - | 1:25,524 | 1:25,059 | - |
20 | Kovalainen | Lotus | 1:25,251 | 65 | - | - | - | 1:25,251 |
21 | Glock | Virgin | 1:25,942 | 83 | - | 1:25,942 | 1:26,305 | - |
22 | di Grassi | Virgin | 1:26,160 | 78 | 1:27,057 | - | - | 1:26,160 |
23 | Fauzy | Lotus | 1:28,002 | 76 | 1:28,002 | - | - | - |
Sidste testdag inden det for alvor går løs i Bahrain, blev afsluttet søndag eftermiddag. Lewis Hamilton var hurtigste kører i et program der mindede meget om kvalifikationskørsel. Der var dog også andre teams der forsøgte sig den vej.
Red Bull Racing havde en næsten problemfri dag, hvor det lørdag var en kamp at få kørt. Teamets testprogram har været ændret flere gange, men søndag lykkedes det endelig at få kørt en fornuftig test.
Ferrari eksperimenterede med en hajfinne a la McLaren og flere andre teams. Om den kommer på bilen senere i sæsonen er ikke afgjort endnu. De fleste smagsdommere bryder sig dog ikke specielt meget om designet.
Og selvfølgelig brugte alle teams muligheden for at få lavet diverse justeringer. Sidste øjebliks ændringer i aerodynamikken blev afprøvet, alt i mens at der blev holdt øje med især Mercedes teamet. Ingen fik dog afsløret om Mercedes som rygterne i øjeblikket taler meget om, virkelig har udviklet en ny superdiffuser.
Søndagens tider fra Circuit de Catalunya:
Pl. | Kører | Team | Tid | Diff. | Omg. |
1 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:20,472 | 134 | |
2 | Mark Webber | Red Bull-Renault | 1:20,496 | 0,024 | 59 |
3 | Felipe Massa | Ferrari | 1:20,539 | 0,067 | 113 |
4 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 1:20,611 | 0,139 | 99 |
5 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault | 1:20,667 | 0,195 | 76 |
6 | Michael Schumacher | Mercedes | 1:20,745 | 0,273 | 122 |
7 | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | 1:20,870 | 0,398 | 83 |
8 | Kamui Kobayashi | Sauber-Ferrari | 1:20,911 | 0,439 | 67 |
9 | Sebastien Buemi | Toro Rosso-Ferrari | 1:22,135 | 1,663 | 87 |
10 | Robert Kubica | Renault | 1:23,175 | 2,703 | 106 |
11 | Heikki Kovalainen | Lotus-Cosworth | 1:25,251 | 4,779 | 65 |
12 | Lucas di Grassi | Virgin-Cosworth | 1:26,160 | 5,688 | 47 |