Efter at sæsonstarten i Formel 1 som skulle have kørt i Bahrain er blevet aflyst, så er indstillingen åbenbart den både hos FOM og arrangørerne i Bahrain, at man skal arbejde hen mod at få Grand Prixet ind i kalenderen på et senere tidspunkt i år.
Spørgsmålet er hvornår. Først og fremmest skal alle uroligheder og stridigheder være bilagt i landet, så ro og orden er genoprettet og at der kan garanteres for sikkerheden. Når det er sket, skal der kigges på kalenderen.
Som den ser ud lige nu er det kun i den obligatoriske sommerpause at man kan putte et Grand Prix ind. Ellers skal det være i den allersidste del af året. Fordelen ved at gøre det sidst på året er slet og ret temperaturen.
Men der vil ganske givet være modstand imod det. Det er vel kun FOM som kan ændre beslutningen om at inddrage sommerpausen. Det vil mange teams ganske givet være meget imod, da deres planlægning for perioden vil gå i opløsning. Modstanden kan også ventes fra de teams, som i forvejen har været mod at der skal køres 20 Grand Prixer om året. Uanset hvor Bahrains Grand Prix eventuelt skal puttes ind, vil det møde stor modstand. Umiddelbart ser det dog ud som om at et Grand Prix sidst på året vil være den bedste løsning.
Vitantonio Liuzzi får ikke et sæde hos Force India teamet i år, da man istedet har valgt at satse på den tidligere DTM kører Paul di Resta. Derfor har Vitantonio Liuzzi ledt efter et andet sæde blandt andet hos Hispania Racing Team, for hvem han også har testet ved en enkelt lejlighed. Og endda med et ret godt resultat.
Men Hispania Racing Team vil angiveligt helst have en betalingskører, da økonomien som bekendt er meget anstrengt. Der foregår dog forhandlinger mellem de to parter, men der er i skrivende stund endnu ikke opnået nogen form for enighed.
"Hvem vil give mig løn for at køre?"
(Foto: Force India)
Derfor er Vitantonio Liuzzi for så vidt stadig fri på markedet og kan dermed også søge andre sæder i Formel 1 feltet. Eller kan han?
Det forlyder nemlig at han teknisk set stadig er kontraktlig forbundet til Force India teamet. Såfremt det er rigtigt, kan han ikke gøre som han vil. I hvert fald ikke umiddelbart. Det kræver at han bliver frigjort fra kontrakten med Force India på en eller anden måde.
Fra Hispania Racing Team forlyder det at man var meget tilfreds med Vitantonio Liuzzis arbejde for teamet, og at man fandt yderligere forbedringer ved bilen efter hans testarbejde. Men Hispania Racing Team undersøger også andre muligheder end lige netop Vitantonio Liuzzi. Blandt andet er Christian Klien med i overvejelserne. Christian Klien fik i 2010 sæsonen lov til at køre ved enkelt lejlighed for teamet. Der er dermed stadig en masse løse ender der skal bindes sammen. Både for Vitantonio Liuzzi og for Hispania Racing Team.