Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
20.3.1999
 Begejstring for Sepang
 
18.3.1999
 Barcelona - 2. og 3. dag
 Salos fremtid stadig uvis
 

Hop til top20.3.1999

Begejstring for Sepang

Formel 1 har fået en ny legeplads. Den 9. marts blev Sepang International Circuit indviet ved en storslået åbningsceremoni og i denne uge var tre formel 1-køreres tur til at teste banen, nemlig Mika Hakkinen, Eddie Irvine og Jean Alesi. Deres respons var ikke til at tage fejl af: vi har noget at se frem til når det første malysiske GP går i gang søndag den 17/10 1999. Banen er både snørklet og hurtig og, frem for alt, udfordrende. Hakkinen sagde: "Det er en fantastisk bane. Du er nødt til at finde den helt perfekte linie for at sætte en god tid. Den er meget hurtig, virkelig god." Irvine var helt enig: "Det er en god bane for kørerne, meget god, meget teknisk. Der er en stor variation af hjørnerne og det gør altid set-up'et meget tricky."

Den 5.6 km lange baner er tysk designet og med fire gode steder at overhale. Det drejer sig om langsomme sving som er op til 22 meter brede. Til oktober vil formel 1-bilerne komme op på omkring 290 km/t som topfart, i lighed med Silverstone. Til sammenligning kørte David Coulthard 355 km/t sidste år på Hockenheim, sæsonens hurtigste bane.

Sepang har den længste pitlane i verden og der kan være 130.000 tilskuere omkring banen. Der er masser af storskærme og plads til 500 pressefolk. Servicefaciliteterne er i tiptop stand og efter sigende skulle de tilhørende bygninger være noget af det smukkeste, rent arkitektonisk. Det tog blot 14 måneder at opføre, og til tider arbejdede der over 2500 folk ad gangen. Men helt billigt har det heller ikke været: det har kostet ca. 5,5 milliarder danske kroner at bygge.

CBA  


 

Hop til top18.3.1999

Barcelona - 2. og 3. dag

Stewart-Ford er for alvor kommet op i omdrejninger, efter at de i mandagens test skuffede en smule. Men både onsdag og torsdag har de hvide racere været blandt de hurtigste af de deltagende vogne. Rubens Barrichello satte hurtigste tid på testens anden og tredje dag, og teamet har efterhånden fået styr på de overophedede Ford-motorer. Brasilianeren brugte blandt andet onsdagens test til at træne starter og pitstops, og med de gode tider er det ikke usandsynligt at Barrichello kan gøre en god figur på sin hjemmebane. Ferrari stoppede deres test, anført af Eddie Irvine, efter andendagen hvor han koncentrerede sig om tekniske forbedringer. Også en anden kandidat til toppositioner, Jordan har været i aktion på den spanske bane. Begge kørere har fået kørt masser af omgange, og ifølge teamet har der ikke været nogle tekniske problemer. Teamet fortsætter med at teste tirsdag og onsdag på Magny-Cours. Sauber har kæmpet for at få en mere holdbar racer og efter de to sidste testdage er det ved at gå den rigtige vej. Også hos Prost er man på vej - de to Prost-racere kørte onsdag næste 200 omgange tilsammen.

Onsdagen tider:
KørerTeamTid
Rubens BarrichelloStewart1m 22,593 sek.
Eddie IrvineFerrari1m 23,285 sek.
Damon HillJordan1m 23,501 sek.
H.-H. FrentzenJordan1m 23,780 sek.
Jean AlesiSauber1m 24,123 sek.
Johnny HerbertStewart1m 24,140 sek.
Jarno TrulliProst1m 24,261 sek.
Pedro DinizSauber1m 24,509 sek.
BB  


Hop til top
Salos fremtid stadig uvis

Mika Salo har endnu ikke fundet sig arbejde efter at blev 'købt' ud af Toranosuke Takagi og hans sponsorer. Finnen har i adskillige år været et varmt emne hos flere teams men står nu uden et sæde i Formel 1. Han har efter alt at dømme et tilbud på hånden fra Honda, selvom der også er stor sandsynlighed for at han der skal konkurrere med en anden japaner, eftersom det ene sæde er blevet givet til Jos Verstappen. En anden mulighed er at Salo måske får arbejde som testkører for Ferrari, eftersom Badoer er fast kører for Minardi. Finnen har flere gange besøgt fabrikken i Maranello - og det har vist ikke kun været for at få leveret en Ferrari. Han har de seneste sæsoner været et potentielt emne som en afløser til Eddie Irvine, der dog nok har sikret sig videre arbejde hos Ferrari efter sejren i Melbourne.
BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk