Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
20.3.2000
 Michelin forbereder sig til 2001
 Vigtigt dækvalg
 Ecclestone god for 24 milliarder
 Sambabold for Ferrari-kørerne
 Effektivitet hos Arrows
 Sælger Head aktier i Williams?
 Hvad er Supertecs fremtid?
 Montoya ikke udlånt
 McLaren skal slås på banen
 Ecclestone vil hjælpe
 
19.3.2000
 Jaguar på Interlagos: knald eller fald ?
 Fra Benettons dagbog
 Godkendelse af bane i Moskva?
 Verstappen ser frem til Interlagos
 Barrichello bukker under
 Interlagos første løb for Arrows
 BAR satser på holdbarhed
 Rubinho drømmer
 Sauber-vinge anno 99
 

Hop til top20.3.2000

Michelin forbereder sig til 2001

Efter at Renault har annonceret deres overtagelse af Benetton, er der gang i nye forhandlinger, nemlig med Michelin, og noget tyder på at Michelin er dækleverandør til Reneault/Benetton næste år.

Rocco Benetton har faktisk forhandlet med Michelin gennem længere tid, for få deres dæk fra næste sæson. Pierre Dupasquier, Michelin, som var tilstede ved det australske GP, sagde ved den anledning: "Hvis Renault vender tilbage til F1, er vi villige til at levere til dem." Noget tyder på, at en kontrakt mellem de to parter er ved at være klar.

Michelin har allerede lavet kontrakt med BMW-Williams og med Toyota, som efter al sandsynlighed er i F1 næste år. Andre forhandlinger er i gang med Jaguar, Jordan og Prost.

Sauber skulle også være interesseret. Det kan Ferrari jo bruge til noget, da der jo er en meget tæt forbindelse mellem de to teams. Skulle Sauber begynde at bruge Michelin, kan Ferrari lave tests af dækkene gennem Sauber teamet. Og viser det sig, at Michelin "virker" bedre på Sauber-bilerne end Bridgestone, kan Ferrari bruge det til at skifte dækmærke, når deres nuværende kontrakt med Bridgestone, udløber efter næste sæson.

PDL  


Hop til top
Vigtigt dækvalg

Nu hvor sæsonens andet løb nærmer sig, er der sikkert mange motorsportsfans der snakker og diskuterer om, hvilken kører og måske også hvilken bil, der render med VM-titlen. Men F1 er ikke kun det. For at kunne føre bil og fører frem til de gode resultater, er det nødvendigt at hele "pakken" virker rigtigt. En af de mest vigtige ting er dækkene.

Allerede nu er Patrick Head helt sikker på, at teamet havde valgt de rigtige dæk i Australien, og han er lige så sikker på, at det valg man har foretaget til Interlagos, er ligeså godt.

Yoshihiko Ichikawa, Teknisk Direktør i Bridgestone Motorsport, sagde efter det australske GP: "De fleste af kørerne valgte softcompound, selvom mediumcompound arbejder ligeså godt her under de varme forhold. Jeg er helt sikker på at kørernes valg af dæk, har en betydningsfuld indflydelse på løbet. Mange af kørerne brugte afraspede dæk for at reducere muligheden for understyring, hvilket kan være en stor faktor når man bruger softcompound. Jeg er meget tilfreds med de bløde dæks præstation, men i Brasilien forventer jeg en noget større spredning af de valgte typer."

PDL  


Hop til top
Ecclestone god for 24 milliarder

Formel 1-bossen har foretaget et ordentlig ryk frem på listen over de rigeste i England. Ecclestone-familien er god for 24 milliarder kroner og det har placeret ham på en solid 6. plads på hitlisten i England.

Formel 1-bossen har siden sidste år taget et stort skridt frem - og fordoblet hans formue - det må siges at være en fornem præstation. Der er flere grunde til det store spring - blandt andet salget af aktier i Formula One Holdings. Hvis Ecclestone holder stilen, overhaler han nr. 1 på listen, Hans Rausing der har en formue der er dobbelt så stor som Ecclestones, mens der ikke er så forfærdelig langt op til en anden kendt rigmand, Richard Branson - bagmanden i Virgin-koncernen.

Andre topnavne i Formel 1 er også på listen - Ron Dennis er den rigeste teamchef, med en formue på godt 2 milliarder kroner. Det er måske også især på grund af det store salg af McLaren-aktier til DaimlerChrysler. Han bliver fulgt godt af Arrows-bossen, Tom Walkinshaw - god for 1,7 milliarder kroner.

Frank Williams og Eddie Jordan er også på listen, og Jackie Stewart holder sig også blandt de bedste. Den tidligere verdensmester, Nigel Mansell har godt 500 millioner på bankbogen. Der er penge i Formel 1.

BB  


Hop til top
Sambabold for Ferrari-kørerne

Ferraris to kørere stiller op til en fodboldkamp på onsdag i Brasilien. Michael Schumacher og Rubens Barrichello kommer i kamp i Sao Paulo for klubben Corinthians - så må man bare håbe at de ikke tackler igennem. Der bliver ellers gået til den i brasilianske kampe!

For Schumachers vedkommende bliver det nok ikke til den helt store kamp - tyskeren klager stadig over lidt problemer efter hans uheld på Silverstone sidste år. Derfor ventes det at Schumacher bliver bænkevarmer i store dele af kampen. Og så får Rubens Barrichello for at spille for sit favorithold hjemme i Brasilien.

BB  


Hop til top
Effektivitet hos Arrows

Den sidste uges tid har været meget hæsblæsende hos Arrows. Mange ting har spillet ind og påvirket travlheden hos teamet. Men en meget stor ihærdighed fra alle i teamet gør, at man har en stor chance for at nå det hele.

Inden løbet i Australien, havde teamet fået én påtale fra FIA angående åbningen omkring siddebrønden i bilen. Man stod faktisk til at få en udelukkelse fra de næste løb, men det blev ikke aktuelt, idet ingen af bilerne sluttede løbet. Arrows teamet har officielt bekræftet påtalen, men har også udtalt, at man har lavet en slags kompromis med FIA, så alle skulle være tilfredse.

Efter løbet i Australien var det meningen, at det meste af udstyret skulle sendes direkte til Brasilien, men det viste sig ,at de mennesker i teamet der skulle omkring England, fik lidt ekstra håndbagage med. Grundet Pedro de la Rosas uheld, fik teknikerne travlt, man fik taget digital fotos af de beskadige dele - primært forhjulsophænget og affjedringen - og sendt disse til England til nærmere analyse. Det sparer tid. Da man så kom til England, kunne man sammenligne og udbedre diverse defekter meget hurtigt, og man kan tage lidt ekstra håndbagage med til Brasilien. Og dermed være klar til træning, kvalifikation og løb.

Dog skal de ændringer der er aftalt med FIA, af monocoquen omkring siddebrønden, nok sendes separat. Men ifølge Arrows vil alt være klar til dagene på Interlagos.

PDL  


Hop til top
Sælger Head aktier i Williams?

Ifølge britiske aviser er Williams' tekniske leder, Patrick Head på vej til at sælge ud af sine aktier i Williams-teamet. Patrick Head har ved flere lejligheder været i de finansielle overskrifter om et muligt frasalg af en del af hans aktier i det team som han og Frank Williams har været fælles om at stable på benene.

Patrick Head ejer 30% af teamet, og flere købere er linet op. Flere investeringsbanker ser teamet som et godt investeringsobjekt, men også teamet nye samarbejdspartner, BMW har interesser i at øge deres tilknytning til Williams-teamet. Den tyske bilkoncern har tidligere forsøgt at købe sig ind i teamet, men hidtil har Frank Williams afvist at sælge ud af sine aktier til BMW, for at der ikke skal ske det samme som der er sket for flere andre teams i feltet - at de totalt bliver slugt af motorleverandøren.

BB  


Hop til top
Hvad er Supertecs fremtid?

Efter at Renault købte hele Benetton-teamet og efter at Flavio Briatore dermed forlader chefposten for Supertec til fordel for rollen som teamchef hos Benetton, giver det anledning til at vurdere hvad der er Supertecs fremtidsplaner.

På den ene side har man ikke den store lyst til at poste mange penge i R&D på Supertec-motorer, men vil i stedet bruge pengene på deres eget team og udviklingen af en supermotor til sæsonen 2002.

Benetton har sikret sig motorer frem i tiden - Supertec fortsætter, og Arrows ser også ud til at have fundet sig til rette. De første indikationer fra Arrows tyder på at Supertec fortsætter som leverandør, også i den kommende sæson, hvorefter Arrwos overvejer at vende tilbage til deres egen motor, med mindre at der viser sig andre muligheder. Det kan ikke udelukkes at Supertec fortsætter, men ifølge Patrick Faure, bliver dette først bestemt en gang i fremtiden.

BB  


Hop til top
Montoya ikke udlånt

Måske er der kommet lidt klarhed om hvad der er de kontraktlige forhold mellem Williams og Juan Pablo Montoya. Da Zanardi kom til Williams var det oplagt at man kunne sende Montoya den anden vej og dermed give ham en uddannelse i den amerikanske ChampCar-serie. Da Zanardi så floppede i Formel 1 og fik sparket var det oplagt at Montoya så ville gå den anden vej - men nej!

Williams valgte at skrive kontrakt med Jenson Button - i øvrigt efter at utallige kørere havde takket nej. Montoya havde kontrakt for yderligere en sæson med Ganassis ChampCar-team, så der var blokeret for et evt. skifte.

Montoya fortæller nu at han ikke er udlån til ChampCar - der er simpelthen ikke nogen kontrakt med Williams! Dermed har Williams altså et kort mindre i kørerkabalen, og så har Jenson Button ligepludselig forbedret sine chancer for fortsat engagement hos BMW-Williams.

Montoya er måske mest stemt for at blive i ChampCar, serien som han vandt sidste år - i debutsæsonen! Andre teams har så også mulighed for at byde på colombianeren der er i høj kurs hos flere teamchefer.

BB  


Hop til top
McLaren skal slås på banen

"Film skal ses i biografen" - sådan er filmbranchens slogan. For Michael Schumacher er sloganet til det brasilianske grand prix - "McLaren skal slås på banen!" Tyskeren fik ikke muligheden for at vise hvor meget hans Ferrari virkelig er værd - sejren i Melbourne blev foræret af McLaren, da de to racere udgik med det samme motorproblem. "Jeg gik glip af muligheden for at vise verden at jeg kunne have slået McLaren, uanset om de ikke var udgået i løbet med motorproblemer," siger den førende i VM.

Han forventer at Ferrari er rigtig godt med på Interlagos - en bane som de tidligere ikke har haft den store succes på, med dens ujævne overflade og layout. Han siger om Ferrari-raceren anno 2000. "Den skulle være mere konkurrencedygtig på alle slags baner - selv over bump og i de lange højfartssving som der er på Interlagos, som også er en af de få baner der går imod urets retning," siger Schumacher.

McLaren kommer også til Interlagos med et klart mål - at gennemføre og vise at de fortsat er med, og at det kun var en engangsforestilling i Melbourne. Konfrontationen mellem Ferrari og McLaren er trukket op! Lad os så håbe at de kan give noget god race!

BB  


Hop til top
Ecclestone vil hjælpe

De store bilgiganter har haft deres indtog i Formel 1, på en sådan måde at der ikke er motorer nok til at alle teams har en motor der kan anvendes. Med Renaults køb af Benetton kan de meget vel kun holde sig til deres eget team, samt at Supertec enten skærer ned næste år, sådan at Arrows-teamet kommer i klemme.

Et andet team, der i år var tæt på at blive hårdt ramt, er Minardi. Det lille italienske team har købt gamle 98-motorer af Ford, og de er i sagens natur ikke særlig stærke i forhold til de andre motorer der anvendes i år. Selv den hårde Bernie Ecclestone er ligefrem blevet blød. "Det er synd for Minardi, fordi fortjener og egentlig har en god racer," siger Formel 1-bossen. "Jeg ønsker at se at motorleverandørerne leverer til mindst to team hver. Det vil være fair," siger han videre. Problemet er så: hvilke motorleverandører skal så pålægges at leverer motorer? P.t. har Ferrari, Honda, Ford og Supertec klaret dette - hvem skal i givet fald åbne op for flere teams?

BB  


 

Hop til top19.3.2000

Jaguar på Interlagos: knald eller fald ?

Som bekendt gennemførte ingen af de grønne katte det australske GP og den forløbne uges test på Silverstone har ikke virket overbevisende, indrømmer teknisk direktør Gary Anderson. “Vi kørte 2 dage på Silverstone uden for alvor at få løst problemerne, men vi og især Cosworth arbejder stadig ihærdigt på at komme ind til sagens kerne. Vi har lavet nogle forskellige systemtilpasninger, og håber disse løsninger er holdbare.” Derudover vil man forsøge sig med en ny frontvinge i Brasilien.

Eddie Irvine har sagt at det brasilianske GP bliver afgørende for holdets succes. “Min kvalifikation i Australien viste at vognen har potentialet, men holdbarheden er et problem. Banen i Sao Paulo er af den gammeldags type, og det gælder især for belægningen. Inter Lagos er ekstremt hård ved vognene og deruden kører man ‘den forkerte vej’ rundt, så det bliver også hårdt for kørerne. Sidste år lå jeg til en podieplads, men fik motorproblemer, så jeg sluttede som nr. 5.”

Både holdet og Irvine håber på at slutte på 3.pladsen i konstruktørernes VM, og skal det ikke være de rene luftkasteller, skal man som minimum kunne gennemføre en løbsdistance og helst score nogle point i den kommende weekend !

Samme Irvine fortsætter iøvrigt med at tjene penge på sit gamle hold, Ferrari. I Melbourne spillede han både på Schumacher som vinder og Barrichello på podiet. Begge dele gik som bekendt i opfyldelse, så Irvine kunne hæve 1500£ som supplement til lommepengene.

GRN  


Hop til top
Fra Benettons dagbog

Med kun 7 dage tilbage til Brasiliens GP, er alle teams i fuld gang med forberedelserne til sæsonens andet løb. Benetton teamet har allerede sendt det meste af staben, og hel del udstyr til Brasilien. I denne weekend skulle man gøre garageanlægget klar til resten af ugen, og også gøre pitmuren klar. Der er efterhånden en afskyelig masse elektronik, som bruges i forbindelse med løb, og det skal være klart alt sammen, inden de første frie træninger starter. Man er også begyndt at skille de to racere ad, for på ny at bygge dem op igen. Der kan være ting, der skal udskiftes og ændres inden næste løb.

Den sidste del af teamet kommer til Brasilien på tirsdag, og de to kørere får således 2 dage, til at blive akklimatiseret til den brasilianske hede og høje luftfugtighed. Og torsdag vil de sidste detaljer i indstilling af bilen så blive gjort, så man har et grund-setup at gå ud fra.

PDL  


Hop til top
Godkendelse af bane i Moskva?

Ifølge ubekræftede forlydender, har myndighederne i Moskva givet tilladelse til at bygge en ny bane, beliggende ikke så langt fra byens internationale lufthavn. Bydelen hedder Molzhaneyevsky; lad os ikke håbe, at det bliver banens navn.

Banen skal ifølge rygterne, leve op til FIA's sikkerhedskrav med henblik på at komme til arrangere F1 løb. Omkostningerne til banens opførelse, er foreløbig sat til £ 200 mill.

PDL  


Hop til top
Verstappen ser frem til Interlagos

Verstappen som fik et rigtig godt comeback til F1, glæder sig til at komme til Brasilien. Han fik en god start i Australien, hvor han kvalificerede sig på en 13 plads, og i løbet fik sig kørt op på en 9 plads. Dog måtte han udgå med problemer med forhjulsaffjedringen.

"Bilen har masser af kræfter, så jeg ser helt klart frem til Interlagos. Dog er der nogle småproblemer vi skal have løst, men der er der 14 dage til imellem løbende. Jeg foretrækker en bane som den i Brasilien fremfor gadeløb. Jeg håber, at der, der bliver mulighed for at vise hvad bilen kan. Det bliver spændende, specielt med alle de tilskuere der kommer efter Barrichellos flotte indsats i Australien."

PDL  


Hop til top
Barrichello bukker under

Ron Dennis fortsætter sin psykiske krig mod Ferrari og deres kørere. Han forsøger især at starte den første ballade mellem Schumacher og nyankomne Barrichello. Nu giver McLaren-chefen brasilianeren fem løb, førend han bukker under, og bliver en ny udslidt kører. "Jeg mener at der er en del mental skrøbelighed hos grand prix-kørerne," lyder det fra Dennis.

"Man skal have noget helt specielt for at klare Michael som holdkammerat. På et eller andet tidspunkt kommer tanken – hvad skal jeg gøre for at slå den gut? Nu skal vi se om Rubens kan klare den form for pres – men vi ved det ikke med det samme. Det tager op til 5 løb," siger Ron Dennis – og mellem linierne er det en skjult kritik af Barrichello – at han mentalt ikke er god nok til at kunne klare sig mod Schumacher.

BB  


Hop til top
Interlagos første løb for Arrows

Arrows håber at kunne lægge skuffelsen fra Melbourne bag sig. Teamet var kede af at de måtte pakke så hurtigt sammen, med deres racere der fik problemer med ophænget - begge racere måtte på grund af dette udgå - de la Rosa i et stort spin og Verstappen blev siden hen trukket ud. Nu ser teamets kørere frem til at for alvor at begynde sæsonen.

"Jeg ser frem til at komme til Sao Paulo," siger Verstappen. "Vi har et par uger til at løse nogle mindre problemer med raceren og jeg tror at Brasilien kan være hvor vi viser vores fart," siger hollænderen videre - han startede i Melbourne som nummer 13. Pedro de la Rosa er også enig i betragtningerne men er lidt mere tøvende om hvordan løbet kommer til at gå. "Jeg vil gerne være i Brasilien efter dette løb fordi vi ser virkelig gode ud," siger spanieren der kører sin anden sæson i Formel 1. "Jeg tror at raceren er hurtig, men jeg ved ikke hvordan den vil tilpasse sig banen i Sao Paulo, fordi den er altid bumpet, og jeg tror ikke vi har nogle ændringer til det," siger de la Rosa lidt tvivlende.

Arrows har fået løst deres problemer med ophænget - det er i hvert fald det som de selv giver udtryk for.

BB  


Hop til top
BAR satser på holdbarhed

Hos BAR er der fortsat glæde over de 4 point teamet fik i Melbourne – men de forventer så også at få nogle flere. Det er også målsætningen for det brasilianske grand prix. Teamet ved at det bliver svært, men har kigget i historien. Sidste år gennemførte kun 9 af de 21 startende racere – og derfor ved teamet godt hvad der er det sikreste kort at spille ud.

"Vi vil spille vores ’holdbarhedskort’ igen i Brasilien, for at vinde på de mulige uheld hos de andre," siger chefingeniør Steve Farrell ganske kynisk – hos BAR vil man leve af de andre fejl! Måske også med rette, eftersom teamet fik begge racere igennem løbet i Melbourne og dermed understregede at de har gode muligheder når raceren er holdbar.

Under alle omstændigheder vil de have point igen. "Resultatet i Australien var godt efter kampene sidste år og i Brasilien skal bygge videre på dette og forsøge at holde momentet," siger Jacques Villeneuve der sluttede som nummer 4 i Melbourne. "Det vigtigste er at sikre os at vi med til slut og vil være i stand til at score nogle point," siger han videre.

For Ricardo Zonta er det vigtigt at han kommer til start i grand prix'et. Sidste år kørte han galt under lørdagens træning og derfor har han endnu ikke kørt et grand prix på hjemmebanen.

Her endte Zontas brasilianske grand prix sidste på - han var ude i de tre følgende løb!

BB  


Hop til top
Rubinho drømmer

For Rubens Barrichello bliver det kommende brasilianske grand prix en særlig oplevelse. Han skal køre på hjemmebanen for Ferrari, og for første gang har han en reel mulighed for at vinde det brasilianske grand prix - som den første siden Ayrton Senna.

Der er kommet ekstra opmærksomhed om Rubens Barrichello efter at han dels er skiftet til Ferrari, men det er også forstærket efter hans kørsel i Melbourne og ikke at forglemme at han sidste år førte det brasilianske grand prix i Stewart'en. Rubens kender banen siden han var knægt og har derfor et helt specielt tilhørsforhold til Interlagos - det er den bane han mest af alt vil vinde på. Det er da også det han i øjeblikket går og drømmer om.

"Hvis jeg vinder mit første løb i Brasilien, kan det ikke siges med ord," siger Barrichello, der bemærker at banen i Sao Paulo er helt anderledes end den der blev kørt på i Melbourne, men at den samtidig har flere overhalingsmuligheder. "Interlagos er en bane hvor man kan overhale lettere end i Melbourne, så det at blive holdt tilbage af en langsommere racer som jeg gjorde med Frentzen i det første løb vil ikke blive et så stort problem," siger Barrichello. Men det skal dog siges at Barrichello ikke rigtig gjorde noget indtryk på Frentzen - eller for så vidt også Jenson Button som han lå bag, efter det første pitstop. Barrichello og overhalinger er ikke to ting der harmonerer så godt.

BB  


Hop til top
Sauber-vinge anno 99

Det var en frontvinge fra sidste års racer, C18'eren, der var sat på Salos Saubers 2000-racer, C19. Derfor levede vingen ikke op til det tekniske reglement, og Salo måtte inkassere en diskvalifikation for hans 6. plads.

Vingen var 2 centimeter for stor, og selvfølgelig var det noget der skuffede Sauber, at de havde dummet sig ved at bruge en forkert front-vinge. "Problemet var at C19'eren stadig har den gamle vinge fra C18'eren, og ingen på fabrikken målte dimensionerne efter," siger teamchef Peter Sauber.

Kedeligt for Sauber at glemme at måle efter - men Sauber fortsætter som sidste år! Total forvirring - de har snart slået Minardi i skæverter.

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk