Rocco Benetton har faktisk forhandlet med Michelin gennem længere tid, for få deres dæk fra næste sæson. Pierre Dupasquier, Michelin, som var tilstede ved det australske GP, sagde ved den anledning: "Hvis Renault vender tilbage til F1, er vi villige til at levere til dem." Noget tyder på, at en kontrakt mellem de to parter er ved at være klar.
Michelin har allerede lavet kontrakt med BMW-Williams og med Toyota, som efter al sandsynlighed er i F1 næste år. Andre forhandlinger er i gang med Jaguar, Jordan og Prost.
Sauber skulle også være interesseret. Det kan Ferrari jo bruge til noget, da der jo er en meget tæt forbindelse mellem de to teams. Skulle Sauber begynde at bruge Michelin, kan Ferrari lave tests af dækkene gennem Sauber teamet. Og viser det sig, at Michelin "virker" bedre på Sauber-bilerne end Bridgestone, kan Ferrari bruge det til at skifte dækmærke, når deres nuværende kontrakt med Bridgestone, udløber efter næste sæson.
Allerede nu er Patrick Head helt sikker på, at teamet havde valgt de rigtige dæk i Australien, og han er lige så sikker på, at det valg man har foretaget til Interlagos, er ligeså godt.
Yoshihiko Ichikawa, Teknisk Direktør i Bridgestone Motorsport, sagde efter det australske GP: "De fleste af kørerne valgte softcompound, selvom mediumcompound arbejder ligeså godt her under de varme forhold. Jeg er helt sikker på at kørernes valg af dæk, har en betydningsfuld indflydelse på løbet. Mange af kørerne brugte afraspede dæk for at reducere muligheden for understyring, hvilket kan være en stor faktor når man bruger softcompound. Jeg er meget tilfreds med de bløde dæks præstation, men i Brasilien forventer jeg en noget større spredning af de valgte typer."
Formel 1-bossen har siden sidste år taget et stort skridt frem - og fordoblet hans formue - det må siges at være en fornem præstation. Der er flere grunde til det store spring - blandt andet salget af aktier i Formula One Holdings. Hvis Ecclestone holder stilen, overhaler han nr. 1 på listen, Hans Rausing der har en formue der er dobbelt så stor som Ecclestones, mens der ikke er så forfærdelig langt op til en anden kendt rigmand, Richard Branson - bagmanden i Virgin-koncernen.
Andre topnavne i Formel 1 er også på listen - Ron Dennis er den rigeste teamchef, med en formue på godt 2 milliarder kroner. Det er måske også især på grund af det store salg af McLaren-aktier til DaimlerChrysler. Han bliver fulgt godt af Arrows-bossen, Tom Walkinshaw - god for 1,7 milliarder kroner.
Frank Williams og Eddie Jordan er også på listen, og Jackie Stewart holder sig også blandt de bedste. Den tidligere verdensmester, Nigel Mansell har godt 500 millioner på bankbogen. Der er penge i Formel 1.
For Schumachers vedkommende bliver det nok ikke til den helt store kamp - tyskeren klager stadig over lidt problemer efter hans uheld på Silverstone sidste år. Derfor ventes det at Schumacher bliver bænkevarmer i store dele af kampen. Og så får Rubens Barrichello for at spille for sit favorithold hjemme i Brasilien.
Inden løbet i Australien, havde teamet fået én påtale fra FIA angående åbningen omkring siddebrønden i bilen. Man stod faktisk til at få en udelukkelse fra de næste løb, men det blev ikke aktuelt, idet ingen af bilerne sluttede løbet. Arrows teamet har officielt bekræftet påtalen, men har også udtalt, at man har lavet en slags kompromis med FIA, så alle skulle være tilfredse.
Efter løbet i Australien var det meningen, at det meste af udstyret skulle sendes direkte til Brasilien, men det viste sig ,at de mennesker i teamet der skulle omkring England, fik lidt ekstra håndbagage med. Grundet Pedro de la Rosas uheld, fik teknikerne travlt, man fik taget digital fotos af de beskadige dele - primært forhjulsophænget og affjedringen - og sendt disse til England til nærmere analyse. Det sparer tid. Da man så kom til England, kunne man sammenligne og udbedre diverse defekter meget hurtigt, og man kan tage lidt ekstra håndbagage med til Brasilien. Og dermed være klar til træning, kvalifikation og løb.
Dog skal de ændringer der er aftalt med FIA, af monocoquen omkring siddebrønden, nok sendes separat. Men ifølge Arrows vil alt være klar til dagene på Interlagos.
Patrick Head ejer 30% af teamet, og flere købere er linet op. Flere investeringsbanker ser teamet som et godt investeringsobjekt, men også teamet nye samarbejdspartner, BMW har interesser i at øge deres tilknytning til Williams-teamet. Den tyske bilkoncern har tidligere forsøgt at købe sig ind i teamet, men hidtil har Frank Williams afvist at sælge ud af sine aktier til BMW, for at der ikke skal ske det samme som der er sket for flere andre teams i feltet - at de totalt bliver slugt af motorleverandøren.
På den ene side har man ikke den store lyst til at poste mange penge i R&D på Supertec-motorer, men vil i stedet bruge pengene på deres eget team og udviklingen af en supermotor til sæsonen 2002.
Benetton har sikret sig motorer frem i tiden - Supertec fortsætter, og Arrows ser også ud til at have fundet sig til rette. De første indikationer fra Arrows tyder på at Supertec fortsætter som leverandør, også i den kommende sæson, hvorefter Arrwos overvejer at vende tilbage til deres egen motor, med mindre at der viser sig andre muligheder. Det kan ikke udelukkes at Supertec fortsætter, men ifølge Patrick Faure, bliver dette først bestemt en gang i fremtiden.
Williams valgte at skrive kontrakt med Jenson Button - i øvrigt efter at utallige kørere havde takket nej. Montoya havde kontrakt for yderligere en sæson med Ganassis ChampCar-team, så der var blokeret for et evt. skifte.
Montoya fortæller nu at han ikke er udlån til ChampCar - der er simpelthen ikke nogen kontrakt med Williams! Dermed har Williams altså et kort mindre i kørerkabalen, og så har Jenson Button ligepludselig forbedret sine chancer for fortsat engagement hos BMW-Williams.
Montoya er måske mest stemt for at blive i ChampCar, serien som han vandt sidste år - i debutsæsonen! Andre teams har så også mulighed for at byde på colombianeren der er i høj kurs hos flere teamchefer.
Han forventer at Ferrari er rigtig godt med på Interlagos - en bane som de tidligere ikke har haft den store succes på, med dens ujævne overflade og layout. Han siger om Ferrari-raceren anno 2000. "Den skulle være mere konkurrencedygtig på alle slags baner - selv over bump og i de lange højfartssving som der er på Interlagos, som også er en af de få baner der går imod urets retning," siger Schumacher.
McLaren kommer også til Interlagos med et klart mål - at gennemføre og vise at de fortsat er med, og at det kun var en engangsforestilling i Melbourne. Konfrontationen mellem Ferrari og McLaren er trukket op! Lad os så håbe at de kan give noget god race!
Et andet team, der i år var tæt på at blive hårdt ramt, er Minardi. Det lille italienske team har købt gamle 98-motorer af Ford, og de er i sagens natur ikke særlig stærke i forhold til de andre motorer der anvendes i år. Selv den hårde Bernie Ecclestone er ligefrem blevet blød. "Det er synd for Minardi, fordi fortjener og egentlig har en god racer," siger Formel 1-bossen. "Jeg ønsker at se at motorleverandørerne leverer til mindst to team hver. Det vil være fair," siger han videre. Problemet er så: hvilke motorleverandører skal så pålægges at leverer motorer? P.t. har Ferrari, Honda, Ford og Supertec klaret dette - hvem skal i givet fald åbne op for flere teams?
Eddie Irvine har sagt at det brasilianske GP bliver afgørende for holdets succes. “Min kvalifikation i Australien viste at vognen har potentialet, men holdbarheden er et problem. Banen i Sao Paulo er af den gammeldags type, og det gælder især for belægningen. Inter Lagos er ekstremt hård ved vognene og deruden kører man ‘den forkerte vej’ rundt, så det bliver også hårdt for kørerne. Sidste år lå jeg til en podieplads, men fik motorproblemer, så jeg sluttede som nr. 5.”
Både holdet og Irvine håber på at slutte på 3.pladsen i konstruktørernes VM, og skal det ikke være de rene luftkasteller, skal man som minimum kunne gennemføre en løbsdistance og helst score nogle point i den kommende weekend !
Samme Irvine fortsætter iøvrigt med at tjene penge på sit gamle hold, Ferrari. I Melbourne spillede han både på Schumacher som vinder og Barrichello på podiet. Begge dele gik som bekendt i opfyldelse, så Irvine kunne hæve 1500£ som supplement til lommepengene.
Den sidste del af teamet kommer til Brasilien på tirsdag, og de to kørere får således 2 dage, til at blive akklimatiseret til den brasilianske hede og høje luftfugtighed. Og torsdag vil de sidste detaljer i indstilling af bilen så blive gjort, så man har et grund-setup at gå ud fra.
Banen skal ifølge rygterne, leve op til FIA's sikkerhedskrav med henblik på at komme til arrangere F1 løb. Omkostningerne til banens opførelse, er foreløbig sat til £ 200 mill.
"Bilen har masser af kræfter, så jeg ser helt klart frem til Interlagos. Dog er der nogle småproblemer vi skal have løst, men der er der 14 dage til imellem løbende. Jeg foretrækker en bane som den i Brasilien fremfor gadeløb. Jeg håber, at der, der bliver mulighed for at vise hvad bilen kan. Det bliver spændende, specielt med alle de tilskuere der kommer efter Barrichellos flotte indsats i Australien."
"Man skal have noget helt specielt for at klare Michael som holdkammerat. På et eller andet tidspunkt kommer tanken – hvad skal jeg gøre for at slå den gut? Nu skal vi se om Rubens kan klare den form for pres – men vi ved det ikke med det samme. Det tager op til 5 løb," siger Ron Dennis – og mellem linierne er det en skjult kritik af Barrichello – at han mentalt ikke er god nok til at kunne klare sig mod Schumacher.
"Jeg ser frem til at komme til Sao Paulo," siger Verstappen. "Vi har et par uger til at løse nogle mindre problemer med raceren og jeg tror at Brasilien kan være hvor vi viser vores fart," siger hollænderen videre - han startede i Melbourne som nummer 13. Pedro de la Rosa er også enig i betragtningerne men er lidt mere tøvende om hvordan løbet kommer til at gå. "Jeg vil gerne være i Brasilien efter dette løb fordi vi ser virkelig gode ud," siger spanieren der kører sin anden sæson i Formel 1. "Jeg tror at raceren er hurtig, men jeg ved ikke hvordan den vil tilpasse sig banen i Sao Paulo, fordi den er altid bumpet, og jeg tror ikke vi har nogle ændringer til det," siger de la Rosa lidt tvivlende.
Arrows har fået løst deres problemer med ophænget - det er i hvert fald det som de selv giver udtryk for.
"Vi vil spille vores ’holdbarhedskort’ igen i Brasilien, for at vinde på de mulige uheld hos de andre," siger chefingeniør Steve Farrell ganske kynisk – hos BAR vil man leve af de andre fejl! Måske også med rette, eftersom teamet fik begge racere igennem løbet i Melbourne og dermed understregede at de har gode muligheder når raceren er holdbar.
Under alle omstændigheder vil de have point igen. "Resultatet i Australien var godt efter kampene sidste år og i Brasilien skal bygge videre på dette og forsøge at holde momentet," siger Jacques Villeneuve der sluttede som nummer 4 i Melbourne. "Det vigtigste er at sikre os at vi med til slut og vil være i stand til at score nogle point," siger han videre.
For Ricardo Zonta er det vigtigt at han kommer til start i grand prix'et. Sidste år kørte han galt under lørdagens træning og derfor har han endnu ikke kørt et grand prix på hjemmebanen.
Her endte Zontas brasilianske grand prix sidste på - han var ude i de tre følgende løb!
Der er kommet ekstra opmærksomhed om Rubens Barrichello efter at han dels er skiftet til Ferrari, men det er også forstærket efter hans kørsel i Melbourne og ikke at forglemme at han sidste år førte det brasilianske grand prix i Stewart'en. Rubens kender banen siden han var knægt og har derfor et helt specielt tilhørsforhold til Interlagos - det er den bane han mest af alt vil vinde på. Det er da også det han i øjeblikket går og drømmer om.
"Hvis jeg vinder mit første løb i Brasilien, kan det ikke siges med ord," siger Barrichello, der bemærker at banen i Sao Paulo er helt anderledes end den der blev kørt på i Melbourne, men at den samtidig har flere overhalingsmuligheder. "Interlagos er en bane hvor man kan overhale lettere end i Melbourne, så det at blive holdt tilbage af en langsommere racer som jeg gjorde med Frentzen i det første løb vil ikke blive et så stort problem," siger Barrichello. Men det skal dog siges at Barrichello ikke rigtig gjorde noget indtryk på Frentzen - eller for så vidt også Jenson Button som han lå bag, efter det første pitstop. Barrichello og overhalinger er ikke to ting der harmonerer så godt.
Vingen var 2 centimeter for stor, og selvfølgelig var det noget der skuffede Sauber, at de havde dummet sig ved at bruge en forkert front-vinge. "Problemet var at C19'eren stadig har den gamle vinge fra C18'eren, og ingen på fabrikken målte dimensionerne efter," siger teamchef Peter Sauber.
Kedeligt for Sauber at glemme at måle efter - men Sauber fortsætter som sidste år! Total forvirring - de har snart slået Minardi i skæverter.