![]() | ||
Dato | Bane | Land |
![]() | ||
25/26 marts | Thruxton | England |
8/9 april | Croft | England |
30 april/1 maj | Oulton Park International | England |
![]() | ||
6/7 maj | Donington Park National | England |
20/21 maj | Silverstone International | England |
3/4 juni | Brands Hatch Grand Prix | England |
![]() | ||
10/12 juni | Pau | |
1/2 juli | Donington Park Grand Prix | England |
22/23 juli | Croft | England |
![]() | ||
5/6 august | Zandvoort | Holland |
19/20 august | Silverstone International | England |
MEL ![]() ![]() ![]() ALMS - Tom K vandt igenTom Kristensen skrev sig søndag morgen dansk tid yderligere ind i motorsportens historiebøger, da han for andet år i træk vandt det klassiske 12-timers-løb i Sebring, Florida. Hvor det sidste år skete for BMW, blev sejren i år kørt hjem for Audi, og faktisk har kun een anden kører præsteret at vinde i Sebring to år i træk for to forskellige bilmærker - nemlig ingen ringere end Juan Manuel Fangio, femdobbelt verdensmester i Formel 1!Tom Kristensen og hans medkørere Frank Biela og Emanuele Pirro måtte dog gå grueligt meget igennem, før sejren blev sikret til allersidst i løbet. I begyndelsen var der ingen problemer. Fra pole position trak Biela stille og roligt fra det øvrige felt, men da den erfarne tysker efter små to timer afleverede bilen til Tom, kom han i kørerskiftet til at slå en afbryder fra, idet han sprang ud af bilen. Der gik tid med at lokalisere den banale fejl, og da den 32-årige dansker endelig kom på banen, var han blevet passeret af både Jan Magnussen i Panoz, Audis anden bil og sidste års vinder fra BMW med JJ Lehto og Jorg Muller bag rattet. I de følgende to timer fik Tom K imidlertid hentet det tabte ind, blandt andet ved at sætte ny banerekord. Herfra tegnede alt rosenrødt, lige indtil Biela atter skulle overlade Audi R8'eren til Kristensen. Bremserne virkede pludselig ikke alt for godt og skulle luftes ud, hvorved der gik ild i bremsevaesken, og Tom troede for anden gang, at løbet nu var slut. Mekanikerne fik imidlertid ved en ihærdig indsats situationen under kontrol; ja, faktisk viste det sig, at ihærdigheden havde været en kende for stor! Audi have nemlig brugt en mekaniker for meget til redningsforsøget, hvilket af løbsledelsen blev takseret til en stop and go-straf på ti sekunder. Atter måtte Kristensen forsøge at kæmpe sig op fra fjerdepladsen, hvilket han i to timer gjorde med en række forrygende omgange. I gennemsnit var han næsten tre sekunder hurtigere pr. omgang end alle andre kørere på banen, og da danskeren overlod bilen de sidste to timer til Emanuele Pirro, var der under et minut op til den førende søster-Audi. Pirro halede langsomt ind, og afgørelsen faldt reelt, da den konkurrerende Audi en time før afslutningen valgte af foretage et sidste kørerskifte. Italieneren Rinaldo Capello holdt ikke sit normale tempo, antageligt fordi han vidste, Pirro skulle i pit for at have fyldt benzin på en sidste gang. Pludselig var Pirro imidlertid godt et minut foran og gik et kvarter før afslutningen i pit for at få de sidste dråber blyfri. Et minut burde være rigeligt til at holde førstepladsen, men da Toms holdkammerat skulle sætte fra land igen, gik han i stå! Heldigvis bevarede italieneren overblikket og fik gang i maskinen, så han kom ud lige foran landsmanden Capello. For at det ikke skal vare løgn, begyndte det da at regne, men ikke så meget, at de førende biler behøvede at gå i pit for at skifte til regnvejrsdæk. Så praecis kl. 22.10 lokal tid havde Audi nr. 78 gjort Tom K til dobbeltmester. "Det er en helt ubeskrivelig fornemmelse at vinde igen," siger den danske sejrherre. "Da jeg valgte at skrive kontrakt for Audi i år, var det primært for at vinde Le Mans igen. Jeg havde slet ikke troet det muligt, at Audi Sport Team Joest på så kort tid kunne lave en racer, der både er hurtig og pålidelig. Okay, vi havde vores uheld, men alligevel formåede vi at holde os inde i løbet. Jeg er specielt glad for, at vi alle tre på holdet har så stor andel i sejren. Efter at jeg torsdag havde ødelagt første kvalifikationsrunde ved under en kanonomgang at gå lidt for langt over grænsen og ind i en dækbarriere, var det efter forhåndsaftale Biela, der skulle køre fredagens anden kvalifikation. Det var et ubehageligt pres, jeg havde lagt på Frank, men han klarede paragrafferne ved at kvalificere os på pole. Jeg synes selv, jeg fik taget en god revanche ved at holde os i løbet i to kritiske faser, og Pirro var til sidst utroligt kold og effektiv. Audi var den hurtigste bil i feltet, og nu BB ![]() ![]()
|