Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
20.3.2007
 Ferrari igen i søgelyset for regelbrud
 Australiens GP - Sådan brugte de dækkene
 
19.3.2007
 Australiens GP - De hurtigste omgange
 Australiens GP - Set og sket - Bunden
 

Hop til top20.3.2007

Ferrari igen i søgelyset for regelbrud

Ferrari Formel 1 teamet er igen kommet i mediernes og især konkurrenternes søgelys. Angiveligt har Ferrari teamet eksperimenteret lidt for meget.

Flere medier beretter at Ferrari teamet igen er kommet i et måske uheldigt søgelys. Flere tv stationer beretter om at Ferrari har fundet en ny fidus - noget lignende en tidligere sag med fleksible hækvinger. Men nu er det ikke vingerne det drejer sig om, vi skal længere ned og se nærmere på selve underdelen af bilen. En amerikansk tv station beretter at flere konkurrenter og sandsynligvis også FIA - som skal undersøge sagen - har bemærket at selve bilen flekser. Eller rettere at bunden af bilen flekser.

Det skal dog bemærkes at der endnu ikke er noget endegyldigt bevis for påstanden. Men flere mener at have iagttaget at bunden på Ferrari bilerne angiveligt skulle sænke sig for at opnå en større hastighed på langsiderne. McLaren teamet skulle have udtalt at man har mistanke om at det forholder sig sådan.


Flekser undervognen på Ferrari bilerne?
(Foto: Bridgestone)

Ron Dennis:
"Vi vil afvente og se hvordan det forholder sig efter 2 - 3 Grand Prixer. Først på det tidspunkt kan vi vide mere."

Ron Dennis siger også at det ikke er unormalt at konkurrerende teams holder godt øje med hinanden ved sæsonstarten for at se om der skulle være uregelmæssigheder i forhold til reglementet.

En Ferrari talsmand skulle angiveligt have udtalt sig i forhold til de måske kommende beskyldninger om regelbrud.

"Det er altid en del af spillet når Ferrari er de hurtigste. Dette er ikke første gang at der bliver stillet spørgsmål om en evt. ulovlighed. Hvis nogen vil klage, kan de bare henvende sig til FIA."

Ferrari og et par andre teams, benyttede sig i sidste sæson af fleksible hækvinger indtil de blev gjort ulovlige.

PDL  


Hop til top
Australiens GP - Sådan brugte de dækkene

Det nye dækreglement påbyder 2 forskellige compounds til selve Grand Prixet. Hvordan valgte kørerne deres dæk?

FIA har til denne sæson valgt Bridgestone som eneste dækleverandør. Man har også indført bestemmelser om at der skal anvendes 2 forskellige compounds i hvert Grand Prix. På tv billederne kunne det være svært at se hvem der kørte med hvad hvornår. Lad os håbe at der kommer én endnu tyderlige markering. Bridgestone har netop frigivet en oversigt over hvornår kørerne kørte med de forskellige compounds.

Team:Kører:Dækvalg:
BMW Sauber:N. HeidfeldSoft - Medium-Medium
R. KubicaMedium- Medium - Udgik
Ferrari:K. RaikkonenMedium - Medium - Soft
F. MassaSoft - Medium
Honda:R. BarrichelloMedium - Soft - Medium
J. ButtonMedium - Soft - Medium
McLaren:F. AlonsoMedium - Medium - Soft
L. HamiltonMedium - Medium - Soft
Red Bull:D. CoulthardMedium - Medium - Soft
M. WebberPDL  

 

Hop til top19.3.2007

Australiens GP - De hurtigste omgange

Ikke overraskende var det Kimi Raikkonen der kørte løbets hurtigste omgang i det australske Grand Prix. Han var på denne omgang markant hurtigere end den næsthurtigste.

Kimi Raikkonen tog sig for så vidt af hele menukortet i det australske Grand Prix. Han vandt kvalifikationen, han vandt løbet og kørte undervejs den hurtigste omgang af alle. På denne super omgang var han endda markant hurtigere end den næsthurtigste. Over 1 sekund var han hurtigere - målt på den hurtigste omgang - end den næsthurtigste.

De hurtigste omgange i Albert Park:
Plac:Kører:Team:Tid:Omg:
1.K. RaikkonenFerrari1:25.23541
2.F. AlonsoMcLaren1:26.31420
3.L. HamiltonMcLaren1:26.35120
4.R. KubicaBMW Sauber1:26.64219
5.N. RosbergWilliams1:26.72140
6.N. HeidfeldBMW Sauber1:26.72237
7.<
PDL  


Hop til top
Australiens GP - Set og sket - Bunden

Toyota var ene om at køre point hjem blandt de teams der placerede sig dårligst. Honda var vel en skuffelse af de større. Super Aguri og Toro Rossos præstationer var vel til den positive side.

I sæsonens første Grand Prix, kan det være så som så med et teams præstation, og derfor kan det vel heller ikke være en nøjagtig indikation af tingenes tilstand, dog var der skuffelser at spore blandt de nederste 6 teams i det australske Grand Prix. Læg dog også mærke til at ingen - bortset fra de udgåede kørere - sluttede dårlige end maksimalt 2 omgange efter vinderen.

Toyota - 1 point:
Toyota var i stand til at holde deres startpositioner. Eneste forskel var at de 2 kørere byttede plads. R. Schumacher fik det sidste point for sin ottende plads. Forud for sæsonens første Grand Prix, var man klar over at man manglede meget fart i bilerne. Det blev forbedret i sidste øjeblik da man fik testet en ændring i den aerodynamiske pakke kort før afrejsen til Australien. Ændringen viste sig at kunne holde, men der er stadig stor plads til forbedringer. R. Schumachers præstation kunne måske endda være blevet bedre fordi bilen fik en fejl i pneumatiske system. Trykket svandt men det lykkedes at få bilen hjem på én pointgivende placering. Trulli havde sent i løbet også problemer med sin bil. Her var det bremserne der drillede, så han måtte sænke farten tidligere end normalt. Kørerne var dog opmuntret af at begge biler holdt i mål, men så er der vel heller ikke mere at være opmuntret over. Det er dog positivt for teamet at de problemer man havde med bilen generelt i forsæsonens test, ikke opstod. Til gengæld har ingeniørerne så meget at andet at arbejde med.

Resten af teamene scorede ikke points, og for nogens vedkommende var den skuffende præstation. Der var dog plads til enkelte opmuntringer.

Honda:
Honda teamet må være meget skuffet. Desværre kan man så sige at kørernes forudsigelser lige inden det australske Grand Prix, holdt stik. Der forlød det at man nok ikke skulle regne med at få points i det australske Grand Prix. Det viste sig at passe. Button havde problemer med sin bil faktisk gennem hele løbet, hvorimod Barrichello ikke havde. Hans største problem var at han faktisk for længe lå bag Button uden at være i stand til at overhale ham. Men så er bilen et problem. Den fart man fornemmede den havde under diverse tests, var væk. Buttons problem med bilen mener man i teamet ligger i et aerodynamisk problem. Bilen understyrede temmelig meget og var ifølge Button meget tung at køre. Trods justering af frontvingen i forbindelse med et pitstop så lykkedes det ikke at ændre bilens præstation til noget der var ret meget bedre. Efter løbet fandt teknikerne dog flere fejl, og de skal nu udbedres og rettes inden det går løs i Malaysia om 3 uger. Mest positiv var Barrichellos indsats, men teamet har meget at arbejde med.

Super Aguri:
Super Aguri må være yderst tilfredse med deres indsats i det australske Grand Prix. Det er vist meget længe siden at bare en af kørerne har været i nærheden af top 10. Det lykkedes for Sato at køre bilen hjem på en tolvte plads. Det var dog 2 placeringer dårligere end hans startplacering. Men alligevel en indikation af tingene er blevet bedre hos Super Aguri. Dog havde Sato problemer med balancen i bilen som ikke var optimal. Teamets anden kører, Davidson, fik ikke den store succes, men meget af årsagen til det var at han havde et sammenstød med Sutil i Spyker raceren, som beskadigede adskillige dele på Davidsons racer. Derudover forårsagede sammenstødet en mindre flyvetur for Davidson, som efter løbet klagede over rygsmerter. Davidson fuldførte og sluttede på én 16 plads. Der skal dog arbejdes videre med bilerne. Og måske mere end forventet. Spyker har så vidt vides protesteret mod bilen som man mener er for meget Honda og for lidt Super Aguri.

Red Bull:
Red Bull havde en rimelig kvalifikation - i hvert fald hvis man kigger på Webber. Coulthard startede langt tilbage som n

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk