"Jeg er glad for at løbssæsonen endelig begynder og at alle spekulationerne omkring optaktstestene stopper. Det bliver meget interessant at se hvor stærke teams'ene egentlig er," siger polske Robert Kubica der sidste år var BMWs klart stærkeste kører.
Han glæder sig meget til at komme til Melbourne. "Jeg er meget glad for gadebaner, så Albert Park er en af mine favoritter. Man skal køre meget præcist," forklarer han. Og så peger han på et område hvor der bliver ekstra meget behov for at passe på. "Især i det første sving efter starten hvor vi har den første nærkamp for placeringer, der bliver det vigtigt med præcition med de større 2009-frontvinger," siger han.
Nick Heidfeld fremhæver også en del af de ændringer der er til den nye sæson. "En lang række ting har ændret sig siden sidste år og det betyder at der er mange uafklarede spørgsmål: hvilken effekt får KERS og de justerbare vinger? Hvad sker der når vi kører side-om-side med de større frontvinger? Bliver overhalinger nemmere, som vores erfaringer i test har givet os grund til at tro?"
Som tilskuere ser vi selvfølgelig meget frem til at se mere race og det er spørgsmål som alle ser frem til at få nogle positive svar på. Heidfeld mener at de står godt rustet. "Vi måtte leve med noget dårligt vejr i tst, så jeg er også meget spændt på at se hvad der sker i Albert Park," siger den tyske kører.
BMW Sauber teamet har kun scoret en sejr - den kom sidste år til Kubica i Canada. Nick Heidfeld har iøvrigt stadig sin første Formel 1-sejr til gode efter mere end 150 GP-starter.
Der har været flere forskellige baner på tale i kampen om afholdelsen af Australiens Grand Prix i fremtiden.
Senest skulle en australsk forretningsmand være villig til at pumpe omkring 200 millioner Dollars i anlæggelsen af en permanet bane i forbindelse med lufthavnen i Avalon. Et anlæg der ville være væsentlig billigere at drive end den semi-permanente bane i Albert Park.
Alle disse planer tilbage vises af John Brumby, Premier of the Victorian state government, der fastholder at Australiens Grand Prix bliver i Melbourne og Albert Park.
Årsagen er dels de ændrede aerodynamiske former på Formel 1 racerne, der kombineret med de nye slicksdæk, har givet teamne og dermed også FIA nogle testresultater, der nu resulterer i at FIA foreslår nye dækdimensioner til 2010.
FIA's forslag går ud på at forskellen på for- og bagdæk skal være større, og det kan enten gøres ved at forhjulene bliver smallere eller baghjulene bliver bredere - ligesom en kombination af begge dele er mulig.
FIA's præsident Max Mosley udtaler:
"Vi må indrømme at vi har gjort en fejltagelse. Vi skulle have forudset at bagdækkene ville blive det svage punkt i år."