Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
21.3.2000
 Interlagos med ny påklædning
 Ilmor forsikrer at problemerne er væk
 Diniz sikker på bedre præstation
 Ralf om Interlagos
 Ny teknologi hos Ferrari?
 Barrichello er klar til Interlagos
 3. pladsen i perspektiv
 De bedste venner
 TV-guide til Interlagos
 Jordan vil bekræftes
 
20.3.2000
 Michelin forbereder sig til 2001
 Vigtigt dækvalg
 Ecclestone god for 24 milliarder
 Sambabold for Ferrari-kørerne
 Effektivitet hos Arrows
 Sælger Head aktier i Williams?
 Hvad er Supertecs fremtid?
 Montoya ikke udlånt
 McLaren skal slås på banen
 Ecclestone vil hjælpe
 

Hop til top21.3.2000

Interlagos med ny påklædning

Efter at der flere steder er skrevet om den brasilianske banes måske lidt tvivlsomme tilstand, er der nu gjort noget ved det. Man har fjernet alle bump og lagt et nyt asfaltlag.
Og nu er den så i en tilstand, der er meget lig Sepang-banen i Malaysia.

Arbejdet er udført af firmaet McArdle, som også betjener Silverstone og Sepang banerne, og har kostet i omegnen af $ 3 mill. De eneste bump, der skulle være tilbage, er dem som naturen har skabt, alt andet skulle være jævnet ud. Det er også den samme type asfalt, som bliver anvendt på Silverstone og Sepang.

Den nye overflade forventes at have en høj slidstyrke, som gør det meget vigtigt, at lave det helt rigtige dækvalg. De teams der har testet på Silverstone, har en lille fordel til udarbejdelse af setuppet. Kvalifikationen vil vise hvilken vej man vil gå i de forskellige teams. Det forventes, at de som vælger at køre med softcompound, kan blive tvunget ud i en trestops-strategi.

PDL  


Hop til top
Ilmor forsikrer at problemerne er væk

Begge McLaren biler udgik som bekendt i Australien med det samme motorproblem, nemlig en fejl i det pneumatiske ventilsystem.

Ilmor Engineer, som har er ansvarlig for Mercedes motoren, at denne fejl var en total overraskelse for dem. Mario Illien, Direktør for Ilmor, forklarer systemet: "Det pneumatiske system bruger luft hentet i kølerkanalerne. Og der sidder et filter, som skal holde al skidt og grus ude af systemet. Filtret er håndlavet, og fejlen er højst sandsynligvis opstået ved en overophedning omkring et svejsepunkt. Vi har nu udviklet et andet filtersystem, som ikke har de samme svagheder. Vi forventer ikke at se fejlen igen."

PDL  


Hop til top
Diniz sikker på bedre præstation

Sauber køreren, Pedro Diniz, er sikker på at hans C19 vil klare sig meget bedre på Interlagos, end i Australien.

"Jeg er sikker på, at udfra de omgangstider vi fik i Australien, at både teamet og jeg kan opnå et bedre resultat i Brasilien. Jeg glæder mig virkelig til at komme til at køre der igen."

Den brasilianskfødte kører tilføjer også, at det ekstra pres der er at være på hjemmebane, faktisk øger hans motivation for at give det allersidste.

"Jeg har lige hørt at der kommet et nyt asfaltlag på banen, så jeg håber at de har klaret alle problemerne med bumpene."

Diniz er åbenbart fyldt med selvtillid i øjeblikket, for han har udtalt at C19 er den bedste F1 bil, han har kørt i endnu. Peter Sauber er også velfornøjet og optimistisk og siger: "Vi så hvilket potentiale der er i bilen i Australien, det er vores hensigt at bekræfte dette i Brasilien."

PDL  


Hop til top
Ralf om Interlagos

Den kommende bane der skal køres på er virkelig udfordrende. Det beretter Ralf Schumacher om. "Man skal finde et godt kompromis mellem aerodynamisk downforce, mekanisk vejgreb og topfart," siger tyskeren og peger på især to sving der fortjener opmærksomhed. "De snævre sving i inderkredsen - såsom 'Pinheirinho' og 'Bico de Pato' - kræver optimalt mekanisk vejgreb, masser af vinge og høj downforce. Dette skal balanceres i forhold til de to lange stræk, hvor racerne behøver maksimal hastighed og så lille vinge som muligt," fortsætter han.

Derudover er banen ret bumlet, men på trods af dette er det en for kørerne spændende bane. "Interlagos er virkelig udfordrende med de mange forskellige sving, fra hurtige venstresving mod slutningen af de to stræk til en svær indersektion hvor en god rytme er vital." Det bedste sted der kan overhales er på start/mål-langsiden, sådan som Ralf vurderer banen.

BB  


Hop til top
Ny teknologi hos Ferrari?

Ifølge flere iagttagere under det australske GP, havde Ferrari monteret nogle meget små bokse på hjelmene af de to kørere. Og siden har man undret sig over dette fænomen; hvad er det for nogle narrestreger, de nu har fundet på hos Ferrari?

Den italienske presse mener nu at have fundet svaret. Det er et system til stemmeaktivering af nogle af funktionerne i bilen. Det vides endnu ikke præcist hvilke, men det menes, at kørerne foreløbig kan ændre bremsebalancen. Men vi kan alle prøve at lægge mærke til, om der er ændringer ved kørernes hjelme. Boksene skulle ifølge iagttagerne sidde på højre side af hjelmene.

PDL  


Hop til top
Barrichello er klar til Interlagos

Rubens Barrichello udtalte i går, at presset fra fansene på hjemmebanen ikke vil påvirke ham på samme måde, som det påvirkede Ayrton Senna.

I et interview med Reuters TV i går mandag, sagde Rubens Barrichello bl.a.: "Jeg ser frem til den udfordring, der ligger i et komme hjem til Brasilien i et nyt team, som yderligere er et topteam. Jeg har en konkurrencedygtig bil, og at vinde i Brasilien vil være en af de bedste ting i verdenen."

RB påstår endvidere, at det brasilianske forventningspres var noget der bekymrede Senna.

"Det tog mange år inden Senna vandt det brasilianske GP, også selvom han havde en konkurrencedygtig bil. Da han endelig vandt det, var det et stort øjeblik for ham, og en enorm lettelse for ham. Jeg tror, jeg kan lære en del af det."

Der stilles store forventninger til Barrichello - nu har han chancen for at vinde på hjemmebanen
Foto: Allsport

Hvis RB vinder på søndag, vil han være den første brasilianer, der vinder løbet siden Senna gjorde det.

"Det er en stor drengedrøm, der gik i opfyldelse, da jeg skrev kontrakt med Ferrari. Jeg kan huske da jeg var omkring 8 år gammel og kørte gokart på Interlagos, at jeg hørte en hel speciel lyd. Jeg hoppede op på muren og så, at det var en Ferrari med V12 motor, og siden den dag har jeg aldrig glemt den lyd. Så det var egentlig et meget bevægende øjeblik, den dag jeg ankom til Fiorano, og så mit navn skrevet på siden af den røde bil."

PDL  


Hop til top
3. pladsen i perspektiv

Det var opmuntrende for BMW og Williams at de startede sæsonen så godt - deres nye samarbejde fik en god start med Ralf Schumachers 3. plads i årets første løb i Melbourne. Men BMWs sportschef, Gerhard Berger holder foden på bremsen, så det ikke skruer forventningerne for højt op. "Vores tredjeplads gav en utrolig interesse, men vi må også sætte resultatet i perspektiv," siger Berger. "I Australien opnåede vi ikke mere end det der var vores mål, at være konkurrencedygtige i det øverste midterfelt. Vi blev 'presset' op på podiet fordi vores konkurrenter udgik," analyserer Berger, men negligerer ikke det arbejde som teamet har gjort for at de står som de gør. "De fire VM-point er værdifulde for BMW-Williams og reflekterer teamets hårde arbejde," siger Frank Williams samstemmende.

Gerhard Berger maner til besindelse - 3. pladsen blev foræret af de andre teams!
Foto: Allsport

For BMW-Williams gælder det om at klare sig så godt som muligt, og forhåbentlig få point. De har en 4. plads fra sidste år at forsvare, og det bliver hårdt arbejde. Teamet har dog mulighed for at lukrere på de andre teams, hvis andre udgår, og hvis BMW-Williams selvfølgelig har en stabil racer.

BB  


Hop til top
De bedste venner

Alt ånder frem og idyl hos Ferrari. Hvor Ron Dennis konstant forsøger at så splid mellem Barrichello og Schumacher, er der meget der tyder på at der er et godt forhold mellem de to kørere - selvom mange tror at brasilianeren bliver overdomineret af Schumacher.

Dette afviser Michael Schumacher. "Vi har det godt sammen, og sådan fortsætter det med at være," siger Schumacher. Gode ord, men spørgsmålet er om det vil fortsætte med at være på den måde hvis det viser sig at Barrichello er en trussel for tyskeren. "Rubens er hurtig - det vidste vi og det ønskede vi og nu viser han det," siger tyskeren videre om hans nye holdkammerat.

Glæden var stor efter Ferraris dobbeltsejr i Melbourne
Foto: Allsport

Det bliver under alle omstændigheder meget spændende at følge de to kørere på Barrichellos hjemmebane, i et løb som Rubinho vil vinde! Han er et rigtig godt bud til sejren hvis han får frit løb.

BB  


Hop til top
TV-guide til Interlagos

Så er der ved at være linet op til endnu en weekend med Formel 1. På grund af at løbet køres i Brasilien køres der sent på eftermiddagen, og da dette vil påvirke de "normale" programmer skal de danske seere slå over på DR2 for at følge løbet direkte. Desværre må de danskere der ikke kan tage DR2 vente til midnat hvor der sendes et sammendrag af løbet.

Som sædvanlig kan løbet også følges på RTL der dækker både kvalifikationen og warm-up'en. Det er også muligt at følge løbet via Selector.

<
BB  


Hop til top
Jordan vil bekræftes

Det australske grand prix blev ikke den helt store succes for Jordan - teamet kom ikke i mål med deres racere, på trods af en solid kvalifikation. Det skal der rette op på i det forestående brasilianske grand prix.

Jordan blev i Melbourne bekræftet om en vigtig ting. "Vi ønsker at bekræfte at vi er 3. hurtigst på banen, og vi havde følelsen weekenden igennem at vi er det eneste team der i øjeblikket kan hente Ferrari og McLaren," siger Jarno Trulli. Teamets chefingeniør, Mike Gascoyne håber også at teamet kan være bedre rustet til det kommende løb - helst gerne uden de mange problemer med holdbarheden der ødelagde deres forberedelser til løbet. "Vi skal arbejde på raceren fredag og lørdag, hvilket vi ikke kunne i Melbourne på grund af holdbarhedsproblemer," siger Gascoyne.

Teamet har testet to dage på Silverstone, og det har været opmuntrende for dem. "Trulli kørte 900 kilometer, og det samt det at han fandt en meget bedre balance i raceren end under vinterens test, betyder at han endnu mere klar," fortæller Gascoyne - Trulli var eneste mand hos Jordan som tester, eftersom Frentzen blev hjemme i Monaco for at se til Tanja der venter deres første barn indenfor de kommende dage. "Sæsonen starter for Jordan i Brasilien. Australien var meget skuffende for os, og jeg ser frem til at gøre det rigtigt på Interlagos," siger den kommende farmand Frentzen.

Frentzen på Interlagos sidste år - det blev til en 3. plads

BB  


 

Hop til top20.3.2000

Michelin forbereder sig til 2001

Efter at Renault har annonceret deres overtagelse af Benetton, er der gang i nye forhandlinger, nemlig med Michelin, og noget tyder på at Michelin er dækleverandør til Reneault/Benetton næste år.

Rocco Benetton har faktisk forhandlet med Michelin gennem længere tid, for få deres dæk fra næste sæson. Pierre Dupasquier, Michelin, som var tilstede ved det australske GP, sagde ved den anledning: "Hvis Renault vender tilbage til F1, er vi villige til at levere til dem." Noget tyder på, at en kontrakt mellem de to parter er ved at være klar.

Michelin har allerede lavet kontrakt med BMW-Williams og med Toyota, som efter al sandsynlighed er i F1 næste år. Andre forhandlinger er i gang med Jaguar, Jordan og Prost.

Sauber skulle også være interesseret. Det kan Ferrari jo bruge til noget, da der jo er en meget tæt forbindelse mellem de to teams. Skulle Sauber begynde at bruge Michelin, kan Ferrari lave tests af dækkene gennem Sauber teamet. Og viser det sig, at Michelin "virker" bedre på Sauber-bilerne end Bridgestone, kan Ferrari bruge det til at skifte dækmærke, når deres nuværende kontrakt med Bridgestone, udløber efter næste sæson.

PDL  


Hop til top
Vigtigt dækvalg

Nu hvor sæsonens andet løb nærmer sig, er der sikkert mange motorsportsfans der snakker og diskuterer om, hvilken kører og måske også hvilken bil, der render med VM-titlen. Men F1 er ikke kun det. For at kunne føre bil og fører frem til de gode resultater, er det nødvendigt at hele "pakken" virker rigtigt. En af de mest vigtige ting er dækkene.

Allerede nu er Patrick Head helt sikker på, at teamet havde valgt de rigtige dæk i Australien, og han er lige så sikker på, at det valg man har foretaget til Interlagos, er ligeså godt.

Yoshihiko Ichikawa, Teknisk Direktør i Bridgestone Motorsport, sagde efter det australske GP: "De fleste af kørerne valgte softcompound, selvom mediumcompound arbejder ligeså godt her under de varme forhold. Jeg er helt sikker på at kørernes valg af dæk, har en betydningsfuld indflydelse på løbet. Mange af kørerne brugte afraspede dæk for at reducere muligheden for understyring, hvilket kan være en stor faktor når man bruger softcompound. Jeg er meget tilfreds med de bløde dæks præstation, men i Brasilien forventer jeg en noget større spredning af de valgte typer."

PDL  


Hop til top
Ecclestone god for 24 milliarder

Formel 1-bossen har foretaget et ordentlig ryk frem på listen over de rigeste i England. Ecclestone-familien er god for 24 milliarder kroner og det har placeret ham på en solid 6. plads på hitlisten i England.

Formel 1-bossen har siden sidste år taget et stort skridt frem - og fordoblet hans formue - det må siges at være en fornem præstation. Der er flere grunde til det store spring - blandt andet salget af aktier i Formula One Holdings. Hvis Ecclestone holder stilen, overhaler han nr. 1 på listen, Hans Rausing der har en formue der er dobbelt så stor som Ecclestones, mens der ikke er så forfærdelig langt op til en anden kendt rigmand, Richard Branson - bagmanden i Virgin-koncernen.

Andre topnavne i Formel 1 er også på listen - Ron Dennis er den rigeste teamchef, med en formue på godt 2 milliarder kroner. Det er måske også især på grund af det store salg af McLaren-aktier til DaimlerChrysler. Han bliver fulgt godt af Arrows-bossen, Tom Walkinshaw - god for 1,7 milliarder kroner.

Frank Williams og Eddie Jordan er også på listen, og Jackie Stewart holder sig også blandt de bedste. Den tidligere verdensmester, Nigel Mansell har godt 500 millioner på bankbogen. Der er penge i Formel 1.

BB  


Hop til top
Sambabold for Ferrari-kørerne

Ferraris to kørere stiller op til en fodboldkamp på onsdag i Brasilien. Michael Schumacher og Rubens Barrichello kommer i kamp i Sao Paulo for klubben Corinthians - så må man bare håbe at de ikke tackler igennem. Der bliver ellers gået til den i brasilianske kampe!

For Schumachers vedkommende bliver det nok ikke til den helt store kamp - tyskeren klager stadig over lidt problemer efter hans uheld på Silverstone sidste år. Derfor ventes det at Schumacher bliver bænkevarmer i store dele af kampen. Og så får Rubens Barrichello for at spille for sit favorithold hjemme i Brasilien.

BB  


Hop til top
Effektivitet hos Arrows

Den sidste uges tid har været meget hæsblæsende hos Arrows. Mange ting har spillet ind og påvirket travlheden hos teamet. Men en meget stor ihærdighed fra alle i teamet gør, at man har en stor chance for at nå det hele.

Inden løbet i Australien, havde teamet fået én påtale fra FIA angående åbningen omkring siddebrønden i bilen. Man stod faktisk til at få en udelukkelse fra de næste løb, men det blev ikke aktuelt, idet ingen af bilerne sluttede løbet. Arrows teamet har officielt bekræftet påtalen, men har også udtalt, at man har lavet en slags kompromis med FIA, så alle skulle være tilfredse.

Efter løbet i Australien var det meningen, at det meste af udstyret skulle sendes direkte til Brasilien, men det viste sig ,at de mennesker i teamet der skulle omkring England, fik lidt ekstra håndbagage med. Grundet Pedro de la Rosas uheld, fik teknikerne travlt, man fik taget digital fotos af de beskadige dele - primært forhjulsophænget og affjedringen - og sendt disse til England til nærmere analyse. Det sparer tid. Da man så kom til England, kunne man sammenligne og udbedre diverse defekter meget hurtigt, og man kan tage lidt ekstra håndbagage med til Brasilien. Og dermed være klar til træning, kvalifikation og løb.

Dog skal de ændringer der er aftalt med FIA, af monocoquen omkring siddebrønden, nok sendes separat. Men ifølge Arrows vil alt være klar til dagene på Interlagos.

PDL  


Hop til top
Sælger Head aktier i Williams?

Ifølge britiske aviser er Williams' tekniske leder, Patrick Head på vej til at sælge ud af sine aktier i Williams-teamet. Patrick Head har ved flere lejligheder været i de finansielle overskrifter om et muligt frasalg af en del af hans aktier i det team som han og Frank Williams har været fælles om at stable på benene.

Patrick Head ejer 30% af teamet, og flere købere er linet op. Flere investeringsbanker ser teamet som et godt investeringsobjekt, men også teamet nye samarbejdspartner, BMW har interesser i at øge deres tilknytning til Williams-teamet. Den tyske bilkoncern har tidligere forsøgt at købe sig ind i teamet, men hidtil har Frank Williams afvist at sælge ud af sine aktier til BMW, for at der ikke skal ske det samme som der er sket for flere andre teams i feltet - at de totalt bliver slugt af motorleverandøren.

BB  


Hop til top
Hvad er Supertecs fremtid?

Efter at Renault købte hele Benetton-teamet og efter at Flavio Briatore dermed forlader chefposten for Supertec til fordel for rollen som teamchef hos Benetton, giver det anledning til at vurdere hvad der er Supertecs fremtidsplaner.

På den ene side har man ikke den store lyst til at poste mange penge i R&D på Supertec-motorer, men vil i stedet bruge pengene på deres eget team og udviklingen af en supermotor til sæsonen 2002.

Benetton har sikret sig motorer frem i tiden - Supertec fortsætter, og Arrows ser også ud til at have fundet sig til rette. De første indikationer fra Arrows tyder på at Supertec fortsætter som leverandør, også i den kommende sæson, hvorefter Arrwos overvejer at vende tilbage til deres egen motor, med mindre at der viser sig andre muligheder. Det kan ikke udelukkes at Supertec fortsætter, men ifølge Patrick Faure, bliver dette først bestemt en gang i fremtiden.

BB  


Hop til top
Montoya ikke udlånt

Måske er der kommet lidt klarhed om hvad der er de kontraktlige forhold mellem Williams og Juan Pablo Montoya. Da Zanardi kom til Williams var det oplagt at man kunne sende Montoya den anden vej og dermed give ham en uddannelse i den amerikanske ChampCar-serie. Da Zanardi så floppede i Formel 1 og fik sparket var det oplagt at Montoya så ville gå den anden vej - men nej!

Williams valgte at skrive kontrakt med Jenson Button - i øvrigt efter at utallige kørere havde takket nej. Montoya havde kontrakt for yderligere en sæson med Ganassis ChampCar-team, så der var blokeret for et evt. skifte.

Montoya fortæller nu at han ikke er udlån til ChampCar - der er simpelthen ikke nogen kontrakt med Williams! Dermed har Williams altså et kort mindre i kørerkabalen, og så har Jenson Button ligepludselig forbedret sine chancer for fortsat engagement hos BMW-Williams.

Montoya er måske mest stemt for at blive i ChampCar, serien som han vandt sidste år - i debutsæsonen! Andre teams har så også mulighed for at byde på colombianeren der er i høj kurs hos flere teamchefer.

BB  


Hop til top
McLaren skal slås på banen

"Film skal ses i biografen" - sådan er filmbranchens slogan. For Michael Schumacher er sloganet til det brasilianske grand prix - "McLaren skal slås på banen!" Tyskeren fik ikke muligheden for at vise hvor meget hans Ferrari virkelig er værd - sejren i Melbourne blev foræret af McLaren, da de to racere udgik med det samme motorproblem. "Jeg gik glip af muligheden for at vise verden at jeg kunne have slået McLaren, uanset om de ikke var udgået i løbet med motorproblemer," siger den førende i VM.

Han forventer at Ferrari er rigtig godt med på Interlagos - en bane som de tidligere ikke har haft den store succes på, med dens ujævne overflade og layout. Han siger om Ferrari-raceren anno 2000. "Den skulle være mere konkurrencedygtig på alle slags baner - selv over bump og i de lange højfartssving som der er på Interlagos, som også er en af de få baner der går imod urets retning," siger Schumacher.

McLaren kommer også til Interlagos med et klart mål - at gennemføre og vise at de fortsat er med, og at det kun var en engangsforestilling i Melbourne. Konfrontationen mellem Ferrari og McLaren er trukket op! Lad os så håbe at de kan give noget god race!

BB  


Hop til top
Ecclestone vil hjælpe

De store bilgiganter har haft deres indtog i Formel 1, på en sådan måde at der ikke er motorer nok til at alle teams har en motor der kan anvendes. Med Renaults køb af Benetton kan de meget vel kun holde sig til deres eget team, samt at Supertec enten skærer ned næste år, sådan at Arrows-teamet kommer i klemme.

Et andet team, der i år var tæt på at blive hårdt ramt, er Minardi. Det lille italienske team har købt gamle 98-motorer af Ford, og de er i sagens natur ikke særlig stærke i forhold til de andre motorer der anvendes i år. Selv den hårde Bernie Ecclestone er ligefrem blevet blød. "Det er synd for Minardi, fordi fortjener og egentlig har en god racer," siger Formel 1-bossen. "Jeg ønsker at se at motorleverandørerne leverer til mindst to team hver. Det vil være fair," siger han videre. Problemet er så: hvilke motorleverandører skal så pålægges at leverer motorer? P.t. har Ferrari, Honda, Ford og Supertec klaret dette - hvem skal i givet fald åbne op for flere teams?

BB  


 

Hop til topCopyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk

DagKl.KanalBeskrivelse
Lør.16:45 - 18:45RTLKvalifikation
Søn.14:15 - 15:15RTLWarm-up
Søn.17:45 - 18:45RTLOptakt
Søn.18:45 - 20:50DR2Grand prix
Søn.19:00 - 21:45RTLGrand prix
Søn.23:25 - 23:55TV4Sammendrag
Søn.23:35 - 00:00NRKSammendrag
Søn.00:00 - 00:45DR1Sammendrag