"Jeg havde problemer den første dag," siger Kolby. Materiellet i hans DAMS ville ikke som han ville og det blev blot til 5 omgange på den italienske bane. "Der var problemer med gearkassen, hvor jeg kun kunne køre rundt i 3. og 4. gear, så derfor blev den første dag ødelagt," forklarer Kristian Kolby.
På andendagen skulle det have gået bedre – først ud på de gamle dæk. Det så meget fornuftigt ud og Kristian lå indenfor de 6 første på dagen. Efter frokost skulle der sættes hurtige tider. "Vi skiftede til nye dæk og så ændrede vi også frihøjde på raceren," siger Kolby. På anden omgang gik det galt. "Jeg lavede nøjagtig det samme som Jan gjorde i 1997," siger den unge dansker med henvisning til Jan Magnussens exit i San Marinos grand prix i 97, hvor Stewart-raceren slog bunden mod asfalten. "Det samme skete for mig og jeg spandt af," forklarer han.
"Men jeg tror faktisk at raceren er der," siger han optimistisk og ser gennem de mange problemer som der var på testdagene. "På min hurtige omgang, på andendagen med de nye dæk, var jeg allerede 8 tiendedele bedre end min bedste tid," siger han om den første halvdel af banen. "Hvis jeg havde fortsat på omgangen var den måske blevet forbedret med halvandet sekund, og så havde jeg været med fremme," siger Kolby og bemærker sig i øvrigt at tiderne fra testen er "lidt underlige" og måske mere er misvisende end vejledende.
Nu står den på yderligere end test. "Vi skal til at teste officielt i morgen og overmorgen," siger Kolby. "Der skal vi lige teste nogle forskellige ting så vi er klar til Imola," slutter han.
Kristian Kolby har derudover fået sin egen hjemmeside som formel-1.dk har stablet på benene. I øjeblikket er den meget skrabet, men inden for kort tid bliver sitet yderligere udviklet, med artikler, baggrund om Kristian og hans sæson i Formel 3000.