Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
21.3.2001
 Jaguar i aktion
 Når man ikke tænker på F1
 Fuld kraft frem for McLaren
 BAR sad over
 Ombygning på Fiorano
 ´Det bliver nok Schumacher´
 Et skifte fra McLaren til Ferrari
 Ingen test for Alesi og Mazzacane
 
20.3.2001
 Badoer kører Ferrari i front
 Jaguar sikrer sig BAR-mand
 BAR tæt på skifte til Michelin?
 Irvine - Barrichello fatter det ikke!
 Oastler - Et kanon løb
 Stadig stor optimisme hos McLaren
 Irvine efterlyser straffe
 Ferrari holder fødderne på jorden
 Ingen rivalisering hos Ferrari
 Så testes der i Barcelona igen
 

Hop til top21.3.2001

Jaguar i aktion

Jaguar-teamet har først i dag sluttet sig til blandt andet Ferrari og McLaren i testen på Catalunya-banen i Spanien. Teamet bliver i Barcelona i tre dage og har i den tid tre kørere bag rattet. Pedro de la Rosa er i gang alle tre dage, mens de to faste kørere, Eddie Irvine og Luciano Burti, har halvanden dag hver. De la Rosa overtager det ene sæde hos Jaguar ved sæsonens udgang, så der vil blive masser af sammenligninger og opmærksomhed på trioen.

Der er ikke stabiliteten, der har været Jaguars problem i de to første GP'er i sæsonen, så formålet med testen er først og fremmest at finde et par ekstra tiendedele frem. I jagten på disse vil teamet især kigge på dækkene. Ralf Schumachers flotte resultater i forrige løbsweekend har vist, at Michelin-dækkene ikke behøver at være noget handicap, så Jaguar vil arbejde på at få mere erfaring i at få dæk og bil til at arbejde bedre sammen inden det brasilianske GP.
CBA  


Hop til top
Når man ikke tænker på F1

Hvad skal der til for at en kører kan holde fokus på at køre race og samtidig være i en god balance med sig selv? Mika Hakkinen peger på at det er familielivet der giver ham roen til at køre race.

Som racerkører leves livet ikke kun i Monacos fashionable gader, men i en kuffert et sted i Europa eller hvor der nu køres race. Her har det været vigtigt for Mika Hakkinen at hans hustru Erja har været med. Selvom der er tale om en ener-sport, der dog også har lidt team-spirit, så er det svært at være med på topplan. "Efter alle disse år, så har jeg fundet frem til at man ikke kan gøre det alene. Man behøver en partner," siger han.

Netop de mange rejser og tiden alene kan være svær. "Man får meget støtte fra teamet, men man bruger også meget tid alene, hvor man rejser alene. Erjas hjælp har været ubeskrivelig. Uden hende ville jeg helt sikkert ikke have vundet mesterskaber," siger han rosende.

Nu er Mika blev racerfar, og det giver et par stunder hvor der ikke bliver tid til at tænke over Formel 1, når lille Hugo skal passes og plejes. "Familielivet er utroligt, fordi når jeg skifter bleer eller når babyen græder klokken tre om natten, så tænker man slet ikke på Formel 1," siger Hakkinen.

Det bliver bedre

Mika Hakkinen har dog fået en mindre god start på sæsonen (på grund af Erjas manglende tilstedeværelse???), og har således kun sikret sig 1 point. Men han forventer at der snart sker ting og sager, men peget på at det kan være for sent. "Vi ved hvad vores problem er. Vi ved at tingene skal gå bedre, men det er noget der tager tid," siger Hakkinen om problemet. De forventer dog at raceren er meget hurtigere når Formel 1-feltet vender tilbage til Europa. "Vi burde være i bedre form når vi kommer tilbage til Europa, men hvis raceren ikke er hurtig når vi er tilbage, så bliver den aldrig hurtig!" siger han direkte og indikerer dermed at det er ganske seriøse problemer der slås med hos McLaren.

Han vil fortsat gerne kunne være med til at score point, vinde løb og selvfølgelig tage mesterskabet tilbage. "Mit mål er at score point, og mere end et pr. løb, og så vinde løb. Det er mine mål, men vi skal til at få raceren til at gøre det," siger Hakkinen.
BB  


Hop til top
Fuld kraft frem for McLaren

McLaren har ikke fået gang i deres racere i denne sæson, men i stedet har Ferrari uden de store problemer marcheret sig til to sejre. David Coulthard blæser derfor til hårdt arbejde i den kommende tid.

Teamet skal til at finde frem til hvorfor raceren ikke giver den respons som de søger. Dog skal man tage i betragtning at der er tale om en nybygget racer som Adrian Newey har tegnet, og den vil altid skulle have noget tid inden den fungerer optimalt. Derfor må de til det hårde arbejde for at komme fremad. "Vi skal blot til at arbejde hårdere. I kan være sikre på at vi vil pukle på i de kommende fire dage for at finde mere fart," siger Coulthard. I går var Alexander Wurz i aktion for McLaren, men kunne ikke følge det pace som Luca Badoer satte i sidste års Ferrari.

Men Coulthard forventer ikke at det hele vil være løst når de nu kommer til Brasilien. "Det er fuld kraft frem nu. Vi vil nok stadig være bagefter i det kommende løb i Brasilien, men efter det skulle vi være i stand til at gøre virkelige fremskridt," siger skotten der trods alt kan glæde sig over at have skrabet 10 point sammen, hvilket i forhold til situationen er bedre end tidligere!
BB  


Hop til top
BAR sad over

BAR kom ikke i aktion i Barcelona i går. Deres hjemkomst fra Malaysia har været forsinket.

Deres racere blev nemlig ladt tilbage da flyet skulle tilbage til Europa. Her var flyet blevet lastet og til sidst fandt man frem til at der var for meget vægt ombord, hvorfor BAR-teamet måtte lade deres racere blive tilbage i lufthavnen i Kuala Lumpur. Teamet har dog racere klar til at teste med i dag. Her kommer Darren Manning i aktion – han skal teste elektronik til det spanske grand prix om godt en måned. "Som altid har vi nogle forbedringer. Vi håber blot at det ikke regner, så vi kan være klar til at kæmpe om podieplaceringer," siger Craig Pollock.

BAR har dog stadig til gode at få scoret point. Panis gennemførte i Melbourne, men blev her deklasseret på grund af en overhaling under gult flag.
BB  


Hop til top
Ombygning på Fiorano

Nede i Italien har Ferrari en testbane som hedder Fiorano. Den er i øjeblikket ved at undergå en større ombygning.

Banen som ikke ligger længere end et par gode stenkast fra Ferrari fabrikken i Maranello, er ved at blive forbedret på mange områder. Langs hele banen bliver der bygget et sprinkleranlæg, som skal kunne hjælpe kørerne og teamet til at gennemføre en fuld regnvejrstest. Men også andre forandringer er i gang. Således bygger man også en helt nyt pitgarage. Der bliver også bygget et nyt motionscenter, hvor Ferrari mekanikerne kan deltage i nogle nye ordninger, som Ferrari har gennemført for alle medarbejdere, så de kan holde sig i form. Derudover bliver der også lavet større afkørselsarealer på visse steder af banen.

Hele ombygningen af banen forventes færdig i starten af april måned.

PDL  


Hop til top
´Det bliver nok Schumacher´

Hos den britiske tv-station ITV har de en kommentator der hedder Martin Brundle. Han har en fortid hos både Benetton og McLaren.

Han har også været holdkammerat med både Michael Schumacher og Mika Hakkinen. Og på det grundlag er han blevet bedt om at svare på spørgsmålet om hvem der er den bedste kører af de to.

Martin Brundle:
"Tja, det er et meget tæt løb. Michael er altid utrolig opsat, og har altid været det. Han er behagelig fyr udenfor banen, inde på banen er han derimod meget rodløs. Mika er en helt anden fyr. Udenfor banen er han faktisk en rigtig festløve. Folk som ikke kender ham, tror om ham at han er kedelig. Det er han absolut ikke. Han er en stille og rolig tænker. Han er meget intelligent, man vinder ikke to verdensmesterskaber uden at være klar i hovedet. Han er ikke altid til at gennemskue. Michael derimod, er mere som en åben bog. Men hvem er den bedste? Uanset hvad, så er det sikkert ikke populært. Man vil sikkert aldrig tilgive mig for valget. Men lad mig sige det på den måde. Af alle de kørere jeg har kørt imod, så har den bedste været Senna. Uden tvivl. Hvis man ser på det som en helhed, så kommer Michael nok ind som nr. 2, og Mika meget tæt efter som nr. 3. Hvis man ser på det som et rent talent, så Senna stadig nr. 1, og Mika som nr. 2. Hvis Michael Schumacher og Mika Hakkinen var i det samme team, med det samme udstyr, så ville Mika vinde kvalifikationen - på tør asfalt, men Michael ville vinde løbet."

PDL  


Hop til top
Et skifte fra McLaren til Ferrari

Pr. tradition har McLaren og Ferrari altid været store rivaler. Det har dog ikke forhindret, at der flere gange har været "byttet" personale på højt eller lavt plan.

Der har altid været en meget tæt konkurrence mellem McLaren og Ferrari. Specielt i de seneste år har konkurrencen været meget tæt, og mesterskabet er først afgjort i et af de sidste løb. På trods af konkurrencen har der dog været medarbejdere på forskellige niveau, der har skiftet fra den ene til den anden af de to konkurrenter. Nogle af de mest kendte er Niki Lauda, Alain Prost og Gerhard Berger. Men også personligheder som John Barnard og Steve Nichols er at finde på listen.

I vinters mistede McLaren en af deres bedste elektroniske ingeniører til Ferrari, nemlig Anton Stipinovich. I et interview fornyelig udtrykker han bl.a. hvorfor, og hvordan skiftet har været.

Anton Stipinovich:
"Jeg bor i Modena, men jeg kan ikke påstå, at jeg kender området, fordi jeg har faktisk været på farten, ligesiden jeg startede hos Ferrari, enten til tests eller til løb. Det har været og er, en stor mulighed for mig at prøve at arbejde hos 2 så store teams som McLaren og Ferrari. Jeg må tilstå, at atmosfæren hos Ferrari er bedre end hos McLaren, uden dog at kan sige at den var dårlig hos McLaren. Jeg forlod McLaren fordi jeg ønskede at skifte. Alt foregik helt efter bogen, alle forpligtigelser er opfyldt."

Siden sidste år er der indført forskellige ændringer i forhold til bilerne. Bl.a. bliver tracktioncontrol tilladt. Anton Stipinovich udtrykker her hvordan han ser ændringerne og hvordan han ser Ferraris 2 kørere. "Ferrari har en stor fordel i og med at de har deres egen testbane. Samtidig bygger man stort set alle dele til bilerne selv. Oven i det, så har jeg fået chancen for at arbejde sammen med så store nobiliteter som Ross Brawn, Rory Byrne og Michael Schumacher. Det er ikke lidt at skulle sammenligne andre kørere med Michael Schumacher, men jeg vil sige at Rubens Barrichello også er en rigtig god kører. Brasilianeren er altid meget velmotiveret, og jeg nyder virkelig at arbejde sammen med ham. Han respekterer de meninger som ingeniørerne kommer frem med, og han er altid modtagelig for deres råd. I øjeblikket mener jeg, at reglerne er ideelle for kørerne. Jeg tror ikke at vi kommer til at se den store forskel på tør bane. Men på våd bane vil vi opleve en meget markant forskel. Der vil vi virkelig se den effekt som tracktioncontrol giver."

PDL  


Hop til top
Ingen test for Alesi og Mazzacane

Prost teamet har netop bekræftet nogle forlydender om, at ingen af deres to kørere vil teste før det brasilianske Grand Prix.

Hverken Jean Alesi eller Gaston Mazzacane, vil være at finde bag rattet i Prost racerne i Barcelona i denne uge. Teamet er ellers tilstede sammen med de fleste andre teams til en test, som højest sandsynligvis har det formål at teste tracktioncontrol. Derimod vil testen blive foretaget af to unge kørere, som navnene endnu ikke er oplyst på.

Teamet har endnu ikke tegnet kontrakt med en ny testkører, efter at det glippede med Pedro de la Rosa.

PDL  


 

Hop til top20.3.2001

Badoer kører Ferrari i front

Så testes der igen, og eftersom grand prix-kørerne ikke er kommet hjem fra Malaysia, eller forsøger at få weekendens løb ud af kroppen, er det testkørerne der har fået lov at boltre sig. Der testes i Barcelona, og tirsdag var det Luca Badoer der kørte hurtigste tid.

Dermed er Ferrari stadig totaldominerende. Testen var endvidere vigtig for Badoer – det var her han i vinters kørte af i et voldsomt crash. "Min program var koncentreret om elektronik, men vi arbejdede også med andre områder. Jeg føler mig helt i orden, selvom jeg ikke er oppe på 100%," siger Badoer der kørte sidste års Ferrari F1-2000.

Hos McLaren havde man Alexander Wurz i aktion, og han kunne ikke matche Baoders pace og han var således næsten 7/10 efter italieneren. Hos Arrows trådte Johnny Herbert igen til. Han kørte i både den nye og gamle Arrows-racer. "Vi har haft en meget produktiv dag i dag. Vi kom igennem en masse af program som vi havde sat os for, så det er helt sikket et skridt i den rigtige retning," siger den tidligere Jaguar-kører efter 78 omgange i Barcelona. Teamet brugte dagen til at få flere kilometer i den nye racer, samt at finde forskellige opsætninger. "Jeg mener at vi har været i stand til at finde et godt set-up til raceren som vi kan fortsætte med og udvikle mere på i morgen," siger Herbert der i morgen tester sammen med Enrique Bernoldi.

Fjerdehurtigst blev Mark Webber for Benetton, kørende i sidste års racer. Han kørte 64 omgange og dagens test blev anvendt til at prøve forskellige Michelin-compounds. Derudover blev der testet elektronik – alt sammen som forberedelse til det spanske grand prix, netop i Barcelona. I morgen kommer Jenson Button i aktion for Benetton.

Marc Gene fik sin første tur i den nye FW23, og spanieren var meget godt tilfreds med testen. Williams har i det hele taget sat meget fokus på test, og deres testarbejde ligger i omegnen – hvis ikke mere – af hvad McLaren og Ferrari lægger i testarbejde. "Jeg skiftede hele tiden fra den ene til den anden racer, hvilket ikke er let, men jeg er glad for at kunne køre FW23'eren for første gang, som efter min mening er bedre at køre og hurtigere end FW22'eren, selvom tiderne ikke viser det," siger Marc Gene. Teamet har et stort program foran sig. "Vi har et meget fuldt program når det kommer til arbejde med aerodynamik, udvikling af motor, og test af dæk, så vi er tilfredse med at vise at vejrudsigten ser god ud i yderligere tre dage," siger Sam Michael. BMW arbejdede derudover på at finjustere motorerne til det kommende brasilianske grand prix.

Testtider fra Barcelona, tirsdag den 20. marts 2001

Nr. KørerTeamBedste tidOmg.
1.Luca BadoerFerrari1:21,02042
2.BB  


Hop til top
Jaguar sikrer sig BAR-mand

Der er godt gang i medarbejderskifterne fra det ene til det andet team. Nu er det Jaguar der har været på spil.

De fortsætter dermed stadig deres oprustning i forsøget på at få vendt skuden og få Jaguar'en til at springe. Ny mand for det stolte britiske mærke er Mark Hales der kommer fra BAR. Han bliver indlemmet i teamet, hvor han blandt andet sammen med Mark Handford skal optimere racerens aerodynamik og få slanket raceren. Hales kommer fra BAR hvor han har været ingeniørdesigner. "Jeg er ikke særlig glad for at Hales forlader os. Det er første gang at vi har mistet et vigtigt teammedlem," siger Craig Pollock.

Pollock er uforstående overfor at han forlader dem, men erkender dog at det må være fordi han får en bedre position hos Jaguar. "Hvis han forlader os, er det ikke på grund af penge eller 'bad feelings' overfor teamet. Det er kun fordi Jaguar har tilbudt han en højere placering end han har haft hos os," siger Pollock.

Jaguar er endvidere sat i forbindelse med Pat Symonds, en anden forsmået ingeniør, der gennem årene er blevet degraderet ned i ranglisten hos Benetton.
BB  


Hop til top
BAR tæt på skifte til Michelin?

Noget tyder på at BAR gør sig meget seriøse overvejelser om at skifte Bridgestone ud med Michelin. Det vil dog først komme på tale fra den kommende sæson i 2002.

Det er kommet frem, efter at Craig Pollock har talt åbent om at de ligger i forhandlinger med det franske dækmærke. De kan ikke bryde kontrakten, og har heller ikke i sinde at gøre det. "Vi vil ikke gøre det, fordi der er en kontrakt og vi har ikke i sinde at bryde den midt i sæsonen. Vi vil gennemføre sæsonen med Bridgestone, men jeg forsøger at få en aftale med Michelin til 2002," siger Craig Pollock og åbner dermed op for en ny rokade i Formel 1.

Det kan blandt andet ske i erkendelse af at teamet skal satse på en anderledes strategi for at komme længere frem, og for blandt andet at været i stand til at slå det andet Honda-team, Jordan. De to teams ligger i en hård infight i bestræbelserne på at sikre sig Hondas fulde støtte.

Og netop Honda kan være den afgørende faktor her. Michelin og Honda har samarbejdet tæt i flere år, og nu tyder noget på at mindst et af de to Honda-teams således skifter over til Michelin. "Folkene hos Honda har været vores venner i de sidste 30 år, og det vil være meget interessant at levere dæk til et af deres teams. Men det kan være vi vil have det bedste af de to teams, og så må vi vente og se om det bliver BAR eller Jordan," siger Pierre Dupasquier og dermed bliver Jordan også involveret i rygterne for dækvalget til 2002.
BB  


Hop til top
Irvine - Barrichello fatter det ikke!

Eddie Irvine har det med at kommentere alt og alle - nogen gange er det for meget af det gode, men i dette spørgsmål har han jo nok en pointe. Som tidligere holdkammerat til Michael Schumacher hos Ferrari ved han hvordan det er at stå i skyggen af tyskeren.

Det er især efter at Barrichello viste sin store skuffelse over Michael Schumachers overhaling af ham under de kaotiske forhold på Sepang. Ferrari var nemlig ikke villige til at give tyskeren teamordre, selvom Barrichello havde bedt om det. Eddie Irvine er dog meget forundret over at Barrichello overhovedet selv troede på at det ville være tilfældet.

I samme moment erkender han da også han i sin egen situation måtte have hjælp udefra til at kunne vinde. "Man kan kun slå Michael når han ikke er der, eller når han lader en vinde. For at være helt ærlig, er jeg overrasket over at Barrichello stadig ikke forstår det efter et år hos Ferrari," siger han direkte. I 1999 fik Irvine endelig hul på bylden og fik sejret, men det var primært på grund af Schumachers manglende tilstedeværelse at han fik 'vinger' for en kort bemærkning. "Da jeg var hos Ferrari i 1999 vandt jeg i Australien fordi Michael var udgået, og på Zeltweg og Hockenheim vandt jeg fordi hans ben var i gips, og til sidst i Malaysia fordi han lod mig vinde," siger ireren.

Dermed erkender han fuldt ud at han ikke var blevet til noget i 1999 hvis ikke det havde været for Schumachers uheld på Silverstone. "Jeg tvivler meget på om jeg overhovedet havde vundet noget i 1999, hvis Schumacher havde været der og kæmpe for titlen," siger han videre. Han henviser derefter til Barrichellos første sejr, der som bekendt kom i hus på Hockenheim sidste år. "Men der kørte tyskeren jo af i det første sving. Det viser blot at når han er med i løbet, så kan ingen holdkammerat slå ham," siger han og gider dermed Barrichello et hint om at han godt kan glemme alt om at komme til at slå Schumacher på noget tidspunkt i en lige duel.
BB  


Hop til top
Oastler - Et kanon løb

BAR ærgrede sig meget over at de ikke have muligheden for at gennemføre og præge det malaysiske grand prix. Begge deres kørere udgik tidligt.

Olivier Panis var den første til at køre af, og franskmanden spredte olie på banen, der sendte de to Ferrari-racere en tur uden for banen. "Det så ud til at være et kanon løb, og det er en skam at vi ikke var med i det. Vi kørte kun nogle få omgange. Olivier fik en olielækage og Jacques kørte af i gruset," forklarer BAR-teamets tekniske leder Malcolm Oastler.

En del af spændingen i løbet kom blandt andet også i form af de to dæktyper. "Konkurrencen og tætheden på grid'en i Formel 1 er helt utrolig, især nu da Bridgestone har en konkurrent i form af Michelin," siger Oastler. BAR kører selv med Bridgestone, men det kan ikke undsiges at Michelin i den grad tittede frem i Malaysia.
BB  


Hop til top
Stadig stor optimisme hos McLaren

Starten på dette års Grand Prix serie ligner lidt sidste år. Der stak Ferrari også af fra resten af feltet. Kan McLaren vende udviklingen ligesom sidste år?

Det tror alle hos McLaren trods alt at man kan. Vi husker hvordan starten så ud på sæsonen sidste år. Der var der heller ikke mange points på tavlen til McLaren. Ydermere blev DC diskvalificeret i Brasilien. Mika Hakkinen havde ingen points. Kan McLaren vende udviklingen endnu en gang? Det kan de, i hvert fald hvis man skal tro de to kørere og også Ron Dennis.

David Coulthard:
"Vi er lidt efter i øjeblikket. Det ser måske lidt sort ud i øjeblikket, men på den anden side set, er jeg længere fremme end jeg har været de sidste tre år. Lige nu er vores bil slet ikke hurtig nok. Ferrari er i én klasse for sig selv lige nu. De gør det samme ved os som vi gjorde ved dem i -98. Men vi er klar til at arbejde hårdt for at komme tilbage, og skal også nok klare det. Det bliver først når vi er tilbage i Europa, at vi for alvor kan komme til at teste hele godt og grundigt igennem. Det er ikke specielt spændende at køre om 5 - 6 pladsen, men det er der hvor vi er nu, og det skal vi arbejde med."

Mika Hakkinen:
"Sidste år på dette tidspunkt, var vi langt mere konkurrencedygtige. I år er vi for langsomme, men vi kommer i det mindste i mål. Sidste år efter 2 løb, havde jeg ingen points, i år har jeg 1 point. Ron Dennis har en utrolig vilje og mentalitet til at vinde løb. Han kan presse og få folk til at yde absolut maksimum i bestræbelserne på at vinde. Han har gjort et fantastisk job. Vi er på vej. Bare se i det sidste løb på omgangstiderne, jeg kunne køre de hurtigste omgange af alle. Jeg er overbevist om at bilen gjorde hvad den skulle. Men det var bare for sent, og i regnen var det simpelthen forfærdeligt. Men vi er kender problemerne, de påvirker selvfølgelig noget."

Ron Dennis:
"Ferrari er i front lige nu, men vent indtil efter Brasilien. Vi ved hvad vi skal gøre. Når det er gjort vil alle se hvor hurtig bilen i virkeligheden er. Vi kom fra Brasilien sidste år uden noget. Vi er fightere, og vi ved hvad der skal til. Vi fik forbedret bilen til Sepang, og endda mere i mellem kvalifikationen og selve løbet. Vi kunne ikke presse Ferrari, så vi ved ikke hvad de er i stand til. Men vi satte den hurtigste tid, og det var flot under de omstændigheder. Vi er et stærkt team med stærke partnere, og vi har en plan for hvordan vi skal indhente det forsømte. Det gode er, at der stadig er en masse tid at gøre det i. Vi har haft forskellige problemer under vintertestningen, og det skal vi have løst."

PDL  


Hop til top
Irvine efterlyser straffe

Eddie Irvine blev meget hurtigt sendt ud af det malaysiske grand prix, da han tidligt i løbet blev sendt af banen af løbets store overraskelse, Jos Verstappen.

Ireren er meget utilfreds med den måde som løbsledelserne håndterer disse situationer. Irvine kaldte efter løbet Verstappen for en 'kører der ikke bruger hjernen'. Og han udvider kritikken. "Det der generer mig er at Zonta gjorde det mod Michael Schumacher sidste år og fik en stor straf. Verstappen gjorde det overfor mig, og det er man ligeglad med," siger en bitter Irvine der forsøger at påpege forskellen i strafudmåling alt efter hvor i feltet det sker. Og så alligevel ikke, for Rubens Barrichello har vist sig at være en meget 'uren overhaler'. "Rubens gjorde det mod Frentzen i det forrige løb, og her igen mod Ralf. Det er frustrerende at der ikke er nogen der gør noget ved det. Når det sker mod Michael, så sker der altid noget. Når det sker mod mig, eller nogle andre, sker der intet," klager Irvine.
BB  


Hop til top
Ferrari holder fødderne på jorden

Selvom Ferrari i øjeblikket blæser alle konkurrenter til side, så holder de begge fødder på jorden. De vil ikke undervurdere konkurrenterne.

De peger stadig på McLaren som deres nærmeste konkurrenter, også selvom de ikke viste særlig god form i Malaysia. Men netop det at McLaren er nede i en bølgedal, kan blive deres styrke henover tiden. "McLaren er nok allermest farlige når de er nede. Michael sagde til os over radioen på vej hjem, at det ikke bliver nemt igen, og at vi stadig har meget arbejde at lave. Det har han ret i," siger Ross Brawn.

Michael Schumacher har ellers været inde i en formen sejrsstime, idet han i Malaysia vandt for sjette gang i træk, hvilket var første gang i 48 år. Den store rekord er dog stadig ikke helt inde for rækkevidde. Det er Alberto Ascaris sejrsrække på 9 efterfølgende sejre. "Det er rart at sætte denne slags rekorder, men i sidste ende så er det kun sejre og mesterskaber der tæller," siger Michael Schumacher.
BB  


Hop til top
Ingen rivalisering hos Ferrari

Efter det malaysiske grand prix var Rubens Barrichello meget fortørnet over den måde som Michael Schumacher var kommet forbi ham på. Skuffelsen over dette var tydelig, og det satte straks gang i en vis bitterhed over sejren.

Men teamet afviser at de to kørere nu har fået et køligt forhold til hinanden. "Det er ikke noget stort, og det blev diskuteret. Rubens kørte lidt bredt da han blev holdt tilbage af Trulli, og Michael havde chancen for at komme forbi dem begge på ydersiden, og den chance tog ham," forklarer Ross Brawn. Han erkender dog at tyskeren måske kunne have ventet. "Jeg ved at Rubens er dårligt tilpas på grund af det, men det er ikke noget stort problem, og jeg er sikker på at han ved det. Det bliver snart glemt," siger Brawn – ligesom alle da andre gange…
BB  


Hop til top
Så testes der i Barcelona igen

Bare 2 dage efter det malaysiske Grand Prix, er der gang i arbejdet igen. Der skal testes i Barcelona i denne uge.

Ikke mindre 8 teams vil teste på banen i denne uge. De der ikke er tilstede er Prost, Minardi, og Sauber. De andre teams vil primært teste det nye tracktion control, som man må anvende fra og med det spanske Grand Prix. Testen vil vare i 4 dage. Det er dog forskelligt hvordan man udnytter dagene.

Eksempelvis Ferrari vil være repræsenteret alle dage med Luca Badoer, som vil køre i den efterhånden meget modificerede model fra sidste år. Torsdag og fredag vil Michael Schumacher være til stede også, men med F2001 modellen. McLaren derimod prioritere på en anden måde. Alex Wurz vil være på banen i 2 dage, og de 2 faste kørere én dag hver. Jordan vil bruge deres faste kørere fordelt på dage hver. De andre teams vil bruge deres testkører de første dage, hvorefter de faste kørere vil dukke op efterhånden som de er klar efter turen fra Malaysia.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk