Banen som ikke ligger længere end et par gode stenkast fra Ferrari fabrikken i Maranello, er ved at blive forbedret på mange områder. Langs hele banen bliver der bygget et sprinkleranlæg, som skal kunne hjælpe kørerne og teamet til at gennemføre en fuld regnvejrstest. Men også andre forandringer er i gang. Således bygger man også en helt nyt pitgarage. Der bliver også bygget et nyt motionscenter, hvor Ferrari mekanikerne kan deltage i nogle nye ordninger, som Ferrari har gennemført for alle medarbejdere, så de kan holde sig i form. Derudover bliver der også lavet større afkørselsarealer på visse steder af banen.
Hele ombygningen af banen forventes færdig i starten af april måned.
Han har også været holdkammerat med både Michael Schumacher og Mika Hakkinen. Og på det grundlag er han blevet bedt om at svare på spørgsmålet om hvem der er den bedste kører af de to.
Martin Brundle:
"Tja, det er et meget tæt løb. Michael er altid utrolig opsat, og har altid været det. Han er behagelig fyr udenfor banen, inde på banen er han derimod meget rodløs. Mika er en helt anden fyr. Udenfor banen er han faktisk en rigtig festløve. Folk som ikke kender ham, tror om ham at han er kedelig. Det er han absolut ikke. Han er en stille og rolig tænker. Han er meget intelligent, man vinder ikke to verdensmesterskaber uden at være klar i hovedet. Han er ikke altid til at gennemskue. Michael derimod, er mere som en åben bog. Men hvem er den bedste? Uanset hvad, så er det sikkert ikke populært. Man vil sikkert aldrig tilgive mig for valget. Men lad mig sige det på den måde. Af alle de kørere jeg har kørt imod, så har den bedste været Senna. Uden tvivl. Hvis man ser på det som en helhed, så kommer Michael nok ind som nr. 2, og Mika meget tæt efter som nr. 3. Hvis man ser på det som et rent talent, så Senna stadig nr. 1, og Mika som nr. 2. Hvis Michael Schumacher og Mika Hakkinen var i det samme team, med det samme udstyr, så ville Mika vinde kvalifikationen - på tør asfalt, men Michael ville vinde løbet."
Der har altid været en meget tæt konkurrence mellem McLaren og Ferrari. Specielt i de seneste år har konkurrencen været meget tæt, og mesterskabet er først afgjort i et af de sidste løb. På trods af konkurrencen har der dog været medarbejdere på forskellige niveau, der har skiftet fra den ene til den anden af de to konkurrenter. Nogle af de mest kendte er Niki Lauda, Alain Prost og Gerhard Berger. Men også personligheder som John Barnard og Steve Nichols er at finde på listen.
I vinters mistede McLaren en af deres bedste elektroniske ingeniører til Ferrari, nemlig Anton Stipinovich. I et interview fornyelig udtrykker han bl.a. hvorfor, og hvordan skiftet har været.
Anton Stipinovich:
"Jeg bor i Modena, men jeg kan ikke påstå, at jeg kender området, fordi jeg har faktisk været på farten, ligesiden jeg startede hos Ferrari, enten til tests eller til løb. Det har været og er, en stor mulighed for mig at prøve at arbejde hos 2 så store teams som McLaren og Ferrari. Jeg må tilstå, at atmosfæren hos Ferrari er bedre end hos McLaren, uden dog at kan sige at den var dårlig hos McLaren. Jeg forlod McLaren fordi jeg ønskede at skifte. Alt foregik helt efter bogen, alle forpligtigelser er opfyldt."
Siden sidste år er der indført forskellige ændringer i forhold til bilerne. Bl.a. bliver tracktioncontrol tilladt. Anton Stipinovich udtrykker her hvordan han ser ændringerne og hvordan han ser Ferraris 2 kørere. "Ferrari har en stor fordel i og med at de har deres egen testbane. Samtidig bygger man stort set alle dele til bilerne selv. Oven i det, så har jeg fået chancen for at arbejde sammen med så store nobiliteter som Ross Brawn, Rory Byrne og Michael Schumacher. Det er ikke lidt at skulle sammenligne andre kørere med Michael Schumacher, men jeg vil sige at Rubens Barrichello også er en rigtig god kører. Brasilianeren er altid meget velmotiveret, og jeg nyder virkelig at arbejde sammen med ham. Han respekterer de meninger som ingeniørerne kommer frem med, og han er altid modtagelig for deres råd. I øjeblikket mener jeg, at reglerne er ideelle for kørerne. Jeg tror ikke at vi kommer til at se den store forskel på tør bane. Men på våd bane vil vi opleve en meget markant forskel. Der vil vi virkelig se den effekt som tracktioncontrol giver."
Hverken Jean Alesi eller Gaston Mazzacane, vil være at finde bag rattet i Prost racerne i Barcelona i denne uge. Teamet er ellers tilstede sammen med de fleste andre teams til en test, som højest sandsynligvis har det formål at teste tracktioncontrol. Derimod vil testen blive foretaget af to unge kørere, som navnene endnu ikke er oplyst på.
Teamet har endnu ikke tegnet kontrakt med en ny testkører, efter at det glippede med Pedro de la Rosa.
Nr. | Kører | Team | Bedste tid | Omg. |
1. | Luca Badoer | Ferrari | 1:21,020 | 42 |
2. | BB Der er godt gang i medarbejderskifterne fra det ene til det andet team. Nu er det Jaguar der har været på spil. De fortsætter dermed stadig deres oprustning i forsøget på at få vendt skuden og få Jaguar'en til at springe. Ny mand for det stolte britiske mærke er Mark Hales der kommer fra BAR. Han bliver indlemmet i teamet, hvor han blandt andet sammen med Mark Handford skal optimere racerens aerodynamik og få slanket raceren. Hales kommer fra BAR hvor han har været ingeniørdesigner. "Jeg er ikke særlig glad for at Hales forlader os. Det er første gang at vi har mistet et vigtigt teammedlem," siger Craig Pollock. Pollock er uforstående overfor at han forlader dem, men erkender dog at det må være fordi han får en bedre position hos Jaguar. "Hvis han forlader os, er det ikke på grund af penge eller 'bad feelings' overfor teamet. Det er kun fordi Jaguar har tilbudt han en højere placering end han har haft hos os," siger Pollock. Jaguar er endvidere sat i forbindelse med Pat Symonds, en anden forsmået ingeniør, der gennem årene er blevet degraderet ned i ranglisten hos Benetton. BB Noget tyder på at BAR gør sig meget seriøse overvejelser om at skifte Bridgestone ud med Michelin. Det vil dog først komme på tale fra den kommende sæson i 2002. Det er kommet frem, efter at Craig Pollock har talt åbent om at de ligger i forhandlinger med det franske dækmærke. De kan ikke bryde kontrakten, og har heller ikke i sinde at gøre det. "Vi vil ikke gøre det, fordi der er en kontrakt og vi har ikke i sinde at bryde den midt i sæsonen. Vi vil gennemføre sæsonen med Bridgestone, men jeg forsøger at få en aftale med Michelin til 2002," siger Craig Pollock og åbner dermed op for en ny rokade i Formel 1. Det kan blandt andet ske i erkendelse af at teamet skal satse på en anderledes strategi for at komme længere frem, og for blandt andet at været i stand til at slå det andet Honda-team, Jordan. De to teams ligger i en hård infight i bestræbelserne på at sikre sig Hondas fulde støtte. Og netop Honda kan være den afgørende faktor her. Michelin og Honda har samarbejdet tæt i flere år, og nu tyder noget på at mindst et af de to Honda-teams således skifter over til Michelin. "Folkene hos Honda har været vores venner i de sidste 30 år, og det vil være meget interessant at levere dæk til et af deres teams. Men det kan være vi vil have det bedste af de to teams, og så må vi vente og se om det bliver BAR eller Jordan," siger Pierre Dupasquier og dermed bliver Jordan også involveret i rygterne for dækvalget til 2002. BB Eddie Irvine har det med at kommentere alt og alle - nogen gange er det for meget af det gode, men i dette spørgsmål har han jo nok en pointe. Som tidligere holdkammerat til Michael Schumacher hos Ferrari ved han hvordan det er at stå i skyggen af tyskeren. Det er især efter at Barrichello viste sin store skuffelse over Michael Schumachers overhaling af ham under de kaotiske forhold på Sepang. Ferrari var nemlig ikke villige til at give tyskeren teamordre, selvom Barrichello havde bedt om det. Eddie Irvine er dog meget forundret over at Barrichello overhovedet selv troede på at det ville være tilfældet. I samme moment erkender han da også han i sin egen situation måtte have hjælp udefra til at kunne vinde. "Man kan kun slå Michael når han ikke er der, eller når han lader en vinde. For at være helt ærlig, er jeg overrasket over at Barrichello stadig ikke forstår det efter et år hos Ferrari," siger han direkte. I 1999 fik Irvine endelig hul på bylden og fik sejret, men det var primært på grund af Schumachers manglende tilstedeværelse at han fik 'vinger' for en kort bemærkning. "Da jeg var hos Ferrari i 1999 vandt jeg i Australien fordi Michael var udgået, og på Zeltweg og Hockenheim vandt jeg fordi hans ben var i gips, og til sidst i Malaysia fordi han lod mig vinde," siger ireren. Dermed erkender han fuldt ud at han ikke var blevet til noget i 1999 hvis ikke det havde været for Schumachers uheld på Silverstone. "Jeg tvivler meget på om jeg overhovedet havde vundet noget i 1999, hvis Schumacher havde været der og kæmpe for titlen," siger han videre. Han henviser derefter til Barrichellos første sejr, der som bekendt kom i hus på Hockenheim sidste år. "Men der kørte tyskeren jo af i det første sving. Det viser blot at når han er med i løbet, så kan ingen holdkammerat slå ham," siger han og gider dermed Barrichello et hint om at han godt kan glemme alt om at komme til at slå Schumacher på noget tidspunkt i en lige duel. BB BAR ærgrede sig meget over at de ikke have muligheden for at gennemføre og præge det malaysiske grand prix. Begge deres kørere udgik tidligt. Olivier Panis var den første til at køre af, og franskmanden spredte olie på banen, der sendte de to Ferrari-racere en tur uden for banen. "Det så ud til at være et kanon løb, og det er en skam at vi ikke var med i det. Vi kørte kun nogle få omgange. Olivier fik en olielækage og Jacques kørte af i gruset," forklarer BAR-teamets tekniske leder Malcolm Oastler. En del af spændingen i løbet kom blandt andet også i form af de to dæktyper. "Konkurrencen og tætheden på grid'en i Formel 1 er helt utrolig, især nu da Bridgestone har en konkurrent i form af Michelin," siger Oastler. BAR kører selv med Bridgestone, men det kan ikke undsiges at Michelin i den grad tittede frem i Malaysia. BB Starten på dette års Grand Prix serie ligner lidt sidste år. Der stak Ferrari også af fra resten af feltet. Kan McLaren vende udviklingen ligesom sidste år?Det tror alle hos McLaren trods alt at man kan. Vi husker hvordan starten så ud på sæsonen sidste år. Der var der heller ikke mange points på tavlen til McLaren. Ydermere blev DC diskvalificeret i Brasilien. Mika Hakkinen havde ingen points. Kan McLaren vende udviklingen endnu en gang? Det kan de, i hvert fald hvis man skal tro de to kørere og også Ron Dennis. David Coulthard: Mika Hakkinen: Ron Dennis: PDL Eddie Irvine blev meget hurtigt sendt ud af det malaysiske grand prix, da han tidligt i løbet blev sendt af banen af løbets store overraskelse, Jos Verstappen. Ireren er meget utilfreds med den måde som løbsledelserne håndterer disse situationer. Irvine kaldte efter løbet Verstappen for en 'kører der ikke bruger hjernen'. Og han udvider kritikken. "Det der generer mig er at Zonta gjorde det mod Michael Schumacher sidste år og fik en stor straf. Verstappen gjorde det overfor mig, og det er man ligeglad med," siger en bitter Irvine der forsøger at påpege forskellen i strafudmåling alt efter hvor i feltet det sker. Og så alligevel ikke, for Rubens Barrichello har vist sig at være en meget 'uren overhaler'. "Rubens gjorde det mod Frentzen i det forrige løb, og her igen mod Ralf. Det er frustrerende at der ikke er nogen der gør noget ved det. Når det sker mod Michael, så sker der altid noget. Når det sker mod mig, eller nogle andre, sker der intet," klager Irvine. BB Selvom Ferrari i øjeblikket blæser alle konkurrenter til side, så holder de begge fødder på jorden. De vil ikke undervurdere konkurrenterne. De peger stadig på McLaren som deres nærmeste konkurrenter, også selvom de ikke viste særlig god form i Malaysia. Men netop det at McLaren er nede i en bølgedal, kan blive deres styrke henover tiden. "McLaren er nok allermest farlige når de er nede. Michael sagde til os over radioen på vej hjem, at det ikke bliver nemt igen, og at vi stadig har meget arbejde at lave. Det har han ret i," siger Ross Brawn. Michael Schumacher har ellers været inde i en formen sejrsstime, idet han i Malaysia vandt for sjette gang i træk, hvilket var første gang i 48 år. Den store rekord er dog stadig ikke helt inde for rækkevidde. Det er Alberto Ascaris sejrsrække på 9 efterfølgende sejre. "Det er rart at sætte denne slags rekorder, men i sidste ende så er det kun sejre og mesterskaber der tæller," siger Michael Schumacher. BB Efter det malaysiske grand prix var Rubens Barrichello meget fortørnet over den måde som Michael Schumacher var kommet forbi ham på. Skuffelsen over dette var tydelig, og det satte straks gang i en vis bitterhed over sejren. Men teamet afviser at de to kørere nu har fået et køligt forhold til hinanden. "Det er ikke noget stort, og det blev diskuteret. Rubens kørte lidt bredt da han blev holdt tilbage af Trulli, og Michael havde chancen for at komme forbi dem begge på ydersiden, og den chance tog ham," forklarer Ross Brawn. Han erkender dog at tyskeren måske kunne have ventet. "Jeg ved at Rubens er dårligt tilpas på grund af det, men det er ikke noget stort problem, og jeg er sikker på at han ved det. Det bliver snart glemt," siger Brawn – ligesom alle da andre gange… BB Bare 2 dage efter det malaysiske Grand Prix, er der gang i arbejdet igen. Der skal testes i Barcelona i denne uge.Ikke mindre 8 teams vil teste på banen i denne uge. De der ikke er tilstede er Prost, Minardi, og Sauber. De andre teams vil primært teste det nye tracktion control, som man må anvende fra og med det spanske Grand Prix. Testen vil vare i 4 dage. Det er dog forskelligt hvordan man udnytter dagene. Eksempelvis Ferrari vil være repræsenteret alle dage med Luca Badoer, som vil køre i den efterhånden meget modificerede model fra sidste år. Torsdag og fredag vil Michael Schumacher være til stede også, men med F2001 modellen. McLaren derimod prioritere på en anden måde. Alex Wurz vil være på banen i 2 dage, og de 2 faste kørere én dag hver. Jordan vil bruge deres faste kørere fordelt på dage hver. De andre teams vil bruge deres testkører de første dage, hvorefter de faste kørere vil dukke op efterhånden som de er klar efter turen fra Malaysia. PDL Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
|