Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
21.3.2002
 Ferrari tester F2002
 Sikkerhedsforberedelser i Brasilien
 DC er skuffet
 Nyt udspil fra FIA
 Barcelona test - onsdag
 
20.3.2002
 Peugeot på vej tilbage?
 Tæt på for McNish da Toyota fik begge biler i mål.
 Hvornår indsætter Ferrari F2002?
 Williams er vore største konkurrenter
 Er Olivier Panis sikker hos BAR?
 Barcelona test - tirsdag
 

Hop til top21.3.2002

Ferrari tester F2002

Ferrari tester i øjeblikket sammen med flere andre teams på Circuit de Catalunya. Teamet for Ferraris test er F2002. Hvornår ser vi den nye i aktion?

Ferrari er taget til det spanske for at teste. Teamet er F2002. Barrichello kørte i bilen tirsdag og onsdag. Onsdag fik også Luca Badoer mulighed for nogle omgange i bilen. Barrichello har i de to første dage kørt adskillige omgange i bilen. Dog tør han nok ikke give sig fuldt ud, vigtigst er først og fremmest testen. Barrichello lider stadig under jetlag fra rejsen hjem fra Malaysia.

Barrichello:
"Jeg lider stadig under noget jetlag, så de kørte omgange var jeg kunne opnå de første dage. Jeg får dog mulighed for at hvile lidt i spisepauserne. Det har været en god oplevelse at køre i den nye bil og jeg ser meget frem til den resterende del af testen. Jeg har en rigtig god fornemmelse af den nye bil."

Luca Badoer nåede onsdag at få kørt nogle få omgange i den nye bil. Hans bedste tid onsdag blev faktisk sat i den nye. Torsdag støder Michael Schumacher til og deltager også i testen.

PDL  


Hop til top
Sikkerhedsforberedelser i Brasilien

Forud for det brasilianske GP er arrangørerne i fuld gang med forberedelserne. Specielt redningskorpset er i gang. I lørdags lavede man simulerede redningsaktioner.

For at være så godt forberedte som muligt, har arrangørerne af det brasiliansk GP haft en foranstaltninger sat i gang. Udover den sædvanlige klargøring af hele området, så har redningskorpset været igennem en del øvelser. En af dem blev afholdt i lørdags på banen.

Man gjorde simpelthen det at man lavede simulationer af forskellige typer uheld og ulykker. Blandt havde man "arrangeret" en ulykke hvortil der skulle rekvireres ambulance, førstehjælpen skulle udføres rigtig, "patienten" var så hårdt medtaget at han skulle overføres til banens hospital. Ikke nok med det, det blev nødvendigt at overføre ham til et nærliggende hospital. Alt sammen en del af den arrangerede ulykke.

12 Formel Junior biler blev benyttet til denne løbssimulering med de indbyggede øvelser. Men også andre ting blev gennemgået. Bl.a. skabte man en situation lignende den som Rubens Barrichello var ufrivillig part i sidste år da hans bil stoppede ved udkørslen fra pitlane.

Carlos Montagner, chef for det brasilianske GP:
"Vi vil gøre alt med den ro og i det tempo som er nødvendigt. Vi har simuleret alt hvad vi anser for at være muligt. Enhver ulykke som kan anses for sandsynligt og som kan opstå i løbet af et Grand Prix."

Mange øvelser blev gennemgået, løbssimulering gav mulighed for at vise hvor man måske kan forbedre nogle ting. Dermed skulle alt omkring redning være klar til det brasilianske GP.

PDL  


Hop til top
DC er skuffet

David Coulthard har haft en anden end god sæsonstart. I de 2 kørte GP'er er han begge gange udgået med mekaniske problemer.

David Coulthard havde inden sæsonstarten store og ambitiøse tanker om at dette skulle være hans år. Hidtil er det ikke gået sådan. 0 point på kontoen alt i mens at konkurrenterne scorer points og laver afstand til DC. Det er blevet til stor skuffelse for skotten.

David Coulthard:
"Det er svært at skjule at de første 2 løb har været en skuffelse. Jeg startede året med den målsætning at vinde løb og være med til at være udfordrer til titlen. Det er måske et højt mål at sætte sig, men når det hele kører for én er det let at gøre. Men sådan som tingene er gået hidtil ser det ikke godt ud, Williams har heller ikke gjort det nemmere at opnå disse mål. Nu er mesterskabet kun noget jeg ser i det fjerne, ellers skal jeg vinde de 2 næste løb for at være med igen."

David Coulthard er ikke kun skuffet over de manglende resultater. Også den måde som Ralf Schumacher næsten har udelukket DC og McLaren på i sine udtalelser gør ondt på DC.

"Da Ralf Schumacher refererede til sine forudsigelser om det brasilianske GP, sagde han at Ferrari var deres største rivaler, han undlod helt at nævne os - det gør altså ondt. Jeg må nu til at vende min energi til noget positivt så jeg kan opnå noget af min målsætning. Måske er det nødvendigt at sige at vi tager til Brasilien for at score nogle points så der er noget at bygge videre på. Jeg ved at vi har en pakke som har store muligheder for at vinde. I mit sind er jeg klar til at tage min styrthjelm og kyle den hen bag i garagen. Det er bare så frustrerende når resultaterne ikke kommer."

Det hjælper nok heller ikke på DC's humør at holdkammeraten Kimi Räikkönen har klaret sig bedre i de 2 foreløbige kørte GP'er. Men det er DC så flink ikke at nævne - ikke i denne forbindelse.

PDL  


Hop til top
Nyt udspil fra FIA

Så har FIA igen været på banen med ændringer til det nuværende reglement. Det mest kontroversielle punkt er begrænsningen af antallet af motorer fra sæsonen 2004.

Her er en kort oversigt over de forslag som FIA i går er nået frem til.

Sikkerhed

Brugen af det såkaldte HANS-system (Head and Neck Protection System) skal være obligatorisk fra 1. januar 2003. Dette gælder også i Formel 3000-klassen. Dog skal FIA af hver kører have bekræftelse på at HANS ikke er til gene for dem, samt at FIA også kan opnå en licens hos DaimlerChrysler der har udviklet HANS.

Sportsligt

Her er der fem punkter

Begrænsning af motorer under løb

Fra den 1. januar 2004 må hver kører kun anvende én motor under de tre dage der er i en Grand Prix weekend. Hver gang en motor skiftes under en løbsweekend, bliver køreren sat 10 pladser tilbage på start-grid'en. Dette skal dog konsulteres med de enkelte teams om hvordan et motorskift skal defineres således at motoren ikke i givet fald bliver repareret eller genopbygget på banen. Samtidig understreger FIA at bruge af reserveraceren så vil tælle som en ny motor.

Chassis

FIA har ingen ændringer til chassis-reglementet for 2003 og 2004.

Straffe tilgændelige for løbsledelsen

Løbsledelsen får udvidet sin magt til at rykke en kører tilbage som har været involveret i et uheld. Køreren skal i givet fald rykkes 10 pladser tilbage i forhold til sin kvalifikationsplads ved det næstkomne Grand Prix. Denne regel er indført fra nu!

Racere der er stopper ved opvarmningsomgangen

Enhver racer der stadig ikke er i stand til at forlade grid'en i egen kraft 30 sekunder efter at det grønne lys er tændt, skal skubbes tilbage til pitten. Denne regel er indført fra nu!

Bilnumre

Bilnumrene vil følge konstruktørernes mesterskabet i forhold til sidste års placeringer, på nær numrene 1 og 2 som går til teamet med verdensmesteren.

Det var forslagene og reglerne som er blevet skitseret. For at tage dem fra en ende af, så er det kun meget tilfredsstillende at FIA nu gør HANS påbudt, således at kørerne kan undgå eventuelle skader i forbindelse med uheld.

Det er dog det sportslige reglement der giver grund til lidt spørgsmål og undren. Motorreglementet bliver meget kontroversielt og bestemt ikke noget som særlig mange teams føler sig særlig tilfredse med. FIA har selvfølgelig i tanke at det skal begrænse omkostningerne i Formel 1, men det virker noget kikset og står slet ikke i sammenligning med at Formel 1 handler om sport og ikke tekniske finurligheder. Samtidig bliver der fra FIAs side et stort arbejde med at kigge hvert team over skulderen og ikke mindst kan der komme ekstremt mange konspirationsteorier om at det ene team måske nok har fedtet lidt med den ene motor og så videre! Det højner bestemt ikke gennemskueligheden i sporten – snarere tværtimod.

Derudover håber FIA vel også at det kan give nogle noget anderledes grid-placeringer til flere af de gode teams. Og mon ikke Mercedes skal til at finde ud af om de vil være med fra 2004, sådan som deres motorer har det med at bryde sammen? Mon ikke der fra Ron Dennis og Norbert Haug kommer en ordentlig bredside til FIA over dette forslag?

Eddie Irvine har også kommenteret det kontroversielle forslag og han er bestemt ikke begejstret over ideen. Han mener at FIA på denne måde vil forsøge at fremstille et show, frem for at løse det reelle problem der er med at få kørerne og teamsene tættere på hinanden. Han mener at det i givet fald ikke vil være en sportslig fremstilling, men mere et kunstigt fremstillet show. I stedet foreslår han at antallet af motorer udvides til én om dagen – hvilket er mindre end teamene bruger når de tester i dagligdagen!

På chassis-siden gives der så fred og ro – hvilket så også kun er tilrådeligt, således at reglementet ikke ændres markant de kommende år. Det bliver så spændende at se hvor længe det holder eller om de

BB  


Hop til top
Barcelona test - onsdag

På andendagen af testen på Circuit de Catalunya kom flere teams til. Det var dog fortsat Alexander Wurz der holdt sig i spidsen for anden dag i træk.

Østrigeren kørte sidste års McLaren-model og trænede især med nogle meget korte stints, hvorfor hans tid mere minder om en kvalifikationstid end et retvisende billede af niveauet ved almindeligt race. Ferrari havde Barrichello og Badoer i aktion - ligesom i går med Barrichello i F2002'eren - dog fik Badoer også et par omgange i den tredje F2002 som han kørte shakedown på så den er klar til at Michael Schumacher i dag torsdag kan teste den nye racer. Hvad der var meget interessant var at Badoer satte sin bedste tid under shakedown af den nye F2002 - der er virkelig potentiale i den racer!

Renault endte således efter Ferrari og foran Williams, men teamet havde ikke en nem dag. En motorfejl (igen!) ødelagde testen om morgenen og derfor nåede Trulli blot at køre 26 omgange. "Det var en noget frustrerende dag for teamet, med et motorproblem der hindrede vores kørsel. Da vi havde løst problemet var Jarno meget tilfreds med raceren fra første kørsel og vi var i stand til at gennemføre et kort dækprogram for Michelin, hvor vi evaluerede konstruktion til løbet i Brasilien," siger teamets tekniske leder Mike Gascoyne.

Williams havde de samme kørere i aktion - Montoya sluttede på 5. pladsen. Han arbejdede primært med set-up og øvede også et par starter. Marc Gene, kørende i sidste års model, udførte dæktest. Jaguar begyndte deres evaluering af deres R2 og R3-racere - indtil videre viste Pedro de la Rosa at R3'eren er lidt hurtigere! Men der skal nok yderligere et par dage til at give nogle konklusioner på om R2'eren måske vender tilbage til løbet på Imola. Hos Jordan var Takuma Sato i aktion, og havde et par mindre spin i løbet af dagen.

Sauber havde deres nye kører frisk tilbage fra Malaysia hvor han sikrede sig sit første VM-point. "Det føles bedre at køre raceren nu hvor jeg har scoret et VM-point! Jeg føler at jeg kunne have kørt flere omgange som forberedelse til mit hjemmebane Grand Prix, men ellers har det været en produktiv dag. Forholdene var gode og vi har nået meget," siger Massa.

Endelig havde BAR deres testkører i aktion. Anthony Davidson udførte generelt set-up arbejde for teamet der er presset meget hårdt til at levere nogle resultater. Hos Toyota fik australieren Ryan Briscoe tid i raceren og klarede sig generelt meget pænt, blot med en enkelt mindre afkørsel. Briscoe - der skal køre Formel 3000 i den kommende sæson - sluttede feltet af.

Tiderne fra Barcelona, onsdag den 20. marts 2002

BB  


 

Hop til top20.3.2002

Peugeot på vej tilbage?

De seneste rapporter lyder at Peugeot nu gerne vil vende tilbage til Formel 1 - i givet fald som fabriksteam. Teamet trak sig ud af Formel 1 efter sæsonen 2000 efter at have forsøgt at komme til tops med blandt andet McLaren, Jordan og Prost.

Men nu vil de gerne tilbage igen. Det er primært Peugeots motorsportschef Corrado Provera der gerne vil tilbage. Derfor ventes det at Peugeot vil byde på at blive det 12. team i Formel 1.

Dog bliver det ikke ved et opkøb af deres tidligere partnere Prost som gik konkurs henover vinteren. I stedet har de fokus på at komme ind i Formel 1 igen i samarbejde med Asiatech - det noget hemmelige asiatiske firma der overtog motorerne fra Peugeot da de lukkede. Asiatech skulle være indstillet på at danne sit eget team, og det ser Peugeot som en chance for at komme tilbage i Formel 1.

Peugeot har i øjeblikket stor succes i rally-VM og tidligere i Le Mans inden de kastede sig over Formel 1 uden den store succes. Men de kan føle sig presset til at være med igen eftersom rivalerne fra Renault har pæn succes i Formel 1. Nu skal Provera så overbevise ledelsen i Peugeot om at der skal stilles store summer penge til rådighed til deres eget team - noget som Peugeot tidligere har tænkt på da de havde succes i Le Mans, men som det ikke lykkedes den daværende Peugeot-boss Jean Todt at overbevise ledelsen om! Nu forsøger de igen!

BB  


Hop til top
Tæt på for McNish da Toyota fik begge biler i mål.

Panasonic Toyota Racing imponerede mange i forbindelse med anden runde af FIA's Formel 1-grandprix i Sepang i Malaysia selvom Allan McNish lige akkurat sluttede uden for point i sin og teamets anden grandprix start.

Mika Salo der var startet fra 10. position, havde en intens fight med Jenson Button i Renault om femtepladsen da han blev tvunget til at køre i pit på grund af et elektronikproblem.

"De første omgange gik fint for mig, og jeg havde ikke svært ved at følge med kørerne foran mig. Jeg fik foretaget et par overhalinger da der efter første pitstop opstod en elektronisk fejl der stammede fra bilens traction control. "Dette medførte at jeg ikke turde satse" udtaler Mika.

"Det var virkelig en skam for ham" udtaler chefdesigner Gustav Brunner. "Det var først og fremmest et elektrisk problem der forårsagede at motoren tabte kraft. Vi checkede diagnosen og forsøgte at nulstille nogle komponenter, men da han kom tilbage på banen, var der fortsat problemer og bilens traction control virkede ikke konstant. Mod slutningen af løbet opstod der nogle gearproblemer der også var relateret til elektronikken, men det lykkedes ham at komme i mål på en 12. plads tre omgange efter den førende Williams BMW".


(Foto: Toyota F1)

Allan McNish gjorde rent bord ved at lave en imponerende start. Efter skuffelserne i forbindelse med kvalifikationen hvor han var nødsaget til at anvende en af reservebilerne, lykkedes det for ham at køre fra en startposition som nr. 19 og at avancere til en 11. plads allerede på første omgang.

Han var naturligvis skuffet over ikke at opnå point, men han var meget tilfredshed med bilen og er fuld af forhåbninger forud for næste løb i Brasilien. "Jeg var uheldig med at komme i pit umiddelbart efter at Mika var kørt ud, og mine dæk var ikke gjort klar. Teamet påfyldte brændstof, og for at spare tid fik jeg de samme dæk på igen og var således nødsaget til at fuldføre løbet på det samme sæt dæk.

På positivsiden tæller dog at vi gjorde store fremskridt i løbet af weekenden", fortsætter McNish. "Jeg var ikke særlig glad for at skulle køre lørdagens kvalifikation i reservebilen, og min oprindelige bil var ikke sat rigtigt op, men vi lærte en masse fra Mikas bil. Da jeg kørte ud til opvarmningen søndag morgen, fornemmede jeg straks at bilen var godt sat op. I løbet af racet var jeg i stand til at køre op mod biler der var kvalificeret foran mig, og det tegner godt for fremtiden".

Resultatet af grandprixet i Malaysia blev en 1 -2 sejr til Williams-BMW med Michael Schumacher, Ferrari som 3'er. Panasonic Toyota Racing kom i mål med McNish på en 7. plads 1 omgang efter og med Salo på en 12. plads 3 omgange efter.

I den kommende uge vil Panasonic Toyota Racing teste på banen i Barcelona med Mika Salo og den nye testkører Ryan Briscoe.

Næste F1 Grand Prix afvikles den 31. marts på Interlagos banen i Brasilien.

f1.toyota.dk

XT  


Hop til top
Hvornår indsætter Ferrari F2002?

Selvom Ferrari oplevede at Williams vandt løbet i Malaysia og stort set kørte lige op med Ferrari på næsten alle områder, så har man ikke travlt med at indsætte F2002.

Williams tog sig én 1-2 sejr i Malaysia. Ferrari bliver efterhånden presset, og det er da dejligt at se. På trods af det så har man åbenbart ikke travlt med at anvende F2002 modellen, endnu da. Men der sker noget. Ferrari har besluttet at teste både F2001 og F2002 i Barcelona inden det bliver besluttet hvilken af bilerne man vil bruge i Brasilien. Michael Schumacher har bl.a. sagt følgende til BBC:

"Vi er ikke under noget egentligt pres for absolut at skal anvende F2002 endnu. Vi har brugt den gamle til de 2 første løb i år og havde egentlig ikke regnet med at få 14 points ud af det. At få 4 points i Malaysia er godt nok, det har jeg det fint med. Sæsonen indeholder 17 løb og selvom den nye ikke er klar til Brasilien, så er jeg sikker på at vi også får points der alligevel."

Jean Todt:
"F2002 skulle gerne være hurtigere end den modificerede 2001 model også selv om denne endnu en gang har vist sig at være meget konkurrencedygtig. Vi ved at årets mesterskab bliver en meget tæt kamp, det blev bevist i Malaysia. Det var en spændende kamp mellem store teams, motorfabrikanter og dækfabrikanter."

Det betyder at en afgørelse om at anvende F2002 nærmer sig. Viser det sig at den er på højde med F2001 kan det meget vil vise sig at den får sin debut i Brasilien. Ellers må vi vente til det næste løb på Imola hjemme i højborgen i Italien.

PDL  


Hop til top
Williams er vore største konkurrenter

Efter det malaysiske GP hvor Ferrari måtte "nøjes" med 4 points, har teamchefen Jean Todt efterrationaliseret lidt. Samtidigt kikker han lidt på den kommende tid.

Ferrari havde nok ventet sig et større udbytte af det malaysiske GP end dét det blev til. Men der er endnu ingen bekymring at spore. Forberedelserne løber videre som planlagt.

Jean Todt:
"Vi er da glade for de 4 points. Men alligevel må det betegnes som en skuffelse. Set i lyset af kvalifikationen kan det kun beskrives som en skuffelse."

To ting skabte skuffelsen. Først og fremmest kollisionen mellem Montoya og Michael Schumacher. Det kostede et ekstra pitstop for tyskeren der skulle have monteret en ny frontvinge på bilen. Barrichello tog selvfølgelig muligheden for at bringe sig i spidsen af løbet. Men en anderledes pitstopstrategi og ikke mindst en motor der eksploderede ødelagde hans chancer i søndags.

"Det er yderst sjældent det sker for os. Det er virkelig en skam for Rubens. Det er ekstra ærgerligt for ham, det er nu ikke lykkedes for ham at score points i 2 løb."

Der var meget stor fokus på sammenstødet mellem Montoya og Michael Schumacher. Jean Todt betegner det som en løbshændelse. Men som så mange andre var han ikke tilfreds med afgørelsen fra løbets officials.

"Vi må acceptere officials's afgørelse. Det ville helt sikkert være bedre med klare regler, men jeg tror også at det er svært at lave klare regler."

Adspurgt om fremtiden siger Jean Todt bl.a. flg.:

"Vi arbejder ikke under noget pres. Presset er på de andre. De andre er stærke, de presser sig på, men ligeså snart at vi er sikre på den nye F2002 bliver den indsat. Sammenlignet med de foregående løb, så er det næste igen en ny situation. Det er aldrig det samme. Mange ting er forskellige. Banen, temperaturerne, vejret, asfalten og dækkenes konstruktion og compound er forskellige. Efter at Williams fik deres nu berømte 1-2 sejr i Malaysia, må vi anse dem for at være vores største konkurrenter. Vi ved at det kan skifte hurtigt, jeg har endnu ikke afskrevet McLaren".

PDL  


Hop til top
Er Olivier Panis sikker hos BAR?

Olivier Panis lever en måske lidt anonym tilværelse i Formel 1. Men han er der og nu er han måske sikret en forlængelse af sin kontrakt.

BAR teamet kan vel næsten betegnes som en form for kriseramte. Det har teamchefen David Richards allerede sagt at han vil gøre noget ved. Det forlyder at David Richards vil satse videre med Olivier Panis i den ene af bilerne. Det betyder at Olivier Panis næsten er sikret en forlængelse af sin kontrakt som udløber efter denne sæson.

Olivier Panis er den næstældste i feltet. Men han indeholder mange kvaliteter som gør ham attraktiv. Han har formået hele tiden at være meget tæt på Jacques Villeneuve, sommetider endda hurtigere. Spørgsmålet om Jacques Villeneuve er vist endnu så åbent at det bliver ren spekulation. En ting er sikkert - Jacques Villeneuve er dyrere at have ansat.

Olivier Panis er en erfaren herre. En af hans mange kvaliteter er at han er utrolig god til at give feedback til ingeniørerne. Han er også god at have med i udviklingen af bilerne. Det var bl.a. disse kvaliteter som Ron Dennis gerne ville have beholdt. Ron Dennis kæmpede en sej, men forgæves kamp for at beholde Panis hos McLaren, men Panis ville hellere køre løb og det kunne han få lov til hos BAR. Meget tyder på at Panis næsten er sikret endnu et år hos Panis.

PDL  


Hop til top
Barcelona test - tirsdag

Kørerne er dårlig kommet tilbage til Europa før det igen går løs med tests. Således var flere teams samlet i Barcelona for at teste. Alex Wurz kørte hurtigste tid foran Rubens Barrichello.

Det mest interessante ved dagens test var at Ferrari testede deres to racere op mod hinanden - den nye F2002 blev kørt af Barrichello mens Luca Badoer kørte F2001'eren. Ikke overraskende var det den nye model der kørte hurtigste tid. Mon ikke Ferrari vælger at tage raceren med til Brasilien, selvom de trækker det lidt ud?

Fernando Alonso udførte yderligere arbejde for Renault - der synes at have tegningen til en god sæson. Dog havde spanieren problemer med motoren som eksploderede en enkelt gang. Noget kunne tyde på at motorens holdbarhed er et mindre problem for Renault.

Williams endte i bunden af tabellen med Juan Pablo Montoya foran testkøreren Marc Gene. Testen udvides i dag hvor flere teams kommer til - BAR, Jaguar, Jordan, Sauber og Toyota ventes til start i dag eller i løbet af testperioden.

Testtider fra Barcelona, tirsdag den 19. marts 2002

Nr.KørerTeamBedste tidOmg.
1.Alexander WurzMcLaren-Mercedes1:18,66764
2.Rubens Barrichello
Nr.KørerTeamBedste tidOmg.
1.Alexander WurzMcLaren-Mercedes1:19,20489
2.Rubens BarrichelloFerrari1:19,31087
3.Luca BadoerFerrari1:20,25592
4.Fernando AlonsoRenault1:20,71132
5.Juan Pablo MontoyaWilliams-BMW1:20,90757
BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk