Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
21.3.2004
 Ny sikker Ferrari sejr
 
19.3.2004
 Malaysias GP - teams preview - nederste 5
 

Hop til top21.3.2004

Ny sikker Ferrari sejr

Ferraris Michael Schumacher vandt sæsonens anden sejr, i lige så mange løb, i Malaysia. Efter en sikker start, kørte den røde Ferrari fra resten af feltet, der kun fik tyskeren at se i forbindelse med pitstop. Juan Pablo Montoya udgjorde den primære opposition, og gjorde et hæderligt indtryk. På et tidspunkt så det endda ud til at han måske kunne true Schumacher en smule. Men det blev ved illusionen.

Af Martin Møller Thomsen

Ret skal være ret! Malaysias Grand Prix var ikke decideret kedeligt, men lidt mere kamp om første pladsen havde været ønskeligt. Men bortset fra det, var der mange forsonende elementer. For det første var der Alonso, der efter sin lille eksapade ud i en sandkasse under tidskørslen, måtte starte på bagerste række. Allerede i første sving var han kommet ret langt op i feltet, og da løbet sluttede lå den unge spanier på en ganske fornuftig 7. plads.

Montoyas jagt på Schumacher var et andet positivt element. Midt i løbet kørte columbianeren med en ganske pæn fart og lignede en der kunne true Ferrarien. Men desværre blev det ved den teoretiske trussel. På et tidspunkt var afstanden mellem dem nede lige under fire sekunder. Men efter et pitstop fik Montoya aldrig den samme fart i bilen - eller også fik Schumacher mere fart i sin bil. Pointen var at det bliv vist, at Ferrari måske nok er pt. er de bedste, men de kan nåes!

Jarno Trulli og Jenson Button havde begge et interessant løb. De to legede kamphaner på den fede måde. Flere gange passerede de hinanden flere gange gennem en serie af sving. Duellerne blev aldrig grove eller upassende, blot tætte. Det var flot kørsel, og lige præcis den slags der gerne skulle være meget mere af i Formel 1. Button endte med en fornem 3. plads foran den anden Ferrari med Barrichello, mens Trulli sluttede som nr. 5.

Forsonende, på en eller anden måde, kan man vel også kalde McLarens og specielt Kimi Raikkonens præstation. Efter den miserable indsats i Australien var McLaren måske ikke lige det team man havde de største forventninger til, men Raikkonen gjorde det godt og lå lang tid med i front, som nr. 3. Men kun 16 omgange fra mål måtte finnen strække våben og parkere bilen med en defekt motor.

Samme problem havde en anden topkører, nemlig Ralf Schumacher, der ellers har den så pålidelige BMW motor i ryggen. Men lige netop i dag valgte den tysker motor altså at sætte ud og sende Ralf ud af løbet i utide. Tyskeren havde indtil da ikke ligefrem brillieret med fremragende kørsel. I stedet lå han trillede rundt uden for pointene. Ikke ligefrem den rigtige taktik hvis han vil gøre sig forhåbninger om en forlængelse med Williams.

En anden der fik problemer, mange problemer endda, var Mark Webber i Jaguar. Australieren havde ellers imponeret i tidskørslen med at sætte 2. hurtigste tid. Men Webber kiksede starten fuldstændig og blev sendt ned midt i feltet. Senere lavde han en lidt tvivlsom blokering af den fremadstormende Fernando Alonso. Retfærdigvis slap Alonso forbi alligevel. Senere igen fik Webber en drive-throug-straf for at køre for hurtigt i pitten, inden han før sit andet pitstop mistede bilen og strøg forbi pitindkørslen og parkerede Jaguaren i den mange-farvede sandkasse.

Japanske Takuma Sato var også en tur i sandkassen, dog meget tidligere i løbet. På en eller anden måde lykkedes det for ham at få BAR raceren ud af af sandet og i gang igen. Og derfra gik det ganske fornuftigt for japaneren, der mod slutningen lå på en pointgivende 8. plads. Men tre omgange fra mål ville motoren ikke mere og Sato fik ingen point ind på opsparingen, trods sin gode indsats. Det sidste point gik i stedet til en fornuftigt kørende Massa i Sauber.

Skotten David Coulthard har det med at blive glemt i øjeblikket. Hans kørsel er ikke vanvittig spektakulær, men han solid som et urværk af den gammeldags slags. Blande sig i toppen havde han ingen chancer for, tilgengæld kørte han en solid 6. plads hjem og fik point for anden gang i ligeså

MMT  


 

Hop til top19.3.2004

Malaysias GP - teams preview - nederste 5

De nederste fem teams har endnu de første points ventende. Spørgsmålet er hvem der får de første points. Kan Toyota, Sauber eller Jaguar få de første points i weekenden?

Flere af de nederste rangerede teams skuffede i mere eller mindre alvorlig grad i Australien. Toyota var vel den største skuffelse, mens Jaguar vel mest skuffede sig selv. Sauber var på vej men nåede ikke i pointene. Jordan fightede godt men fik ikke noget ud af anstrengelserne, mens Minardi slet ikke nåede noget som helst.

Sauber:
Malaysias GP er næsten et hjemme GP for Sauber. Hovedsponsoren Petronas har hjemme netop i Malaysia og også i år har Sauber kørerne været med i en masse pr arbejde i Malaysia. Sauber har ikke testet efter det australske GP, men har alligevel forberedt bilen til de ventede meget høje temperaturer på Sepang. Tilfældigvis har Sauber lavet ændringer på afkøling af motoren der ligner de ændringer som Ferrari har lavet. De store ændringer på bilen sker først når teamet igen lander i Europa hvor de ventede aerodynamiske ændringer kan blive testet. Teamet arbejder med kølingen af motoren specielt og ellers bliver det primært setup af bilen som der fokuseres på. Downforce og det mekaniske greb er de primære faktorer her, lyder det fra teamet. Kørerne er begge ret begejstrede for banen og glæder sig til at møde udfordringen.

Jaguar:
Jaguar har lidt at revanchere sig for. I Australien udgik Mark Webber med en defekt gearkasse, og teamet har arbejdet hårdt på at finde ud af årsagen til defekten, og det skulle være løst nu. På trods af regelændringerne omkring det aerodynamiske, oplevede Jaguar - lige som de andre teams - at omgangstiderne var hurtigere end sidste år. Det har givet teamet et løft at bilen nu er hurtigere end tidligere. Men der mangler meget. Det store arbejde kører videre i teamet, men først senere ventes de markante ændringer og resultatet deraf. En forsigtig optimisme spores alligevel hos de ansvarlige i teamet. Omstruktureringer i teamet og en ønsket større effektivitet er målet, og det fornemmes på flere at ændringerne begynder at virke. Så måske kan Jaguar begynde at præstere noget i de kommende GP med start på Sepang.

Toyota:
Efter skuffelsen i Australien, har Toyota arbejdet på livet løs for at få lavet forbedringer til bilen. Teamet har således testet på Valencia banen, og flere aerodynamiske dele er blevet testet og er blevet sendt til Malaysia. Dele som er specielt udviklet til Sepang banen. Hos teamet er der en god del optimisme at spore. Man venter sig meget af de nye dele, og man mener også at Sepang banen passer bedre til TF104 bilen end Albert Park gjorde. Kørerne er begge glade for banen, og venter også at bilen er så meget forbedret at man ikke kommer til at blive placeret lige så langt tilbage som på Albert Park.

Jordan:
Straks efter det australske GP sendte Jordan sine kørere til Malaysia for at de skulle blive akklimatiseret. Teamets fysioterapeut tog med for at hjælpe dem i forberedelserne. Begge kørere er også ret optimistiske i forhold til selve Grand Prixet. Heidfeld scorede points her sidste år, og Pantano har nu sit første GP bag sig og fik efter GP'et flotte roser fra teamet. Teamet har fundet årsagen til Heidfelds koblingsproblem i Australien og har foretaget ændringer i kobling og gearkasse. Optimismen i teamet og hos kørerne har bestemt ikke lidt nogen skade efter det australske GP.

Minardi:
Det kan kun blive bedre. Det er holdningen hos Minardi efter at ingen af bilerne kom i mål i Australien. Sidste gik det ikke godt for Minardi i Malaysia. Verstappen udgik den gang efter et sammenstød på første omgang. Og Justin Wilson havde problemer med HANS kraven og udgik også. En bil udgik og den anden udgik pga. køreren og hans udstyr. I år er det lidt anderledes. Begge kørere er nye, samt at man denne gang har tredjekøreren Bas Leinders med også. Han har fået sin superlicens og må nu deltage i den fri træning fredag. Leinders fik sin licens i It

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk