Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
21.3.2005
 De hurtigste tider i Malaysia
 
20.3.2005
 Malaysias GP - Set og sket - top 5
 Red Bull tester unge talenter
 Malaysias GP - Set og sket - nederste 5
 Malaysias GP - 2. kvalifikation
 

Hop til top21.3.2005

De hurtigste tider i Malaysia

De hurtigste tider blev sat på 18 omgang eller lige omkring. Men er der andre interessante ting at se?

Ikke mindre end 6 kørere kørte deres hurtigste omgang på 18 omgang. Regner man med +- 3 omgange så er tallet oppe på 10 kørere. Williams kørerne var generelt de hurtigste på anden og femte pladserne, dernæst Renault. Ikke overraskende satte M. Schumacher sin hurtigste tid sidst i løbet da han på et tidspunkt ikke havde konkurrenter omkring sig.

Kører:Team:Tid:Forskel:Omgang:
RaikkonenMcLaren1:35.483023
HeidfeldWilliams1:35.7120,22940
TrulliToyota1:35.8160,33318
AlonsoRenault1:36.8990,41618
WebberWilliams1:36.0260,54320
FisichellaRenault1:36.1820,69921
R. SchumacherToyota
PDL  


 

Hop til top20.3.2005

Malaysias GP - Set og sket - top 5

Renault forsætter hvor de slap, dog med dramatik. Toyotas bedste resultat nogensinde. Red Bull forsat med i top. Ferrari igen skuffende og Williams kom med i top.

Mark Webber og Fisichella har et eller andet at tale om, uanset hvad kommissærerne finder ud af vedr. de tos sammenkomst i opløbssvinget. Toyota fik styr på bilen bl.a. med hjælp af nye vinger og fik deres første podieplacering nogensinde. Williams, Toyota og Renault var også dem der sørgede for underholdningen i løbet, som i en stor del af tiden kan betegnes som jævnt kedeligt.

Renault - 26 points:
Renault vandt igen - denne gang var det Alonsos tur. Forholdsvis nemt løb for ham bortset fra varmen. Han førte fra start til slut og så var den sejr hjemme. Fisichella var derimod involveret i et par dueller og den sidste satte ham ud af løbet. En noget uheldig nedbremsningsmanøvre gjorde at han skred ud i Webber der kørte på ydersiden af Fisichella. Det satte begge ud af løbet. Fisichella havde håbet på noget bedre, men efter det første pitstop knækkede en komponent på fronten af bilen, hvilket forårsagede nedsat downforce. Han mistede tid og måske det var årsagen til at nedbremsningen smuttede og han kolliderede med Webber. Flavio Briatore var mere end glad for at det var Alonso der vandt denne gang. Briatore er selvfølgelig glad for sejren, som gør at Renault øger forspringet til nærmeste konkurrent. Forspringet kunne have været større hvis ikke Fisichella var kommet i en uheldig situation. Men stor tilfredshed hos hele Renault teamet over sejren og pointene, undtagen lige hos Fisichella der var temmelig træt af situationen.

Toyota - 12 points:
Det er lige før man kan bruge klicheen kom, så og sejrede, når man skal beskrive Toyotas udgave af det malaysiske GP. Der var varsling om noget godt i det australske GP, og med nye vinger på bilerne plus andre komponenter, ja så fik Toyota deres bedste resultat nogensinde i Formel 1. Trulli på andenpladsen og R. Schumacher på femtepladsen. Og lige pludselig er teamet på andenpladsen i konstruktørernes VM, men det holder måske ikke længe. Stillingen er tæt. Men nu kan Toyota begynde at lugte det, de hidtil kun har drømt om. De mange penge der er brugt, begynder endelig at kaste noget af sig. Trulli var mere end lykkelig for den flotte placering, men kunne dog ikke juble fuldt ud pga. en nær vens død hjemme i Italien. Ralf Schumacher kørte et fornuftigt løb, han var dog involveret i et af de få spændende momenter i løbet, da han var i tæt duel med de to Williams biler. Der fik man da nogle placeringsskift inden for ret kort tid. Lad os få mere af det. Mens Trulli ikke havde noget at udsætte på bilen, så klagede R. Schumacher efter løbet over dækkene som han mente begyndte at danne blærer på et tidspunkt. Efter duellen med Webber og Heidfeld, måtte han i pit for at få skiftet frontvingen. Toyotas teamchef, Tamato, var ovenud lykkelig for resultatet, men maner også til besindelse. Det er nu det alvorlige arbejde starter. Det er nu at man skal vise at man kan gentage et flot resultat.

Red Bull Racing - 11 points:
Red Bull forsætter hvor de slap. Igen kom begge i mål hvor det er sjovt, nemlig i pointene. Det var dog ikke med samme gode resultat som i Australien, men stadig, hvem havde forventet denne indsats af Red Bull i de to første GP'er i år? David Coulthard satte en rekord da løbet blev flaget af. Han er nu den britiske kører der har scoret flest points. Coulthard kørte godt med hele løbet, og lavede vel ikke nogen deciderede fejl, og så var pointene der. Det samme gjorde sig gældende for Klien, der kørte modent, selvom der måske lige mangler noget endnu, men det skal nok komme. Cosworth motorerne har vist at de godt kan. Ingen problemer med holdbarheden endnu i år. Red Bull Racing skal vise det samme som Toyota som var dem der overhalede dem denne gang, nemlig at de skal formå at kan blive i toppen hvor de gode points hentes.

Ferrari - 10 points:
F2004M bilen kan ikke helt leve

PDL  


Hop til top
Red Bull tester unge talenter

Red Bull Racing vil teste to unge talenter d. 24. og 25. marts på Circuit de Catalunya i Spanien. Det bliver Neel Jani og Scott Speed fra Red Bull Junior Team der får chancen.

Som værende blandt de udvalgte til at være med i Red Bull Junior Teamet, så kan man som ung talentfuld racerkører være heldig at få chancen for at teste noget stort. Den mulighed får Neel Jani og Scott Speed i slutningen af denne måned. De skal hver teste en dag for Red Bull Racing på Circuit de Catalunya. Begge kørere deltager i år GP2 serien, så det bliver en ny udfordring for dem. Neel Jani har dog siddet en i en Formel 1 racer. Det skete sidste år hvor han testede for både Sauber og Red Bull Racing uden at det dengang kom mere ud af det.

Testen vil foregå i sidste års biler, de gamle Jaguar, men med de nye motorer. Red Bull Racing vil udover at teste de to unge talenter, også bruge testen til noget motortestarbejde som ikke er nødvendigt for teamets GP kørere at blive involveret i.

PDL  


Hop til top
Malaysias GP - Set og sket - nederste 5

McLaren fik flere points end sidst, men placeringen blev ikke bedre. Igen skuffede BAR og Sauber, begge var blandt de positive overraskelser i sidste sæson, men i år, en stor skuffelse hidtil.

McLaren har hidtil været ene om at score points blandt de nederste fem, og det var også tilfældet i dag. BAR og Sauber er de store skuffelser efter de to første GP'er. Der er noget at rette op på. Især for BAR som nu i alvorlig grad er distanceret af de japanske konkurrenter fra Toyota.

McLaren - 9 points:
Man får efterhånden opfattelsen af at Kimi Raikkonen er født under en uheldig stjerne. Det blev stærkt illustreret sidste år, og sæsonen i år er ikke startet meget bedre. En lille opmuntring er der dog i og med, at i dag, lå han godt til og kunne med held have sikret sig en podieplads. Han var placeret på fjerdepladsen da højre bagdæk tabte pusten via en defekt i ventilen. Han kørte sig dog fint tilbage og sikrede sig et point. Undervejs kørte han stort set samme omgangstider som de førende, så der er fremskridt at spore. Montoya erobrede den fjerdeplads Raikkonen havde inden han måtte have skiftet det ene baghjul. Montoya sagde efter løbet at løbet i sig selv ikke var så slemt som man kunne frygte. Han kom desværre til at flat-spotte det ene forhjul som selvfølgelig lavede en masse vibrationer, og som af den grund gjorde at hans udsyn blev forstyrret. Men et godt og ok løb for Montoya, men måske lidt skuffende for McLaren, som havde større forventninger inden sæsonen startede.

BAR - 0 points:
Der må være nogen hos BAR teamet der har røde ører, ikke pga. varmen, men efter den yderst magre indsats i dag. To motorer der står allerede efter to omgange, det er ikke godt nok. I begge tilfælde var det olielækage i motoren som satte de to meget skuffede kørere uden for. Problemerne startede allerede i går og man har forsøgt at udbedre fejlen, men det lykkedes ganske tydeligt ikke. Overalt i teamet var der selvfølgelig stor skuffelse at spore, og Hondas chefingeniør, Shuhei Makamoto, var da heller ikke sen til at påtage sig ansvaret for fejlen. Han tør dog godt love at fejlen er udbedret til næste GP. Og lad os se om det lykkedes. BAR har meget at indhente allerede nu.

Sauber - 0 points:
Hos Sauber var der også skuffelse i øjnene. Et eller går galt der også. Bilerne har ikke helt samme speed som sidste år. Massa kom igen i mål lige udenfor pointene, og er den eneste af kørerne som kan være sin indsats bekendt. Han tabte dog terræn efter det andet pitstop, hvor bilen begyndte at overstyre. Han var oppe på kerbkanten ved flere lejligheder, og følte han at bilen begyndte at miste downforce, og kan man næsten kun køre langsommere hvad der da også var tilfældet for Massa. JV prøvede med egne ord at køre så stabilt som muligt. Han føler selv at han kender bilen bedre og bedre, især bremsernes reaktion, men det smuttede vist for ham på 27 omgang hvor bilen spandt rundt, efter at han blokerede bremserne på baghjulene under nedbremsning, hvilket han indrømmede med det samme. Peter Sauber var dobbelt skuffet. Både over resultatet, men også at man ikke kunne vise mere foran Petronas folket der var mødt talrigt op.

Jordan - 0 point:
Man kan vel godt påstå at Jordan ikke kan skuffe, i hvert fald så længe de slutter foran Minardi. Selvom Jordan ikke er verdens hurtigste, så viser de alligevel holdbarhed i år, hvilket sandsynligvis skyldes Toyota teknikken i bilerne. Også under de meget varme forhold i Malaysia kom begge biler i mål, og det er vel efter Jordan standard ok. Monteiro stod for underholdningen hos Jordan da han spandt rundt i en olieplet, ellers havde kørerne vel mest travlt med at lave plads når de skulle overhales. Langsom, men stabil præstation af hele Jordan teamet.

Minardi - 0 point:
Patrick Friesacher kom hurtigt ud af løbet. En olieplet efterladt af en af BAR bilerne i forbindelse med deres motorsammenbrud, satte Friesacher ud af løbet. Han ramte oliepletten, spandt rundt, men

PDL  


Hop til top
Malaysias GP - 2. kvalifikation

Søndagens kvalifikationsrunde, er sidste chance for kørerne til at forbedre deres startplaceringer, og med et felt hvor de første otte kørere ligger indenfor et sekund, så er intet afgjort endnu.

I første kvalifikationsrunde var det Renault køreren Fernando Alonso der var hurtigst, anden pladsen besatte Toyota køreren Jarno Trulle og på Tredje pladsen kom Giancarlo Fisichella i den anden Renault racer - kun 0,3 sekund skiller de tre kørere forrest i feltet.

De tider som kørerne køre i denne kvalifikationsrunde lægges sammen med tiderne fra i går, og det er så de samlede tider der giver startopstillingen til løbet.

2. kvalifikation:
TidHændelse
04:00/FONT> Første mand på banen er langsommeste kører fra i går - Albers fra Minardi teamet.
04:03 Albers total tid bliver: 3:23,001
04:05 Albers teamkollega Patrick Friesacher er næste kører på banen.

Friesacher - 3:21,186 - 1. pl.
han er 1,815 sek. hurtigere end Albers.
04:07 Jordan's Tiago Monteiro er nu ude for at sætte sin anden tid.

Monteiro - 3:17,962 - 1. pl.
En forbedring af Friesacher's tid med 3,224 sek.
04:09 Endnu en Jordan kører er nu ude på Sepang banen - det er Narain Karthikeyan.

Karthikeyan - 3:17,656 - 1. pl.
Han er 0,306 sek. hurtigere ned teamkollega Friesacher.
04:11 Fra Sauber teamet er det nu Jacques Villeneuve der skal forsøge at forbedre sin tid.

Villeneuve - 3:12,995 - 1. pl.
En forbedtinge af tiden med 4,661 sek. i forholdt til Karthikeyan.
04:15 Stillingen i top 5:
1 - Jacques Villeneuve
2 - Nar
AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk