Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
21.3.2006
 Fortsat tvist om Ferraris vinger
 
19.3.2006
 Malaysias GP - Set og sket - top 5
 Malaysias GP - Set og sket - bunden
 1 - 2 sejr til Renault
 Japans Grand Prix flytter
 

Hop til top21.3.2006

Fortsat tvist om Ferraris vinger

Siden i fredags, har der i Formel 1 været utilfredshed med Ferraris frontvinger, som nogle mener er mere fleksible end reglementet tillader. Otte af de andre teams advarede i fredags om en forestående protest, der dog ikke blev til noget. Angiveligt skulle der være indgået et kompromis.

Hurtig forklaret går sagen ud på at Ferrari har en ny vinge, hvor en del af den, ifølge tv-billeder, tydeligt flekser. Fordelen ved dette er at når bilen kører med høj fart ligger den sig ned og genererer ikke noget downforce. I sving, hvor hastigheden er lavere, rejser den sig og genererer downforce.

Ifølge reglerne er der en grænse for hvor meget en vinge må flekse, og denne regel holder Ferraris vinge sig angiveligt ikke inden for. For at håndhæve regle måler FIA's teknikere på nogle bestemte punkter på vingen. Og tricket er så, at Ferraris vinge faktisk overholder reglerne, på de punkter hvor man måler.


Nærbillede af Ferraris frontvinge. Det er stykket der hæver sig op over resten der er i centrum for debatten
(Foto: Ferrari)

De andre teams er svært utilfredse med dette og bad på et tidspunkt FIA's tekniske delegerede, Charlie Whiting, om at skabe klarhed omkring reglerne. Som sådan er der to muligheder, FIA er tilfreds hvis man vingen ikke flekser mere end tilladt, der hvor man måler. I så tilfælde er Ferraris vinge lovligt, og det står alle de andre frit at komme med deres egen udgave. Alternativt, skal hele vingen, også punkter der ikke måles, overholde kravet om den maksimale fleksibilitet. I så tilfælde er Ferraris vinge ulovlig og de må finde på noget andet.

Da der i Malaysia ikke var skabt klarhed over dette, advarede de otte af de 11 deltagende teams, FIA om at de ville nedlægge en protest mod Michael Schumacher, efter løbet. Charlie Whiting holdt herefter møder med både de otte teams og med Ferrari. Enden på det hele blev at de otte teams ikke ville nedlægge protest og FIA ville præcisere reglerne inden Det Australske Grand Prix om to uger. Ifølge flere rygter lovede Ferrari også at stille med nye vinger til Det Australske Grand Prix.

Det sidste punkt virker dog mindre sikkert. Her, dagen efter løbet på Sepang, har Ferrari udtalt at de ikke har planer om at ændre vingerne medmindre de bliver bedt om det, af FIA.

Så nu er det op til FIA at skrive det næste lille afsnit i denne historie. Som nævnt vil de præcisere reglerne inden løbet i Australien.

MMT  


 

Hop til top19.3.2006

Malaysias GP - Set og sket - top 5

Første Renault dobbelt sejr i 24 år, og så udgik begge Williams biler. McLaren og Ferrari er nu á point. Honda fik igen points.

Det var et Grand Prix med op og nedture der blev kørt i Malaysia. Dobbelt succes for Renault, mens de efterfølgende teams snart skal passe på at netop Renault ikke stikker af. Allerede nu har Renault et forspring på 13 points.

Renault - 28 points:
Renault sikrede sig pole via Fisichella. Alonso tog starten og var med det samme nr. 3. Han passerede ligesom i Bahrain en konkurrent via pitstoppene og kunne dermed erobre andenpladsen. Men fange Fisichella kunne han ikke. Dermed var den første Renault dobbeltsejr i 24 år hjemme. Det gav et stort forspring til konkurrenterne som nu har noget ekstra at køre for. Fisichella førte fra start til mål, undtagen ved et pitstop. Renault skyldte ham dog også noget efter Bahrain hvor han havde en bil der ikke var optimal. Alonso viste at Renault stadig magter det med at lave en god start. Det gav 4 placeringer inden første sving. Og derfra var der ikke meget at gøre for konkurrenterne. Ved en fejl var der kommet for meget benzin på Alonsos bil inden kvalifikationen lørdag, derfor måtte man lægge strategien efter det, og det lykkedes næsten. En andenplads blev resultatet. Et resultat der vel ikke er nogen der kan være skuffede over hos Renault.

McLaren - 15 points:
Denne gang var det ikke McLarens eller Mercedes's skyld at det ikke blev til points for Raikkonen. Måske med en anden kvalifikationsstrategi, men sådan er det jo så let at sige her bagefter. Nej, det var en konkurrent der forårsagede at Raikkonen udgik allerede på første omgang kort efter starten i den tumult der altid opstår i forbindelse med starten. Klien kunne vælge at blive på banen, eller køre af. Han blev på banen og ramte derved Raikkonen. Affjedringen på Raikkonens bil brækkede ved sammenstødet og dermed røg Raikkonen ud af løbet. Montoya kørte det han kunne med bilen. Eneste klagepunkt fra colombianerens side denne gang, var de dæk han startede på. De føltes kornede sagde han efter løbet, men efter det første pitstop havde han ingen problemer med bilen. Ron Dennis sagde efter løbet at bilerne var lidt kompromitterede fordi man valgte at ændre aerodynamikken på bilerne for at skaffe køling nok til motorerne. Det gik udover tophastigheden. Normalt ser man McLaren bilerne bare presse på, men ikke denne gang. Renault'erne og Buttons Honda afviste Montoyas McLaren racer. Montoya måtte tage til takke med en fjerdeplads.

Ferrari - 15 points:
Ferrari fik det bedste man næsten kunne ud af en mærkværdig - for Ferrari - weekend. Det er vist meget længe siden at det har været nødvendigt at skifte motorerne i begge biler i samme weekend. Det er ikke en standard der ligner de røde.
Alligevel er det et godt resultat man opnåede. Man gjorde det næsten lige så godt som Raikkonen i sidste weekend. Massa startede bagerst, men opnåede alligevel en femteplads, én plads bedre end M. Schumacher der kom i mål lige efter Massa. Kun 0,6 sek. skilte de to over målstregen. Felipe Massa var da også svært tilfreds med resultatet. Han indrømmede dog også at der er visse aspekter i et løb, som han skal lære. M. Schumacher var ikke helt tilfreds med bilen i det midterste stint. Han fik dog kørt sig på til Massa i det sidste stint, men helt indhente ham og specielt overhale ham kunne han ikke. M. Schumacher indrømmede da også at nok kunne han med nød og næppe følge med Massa, men overhale kunne han ikke. "Massa lavede ingen fejl." lød det fra M. Schumacher. Ross Brawn var stort set tilfreds, dog vil han have undersøgt hvorfor M. Schumacher tabte fart i hans andet stint. Ferrari fik dog vist at man skal regne med dem i år. Om det så er nok til et verdensmesterskab, er endnu for tidligt at afgøre.

Honda - 11 points:
Honda hænger på McLaren og Ferrari - endnu. Men der skal flere points til i hvert løb der køres hvis Honda skal blive ved med at være i toppen. Button kører det bedste

PDL  


Hop til top
Malaysias GP - Set og sket - bunden

Der skete lidt forskydning i bunden af feltet. I forhold til sidste weekend, så er der nu 3 teams med points. Toyota er blandt dem.

To teams forlader Malaysia med i alt 3 points i bagagen. Nye blandt pointene denne gang er BMW og Toyota. Som ventet gjorde Super Aguri og Midland ikke meget væsen af sig, dog kunne de være svære at overhale.

BMW - 2 points:
BMW kørte sig til sæsonens første points til stor glæde for teamet især, men også for løbets og teamets sponsor, Petronas. Et eller andet tyder på at BMW er på rette vej. Godt nok udgik Nick Heidfeld med en motor der brækkede sig, men indtil da holdte han faktisk en fart der mindst var Montoya i McLaren og begge Ferrarier for den sags skyld også, værdig. Næsten identiske omgangstider. Heidfeld fik en god start, og tjente et par placeringer der. Men til sidst i løbet ville BMW motoren ikke mere. Motoreksplosionen kom uden varsel på omgang 49. Heidfeld kunne have kørt en femteplads hjem. Villeneuve var mere i det neutrale hjørne og gjorde det fornuftigt uden at vise de krigeriske egenskaber fra tidligere tider. Men han fik kørt 2 points hjem til teamet og det er det vigtigste for alle parter. Begge sagde efter løbet at det havde været lettere end først antaget idet temperaturen ikke var så høj som frygtet. Nu skal der arbejdes lidt med kvalifikationen også, så mon ikke BMW vil vise flaget igen i senere løb.

Red Bull - 1 point:
Ingen af Red Bull bilerne kom i mål. Allerede på første omgang var C. Klien stærkt impliceret i Raikkonens afgang fra løbet. For Klien betød det en tur i pit for at få rettet hjulophænget og nyt dæk, men efter få omgange var exit fordi affjedringen også havde taget skade. Bedre var det ikke for Coulthard. Han lavede faktisk en fremragende start og erobrede flere placeringer, men mens Klien forgæves kæmpede med bilen på asfalten, så kørte Coulthard i pit og udgik. En hydraulisk fejl sendte ham ud af løbet. Der var da også stor skuffelse at spore hos teamet efterfølgende og vel egentlig meget naturligt. Begge kørere følte at der var god fart i bilerne, og blev bakket op af sportsdirektøren Christian Horner. Han sagde blandt andet at i den tid at bilerne var på banen, var det med en konkurrencedygtig fart. Nu er der noget at arbejde med på bilerne. Der blev også konstateret en hydraulisk fejl på Kliens bil efter løbet. Det skal rettes inden det næste Grand Prix i Australien om små 2 uger.

Toyota - 1 point:
Toyota fik rettet lidt op på tingene i forhold til Bahrain. Dog måtte R. Schumacher starte bagerst i feltet grundet motorskifte efter kvalifikationen. Alligevel var det ham der kørte sig frem og skaffede teamet sæsonens første point. Trulli lignede til tider én der ikke rigtig vidste hvad han skulle gøre. Han blev dog delvist undskyldt af at en påkørsel bagfra ødelagde diffuseren under bilen og dermed nedsatte stabiliteten i bilen. R. Schumacher derimod fik kørt sig godt op gennem feltet og lå endda en overgang til flere points en det ene han fik med sig fra Sepang banen. Måske med lidt held at Trulli også kunne have fået point. Han sluttede trods alt på 9 pladsen. Fremgang at spore, og den skal der bygges videre på i en test på Paul Ricard banen i Frankrig i næste uge hvor teamet tester videre.

Toro Rosso - 0 points:
Red Bulls junior team var med i en del af løbet, men så var det det. Både Scott Speed lå lige uden for top 10 en overgang, men blev efterhånden deklasseret - enten af konkurrenterne eller af fejl. Scott Speed som længe var den bedst placerede af de to, udgik med koblingsfejl. Liuzzi måtte have ny næse på bilen lige efter starten, men fik dog kørt sig noget op trods det ekstra pitstop. Han sluttede løbet på 11 pladsen - 2 omgange efter Fisichella.

Midland - 0 point:
Midland er stadig der hvor de fleste har forventet at de vil være, nemlig næstsidst. Dog lader det til at de problemer man havde med bilerne i Bahrain er løste. Men så dukker der nye op. Begge biler kom i mål, men det var

PDL  


Hop til top
1 - 2 sejr til Renault

For anden gang i historien sluttede et Formel 1 løb med en Renault racer på både 1. og 2. pladsen. Giancarlo Fisichella vandt karrierens tredie Grand Prix sejr i Malaysia foran verdensmesteren Alonso. Button fik en 3. plads, mens Raikkonen fik et tidligt exit.

Sidst Renault vandt en 1 - 2 sejr var i 1982, hvor René Arnoux ignorerede signalerne fra pitten om at lade Prost vinde. Ligesom dengang var det i dag teamets nr. 2, Giancarlo Fisichella, der kom først over stregen. Han startede fra pole og virkede hele vejen igennem som om han havde løbet under kontrol.

Fisichella kom bedst fra start, fulgt af en hårdt kørende Jenson Button. Alonso der startede længere nede kørte den lange vej uden om de to Williams racere, der virkede mere optaget af at kæmpe mod hinanden end at forsvare sig mod andre. I al fald lavede de vældig meget plads til Alonso i ydersporet.

Kimi Raikkonen kom ikke hele vejen rundt på den første omgang. På vej ind i et sving fik han et puf, sandsynligvis af Christian Klien. Få hundrede meter senere snurrede McLaren raceren rundt og kyssede barrieren et par gange. Christian Klien fortsatte, men bilen var ikke rask længere og hen mod midten af løbet måtte han udgå.

Efter Raikkonens exit var der bare ikke rigtig nogen der truede Fisichella. Button lå godt nok tæt, men Honda raceren virkede bare som den bare ikke havde mere at give af.

De andre der skulle have truet, fik af forskellig grunde, aldrig opbygget et angreb. Alonso kom bare aldrig tæt nok på, han fik lavet en taktik der gav ham 2. pladsen foran Button, men sejren var uden for rækkevidde.

Juan Pablo Montoya kørte, ligesom i Bahrain, et fornuftigt, men anonymt løb, og sluttede igen med gode point, på en 4. plads. De to Williams biler endte begge to på græsset med motorer der ikke gad mere i dag. Men indtil da lovede det ellers godt for både Webber og Rosberg.

Michael Schumacher startede som nr. 14 og han fik undervejs kørt sig ganske fornuftigt frem, men efter det sidste pitstop endte han alligevel efter holdkammeraten Felipe Massa, der var startet endnu længere tilbage. Massa var på en et-stop-strategi og skulle ikke i pit mere, og det var så op til Schumacher selv at finde en vej forbi ham.

Det lykkedes aldrig for tyskeren at komme tæt nok på Massa. Og hvordan det kan være, med friskere dæk, må forblive en gåde. Men sikkert er det, at hvis han var kommet forbi ville ordet "teamordre" krydse manges tanker. Set i perspektiv var det måske i virkeligheden det der skete - at Schumacher fik bud på at holde sig bag Massa. De var alligevel for langt fra Montoya til at de kunne have sat et angreb ind der. I al fald ville det kunne forklare hvorfor Schumacher med friske dæk ikke kunne komme tæt nok på Massa med slidte, til at kunne forsøge en overhaling.

Jacques Villeneuve hentede med en 7. plads de første point til BMW. I lang tid lå Nick Heidfeld godt nok længere fremme, men han fulgte den trend Williams startede og forlod banen i røg og damp. Det så ellers lovende ud! Men godt løb af BMW.

Det sidste point blev taget af Ralf Schumacher, der igen viste sit talent for at høste point. Det var ikke noget stort løb tyskeren kørte, bedre end sidste uge, men der var Toyota teamet også usædvanligt ringe. Dennegang var de dog havnet i midterfeltet. Med den økonomi de har, burde de bare ligge længere fremme.

Igen var det et fornuftigt løb, og stadigvæk tyder det på at vi kan få en rigtig spændende sæson. Godt nok har Alonso fået et vist forspring, men ting kan hurtigt gå den anden vej, specielt hvis Formel 1 fortsætter med at være ligeså tæt, eller tættere, som det har været i starten af sæsonen

MMT  


Hop til top
Japans Grand Prix flytter

Efter næste 20 år, hvor det Japanske Formel Grand Prix løb har været afholdt på Suzuka banen, flyttes det næste år til en ny bane.

At løbet flytter til en ny bane er nu ikke helt rigtigt, for banen har tidligere været vært for det Japanske Grand Prix.
Den japanske avis Yomiuri Shimbun oplyser at FOA og Bernie Ecclestone, har skrevet en flere-årig kontrakt med Fuji-Speedway, om afholdelsen af de Japanske Grand Prix i 2007 samt årene fremover.

Fuji-Speedway afholdt i 1976 samt 1977 de to første Japanske Formel 1 Grand Prix løb, og siden 1987 har løbet været kørt på Suzuka Circuitland.

Suzuka Circuitland's president, Ikuo Shimizu, har dog ikke opgivet at afholde Formel 1 løb på banen. Han arbejder allerede nu på en tilladelse til at afholde et 'Pacific Grand Prix' alternativt et 'Asian Grand Prix'.

Fuji-Speedway ejes nu af Toyota, der i de sidste par år brugt mange millioner på at istandsætte og modernisere banen og dens udenoms faciliteter.

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk