"Denne aftale er den mest vigtige i firmaets historie," siger formanden og grundlæggeren af EM.TV, Thomas Haffa, der i grunden købte hele Speed Investment Inc., der indeholder de aktier som Morgan Grenfell og Hellman and Freidmans hver for sig købte, men som blev placeret i et fælles investeringsfirma. Derudover har EM.TV sikret sig optioner på at købe yderligere 25% af aktierne - aktier som Bernie Ecclestone og hans familie selv ejer. Optionerne løber i et år. Bernie Ecclestone er selv glad for de nye ejere - i den lange række af aktionærer der har haft Formula One Holdings aktier i hånden. Det er interessant at de har optioner på Ecclestones aktier, og det kan indikere at han er på vej til at give mere slip på FOA som Formula One Holdings reelt indeholder. EM.TV satser også på en børsnotering af F1 Holdings - helst gerne på den tyske børs.
EM.TV's køb får ikke indflydelse på TV-rettighederne, som de anser for godt organiseret allerede. De vil især fokusere på merchandise og andre kommercielle interesser i sporten der når ud til hele verdens beholdning.
EM.TV. er et firma i stor udvikling. Blandt andet har de sikret sig rettighederne over Muppet Show og dens karakterer. Vi kan så gætte på om Kermit og co. præsenterer Formel 1 i fremtiden med "We've got a show for you."
"Vi tager to typer tørvejrsdæk med til Brasilien, nemlig soft- og mediumcompound. Det er de samme dæk som blev brugt i Australien, også selvom asfaltoverfladen ikke er den samme de to steder. På Interlagos vil det bløde dæk være tilbøjelig til at øge grip'et. Hvis man vælger det bløde dæk, vil der så være et større dækslid, og det har selvfølgelig indflydelse på strategien. Men banen har fået ny asfalt, og vi har ingen erfaringer med den, men hvis det gør banen nemmere og mindre bumpet tillige med, må det være nemmere at sætte bilen op. Det kan også være at banen faktisk er blevet mere glat, og så er man faktisk nødt til at vælge de bløde dæk."
"Rubens er fuldt ud klar til at levere det resultat, som hans landsmænd ønsker han skal. Brasilianerne forventer meget af ham nu, hvor han er deres helt. De vil sikkert ikke tolerere, at Ferrari stiller hindringer i vejen for ham. De ved, at det er muligt for ham at vinde, så de vil vende sig mod Ferrari, hvis de fornemmer, at han ikke har fået en fair chance."
"Når der er panik på hos os, bliver de fleste sædvanligvis lidt længere om dagen, inklusive mig selv, men den gamle skrøne med at man arbejder 24 timer i døgnet, holder ikke her. Er man forlænge på arbejde, mister man sin skarphed, og så bliver resultatet også derefter. Flere har sagt til os, at vi ikke skal sætte os større mål end én tredje plads, men det er ikke nok, vores mål har hele tiden været at blive verdensmestre, og det laver vi ikke om på."
Vi vil gøre vores bedste for at leve op til vores egne forventninger. Jer ved at teamet er godt forberedt og meget målbevidst om deres arbejde, men hvert løb forskelligt, så vi må se hvad tiden bringer." udtaler Ferrari's chef fra deres hovedkontor i Potenza.
Ferrari chefen vil dog ikke spå om weekendens resultat på Interlagos i Brasilien.
Schumacher siger "Det er altid sjovt at køre på Interlagos, og hvis det regner ligsom i 1996, så bliver det rigtigt sjovt for alle.
Men under alle omstædigheder, så er bilen fortrinlig under våde forhold, den er så forudsiglig og sjov at køre. Jeg er sikker på at jeg vil finde nye grænser med bilen, hvis det bliver regnvejr."
Ifølge den seneste vejrudsigt, så er der 90% chance for at det bliver regnvejr på søndag. .
De får, ikke helt uventet, base i Köln hvor store dele af Formel 1-projektet også bliver placeret. Gruppen skal især arbejde med forretningsforbindelser sådan at teamet har gode partner i teamet, især sponsorer.
Det bliver Peter Ball der kommer til at stå i spidsen for dette projekt. Han har tidligere erfaring fra et marketingfirma og har også arbejdet hos Castrol, som Toyota også har tætte forbindelser til.
"Efter at have arbejdet på den anden side, som en sponsor, er jeg beæret over at være spurgt af Toyota til dette utrolig vigtige marketingprogram," siger Peter Ball. Han har arbejdet tæt sammen med Toyota i rally-VM, hvor Castrol er deres hovedsponsor, og han har også været med i sponsorforhandlingerne i roadracing - samt kontrakten som Williams har fået med Castrol.
Det er under alle omstændigheder hvad folkene hos Peugeot giver udtryk for - der er ikke de varme følelser mellem Peugeot og teamchef Alain Prost. "Prost forsøger at skyde skylden på os. Han fortæller kun hvad der passer i hans kram. Det er noget der ikke motiverer os," siger en tekniker hos Peugeot og lægger lidt mere til krigen mellem de to parter.
"Hvorfor skal vi have en ny motor klar hurtigere," spørger teknikeren om den motor der skulle anvendes i år. "Hos Prost var man slet ikke klar til overhovedet at kunne teste." lyder kritikken den anden vej.
Samarbejdet, eller hvad man nu ønsker at kalde det, udløber efter denne sæson, og der er ikke meget der tyder på at de to parter er villige til at fortsætte. Hos Peugeot er man tydeligvis meget bitre på Alain Prost og hans måde at håndtere kritikken. "Når jeg ser hvordan Prost kører rundt med os, så spørger jeg om der er andre der overhovedet vil have dem."
Ifølge teamchef Ron Dennis, må der ikke forekomme fejl i week-enden, og han forklarer hvorfor "I Brasilien vil vores konkurrenter stadig værer til at indhente, men hvis der opstå problemer igen, og begge biler udgår, så er sæsonen næsten slut før den er startet.Derfor skal vi sikker os at alle vores biler er checker på alle leder og kanter før løbet, om vi så skal gøre det 2 eller 3 gange."
RD siger og at deres nye MP4-15, først vil vise sit fulde potentiale ved det San Marino Grand Prixet den 9 april.
Schumacher's værste rival Mika Hakkinen, var også på Rodizio, og da pressen spurget om man måtte få et billed af dem sammen sagde Schumacher " Desværre, men det er vist ikke det rette sted at tage et foto af os sammen."
Schumacher havde dog ingen problemer med at skrive autografer til de mange brasilianske fans.
Sir Stirling Moss, som han nu har ret til at kalde sig, havde ry for at være en af verdens allerbedste allround kørere. Han har deltaget i næsten alle klasser indenfor motorsport, men har nok været mest aktiv i F1, sportsvogne og rally. Specielt i -5o'erne var han aktiv i F1, med 16 GP sejre, 4 andenpladser i VM, de tre af gangene efter Juan Manuel Fangio.
Efter udnævnelsen udtalte Sir Stirling, at i dag kunne han ikke tænke sig at køre F1. "Da jeg i sin tid kørte, var det virkelig motorsport. I dag er det sportslige overskygget af det forretningsmæssige. Men jeg følger det stadig intenst, og er meget interesseret i den tekniske udvikling."
Hans karriere sluttede efter en meget alvorlig ulykke på Goodwood banen i 1962, og har siden kun kørt ved diverse gæsteoptrædener og showløb.
En lille sjov episode indtraf da han forlod Buckingham Palace efter udnævnelsen. En af slotsvagterne spurgte ham: "Hvem i alverden tror du, du er? Stirling Moss?" Hvortil Moss svarede: "Sir Stirling Moss såmænd."
Og med Hondas tilbagevenden officielt til F1, var der mange forventninger til hvordan Honda og BAR ville klare sig. Med en fjerde- og en sjetteplads, må det vil være en succes. Men det var kun ét løb, nu kommer alle de andre, og banekarakteristikken er vidt forskellig rundt omkring. Men man tager et løb af gangen, og nu er fokus på løbet i Brasilien.
Intet er så skidt at det ikke er godt for noget.
Banen, der som bekendt har en meget lang start/mål langside, samt flere snævre sving kombineret med flere bakker, er noget der stiller krav til motoren. Og ifølge administrerende direktør i Honda Research & Development, Takefumi Hosaka er det testen på Kyalami, der har vist at Honda motoren kan klare sig, bl.a. på grund af de fysiske forhold der: "Testen som vi gennemførte på Kyalami, er speciel relevant i forhold til Brasilien. Vi viste i Australien, at den nye motor klarer sig udmærket i varmen, men den tyndere luft i Brasilien kan have indflydelse på ydelsen i motoren. Med de lange lige stræk og bakker, og ligesådan med de tætte sektioner på banen, må vi prøve at skaffe kræfter nok i motoren til disse forhold; det er et stykke komplekst arbejde der venter os. Vi må heller ikke glemme, at vejret kan skifte hurtigt; det er alt sammen faktorer, der gør det vanskeligt."
Eftersom Telefonica er spansk, er det ikke utænkeligt at spanske Seat kan være et bilmærke der er interesseret i at komme ind i Formel 1 i samarbejde med telegiganten. En anden mulighed kunne også være at teamet kommer til at bruge Ferraris aflagte motorer, sådan som Sauber gør det i øjeblikket. "Jeg kan hverken be- eller afkræfte rygterne," siger en talsmand fra Minardi. Teamet afviser dog ikke at de arbejder på at gøre deres racer bedre, og det første sted der kan ændres markant på raceren, er valget af motorleverandør. Seat og Telefonica kan slå sig sammen om købet af Minardi - en afklaring af Telefonicas interesser i teamet ventes meget snart.
"Jeg tror på, at træning på tværs af sportsgrene er meget vigtigt for alle atleter - og racerkører er virkelig atleter. Jeg har altid selv været motorsportsfan, og har prøvet at køre race selv. Der er mange lighedspunkter mellem at køre race og at være surfer. Det handler om fart, præcision, koncentration, balance og forståelse for at vælge det rigtige spor. Jeg tror enhver racerkører kan drage fordel af, at bruge surfing som en del af fitnesstræningen."
Efter at Zonta havde surfet sammen med Naish, tog han en lille løbetur på en times tid, inden han skulle hjem at pakke inden afrejsen til Brasilien.
Som bekendt scorede Villeneuve og Zonta de første point for BAR i Australien. Det var samtidig de første GP point til Zonta. Han glæder sig af den grund meget til at køre på Interlagos. Han har endda forhåbninger om, at en af BAR bilerne kan slutte i top-tre. Men, men, men. Det gik galt for netop Zonta sidste år under træningen, hvor han brækkede et ben. Det var lidt af et mareridt for ham, og han var jo ude i de tre efterfølgende løb. Lad os håbe, at den positive bølge som hele teamet rider på nu, får en lykkelig udgang denne gang.
Schumachers talskvinde - hun er i øvrigt kommet til forud for denne sæson - siger at tyskeren ikke blive klar, men begrunder det ikke yderligere. Schumacher har tidligere fortalt at han ikke ønsker at tage nogle chancer med sit ben, så dette er nok hovedårsagen til tyskerens afbud til kampen.
Schumacher har ikke deltaget i nogle fodboldkampe siden uheldet på Silverstone sidste år, så indtil videre er fodboldstøvlerne sat på hylden!
Selvfølgelig er der et vist pres på den unge brite, men han opfordrer folk til at dæmpe forventningerne. "Jeg forventer ikke for meget så hurtigt - jeg ved at jeg vil lave nogle fejl som jeg fortsætter med at lære," siger han. "Jeg forventer slet ikke at kvalificere mig i top-6," erkender han og er mest af alt fokuseret på at gennemføre løbene og så opnå den bedst mulige position.
Efter løbet i Melbourne havde den unge brite ret ømme skuldre og venstre arm var ret belastet efter over en times race. Alligevel har han kørt tests for teamet, og lader til at være i god form. Men den hårde Interlagos-bane kan stille nye fysiske udfordringer. "Jeg har hørt en masse om Interlagos, at den er meget bumlet og ret bakket," siger han. Det bliver første gang at han rigtigt skal køre på en bane der går imod urets retning, og som dermed påvirker andre muskler. "Jeg har kørt gokart på baner imod uret, men ikke i en Formel 1-racer, udover den seneste test på Kyalami som var ramt af forfærdelige vejrforhold," siger Button.
Arbejdet er udført af firmaet McArdle, som også betjener Silverstone og Sepang banerne, og har kostet i omegnen af $ 3 mill. De eneste bump, der skulle være tilbage, er dem som naturen har skabt, alt andet skulle være jævnet ud. Det er også den samme type asfalt, som bliver anvendt på Silverstone og Sepang.
Den nye overflade forventes at have en høj slidstyrke, som gør det meget vigtigt, at lave det helt rigtige dækvalg. De teams der har testet på Silverstone, har en lille fordel til udarbejdelse af setuppet. Kvalifikationen vil vise hvilken vej man vil gå i de forskellige teams. Det forventes, at de som vælger at køre med softcompound, kan blive tvunget ud i en trestops-strategi.
Ilmor Engineer, som har er ansvarlig for Mercedes motoren, at denne fejl var en total overraskelse for dem. Mario Illien, Direktør for Ilmor, forklarer systemet: "Det pneumatiske system bruger luft hentet i kølerkanalerne. Og der sidder et filter, som skal holde al skidt og grus ude af systemet. Filtret er håndlavet, og fejlen er højst sandsynligvis opstået ved en overophedning omkring et svejsepunkt. Vi har nu udviklet et andet filtersystem, som ikke har de samme svagheder. Vi forventer ikke at se fejlen igen."
"Jeg er sikker på, at udfra de omgangstider vi fik i Australien, at både teamet og jeg kan opnå et bedre resultat i Brasilien. Jeg glæder mig virkelig til at komme til at køre der igen."
Den brasilianskfødte kører tilføjer også, at det ekstra pres der er at være på hjemmebane, faktisk øger hans motivation for at give det allersidste.
"Jeg har lige hørt at der kommet et nyt asfaltlag på banen, så jeg håber at de har klaret alle problemerne med bumpene."
Diniz er åbenbart fyldt med selvtillid i øjeblikket, for han har udtalt at C19 er den bedste F1 bil, han har kørt i endnu. Peter Sauber er også velfornøjet og optimistisk og siger: "Vi så hvilket potentiale der er i bilen i Australien, det er vores hensigt at bekræfte dette i Brasilien."
Derudover er banen ret bumlet, men på trods af dette er det en for kørerne spændende bane. "Interlagos er virkelig udfordrende med de mange forskellige sving, fra hurtige venstresving mod slutningen af de to stræk til en svær indersektion hvor en god rytme er vital." Det bedste sted der kan overhales er på start/mål-langsiden, sådan som Ralf vurderer banen.
Den italienske presse mener nu at have fundet svaret. Det er et system til stemmeaktivering af nogle af funktionerne i bilen. Det vides endnu ikke præcist hvilke, men det menes, at kørerne foreløbig kan ændre bremsebalancen. Men vi kan alle prøve at lægge mærke til, om der er ændringer ved kørernes hjelme. Boksene skulle ifølge iagttagerne sidde på højre side af hjelmene.
I et interview med Reuters TV i går mandag, sagde Rubens Barrichello bl.a.: "Jeg ser frem til den udfordring, der ligger i et komme hjem til Brasilien i et nyt team, som yderligere er et topteam. Jeg har en konkurrencedygtig bil, og at vinde i Brasilien vil være en af de bedste ting i verdenen."
RB påstår endvidere, at det brasilianske forventningspres var noget der bekymrede Senna.
"Det tog mange år inden Senna vandt det brasilianske GP, også selvom han havde en konkurrencedygtig bil. Da han endelig vandt det, var det et stort øjeblik for ham, og en enorm lettelse for ham. Jeg tror, jeg kan lære en del af det."
Der stilles store forventninger til Barrichello - nu har han chancen for at vinde på hjemmebanen
Foto: Allsport
Hvis RB vinder på søndag, vil han være den første brasilianer, der vinder løbet siden Senna gjorde det.
"Det er en stor drengedrøm, der gik i opfyldelse, da jeg skrev kontrakt med Ferrari. Jeg kan huske da jeg var omkring 8 år gammel og kørte gokart på Interlagos, at jeg hørte en hel speciel lyd. Jeg hoppede op på muren og så, at det var en Ferrari med V12 motor, og siden den dag har jeg aldrig glemt den lyd. Så det var egentlig et meget bevægende øjeblik, den dag jeg ankom til Fiorano, og så mit navn skrevet på siden af den røde bil."
Gerhard Berger maner til besindelse - 3. pladsen blev foræret af de andre teams!
Foto: Allsport
For BMW-Williams gælder det om at klare sig så godt som muligt, og forhåbentlig få point. De har en 4. plads fra sidste år at forsvare, og det bliver hårdt arbejde. Teamet har dog mulighed for at lukrere på de andre teams, hvis andre udgår, og hvis BMW-Williams selvfølgelig har en stabil racer.
Dette afviser Michael Schumacher. "Vi har det godt sammen, og sådan fortsætter det med at være," siger Schumacher. Gode ord, men spørgsmålet er om det vil fortsætte med at være på den måde hvis det viser sig at Barrichello er en trussel for tyskeren. "Rubens er hurtig - det vidste vi og det ønskede vi og nu viser han det," siger tyskeren videre om hans nye holdkammerat.
Glæden var stor efter Ferraris dobbeltsejr i Melbourne
Foto: Allsport
Det bliver under alle omstændigheder meget spændende at følge de to kørere på Barrichellos hjemmebane, i et løb som Rubinho vil vinde! Han er et rigtig godt bud til sejren hvis han får frit løb.
Som sædvanlig kan løbet også følges på RTL der dækker både kvalifikationen og warm-up'en. Det er også muligt at følge løbet via Selector.
Dag | Kl. | Kanal | Beskrivelse |
Lør. | 16:45 - 18:45 | RTL | Kvalifikation |
Søn. | 14:15 - 15:15 | RTL | Warm-up |
Søn. | 17:45 - 18:45 | RTL | Optakt |
Søn. | 18:45 - 20:50 | DR2 | Grand prix |
Søn. | 19:00 - 21:45 | RTL | Grand prix |
Søn. | 23:25 - 23:55 | TV4 | Sammendrag |
Søn. | 23:35 - 00:00 | NRK | Sammendrag |
Søn. | 00:00 - 00:45 | DR1 | Sammendrag |