Der var nemlig lidt problemer med raceren efter at den havde kørt 70 omgange - så blev der et mekanisk problem. Schumacher er dog meget opsat på at anvende den nye racer i Brasilien, mens Rubens Barrichello der sluttede på andenpladsen i dag gerne vil køre med den gamle. Spørgsmålet er så hvad Ferrari finder ud af - det har de yderligere en dag til at teste sig frem til svaret på!
Alexander Wurz blev i den gamle McLaren og fortsætte sit udviklingsarbejde. Pedro de la Rosa kom ind på 4. pladsen, og denne gang var han kørende i sidste års Jaguar-racer. Han satte yderligere en tid der var bedre end den han satte med R3'eren, hvilket måske kan lede teamet til eventuelt at indsætte sidste års racer ved løbet på Imola.
Marc Gene udførte dæktest for Michelin - hvilket også var tilfældet for Luca Badoer hos Ferrari. Noget skuffende endte David Coulthard nede på 7. pladsen. Skotten arbejdede på set-up. Også Ralf Schumacher, vinderen i Malaysia endte længere tilbage på testdagen - nede på 10. pladsen. BAR havde Panis og Davidson i aktion og de fortsatte med at teste udvikling af nye dele til raceren, samt at Davidson kørte et simuleret race. Felipe Massa kørte for Sauber og havde lidt problemer med sin motor. Toyota havde haft lidt problemer med elektronikken, men kom sig pænt, hvorimod Renault havde en yderst skidt dag, hvor Jarno Trulli kun kørte sølle 7 omgange om formiddagen.
Tiderne fra Barcelona, torsdag den 21. marts 2002
Nr. | Kører | Team | Bedste tid | Omg. | |||||||||||||||||||
1. | Michael Schumacher | Ferrari | 1:18,413 | 70 | |||||||||||||||||||
2. | Rubens Barrichello | Ferrari | 1:18,844 | 56 | |||||||||||||||||||
3. | Alexander Wurz | McLaren-Mercedes | 1:18,879 | 84 | |||||||||||||||||||
4. | Pedro de la Rosa BB 21.3.2002 Ferrari tester F2002Ferrari tester i øjeblikket sammen med flere andre teams på Circuit de Catalunya. Teamet for Ferraris test er F2002. Hvornår ser vi den nye i aktion?Ferrari er taget til det spanske for at teste. Teamet er F2002. Barrichello kørte i bilen tirsdag og onsdag. Onsdag fik også Luca Badoer mulighed for nogle omgange i bilen. Barrichello har i de to første dage kørt adskillige omgange i bilen. Dog tør han nok ikke give sig fuldt ud, vigtigst er først og fremmest testen. Barrichello lider stadig under jetlag fra rejsen hjem fra Malaysia. Barrichello: Luca Badoer nåede onsdag at få kørt nogle få omgange i den nye bil. Hans bedste tid onsdag blev faktisk sat i den nye. Torsdag støder Michael Schumacher til og deltager også i testen. PDL Forud for det brasilianske GP er arrangørerne i fuld gang med forberedelserne. Specielt redningskorpset er i gang. I lørdags lavede man simulerede redningsaktioner.For at være så godt forberedte som muligt, har arrangørerne af det brasiliansk GP haft en foranstaltninger sat i gang. Udover den sædvanlige klargøring af hele området, så har redningskorpset været igennem en del øvelser. En af dem blev afholdt i lørdags på banen. Man gjorde simpelthen det at man lavede simulationer af forskellige typer uheld og ulykker. Blandt havde man "arrangeret" en ulykke hvortil der skulle rekvireres ambulance, førstehjælpen skulle udføres rigtig, "patienten" var så hårdt medtaget at han skulle overføres til banens hospital. Ikke nok med det, det blev nødvendigt at overføre ham til et nærliggende hospital. Alt sammen en del af den arrangerede ulykke. 12 Formel Junior biler blev benyttet til denne løbssimulering med de indbyggede øvelser. Men også andre ting blev gennemgået. Bl.a. skabte man en situation lignende den som Rubens Barrichello var ufrivillig part i sidste år da hans bil stoppede ved udkørslen fra pitlane. Carlos Montagner, chef for det brasilianske GP: Mange øvelser blev gennemgået, løbssimulering gav mulighed for at vise hvor man måske kan forbedre nogle ting. Dermed skulle alt omkring redning være klar til det brasilianske GP. PDL David Coulthard har haft en anden end god sæsonstart. I de 2 kørte GP'er er han begge gange udgået med mekaniske problemer.David Coulthard havde inden sæsonstarten store og ambitiøse tanker om at dette skulle være hans år. Hidtil er det ikke gået sådan. 0 point på kontoen alt i mens at konkurrenterne scorer points og laver afstand til DC. Det er blevet til stor skuffelse for skotten. David Coulthard: David Coulthard er ikke kun skuffet over de manglende resultater. Også den måde som Ralf Schumacher næsten har udelukket DC og McLaren på i sine udtalelser gør ondt på DC. "Da Ralf Schumacher refererede til sine forudsigelser om det brasilianske GP, sagde han at Ferrari var deres største rivaler, han undlod helt at nævne os - det gør altså ondt. Jeg må nu til at vende min energi til noget positivt så jeg kan opnå noget af min målsætning. Måske er det nødvendigt at sige at vi tager til Brasilien for at score nogle points så der er noget at bygge videre på. Jeg ved at vi har en pakke som har store muligheder for at vinde. I mit sind er jeg klar til at tage min styrthjelm og kyle den hen bag i garagen. Det er bare så frustrerende når resultaterne ikke kommer." Det hjælper nok heller ikke på DC's humør at holdkammeraten Kimi Räikkönen har klaret sig bedre i de 2 foreløbige kørte GP'er. Men det er DC så flink ikke at nævne - ikke i denne forbindelse. PDL Så har FIA igen været på banen med ændringer til det nuværende reglement. Det mest kontroversielle punkt er begrænsningen af antallet af motorer fra sæsonen 2004. Her er en kort oversigt over de forslag som FIA i går er nået frem til. Sikkerhed Brugen af det såkaldte HANS-system (Head and Neck Protection System) skal være obligatorisk fra 1. januar 2003. Dette gælder også i Formel 3000-klassen. Dog skal FIA af hver kører have bekræftelse på at HANS ikke er til gene for dem, samt at FIA også kan opnå en licens hos DaimlerChrysler der har udviklet HANS. Sportsligt Her er der fem punkter Begrænsning af motorer under løb Fra den 1. januar 2004 må hver kører kun anvende én motor under de tre dage der er i en Grand Prix weekend. Hver gang en motor skiftes under en løbsweekend, bliver køreren sat 10 pladser tilbage på start-grid'en. Dette skal dog konsulteres med de enkelte teams om hvordan et motorskift skal defineres således at motoren ikke i givet fald bliver repareret eller genopbygget på banen. Samtidig understreger FIA at bruge af reserveraceren så vil tælle som en ny motor. Chassis FIA har ingen ændringer til chassis-reglementet for 2003 og 2004. Straffe tilgændelige for løbsledelsen Løbsledelsen får udvidet sin magt til at rykke en kører tilbage som har været involveret i et uheld. Køreren skal i givet fald rykkes 10 pladser tilbage i forhold til sin kvalifikationsplads ved det næstkomne Grand Prix. Denne regel er indført fra nu! Racere der er stopper ved opvarmningsomgangen Enhver racer der stadig ikke er i stand til at forlade grid'en i egen kraft 30 sekunder efter at det grønne lys er tændt, skal skubbes tilbage til pitten. Denne regel er indført fra nu! Bilnumre Bilnumrene vil følge konstruktørernes mesterskabet i forhold til sidste års placeringer, på nær numrene 1 og 2 som går til teamet med verdensmesteren. Det var forslagene og reglerne som er blevet skitseret. For at tage dem fra en ende af, så er det kun meget tilfredsstillende at FIA nu gør HANS påbudt, således at kørerne kan undgå eventuelle skader i forbindelse med uheld. Det er dog det sportslige reglement der giver grund til lidt spørgsmål og undren. Motorreglementet bliver meget kontroversielt og bestemt ikke noget som særlig mange teams føler sig særlig tilfredse med. FIA har selvfølgelig i tanke at det skal begrænse omkostningerne i Formel 1, men det virker noget kikset og står slet ikke i sammenligning med at Formel 1 handler om sport og ikke tekniske finurligheder. Samtidig bliver der fra FIAs side et stort arbejde med at kigge hvert team over skulderen og ikke mindst kan der komme ekstremt mange konspirationsteorier om at det ene team måske nok har fedtet lidt med den ene motor og så videre! Det højner bestemt ikke gennemskueligheden i sporten – snarere tværtimod. Derudover håber FIA vel også at det kan give nogle noget anderledes grid-placeringer til flere af de gode teams. Og mon ikke Mercedes skal til at finde ud af om de vil være med fra 2004, sådan som deres motorer har det med at bryde sammen? Mon ikke der fra Ron Dennis og Norbert Haug kommer en ordentlig bredside til FIA over dette forslag? Eddie Irvine har også kommenteret det kontroversielle forslag og han er bestemt ikke begejstret over ideen. Han mener at FIA på denne måde vil forsøge at fremstille et show, frem for at løse det reelle problem der er med at få kørerne og teamsene tættere på hinanden. Han mener at det i givet fald ikke vil være en sportslig fremstilling, men mere et kunstigt fremstillet show. I stedet foreslår han at antallet af motorer udvides til én om dagen – hvilket er mindre end teamene bruger når de tester i dagligdagen! På chassis-siden gives der så fred og ro – hvilket så også kun er tilrådeligt, således at reglementet ikke ændres markant de kommende år. Det bliver så spændende at se hvor længe det holder eller om de BB På andendagen af testen på Circuit de Catalunya kom flere teams til. Det var dog fortsat Alexander Wurz der holdt sig i spidsen for anden dag i træk. Østrigeren kørte sidste års McLaren-model og trænede især med nogle meget korte stints, hvorfor hans tid mere minder om en kvalifikationstid end et retvisende billede af niveauet ved almindeligt race. Ferrari havde Barrichello og Badoer i aktion - ligesom i går med Barrichello i F2002'eren - dog fik Badoer også et par omgange i den tredje F2002 som han kørte shakedown på så den er klar til at Michael Schumacher i dag torsdag kan teste den nye racer. Hvad der var meget interessant var at Badoer satte sin bedste tid under shakedown af den nye F2002 - der er virkelig potentiale i den racer! Renault endte således efter Ferrari og foran Williams, men teamet havde ikke en nem dag. En motorfejl (igen!) ødelagde testen om morgenen og derfor nåede Trulli blot at køre 26 omgange. "Det var en noget frustrerende dag for teamet, med et motorproblem der hindrede vores kørsel. Da vi havde løst problemet var Jarno meget tilfreds med raceren fra første kørsel og vi var i stand til at gennemføre et kort dækprogram for Michelin, hvor vi evaluerede konstruktion til løbet i Brasilien," siger teamets tekniske leder Mike Gascoyne. Williams havde de samme kørere i aktion - Montoya sluttede på 5. pladsen. Han arbejdede primært med set-up og øvede også et par starter. Marc Gene, kørende i sidste års model, udførte dæktest. Jaguar begyndte deres evaluering af deres R2 og R3-racere - indtil videre viste Pedro de la Rosa at R3'eren er lidt hurtigere! Men der skal nok yderligere et par dage til at give nogle konklusioner på om R2'eren måske vender tilbage til løbet på Imola. Hos Jordan var Takuma Sato i aktion, og havde et par mindre spin i løbet af dagen. Sauber havde deres nye kører frisk tilbage fra Malaysia hvor han sikrede sig sit første VM-point. "Det føles bedre at køre raceren nu hvor jeg har scoret et VM-point! Jeg føler at jeg kunne have kørt flere omgange som forberedelse til mit hjemmebane Grand Prix, men ellers har det været en produktiv dag. Forholdene var gode og vi har nået meget," siger Massa. Endelig havde BAR deres testkører i aktion. Anthony Davidson udførte generelt set-up arbejde for teamet der er presset meget hårdt til at levere nogle resultater. Hos Toyota fik australieren Ryan Briscoe tid i raceren og klarede sig generelt meget pænt, blot med en enkelt mindre afkørsel. Briscoe - der skal køre Formel 3000 i den kommende sæson - sluttede feltet af. Tiderne fra Barcelona, onsdag den 20. marts 2002
|