Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
22.3.2004
 Malaysias GP - Set og sket - toppen
 
21.3.2004
 Ny sikker Ferrari sejr
 

Hop til top22.3.2004

Malaysias GP - Set og sket - toppen

Det malaysiske GP blev mere spændende end sæsonåbningen i Australien. Dog mangler der stadig noget spænding. Varmen i Malaysia blev ikke den afgørende faktor som mange havde håbet på.

Søndagens Formel 1 Grand Prix blev lidt mere spændende end sæsonens første løb i Australien. Ingen tvivl om at det nye kvalifikationssystem er med til at have en indflydelse på startplaceringerne - bare spørg Fernando Alonso. Men to kvalifikationssessioner lige efter hinanden, er ikke acceptabelt. Søndag skulle det vise sig om William og især McLaren havde forbedret sig i forhold til Australien.

Ferrari:
Ferrari har al mulig grund til at være tilfredse med søndagens GP i Malaysia. Fire Ferrari motorer kom i mål og de tre af dem i pointene. Michael Schumacher tog starten fra pole og kontrollerede løbet derfra fra start til slut. Rubens Barrichello havde valgt en anden compound, en lidt hårdere end den Michael Schumacher havde valgt. Det viste sig at det var et dårligt valg, da banen var for våd til at han kunne få det rigtige grip i starten, og det kostede nogle placeringer som han aldrig fik hentet igen. En podieplads var dog inden for rækkevidde, men en dårlig timet overhaling af Baumgartner kostede tid. Teamet var selvfølgelig tilfredse med resultatet, men har et øje på de nærmeste konkurrenter, deres udvikling følges nøje.

Williams:
For første gang i denne sæson kom Williams på podiet takket være Montoyas andenplads. Ralf Schumacher udgik med en motorfejl som teamet i skrivende stund endnu ikke har fundet årsagen til. Montoya viste at der er fart i bilen og kunne holde tempo med Michael Schumachers Ferrari, men nærmere end 4 - 5 sekunders afstand kom han aldrig. Bortset fra motorfejlen i Ralf Schumachers bil, var der fremgang at spore. Ralf Schumacher berørte dog Mark Webbers Jaguar hvilket skadede frontvingen så meget at han mistede grip og dermed fart. Teamet var alt i alt tilfredse efter søndagens race. Udviklingen går i den rigtige retning.

Renault:
Renault har efterhånden overbevist de fleste om at de hører til i toppen. Det var lagt op til at Alonso skulle starte helt fremme men en dum fejl under kvalifikation betød at han skulle starte bagerst. Da første omgang var slut, havde han kørt sig 10 placeringer frem i feltet. Undervejs blev det besluttet at han skulle skifte fra 3 stop til én 2 stops strategi. Desværre for ham viste det sig at det ikke kunne betale sig. Han hverken vandt eller tabte på ændringen. Trulli startede som nr. 8 og sluttede som nr. 5. Undervejs havde han flere gode dueller med både Jenson Button og Rubens Barrichello som han dog tabte sammenlagt. Efter løbet beklagede Trulli sig lidt over dækkene som dannede blister. Men ville ikke sige at det var den direkte årsag til at placeringen ikke blev bedre. Alonso var tilfreds med resultatet, men så heller ikke mere. Han kendte godt årsagen til sin "dårlige" placering, nemlig hans egen fejl under kvalifikationen.

BAR:
En lille sejr til Jenson Button i og med at han opnåede karrierens første podieplacering med sin tredjeplads. Sato lå også til at score points men en motorfejl kun 3 omgange før mål kostede ham løbet og dermed points. Sato er måske lidt for meget en alt eller intet kører endnu, det beviste han selv ved de mange afkørsler i løbet af weekenden. Men køre stærkt kan han og når han lærer ikke at satse hele tiden, kan han blive en god kører for teamet. Teamet var da også meget tilfredse efter løbet, især med Buttons indsats. Man ærgrede sig over det tabte point som Sato lå til at få, og Honda ingeniørerne skal nu have analyseret sig frem til hvad årsagen var til motorfejlen.

McLaren:
McLaren havde skruet lidt op for omdrejningerne på motorerne. Det og flere andre ting gav som resultat David Coulthard 3 points mere til samlingen. Kimi Raikkonen var endnu en gang uheldig og måtte udgå, denne gang på omgang 40. Denne gang skal motoren ikke have skylden for at han udgik. Næ, det var transmissionen som sagde s

PDL  


 

Hop til top21.3.2004

Ny sikker Ferrari sejr

Ferraris Michael Schumacher vandt sæsonens anden sejr, i lige så mange løb, i Malaysia. Efter en sikker start, kørte den røde Ferrari fra resten af feltet, der kun fik tyskeren at se i forbindelse med pitstop. Juan Pablo Montoya udgjorde den primære opposition, og gjorde et hæderligt indtryk. På et tidspunkt så det endda ud til at han måske kunne true Schumacher en smule. Men det blev ved illusionen.

Af Martin Møller Thomsen

Ret skal være ret! Malaysias Grand Prix var ikke decideret kedeligt, men lidt mere kamp om første pladsen havde været ønskeligt. Men bortset fra det, var der mange forsonende elementer. For det første var der Alonso, der efter sin lille eksapade ud i en sandkasse under tidskørslen, måtte starte på bagerste række. Allerede i første sving var han kommet ret langt op i feltet, og da løbet sluttede lå den unge spanier på en ganske fornuftig 7. plads.

Montoyas jagt på Schumacher var et andet positivt element. Midt i løbet kørte columbianeren med en ganske pæn fart og lignede en der kunne true Ferrarien. Men desværre blev det ved den teoretiske trussel. På et tidspunkt var afstanden mellem dem nede lige under fire sekunder. Men efter et pitstop fik Montoya aldrig den samme fart i bilen - eller også fik Schumacher mere fart i sin bil. Pointen var at det bliv vist, at Ferrari måske nok er pt. er de bedste, men de kan nåes!

Jarno Trulli og Jenson Button havde begge et interessant løb. De to legede kamphaner på den fede måde. Flere gange passerede de hinanden flere gange gennem en serie af sving. Duellerne blev aldrig grove eller upassende, blot tætte. Det var flot kørsel, og lige præcis den slags der gerne skulle være meget mere af i Formel 1. Button endte med en fornem 3. plads foran den anden Ferrari med Barrichello, mens Trulli sluttede som nr. 5.

Forsonende, på en eller anden måde, kan man vel også kalde McLarens og specielt Kimi Raikkonens præstation. Efter den miserable indsats i Australien var McLaren måske ikke lige det team man havde de største forventninger til, men Raikkonen gjorde det godt og lå lang tid med i front, som nr. 3. Men kun 16 omgange fra mål måtte finnen strække våben og parkere bilen med en defekt motor.

Samme problem havde en anden topkører, nemlig Ralf Schumacher, der ellers har den så pålidelige BMW motor i ryggen. Men lige netop i dag valgte den tysker motor altså at sætte ud og sende Ralf ud af løbet i utide. Tyskeren havde indtil da ikke ligefrem brillieret med fremragende kørsel. I stedet lå han trillede rundt uden for pointene. Ikke ligefrem den rigtige taktik hvis han vil gøre sig forhåbninger om en forlængelse med Williams.

En anden der fik problemer, mange problemer endda, var Mark Webber i Jaguar. Australieren havde ellers imponeret i tidskørslen med at sætte 2. hurtigste tid. Men Webber kiksede starten fuldstændig og blev sendt ned midt i feltet. Senere lavde han en lidt tvivlsom blokering af den fremadstormende Fernando Alonso. Retfærdigvis slap Alonso forbi alligevel. Senere igen fik Webber en drive-throug-straf for at køre for hurtigt i pitten, inden han før sit andet pitstop mistede bilen og strøg forbi pitindkørslen og parkerede Jaguaren i den mange-farvede sandkasse.

Japanske Takuma Sato var også en tur i sandkassen, dog meget tidligere i løbet. På en eller anden måde lykkedes det for ham at få BAR raceren ud af af sandet og i gang igen. Og derfra gik det ganske fornuftigt for japaneren, der mod slutningen lå på en pointgivende 8. plads. Men tre omgange fra mål ville motoren ikke mere og Sato fik ingen point ind på opsparingen, trods sin gode indsats. Det sidste point gik i stedet til en fornuftigt kørende Massa i Sauber.

Skotten David Coulthard har det med at blive glemt i øjeblikket. Hans kørsel er ikke vanvittig spektakulær, men han solid som et urværk af den gammeldags slags. Blande sig i toppen havde han ingen chancer for, tilgengæld kørte han en solid 6. plads hjem og fik point for anden gang i ligeså

MMT  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk