På de få nærbilleder der var af Flavio Briatore under det australske Grand Prix, kunne man for det meste se ham med mundvigende nedad. Det gik slet ikke som han havde forventet. Efter Grand Prixet havde han da også travlt med at rette kritik mod alt hvad der kom forbi. Også kørerne fik et skud for boven. Kritikken var dog moderat mod debutanten Heikki Kovalainen, der kørte sit første Grand Prix. Han er siden også blevet bakket op af teamet, som har udtrykt at der var visse justeringer og lign. på bilen som Kovalainen ikke havde indflydelse på.
Fisichella får skarpe ord med på vejen af Briatore
(Foto: Renault)
Men Fisichella undslap ikke. Han har ligesom flere andre kørere under Briatores ledelse, måtte smage på de syrlige udfald som Briatore tilsyneladende har nok af. Fisichella kvalificerede sig som nr. 6 og kørte sig til én femteplads i Grand Prixet, over et minut efter Raikkonen. Det passede ikke Briatore.
Flavio Briatore:
"I den anden halvdel af løbet, var Fisichella allerede hjemme på hotellet."
Denne bemærkning er blevet opsnappet af flere medier blandt andet tyske Auto, Motor und Sport. Det som flere iagttagere også har bemærket er at Renault eller Briatore havde valgt Nelson Piquet jr. som den officielle reserve og tredjekører til Grand Prixet. Man kunne da også se ham sidde ved pitmuren sammen med Briatore under hele Grand Prixet. Det er allerede nu fremme at Piquet jr. skal teste sammen med de 2 Grand Prix kørere i Malaysia i næste uge. Piquet jr. er tilsyneladende valgt til fordel for Ricardo Zonta, som trods alt er noget mere erfaren, både når det gælder løb og test. Spillet omkring Fisichella er tilsyneladende allerede startet.
Formel 1 teamene er lige nu igang med at evaluere på et forslag der går ud på at introducere bremselys i Formel 1. Systemet er allerede testet af alle hold under pre-season testene i Barcelona og Bahrain. Formålet med bremselyset er, at gøre bagvedliggende kørere opmærksom på, hvis bilen foran, pludselig skulle lave en uventet hård eller tidlig opbremsning. På den måde har piloten lettere ved at undvige. Et sådant system vil have sin force under starten, hvor bilerne ofte ligger meget tæt.
Hvor relevant et sådan system vil være under selve løbet, er der dog delte meninger om. Mark Webber er f.eks. af den opfattelse at det ikke vil ændre ret meget. I tilfælde af at teamene når til enighed om at bruge bremselyset, forventes det, at man ville kunne indføre det fra og med det Spanske Grand Prix på Circuit De Catalunya banen i Barcelona.
Før sæsonen besluttede og meddelte BMW Sauber teamet at man ville benytte teamets test- og tredjekører, Sebastian Vettel til fredagens kørsler. Den beslutning ser nu ud til ikke at være så sikker mere. Op til denne sæson blev det besluttet at fredagens frie træninger skulle udvides til at vare 1½ time pr. session. Det er for så vidt også godt nok. Men samtidigt blev det besluttet at et team kun måtte benytte sig af 2 kørere om fredagen. Ændringerne blev lagt ud af FIA som om at fredagen skulle have karakter af at være en test dag. Men sådan forholder virkeligheden sig ikke.
Hos BMW Sauber vil man nu tage teamets egen beslutning om at lade Sebastian Vettel køre om fredagen op til vurdering. En ændring kan komme allerede inden det næste Grand Prix.
Dr. Mario Theissen:
"Vi vil forsætte uændret indtil videre, men sådan forbliver det ikke nødvendigvis resten af sæsonen."
"For eksempel hvis der forventes regnvejr om formiddagen og tørvejr om eftermiddagen, så vil vi lade Robert Kubica køre begge sessioner."
Et af formålene med at lade Sebastien Vettel køre om fredagen er ifølge dr. Mario Theissen, at modne og udvikle den unge kører. Samtidigt foreslår dr. Mario Theissen også at reglerne for fredagens frie træninger ændres. Fredagen skal have karakter af en egentlig testdag frem for at være en udvidet træningsdag.
"Jeg var meget med på den oprindelige ide om lade fredagen være en testdag. Det ville løse problemet i mine øjne. Man kunne dermed give en ung kører chancen for at køre masser af kilometer."
Og den indstilling er Flavio Briatore, Renault, helt med på. Han siger blandt andet at reglerne der gælder for fredagen bør revideres. Et problem kan være at hvis en kører har teknisk defekt på bilen eller kører galt, må han ikke køre mere den dag. Og hvordan det? Det er ikke tilladt at bruge reservebilen hvis løbsbilen ikke kan repareres.
Flavio Briatore:
"Vi har ikke tilladelse til at bruge reservebilen om fredagen. Da reglerne for fredagen skulle ændres, så opfattede jeg det som at de skulle ændres til en decideret testdag. Nu er det bare endt som en udvidet test. Det er ikke blevet sat rigtig sammen."
Hvis utilfredheden er så stor, så må alle teams stå sammen og opfordre FIA til at lave reglerne om. Dette skal selvfølgelig ske i samråd med alle teams, således at alle får indflydelse på udformningen og den endelige vedtagelse.