Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
23.3.1999
 Zanardi: tur-retur?
 Frentzen kritiserer Ferrari
 Ferrari-test på Jerez
 
20.3.1999
 Begejstring for Sepang
 

Hop til top23.3.1999

Zanardi: tur-retur?

Der ligger et vist pres på Alex Zanardi. Rygter vil nemlig vide at med mindre han har scoret point efter San Marinos GP, vil hans f1-come back være definitivt afsluttet. Afløseren vil sandsynligvis være Mika Salo, som det siges Frank Williams allerede nu har taget kontakt til.
 
Mange har ellers troet at Salo skulle teste for Honda, men eftersom Honda indtil videre kun har én bil, kørt af Jos Verstappen, kan det godt have lange udsigter. Hvis Salo kommer til Williams kan teamet glæde sig over de penge finnen bringer med sig fra en unavngiven svensk sponsor. En anden mulighed kunne være at sende ham tilbage til USA i bytte for den tidligere Williams test kører Juan Pablo Montoya. Dette kunne meget vel være en klausul i Zanardis kontrakt efter hans eget ønske for at sikre hans fremtid.
 
Det er ingen hemmelighed at Frank Williams i lang tid regnede med at Montoya skulle køre for teamet i '99 og han har imponeret med sin hurtighed og feedback under testene sidste år.
 
Zanardi kvalificerede sig på en 15. plads i Melbourne mod Ralf Schumachers 8. plads. Zanardi kører galt efter tyve omgange, mens Ralf ender på en 3.plads. Det er en let konklusion at slutte, men også hvad angår tests har Ralf Schumacher tydeligvis klaret sig bedst og kun ganske få gange tilbage i januar i Barcelona har Zanardi sat bedre tider end holdkammeraten. Det er svært at vurdere om rygtet taler sandt, men Zanardi har mildest talt ikke imponeret og der er som bekendt ikke røg uden en brand.
CBA  


Hop til top
Frentzen kritiserer Ferrari

I et interview for AutoSport, siger Heinz-Harald Frentzen at han ikke tror på at Ferrari kan vinde VM i år. Tyskeren mener at Ferrari bevæger sig baglæns med udviklingen. Han mener ikke at GoodYears farvel til formel 1 har givet nogen udjævning af feltet. Tværtimod kan de store teams opbygge aerodynamikken helt ud fra de meget hårde Bridgestone. Frentzen kalder sæsonstarten for en vækning til Ferrari: "Deres problem er, at de altid tester alene. Så kan de ikke se hvad de andre teams laver".
Frentzens udtalelser bærer tydeligt præg af fustration over McLarens dominans. Han foreslår at FIA forbyder aerodynamisk udvikling eller at de pensionerer McLarens chefdesigner, Adrian Newey!
NJ  


Hop til top
Ferrari-test på Jerez

Ferraris private Jerez-test i går var ikke problemfri. Michael Schumacher nåede kun sølle 50 meter før et elektrisk problem stoppede ham - problemet var dog ikke alvorligt og blev løst med det samme. Michael Schumacher havde ikke siddet i en formel 1 racer siden Australiens grand prix. Dette skyldes en forstuvet ankel.
Michael Schumachers test sluttede efter 55 omgange. Denne gang var det et problem med gearskiftet.
Eddie Irvine fik kørt 94 omgange uden problemer. Alligevel havde Michael Schumacher hurtigste tid med en 0.162s margen.
Schumachers konstante problemer tyder på at Michael Schumacher konstant kører med eksperimentielle dele i forsøg på at opnå fart. Eddie Irvine har næsten ikke haft problemer.
Testen fortsætter i dag.
NJ  


 

Hop til top20.3.1999

Begejstring for Sepang

Formel 1 har fået en ny legeplads. Den 9. marts blev Sepang International Circuit indviet ved en storslået åbningsceremoni og i denne uge var tre formel 1-køreres tur til at teste banen, nemlig Mika Hakkinen, Eddie Irvine og Jean Alesi. Deres respons var ikke til at tage fejl af: vi har noget at se frem til når det første malysiske GP går i gang søndag den 17/10 1999. Banen er både snørklet og hurtig og, frem for alt, udfordrende. Hakkinen sagde: "Det er en fantastisk bane. Du er nødt til at finde den helt perfekte linie for at sætte en god tid. Den er meget hurtig, virkelig god." Irvine var helt enig: "Det er en god bane for kørerne, meget god, meget teknisk. Der er en stor variation af hjørnerne og det gør altid set-up'et meget tricky."

Den 5.6 km lange baner er tysk designet og med fire gode steder at overhale. Det drejer sig om langsomme sving som er op til 22 meter brede. Til oktober vil formel 1-bilerne komme op på omkring 290 km/t som topfart, i lighed med Silverstone. Til sammenligning kørte David Coulthard 355 km/t sidste år på Hockenheim, sæsonens hurtigste bane.

Sepang har den længste pitlane i verden og der kan være 130.000 tilskuere omkring banen. Der er masser af storskærme og plads til 500 pressefolk. Servicefaciliteterne er i tiptop stand og efter sigende skulle de tilhørende bygninger være noget af det smukkeste, rent arkitektonisk. Det tog blot 14 måneder at opføre, og til tider arbejdede der over 2500 folk ad gangen. Men helt billigt har det heller ikke været: det har kostet ca. 5,5 milliarder danske kroner at bygge.

CBA  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk