Han mener en løsning på problemet kan være, at de store bilfabrikker som er i F1 eller er på vej, skal levere motorer til andre teams også. Ellers bliver det kun en kamp mellem de store, og så vil resten forsvinde.
Renault f.eks. laver i øjeblikket en kundemotor, Supertec, som i øjeblikket sælges til Benetton og Arrows. Men hvad vil der ske om 2 år, når teamet officielt bliver et Renault fabriksteam. Så er kundemotoren væk, og et team mere har problemer med at finde en motorleverandør. Minardi teamet havde faktisk problemet allerede op til denne sæson. Og takket være en tredieparts indblanding, lykkedes det at få Fondmetal motoren - læs Ford. Men hvad er det værd, når motoren trods alt er en 2 år gammel evolution af en berømt "eksplosionsmotor".
Ecclestone mener, at det måske kan udvikle sig til at blive et punkt i regelsættet, at motorkonstruktørerne skal levere til et andet team også.
Så optimistisk er Paul Stewart ikke. Han tror ikke rigtigt på Gary Andersons udtalelser men siger: "Vi arbejder meget tæt sammen med Cosworth om at løse problemerne. Vi har gjort fremskridt i den seneste test på Silverstone, men jeg er overhovedet ikke overbevist om, at det bliver et problemløst løb i Brasilien."
"Vi har gjort alt for at være sikre på at problemet ikke opstår igen. Olivier Panis har netop afsluttet en test på Silverstone, hvor der blev kørt 500 km. uden problemer. Vi er stærke nok til at vende tingene, og ser nu frem til de næste løb. Jeg er sikker på, at alt det arbejde der er lagt i projektet nu, vil vise at McLaren ikke bare er hurtige, men også holdbare."
For McLaren gælder det om, at være klar hurtigst muligt. Ellers kan Ferrari få så mange point skrabet sammen, at det bliver svært at indhente deres forspring.
I går, onsdag, var JB ude at kikke på banen i Sao Paulo, hvilket for øvrigt foregik i en VW Golf, og han blev en smule overrasket: "Banen, ja jeg må sige, at jeg er en del overrasket. Jeg troede, at banen var rimelig flad, men det bliver en kæmpe udfordring, specielt det første sving er helt vildt, man kommer rundt i et skarpt venstre sving, hvor det begynder at gå meget ned af bakke. Jeg er utrolig glad for, at jeg fik mulighed for at komme rundt på banen, for at kunne se nærmere på den."
Men ikke nok med det. Jenson Button har fået en yderligere arbejdsbyrde lagt på sine unge skuldre. Han er på nærmeste blevet udråbt som Storbritanniens næste store motorsportshelt. Og specielt efter den fornemme debut i Australien, er det gået helt galt. Efter løbet på Albert Park banen, væltede det ind med emails, og almindelige breve. De fleste selvfølgelig fra England, men også ude i den store verden, har man fået øje på ham. Det har betydet, at han nu må i gang med at starte sin egen fanklub, for at følge med postmængden bl.a. Det varer nok ikke længe inden, der også kommer en masse merchandise. Så kan alle blive tilfredsstillet, i hvert fald dem som bliver grebet af Button-mania.
Men disse udtalelser kan umuligt stamme fra Montoya selv, siger Williams, der mener at i så fald ville de have skabt langt mere røre end tilfældet er. Montoya er åbenbart ikke helt så fuglefri, som det kunne se ud til.
Så må teamet håbe at de la Rosa ikke sætter hele bilen til livs inden løbet, så kan det godt være at der er problemer med at komme ned i cockpittet.
Michael Schumacher's program, er at deltager i FIA pressekonference torsdag, før den officiele start på det Brasilianske Grand Prix, der starter på fredag med den frie træning.
Foto: Allsport
Når og hvis det sker, er der helt sikkert nogle klar til at overtage hans andel af aktierne. Frank Williams kan tjene penge ved at købe Patrick Head ud. Ved at overtage de 20 %, som Patrick Head ejer nu, kan Frank Williams senere sælge en større andel til BMW. BMW har tidligere udtrykt ønske om at købe en aktieandel i teamet, men også at den skulle være større end de 20 % som Patrick Head ejer nu.
Det er så igen et tegn på at de store bilfabrikker ser muligheder i at overtage de gamle teams. Det kan være, at om få år er der ikke noget der hedder Williams, Minardi, Jordan osv. Tendensen går den vej. Ford, Mercedes, Toytota på vej, er allerede i F1.
En anden faktor kommer til at spille en stor rolle, nemlig vejret. Ifølge prognosen på de kanter, bliver vejret ikke det mest spændende. Kort og godt lyder det på temperaturer omkring de 28 grader og mulighed for tordenvejr og byger.
Skulle det nu blive varmt nok, så kan den nye belægning skabe problemer. Hvis det bliver varmt nok, vil den olie der er i asfalten, trænge ud og lægge sig på overfladen. Det gør automatisk banen mere glat og fedtet. Hvis det så begynder at regne tillige med, så bliver det for alvor "sjovt".
Følgende udtalelse er kommet fra Ron Walker: "GP'et vil blive kørt i Melbourne fra nu af. Jeg vil ikke bekymre mig om den option vi har, der er lang tid til endnu inden det bliver aktuelt. Vi skal forhandle med Bernie Ecclestone, når vores forhandler kommer til Europa næste gang."
Og ifølge nogle analytikere, så betyder den netop indgåede handel med EMTV, at antallet af tv-seere, netop på løbet i Australien, på verdensplan vil stige fra de nuværende ca. 600 mill. til omkring 1.2 milliard.
Man kan konstatere, at hvis disse tal holder, så er der nogle der virkelig kommer til at tjene penge. Tv-rettigheder og reklamer vil øge indtjeningen helt enormt.
Og Flavio Briatore, som er blevet teamchef i det nye Renault team, siger: "Den nye Renault motor vil ikke være klar til løb inden 2002. Det er der vi starter som et Renault team, men indtil da skal jobbes "bare" gøres, vi skal være konkurrencedygtige."
Benetton forsætter som sponsor indtil 2002, og bilen vil indtil da, forsat være i Benettons farver.
"Denne aftale er den mest vigtige i firmaets historie," siger formanden og grundlæggeren af EM.TV, Thomas Haffa, der i grunden købte hele Speed Investment Inc., der indeholder de aktier som Morgan Grenfell og Hellman and Freidmans hver for sig købte, men som blev placeret i et fælles investeringsfirma. Derudover har EM.TV sikret sig optioner på at købe yderligere 25% af aktierne - aktier som Bernie Ecclestone og hans familie selv ejer. Optionerne løber i et år. Bernie Ecclestone er selv glad for de nye ejere - i den lange række af aktionærer der har haft Formula One Holdings aktier i hånden. Det er interessant at de har optioner på Ecclestones aktier, og det kan indikere at han er på vej til at give mere slip på FOA som Formula One Holdings reelt indeholder. EM.TV satser også på en børsnotering af F1 Holdings - helst gerne på den tyske børs.
EM.TV's køb får ikke indflydelse på TV-rettighederne, som de anser for godt organiseret allerede. De vil især fokusere på merchandise og andre kommercielle interesser i sporten der når ud til hele verdens beholdning.
EM.TV. er et firma i stor udvikling. Blandt andet har de sikret sig rettighederne over Muppet Show og dens karakterer. Vi kan så gætte på om Kermit og co. præsenterer Formel 1 i fremtiden med "We've got a show for you."
"Vi tager to typer tørvejrsdæk med til Brasilien, nemlig soft- og mediumcompound. Det er de samme dæk som blev brugt i Australien, også selvom asfaltoverfladen ikke er den samme de to steder. På Interlagos vil det bløde dæk være tilbøjelig til at øge grip'et. Hvis man vælger det bløde dæk, vil der så være et større dækslid, og det har selvfølgelig indflydelse på strategien. Men banen har fået ny asfalt, og vi har ingen erfaringer med den, men hvis det gør banen nemmere og mindre bumpet tillige med, må det være nemmere at sætte bilen op. Det kan også være at banen faktisk er blevet mere glat, og så er man faktisk nødt til at vælge de bløde dæk."
"Rubens er fuldt ud klar til at levere det resultat, som hans landsmænd ønsker han skal. Brasilianerne forventer meget af ham nu, hvor han er deres helt. De vil sikkert ikke tolerere, at Ferrari stiller hindringer i vejen for ham. De ved, at det er muligt for ham at vinde, så de vil vende sig mod Ferrari, hvis de fornemmer, at han ikke har fået en fair chance."
"Når der er panik på hos os, bliver de fleste sædvanligvis lidt længere om dagen, inklusive mig selv, men den gamle skrøne med at man arbejder 24 timer i døgnet, holder ikke her. Er man forlænge på arbejde, mister man sin skarphed, og så bliver resultatet også derefter. Flere har sagt til os, at vi ikke skal sætte os større mål end én tredje plads, men det er ikke nok, vores mål har hele tiden været at blive verdensmestre, og det laver vi ikke om på."
Vi vil gøre vores bedste for at leve op til vores egne forventninger. Jer ved at teamet er godt forberedt og meget målbevidst om deres arbejde, men hvert løb forskelligt, så vi må se hvad tiden bringer." udtaler Ferrari's chef fra deres hovedkontor i Potenza.
Ferrari chefen vil dog ikke spå om weekendens resultat på Interlagos i Brasilien.
Schumacher siger "Det er altid sjovt at køre på Interlagos, og hvis det regner ligsom i 1996, så bliver det rigtigt sjovt for alle.
Men under alle omstædigheder, så er bilen fortrinlig under våde forhold, den er så forudsiglig og sjov at køre. Jeg er sikker på at jeg vil finde nye grænser med bilen, hvis det bliver regnvejr."
Ifølge den seneste vejrudsigt, så er der 90% chance for at det bliver regnvejr på søndag. .
De får, ikke helt uventet, base i Köln hvor store dele af Formel 1-projektet også bliver placeret. Gruppen skal især arbejde med forretningsforbindelser sådan at teamet har gode partner i teamet, især sponsorer.
Det bliver Peter Ball der kommer til at stå i spidsen for dette projekt. Han har tidligere erfaring fra et marketingfirma og har også arbejdet hos Castrol, som Toyota også har tætte forbindelser til.
"Efter at have arbejdet på den anden side, som en sponsor, er jeg beæret over at være spurgt af Toyota til dette utrolig vigtige marketingprogram," siger Peter Ball. Han har arbejdet tæt sammen med Toyota i rally-VM, hvor Castrol er deres hovedsponsor, og han har også været med i sponsorforhandlingerne i roadracing - samt kontrakten som Williams har fået med Castrol.
Det er under alle omstændigheder hvad folkene hos Peugeot giver udtryk for - der er ikke de varme følelser mellem Peugeot og teamchef Alain Prost. "Prost forsøger at skyde skylden på os. Han fortæller kun hvad der passer i hans kram. Det er noget der ikke motiverer os," siger en tekniker hos Peugeot og lægger lidt mere til krigen mellem de to parter.
"Hvorfor skal vi have en ny motor klar hurtigere," spørger teknikeren om den motor der skulle anvendes i år. "Hos Prost var man slet ikke klar til overhovedet at kunne teste." lyder kritikken den anden vej.
Samarbejdet, eller hvad man nu ønsker at kalde det, udløber efter denne sæson, og der er ikke meget der tyder på at de to parter er villige til at fortsætte. Hos Peugeot er man tydeligvis meget bitre på Alain Prost og hans måde at håndtere kritikken. "Når jeg ser hvordan Prost kører rundt med os, så spørger jeg om der er andre der overhovedet vil have dem."
Ifølge teamchef Ron Dennis, må der ikke forekomme fejl i week-enden, og han forklarer hvorfor "I Brasilien vil vores konkurrenter stadig værer til at indhente, men hvis der opstå problemer igen, og begge biler udgår, så er sæsonen næsten slut før den er startet.Derfor skal vi sikker os at alle vores biler er checker på alle leder og kanter før løbet, om vi så skal gøre det 2 eller 3 gange."
RD siger og at deres nye MP4-15, først vil vise sit fulde potentiale ved det San Marino Grand Prixet den 9 april.
Schumacher's værste rival Mika Hakkinen, var også på Rodizio, og da pressen spurget om man måtte få et billed af dem sammen sagde Schumacher " Desværre, men det er vist ikke det rette sted at tage et foto af os sammen."
Schumacher havde dog ingen problemer med at skrive autografer til de mange brasilianske fans.
Sir Stirling Moss, som han nu har ret til at kalde sig, havde ry for at være en af verdens allerbedste allround kørere. Han har deltaget i næsten alle klasser indenfor motorsport, men har nok været mest aktiv i F1, sportsvogne og rally. Specielt i -5o'erne var han aktiv i F1, med 16 GP sejre, 4 andenpladser i VM, de tre af gangene efter Juan Manuel Fangio.
Efter udnævnelsen udtalte Sir Stirling, at i dag kunne han ikke tænke sig at køre F1. "Da jeg i sin tid kørte, var det virkelig motorsport. I dag er det sportslige overskygget af det forretningsmæssige. Men jeg følger det stadig intenst, og er meget interesseret i den tekniske udvikling."
Hans karriere sluttede efter en meget alvorlig ulykke på Goodwood banen i 1962, og har siden kun kørt ved diverse gæsteoptrædener og showløb.
En lille sjov episode indtraf da han forlod Buckingham Palace efter udnævnelsen. En af slotsvagterne spurgte ham: "Hvem i alverden tror du, du er? Stirling Moss?" Hvortil Moss svarede: "Sir Stirling Moss såmænd."
Og med Hondas tilbagevenden officielt til F1, var der mange forventninger til hvordan Honda og BAR ville klare sig. Med en fjerde- og en sjetteplads, må det vil være en succes. Men det var kun ét løb, nu kommer alle de andre, og banekarakteristikken er vidt forskellig rundt omkring. Men man tager et løb af gangen, og nu er fokus på løbet i Brasilien.
Intet er så skidt at det ikke er godt for noget.
Banen, der som bekendt har en meget lang start/mål langside, samt flere snævre sving kombineret med flere bakker, er noget der stiller krav til motoren. Og ifølge administrerende direktør i Honda Research & Development, Takefumi Hosaka er det testen på Kyalami, der har vist at Honda motoren kan klare sig, bl.a. på grund af de fysiske forhold der: "Testen som vi gennemførte på Kyalami, er speciel relevant i forhold til Brasilien. Vi viste i Australien, at den nye motor klarer sig udmærket i varmen, men den tyndere luft i Brasilien kan have indflydelse på ydelsen i motoren. Med de lange lige stræk og bakker, og ligesådan med de tætte sektioner på banen, må vi prøve at skaffe kræfter nok i motoren til disse forhold; det er et stykke komplekst arbejde der venter os. Vi må heller ikke glemme, at vejret kan skifte hurtigt; det er alt sammen faktorer, der gør det vanskeligt."
Eftersom Telefonica er spansk, er det ikke utænkeligt at spanske Seat kan være et bilmærke der er interesseret i at komme ind i Formel 1 i samarbejde med telegiganten. En anden mulighed kunne også være at teamet kommer til at bruge Ferraris aflagte motorer, sådan som Sauber gør det i øjeblikket. "Jeg kan hverken be- eller afkræfte rygterne," siger en talsmand fra Minardi. Teamet afviser dog ikke at de arbejder på at gøre deres racer bedre, og det første sted der kan ændres markant på raceren, er valget af motorleverandør. Seat og Telefonica kan slå sig sammen om købet af Minardi - en afklaring af Telefonicas interesser i teamet ventes meget snart.
"Jeg tror på, at træning på tværs af sportsgrene er meget vigtigt for alle atleter - og racerkører er virkelig atleter. Jeg har altid selv været motorsportsfan, og har prøvet at køre race selv. Der er mange lighedspunkter mellem at køre race og at være surfer. Det handler om fart, præcision, koncentration, balance og forståelse for at vælge det rigtige spor. Jeg tror enhver racerkører kan drage fordel af, at bruge surfing som en del af fitnesstræningen."
Efter at Zonta havde surfet sammen med Naish, tog han en lille løbetur på en times tid, inden han skulle hjem at pakke inden afrejsen til Brasilien.
Som bekendt scorede Villeneuve og Zonta de første point for BAR i Australien. Det var samtidig de første GP point til Zonta. Han glæder sig af den grund meget til at køre på Interlagos. Han har endda forhåbninger om, at en af BAR bilerne kan slutte i top-tre. Men, men, men. Det gik galt for netop Zonta sidste år under træningen, hvor han brækkede et ben. Det var lidt af et mareridt for ham, og han var jo ude i de tre efterfølgende løb. Lad os håbe, at den positive bølge som hele teamet rider på nu, får en lykkelig udgang denne gang.
Schumachers talskvinde - hun er i øvrigt kommet til forud for denne sæson - siger at tyskeren ikke blive klar, men begrunder det ikke yderligere. Schumacher har tidligere fortalt at han ikke ønsker at tage nogle chancer med sit ben, så dette er nok hovedårsagen til tyskerens afbud til kampen.
Schumacher har ikke deltaget i nogle fodboldkampe siden uheldet på Silverstone sidste år, så indtil videre er fodboldstøvlerne sat på hylden!
Selvfølgelig er der et vist pres på den unge brite, men han opfordrer folk til at dæmpe forventningerne. "Jeg forventer ikke for meget så hurtigt - jeg ved at jeg vil lave nogle fejl som jeg fortsætter med at lære," siger han. "Jeg forventer slet ikke at kvalificere mig i top-6," erkender han og er mest af alt fokuseret på at gennemføre løbene og så opnå den bedst mulige position.
Efter løbet i Melbourne havde den unge brite ret ømme skuldre og venstre arm var ret belastet efter over en times race. Alligevel har han kørt tests for teamet, og lader til at være i god form. Men den hårde Interlagos-bane kan stille nye fysiske udfordringer. "Jeg har hørt en masse om Interlagos, at den er meget bumlet og ret bakket," siger han. Det bliver første gang at han rigtigt skal køre på en bane der går imod urets retning, og som dermed påvirker andre muskler. "Jeg har kørt gokart på baner imod uret, men ikke i en Formel 1-racer, udover den seneste test på Kyalami som var ramt af forfærdelige vejrforhold," siger Button.