Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
23.3.2004
 Malaysias GP - Set og sket - bunden
 
22.3.2004
 Malaysias GP - Set og sket - toppen
 

Hop til top23.3.2004

Malaysias GP - Set og sket - bunden

Efter Australiens GP var der 5 teams uden points, nu er der 4 uden points. Sauber fik sæsonens første point i Malaysia.

De nederste teams repræsenterede sidste gang mest de teams som skuffede. Dem er der stadigvæk nogle af. Til gengæld har Sauber scoret sæsonens første point. De resterende har noget at indhente efter endnu en weekends skuffelser.

Sauber:
Felipe Massa kørte sin racer ind på én 8 plads og tjente dermed sæsonens første point til sig selv og teamet. Fisichella kom i mål på én 11 plads. Dette forholdsvis acceptable resultat var dog ikke helt uden sværdslag. Felipe Massa havde flere problemer. Lige fra starten af løbet var der problemer med koblingen, og han indrømmede også at han havde problemer med at styre bilen med nye dæk på. Han indrømmede at det var derfor at han røg af banen kort efter sit sidste pitstop, bilen tog magten fra ham. Måske noget styrketræning ville hjælpe. Fisichella havde sit hyr med bilen på de første omgange, og det kostede nogle placeringer der kunne have været gode at have ved slutningen af løbet. Desuden stallede bilen ved de to sidste pitstops hvilket også kostede kostbar tid. Teamet var dog glade for det ene point som Massa kørte hjem.

Toyota:
Toyota startede sæsonen med at fuldføre med begge biler i Australien, men var skuffende langt nede i rækkerne. I det malaysiske GP var det ligesådan, næsten. da Matta kom i mål på én 9 plads og Panis på én 12 plads. Ingen points men en forbedring. Kørerne var dog heller ikke just tilfreds med bilerne, men kunne mærke en fremgang siden det australske GP. da Matta klagede over en masse understyring som man dog prøvede at rette ved hans pitstops men det hjalp ikke meget. Panis havde et frustrerende GP. Starten gik godt nok, men han mente at han fik et lille puf af en konkurrent som sendte ham ud i et spin. Han kom dog tilbage og fik indhentet det tabte, men så gik det galt for ham igen. Radioen svigtede så teamet var slet ikke klar til at modtage ham ved et pitstop, og da han samtidigt kørte for hurtigt i pitlane kostede det en drivethrough straf. Panis roste efter løbet sit team for det hårde arbejde mellem de to første GP'er. Toyota teamet tester i denne uge på Paul Ricard banen med testkørerne Ryan Briscoe og Ricardo Zonta.

Jaguar:
Weekenden blev en op og nedtur for Jaguar. Det gik for så vidt strålende, især i kvalifikationen hvor Mark Webber kørte bilen frem til en plads i forreste startrække. Men så begyndte nedturen især for Mark Webber. Begge fik en ret dårlig start, bedst illustreret ved den nærmest katastrofale start som Mark Webber lavede. Teamet vil nu se nærmere på hvad der forårsagede dette, især når det nu var begge biler som havde problemet. Mark Webber blev efter starten nogle få omgange senere ramt på det ene baghjul da han overhalede Ralf Schumacher. Schumachers frontvinge berørte tilsyneladende mere end blot baghjulet. Mark Webber punkterede på det ene baghjul kort efter, og det har senere vist sig at diffuseren også led skade ved sammenstødet med Ralf Schumachers bil. Begge kørere gav hinanden skylden for uheldet efter at løbet var overstået. Mark Webber kørte som Panis for stærkt i pitlane og fik også en straf for det. Ydermere kørte han af banen flere gange da han skulle overhales af konkurrenter og måtte til sidst parkere bilen og var ude af løbet. Christian Klien kørte faktisk et fornuftigt løb. Han havde problemer ved starten og de første omgange hvor bilen næsten skred og gled mere end den kørte. Men han fik styr på det og fik bilen i mål. Han fortalte efter løbet at trods problemerne i starten, så bliver han mere og mere fortrolig med bilen og resultatet blev da også en 10 plads. Men der skal arbejdes mere med flere ting på bilen og teamet før pointene kommer. Webber har ikke været så heldig endnu.

Jordan:
Jordan teamet oplevede også noget af en op og nedtur i løbet af weekenden. Der var problemer ved kvalifikationen. Pantano måtte starte i reservebilen ved kvalifikationen.

PDL  


 

Hop til top22.3.2004

Malaysias GP - Set og sket - toppen

Det malaysiske GP blev mere spændende end sæsonåbningen i Australien. Dog mangler der stadig noget spænding. Varmen i Malaysia blev ikke den afgørende faktor som mange havde håbet på.

Søndagens Formel 1 Grand Prix blev lidt mere spændende end sæsonens første løb i Australien. Ingen tvivl om at det nye kvalifikationssystem er med til at have en indflydelse på startplaceringerne - bare spørg Fernando Alonso. Men to kvalifikationssessioner lige efter hinanden, er ikke acceptabelt. Søndag skulle det vise sig om William og især McLaren havde forbedret sig i forhold til Australien.

Ferrari:
Ferrari har al mulig grund til at være tilfredse med søndagens GP i Malaysia. Fire Ferrari motorer kom i mål og de tre af dem i pointene. Michael Schumacher tog starten fra pole og kontrollerede løbet derfra fra start til slut. Rubens Barrichello havde valgt en anden compound, en lidt hårdere end den Michael Schumacher havde valgt. Det viste sig at det var et dårligt valg, da banen var for våd til at han kunne få det rigtige grip i starten, og det kostede nogle placeringer som han aldrig fik hentet igen. En podieplads var dog inden for rækkevidde, men en dårlig timet overhaling af Baumgartner kostede tid. Teamet var selvfølgelig tilfredse med resultatet, men har et øje på de nærmeste konkurrenter, deres udvikling følges nøje.

Williams:
For første gang i denne sæson kom Williams på podiet takket være Montoyas andenplads. Ralf Schumacher udgik med en motorfejl som teamet i skrivende stund endnu ikke har fundet årsagen til. Montoya viste at der er fart i bilen og kunne holde tempo med Michael Schumachers Ferrari, men nærmere end 4 - 5 sekunders afstand kom han aldrig. Bortset fra motorfejlen i Ralf Schumachers bil, var der fremgang at spore. Ralf Schumacher berørte dog Mark Webbers Jaguar hvilket skadede frontvingen så meget at han mistede grip og dermed fart. Teamet var alt i alt tilfredse efter søndagens race. Udviklingen går i den rigtige retning.

Renault:
Renault har efterhånden overbevist de fleste om at de hører til i toppen. Det var lagt op til at Alonso skulle starte helt fremme men en dum fejl under kvalifikation betød at han skulle starte bagerst. Da første omgang var slut, havde han kørt sig 10 placeringer frem i feltet. Undervejs blev det besluttet at han skulle skifte fra 3 stop til én 2 stops strategi. Desværre for ham viste det sig at det ikke kunne betale sig. Han hverken vandt eller tabte på ændringen. Trulli startede som nr. 8 og sluttede som nr. 5. Undervejs havde han flere gode dueller med både Jenson Button og Rubens Barrichello som han dog tabte sammenlagt. Efter løbet beklagede Trulli sig lidt over dækkene som dannede blister. Men ville ikke sige at det var den direkte årsag til at placeringen ikke blev bedre. Alonso var tilfreds med resultatet, men så heller ikke mere. Han kendte godt årsagen til sin "dårlige" placering, nemlig hans egen fejl under kvalifikationen.

BAR:
En lille sejr til Jenson Button i og med at han opnåede karrierens første podieplacering med sin tredjeplads. Sato lå også til at score points men en motorfejl kun 3 omgange før mål kostede ham løbet og dermed points. Sato er måske lidt for meget en alt eller intet kører endnu, det beviste han selv ved de mange afkørsler i løbet af weekenden. Men køre stærkt kan han og når han lærer ikke at satse hele tiden, kan han blive en god kører for teamet. Teamet var da også meget tilfredse efter løbet, især med Buttons indsats. Man ærgrede sig over det tabte point som Sato lå til at få, og Honda ingeniørerne skal nu have analyseret sig frem til hvad årsagen var til motorfejlen.

McLaren:
McLaren havde skruet lidt op for omdrejningerne på motorerne. Det og flere andre ting gav som resultat David Coulthard 3 points mere til samlingen. Kimi Raikkonen var endnu en gang uheldig og måtte udgå, denne gang på omgang 40. Denne gang skal motoren ikke have skylden for at han udgik. Næ, det var transmissionen som sagde s

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk