Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
23.3.2006
 Ferrari med motorproblemer
 Renault F1 i 2007?
 
22.3.2006
 Vallelunga test - tirsdag
 Løftet pegefinger til Nico Rosberg
 Nyt dækfirma i Formel 1?
 Paul Ricard test - tirsdag
 

Hop til top23.3.2006

Ferrari med motorproblemer

Ferrari måtte skifte motorer ud ikke mindre end 3 gange i forbindelse med det malaysiske GP. Men problemet er tilsyneladende nu fundet - og løst.

Da det malaysiske Formel 1 Grand Prix var kørt, stod Jean Todt med en lidt underlig smag i munden. Man var for så vidt tilfreds med resultatet udfra de givne forhold, men det kunne have været bedre. Årsagen til at der ikke var den helt store begejstring over resultatet, skal findes i at Ferrari havde visse problemer med den nye V8 motor. Problemerne opstod faktisk allerede i Bahrain, hvor man Massa havde visse problemer med netop motoren.


Massa fik skiftet motor 2 gange i Malaysia
(Foto: Ferrari)

Og det blev heller ikke bedre da man først skiftede motoren på Massas bil til Sepang løbet. Man oplevede ret hurtigt et effekttab på motoren. Man skiftede derefter motoren en gang til, samt at det blev besluttet at skifte motoren i Schumachers bil også. Trods motorproblemerne mener Jean Todt at resten af bilen er god nok. God nok i den forstand at der altid er plads til yderligere udvikling, ligesom hos resten af feltet. Men motorproblemet mener Jean Todt også at man har fået løst. Årsagen er i hvert fald konstateret.

"Jeg mener at vi allerede har taget et skridt fremad med dagens motor. Jeg mener at vi har lært en masse ting. Derfor har fabrikken arbejdet meget hårdt, og det er positivt. Problemet har været omkring stemplerne. Vi har konstateret en specifik fej som kommer derfra. Dog er det sådan at, sommetider er det sådan at det endelige problem, er et resultat af forskellige kombinationer. Den nye motor var af en anden specifikation. I øjeblikket analyserer vi videre på problemet, før vi laver den endelige bedømmelse. Vi behøver helt nøjagtige analyser."

Udover at Jean Todt er meget politisk i sin udtalelse, så tyder meget på at man kan se Ferrari skifte motorer frem til det kommende australske Grand Prix. Hvis man da ikke ansøger FIA om at må skifte enkelte dele i motoren, da man har mulighed for at kan dokumentere manglende præstationer med netop den specifikation, hvor man har oplevet problemer. Hvilken løsning Ferrari når frem til i de kommende dage, må vi afvente at se.

PDL  


Hop til top
Renault F1 i 2007?

Allerede nu gættes der på hvem der skal afløse Fernando Alonso hos Renault i 2007. Flavio Briatore vil gerne ha' Kimi Raikkonen.

Fernando Alonso har for længst meddelt at han skifter til McLaren efter denne sæson. Det efterlader et sæde, som meget sandsynligt kan gå til teamets testkører Heikki Kovalainen, som faktisk er blevet lovet et sæde som Grand Prix kører hos Renault af Briatore. Men hvad med Giancarlo Fisichella? Hans kontrakt udløber efter denne sæson.

Ja muligheder er der flere af. Man kan forlænge med Fisichella, hvilket dog nok ikke er det mest sandsynlige, eftersom at han og Briatore ikke har det bedste forhold til hinanden. Briatore vil ikke have noget imod at Kimi Raikkonen kommer til Renault. Og faktisk siger han at det ikke er pengene der afgør sagen.

Flavio Briatore:
"Raikkonen hos Renault er ikke et spørgsmål om penge. Hvis jeg har brug for 10 % mere i budgettet, får jeg det. Ingen vil nægte mig det. Vores primære mål er at opbygge et stærkt konkurrencedygtigt team, men vi må ikke glemme udviklingen af Kovalainen, og vi behøver ikke nødvendigvis at udskifte begge kørere. Vi tager en beslutning efter Monacos Grand Prix."


Skal Raikkonens kørerdragt have en af de to andre farver på billedet?
(Foto: Daimler-Chrysler)

Briatores udtalelser beviser at Renault allerede vurderer markedet for kørere der kan gå ind og afløse Alonso. Kovalainen er lovet et sæde, men hvad med det andet? Fungerer bilen, og rammer Fisichella den gode form i så godt som hvert Grand Prix, er der ingen grund til at udskifte ham, men ingen er sikre på om han er konstant nok. Meget taler for en anden kører i hans sæde i 2007.

PDL  


 

Hop til top22.3.2006

Vallelunga test - tirsdag

Honda teamet startede tirsdag et tre dages test program op på Vallelunga banen i Italien.

Regn dagen igennem lagde en helt naturlig dæmper på tiderne, men ikke på selve testprogrammet.
Teamets tredje kører Anthony Davidson testede dæk, mens testkører James Rossiter arbejde med forskellige setup på Honda raceren.

Tirsdagens tider fra Vallelunga:
Plac.KørerTeamTidOmg.
1Anthony DavidsonHonda F11:15,775140
2James RossiterHonda F11:16,41697

Igen i dag er det Anthony Davidson og James Rossiter der skal på banen.

AN  


Hop til top
Løftet pegefinger til Nico Rosberg

Efter det malaysiske Formel 1 Grand Prix, fik debutanten en løftet pegefinger fra Williams teamet. Han var ved at køre Mark Webber af banen da starten gik.

Debutanten hos Williams teamet, Nico Rosberg, fik en løftet pegefinger af Williams teamet og for så vidt også af Mark Webber efter søndagens Grand Prix i Malaysia. Nico Rosberg var ved at køre både sig selv og teamkammeraten af banen allerede inden første sving.

I bestræbelserne på at få den rigtige linie til første sving - og dæmme op for Fernando Alonso - trak Nico Rosberg over mod Mark Webber. Det medførte faktisk at de 2 teamkammerater begge endte i det beskidte spor hen mod første sving - og Fernando Alonso fik frit løb. Havde Nico Rosberg ikke lettet lidt på speederen, kunne de meget vel være kørt af banen begge to. Den noget mere erfarne Mark Webber holdt nemlig presset, og havde Rosberg ikke trukket sig i sidste øjeblik, kunne det være endt galt. Det viser en analyse af starten foretaget hos Williams. Og det har givet en løftet pegefinger til Nico Rosberg.


Rosberg måtte stå skoleret for Patrick Head
(Foto: Williams F1)

De to teamkammerater sagde efterfølgende om hændelsen:

Mark Webber:
"Nogle få meter mere og han havde kørt mig ud i muren."

Nico Rosberg:
"Jeg prøvede at blokere for Mark, men han gav sig ikke. Jeg mener at i GP2 havde de fleste givet sig."

Nico Rosberg indrømmede da også at han stadig har noget at lære om at overhale konkurrenterne. Rosberg og Webber havde kvalificeret sig henholdsvis som nr. 3 og 4 til Grand Prixet.

PDL  


Hop til top
Nyt dækfirma i Formel 1?

I de seneste år har der været 2 spillere på banen, når snakken drejer sig om dæk. Michelin forlader serien efter denne sæson, men er et nyt firma på vej ind?

Et nyt dækfirma kan være på vej til Formel 1 klassen. Det antyder rygter i Italien i hvert fald. Og så behøver vi kun at nævne navnet. Pirelli. Firmaet har tidligere deltaget i Formel 1.

Grunden til rygterne i Italien, er den at Pirelli har formået at øge salget i de senere år. Sidste år øgede man således salget med små 15 % hvilket medførte et nettooverskud i omegnen af godt 30 %. Med til de gode tal hører dog at Pirelli er involveret i flere andre ting end lige netop dæk. Pirelli er også involveret i teleindustrien. Man har dog solgt et af datterselskaberne som ikke har givet overskud i en årrække. Og måske dette salg influerer på de pæne tal i regnskaberne.

Det overvejes i øjeblikket om koncernens dækafdeling skal gå på børsen. I så fald vil Pirelli kun sælge en del af aktierne, så man stadig selv bevarer det bestemmende flertal. Men Pirelli er stadig et af de små dækfirmaer. Goodyear, Michelin og Bridgestone/Firestone er de helt store på det marked. Pirelli har modsat de andre specialiseret sig i dæk til supersportsvogne, og har et rigtig stort marked her.

Når det drejer sig om motorsport, så har Pirelli i de senere år været eneleverandør til Superbikes serierne. Historisk set har Pirelli tidligere været dækleverandør i Formel 1. Mellem de to verdenskrige var firmaet næsten enerådig som dækleverandør. Også i de første år efter anden verdenskrig var Pirelli mærket man dengang talte om. Men i slutningen af 1950'erne trak firmaet sig ud. Og siden har der kun været sporadisk deltagelse i Formel 1. Firmaet var med i årene 1985 - 1987 og igen i 1989 - 1991. Pirelli har dog deltaget i andre klasser inden for den firhjulede motorsport, men aldrig som den helt store leverandør. Kommer det nu?

PDL  


Hop til top
Paul Ricard test - tirsdag

McLaren teamet havde planlagt en solo testdag på Paul Ricard banen i går, men på grund af regnvejr blev testen kun kørt med en mand.

McLaren teamet valgte at bruge en af deres 36 testdage i går, selv om det dagen igennem regnede på den franske bane.
Teamet havde både Gary Paffett og Pedro de la Rosa klar i pitten, men det var kun sidstnævnte der kom på banen.

Paul Ricard tider - tirsdag:
Plac.KørerTeam /modelTidOmg.
1Pedro de la RosaMcLaren MP4-211:14,264155

Testkørslerne fortsætter i dag, hvor også Toyota (Ralf Schumacher og Ricardo Zonta), Renault (Heikki Kovalainen) og BMW-Sauber (Nick Heidfeld) vil være på banen.

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk