Regnen blev væk - og så var der mulighed for at fortsætte arbejde med at få styr på opsætningen. Og ser man henover hele træningen, så var der nok ingen der kan komme ud og sige de er virkelig tilfredse. I de forskellige kombinationer af dæk og mængde af benzin, gav det udfordringer for kørerne. Mange kørere havde deres problemer med at finde den rigtige vej rundt i svingene. Ellers kom kørerne ud på weekendens bløde udgave af Pirelli dækket, som på Sepang er medium compound. Især i de sidste minutter blev der satset på at køre nogle gode tider, mens andre fortsætter arbejdet på de samme dæk med meget benzin for at simulere følelsen af raceren fra starten af løbet.
Ifølge Pirelli er der et halvt sekunds forskel mellem de to dæk, så der er stadig god grund til at bruge dækket i kvalifikationen, mens det nok mere er interessant at køre med hard compound i løbet. Ellers mindede det meget om en almindelig test hvor alle har deres eget program, og det virkede ikke særlig dramatisk. Men under overfladen er der masser af udfordringer med at få sat det rigtige kompromis sammen - hurtig racer på få omgange eller en mindre hurtig der holder længere på dækkene?
Hamilton pressede sin racer til det yderste og fik hurtigste tid
(Foto: McLaren Media)
Billedet ser ellers meget ud som det "plejer" - McLaren er i front og igen var det Hamilton der satte bedste tid. Også Michael Schumacher og Mercedes har set gode ud og tyskeren tikkede ind på 2. pladsen. I den overraskende ende af skalaen finder vi Ricciardo i Toro Rosso på en 5. plads mens der er opmuntring for Alonso og Ferrari der sluttede på 6. pladsen. Derimod lå Red Bull længere tilbage, men de synes at have satset mere på at sætte tider med mere benzin i raceren, og de havde deres problemer. Vettel klagede et par gange over at raceren bestemt ikke var så let at håndtere - den forsvarende verdensmester sluttede på en uvant 10. plads.
Resultatet af den anden frie træning
![]() | |||||
Nr. | # | Kører | Team | Tid | Omg. |
![]() | |||||
1 | 4 | Lewis Hamilton | McLaren | 1:38.172 | 28 |
2 | 7 | Michael Schumacher | Mercedes | 1:38.533 | 34 |
3 | 3 | Jenson Button | McLaren | 1:38.535 | 30 |
![]() | |||||
4 | 8 | Nico Rosberg | Mercedes | 1:38.696 | 34 |
5 | 16 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso | 1:38.853 | 33 |
6 | 5 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:38.891 | 27 |
![]() | |||||
7 | 2 | Mark Webber | Red Bull | 1:39.133 | 29 |
8 | 17 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso | 1:39.297 | 33 |
9 | 10 | Romain Grosjean | Lotus | 1:39.311 | 22 |
![]() | |||||
10 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull | 1:39.402 | 25 |
11 | 18 | Pastor Maldonado | Williams | 1:39.444 | 35 |
12 | 12 | Nico Hülkenberg | Force India | 1:39.464 | 26 |
![]() | |||||
13 | 11 | Paul Di Resta | Force India | 1:39.625 | 20 |
14 | 14 | Kamui Kobayashi | Sauber | 1:39.687 | 16 |
15 | 9 | Kimi Räikkönen | Lotus | 1:39.696 | 29 |
![]() | |||||
16 | 6 | Felipe Massa | Ferrari | 1:40.271 | 28 |
17 | 19 | Bruno Senna | Williams | 1:40.678 | 34 |
18 | 15 | Sergio Pérez | Sauber | 1:40.947 | 33 |
![]() | |||||
19 | 21 | Vitaly Petrov | Caterham | 1:41.464 | 25 |
20 | 24 | Timo Glock | Marussia | 1:41.681 | 20 |
21 | 20 | Heikki Kovalainen | Caterham | 1:42.594 | 18 |
![]() | |||||
22 | 25 | Charles Pic | Marussia | 1:42.874 | 24 |
23 | 23 | Narain Karthikeyan | HRT | 1:43.658 | 18 |
24 | 22 | Pedro de la Rosa | HRT | 1:43.823 | 22 |
![]() |
Vejret viste sig fra sin pæne side da der blev åbnet op for at få prøvet racerne af i den første halvanden times træning. Der blev kørt flere omgange i træk for kørerne i et forsøg på at finde ud af hvordan sliddet på dækkene udvikler sig.
Hos Williams har man valgt til at skifte ud i træningen, så Bruno Senna må kigge med i den første frie træning og i stedet har de sat Valtteri Bottas i raceren. Han kommer i aktion flere gange i år, så det er der ikke noget overraskende i.
Træningen var uden den store dramatik - nogle racere fik lidt problemer der skulle arbejdes på - eksempelvis havde Grosjean problemer med gearkassen som dog hurtigt blev klaret. Det lille HRT team måtte igen stoppe lidt for tidligt da Karthikeyan måtte parkere sin racer ude på banen. Ellers stod det meget på at få testet racerne i forhold til dækkene, og det var tydeligt at mange kørere havde svært ved at holde en ren linje til sidst. Det bliver spændende hvilken betydning det får for løbet på søndag.
Lewis Hamilton satte den bedste tid foran Sebastian Vettel - forskellen var på et halvt sekund. Men mere interessant var det at følge de tider der blev sat til sidst, hvor Vettel på de ældre dæk var hurtigere end Hamilton. Mercedes GP er stadig med fremme - og nu kan de uden problemer anvende deres bagvinge efter at FIA endeligt har givet den grønt lys. Lotus har også noget at byde ind med - Romain Grosjean blev nummer 5 og Kimi Raikkonen nummer 7. Ferrari har igen problemer - Massa blev nummer 13 mens Alonso var nede på 15. pladsen. Det ser ikke godt ud for dem.
Karthikeyan stod for det eneste dramatik da han parkerede sin racer på banen - igen!
(Foto: HRT F1)
Den anden frie træning køres om et par timer - og hvis vejrudsigten passer, så kan det betyde at der ikke bliver kørt så meget senere. Der forventes nemlig regn - men selv her kan det blive vigtigt at få information om Pirellis regnvejrsdæk.
Tiderne fra den første frie træning
![]() | |||||
Nr. | # | Kører | Team | Tid | Omg. |
![]() | |||||
1 | 4 | Lewis Hamilton | McLaren | 1:38.021 | 19 |
2 | 1 | Sebastian Vettel | Red Bull | 1:38.535 | 21 |
3 | 8 | Nico Rosberg | Mercedes | 1:38.813 | 21 |
![]() | |||||
4 | 7 | Michael Schumacher | Mercedes | 1:38.826 | 19 |
5 | 10 | Romain Grosjean | Lotus | 1:38.919 | 17 |
6 | 2 | Mark Webber | Red Bull | 1:39.092 | 20 |
![]() | |||||
7 | 9 | Kimi Räikkönen | Lotus | 1:39.128 | 22 |
8 | 11 | Paul Di Resta | Force India | 1:39.298 | 23 |
9 | 3 | Jenson Button | McLaren | 1:39.323 | 15 |
![]() | |||||
10 | 12 | Nico Hülkenberg | Force India | 1:39.440 | 19 |
11 | 19 | Valtteri Bottas | Williams | 1:39.724 | 23 |
12 | 18 | Pastor Maldonado | Williams | 1:39.783 | 23 |
![]() | |||||
13 | 6 | Felipe Massa | Ferrari | 1:39.896 | 16 |
14 | 14 | Kamui Kobayashi | Sauber | 1:39.910 | 21 |
15 | 5 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:39.980 | 23 |
![]() | |||||
16 | 17 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso | 1:40.099 | 23 |
17 | 20 | Heikki Kovalainen | Caterham | 1:40.247 | 19 |
18 | 16 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso | 1:40.469 | 23 |
![]() | |||||
19 | 21 | Vitaly Petrov | Caterham | 1:40.857 | 25 |
20 | 15 | Sergio Pérez | Sauber | 1:41.085 | 23 |
21 | 24 | Timo Glock | Marussia | 1:43.170 | 18 |
![]() | |||||
22 | 25 | Charles Pic | Marussia | 1:44.580 | 14 |
23 | 23 | Narain Karthikeyan | HRT | 1:45.360 | 8 |
24 | 22 | Pedro de la Rosa | HRT | 1:45.528 | 18 |
![]() |
Kun en DRS zone
Løbsledelsen mener at der i forvejen er mange gode muligheder for at overhale på Sepang, og derfor er det besluttet kun at anvende en DRS zone. Der blev ellers benyttet to zoner i Melbourne. Zonen kommer til at ligge på start/mål langsiden.
Christian Horner afviser Ferrari rygter
Ferrari har fået en dårlig start på 2012 og fremfor at sætte kørerne under pres er det i stedet teamchef Stefano Domenicali der er udsat. Teamchefen valgte at tage tilbage til Italien efter løbet i Melbourne for at presse på udviklingen - inden han igen sætter sig i flyet til Malaysia - om ikke andet får han samlet en del bonuspoint. Christian Horner har på rygteniveau været nævnt som en mulig afløser, men det afviser Red Bull teamchefen blankt. Han fik i en meget ung alder ansvar for teamet og mulighed for at bygge det op til det som det er nu, og det gør at han bliver. "Jeg har ikke noget stor lyst til at skulle arbejde for Ferrari. Jeg er glad hvor jeg er," siger Horner.
Regnvejr i udsigt
Meget tyder på at det bliver blandet vejr på Sepang - det er set tidligere. De sidste par dage har der været nogle store regnskyller, og flere af dem har været så voldsomme at det i de forhold nok ikke vil være muligt at køre Formel 1. Der bliver nok kigget en ekstra gang i vejrudsigten fra de 12 teams.
Sergio Perez afviser Ferrari rygte
Mexianeren Sergio Perez er under vingerne hos Ferrari, og viste sig godt frem i løbet i Melbourne hvor han bestemt ikke parkerede sin racer da Alonso gerne ville forbi. Det er næppe nogen hemmelighed at Felipe Massa er under voldsomt pres til at levere i år, og Perez kunne være en mulighed. Han afviser dog at der er nogle ændringer på vej. Rygterne vil ellers vide at Massa inden sommeren bliver sparket ud hvis han ikke har leveret.
Ferrari havde ikke en god start på sæsonen i Melbourne. I videoen ser Stefano Domenicali tilbage på hele weekenden, som bestemt ikke var den store succes.
En af de kørere der tabte allermest på den sidste omgang må næsten være Nico Rosberg. Han fortæller her hvad der skete på den hektiske sidste omgang.
Force India kom ud af årets første løb - også med et mindre positivt resultat. Den ene kører var ude på første omgang, mens Paul di Resta noget heldigt fik skrabet nogle point sammen. I videoen fortæller Nico Hülkenberg lidt om Sepang og hvad der kan forventes i Malaysia.
I Australien var der blandede forhold i fredagens frie træning og det gav kørerne mulighed for at prøve Pirellis nye Intermediate dæk. Og i Malaysia er der altid chance, eller risiko alt efter hvordan man ser det, for at der kommer regn. Pirellis nye dæk kan derfor meget vel komme i spil. I videoen præsenteret dækket, og hvorfor det er anderledes end sidste års dæk.